Maskinen

Af Kasper Støvring 121

En allegori

 

Der findes en kæmpestor maskine et sted. Alle kender den, men få har set den. Utilnærmelig står den med blanke facader og kværner løs. Lyden er som vindens susen i store, tomme siloer på nedlagte fabrikker. Ingen ved helt, hvad maskinen producerer, og endnu færre kan bruge dens produkter. Nye manualer er blevet udarbejdet, men de er aldrig nået frem. Tusindvis af teknikere er ansatte til at vedligeholde maskinen, og topdiplomater og politikere roser i høje vendinger dens ydeevne. Men maskinen er forhadt af egnens beboere, for udledning af giftigt spildevand fra dens indre har forurenet åer og vandløb og bragt lokalsamfundenes økosystemer ud af balance. Maskinen kværner dog uanfægtet videre, for skønt den ikke producerer ret meget af værdi, rummer den som et stort kar herskernes drømme. Sådan fortsætter det indtil den skønne dag, hvor maskinen bryder sammen under sin egen vægt og efterlader et rygende krater i jorden.

121 kommentarer RSS

  1. Af John Laursen

    -

    Lajer – Kl. 13.14

    Du skriver___ ” og vi får heller ikke noget at vide fra Støvring, om en el flere har gættet ‘gåden’. Slut herfra. ”.
    Hvis du nu læser Kasper Støvrings oplæg én gang til så vil du forstå at Kasper Støvring ikke lægger op til at hans læsere skal gætte gåder, klart udtrykt med—- ” Enhver kan tolke ind i allegorien, Hvad DER LIGGER EN PÅ sinde, så længe altså, at der er en sammenhæng “. Så vi skal altså ikke gætte på hvad der ligger Kasper Støvring på sinde. Hvad der ligger læserne på sinde er jo ikke nødvendigvis det samme som måtte ligge Kasper Støvring på sinde. Vel?

    Nu glemmer du vel ikke det jeg lærte dig for lang tid siden. At Tysklands grænse til Danmark i perioden 1914 – 18 lå ved Konge-åen – det kunne vi heller ikke gøre noget ved.Og at større børn ikke tager det mindste skade af en afklapsning, tvært imod.

  2. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    John Laursen – 15:04

    Du vrøvler videre – mange gætter på Støvrings egen mening med denne allegori – og jeg aner faktisk ikke, hvad jeg skulle bruge den til ellers ? Så- lad du blot selv være med at gætte – og lad andre gøre, som de vil i dette spørgsmål.. Alt behøver ikke at være udskrevet i pap for, at vi kan tænke og handle. Og – jeg klarer mig glimrende uden ligefrem dine eller andres belæringer.

  3. Af John Laursen

    -

    Personen der ikke kender sit eget navn og ikke ved om den er en han eller en hun, hvis ondartede, perverse skriv forpester debatten, denne ingenting, bedes fordufte – du er uønsket.

  4. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Enig med John Laursen – 5:29

    Disse alias’er og dårligt skrivende personer udi det perfide og perverse bør slettes og i de ytringer, der er så personfikserede, usmagelige og krænkende for såvel blogholder som deattører, der skal beskæftige sig med disse narcissister for at få dem væk fra debatterne på diverse blogge, hvor de optræder i deres både sadistiske og perverse fremgangsmåde.

    Det er ikke i orden, at det overlades til debattører at skulle forsøge at få dem fjernet eller hele tiden at skulle godtgøre overfor Berlingske, at de skal fjernes!

    Ellers er det en noget sær tilfredsstillelse hos Berlingske, hvor debatredaktøren på tv har fortalt, at blogge på Berlingske er ‘en niche’. Ja, det skal jeg love for, at den kan blive – fordi alle normalt tænkende mennesker vil finde og finder afsky for disse væsener – og vil forsvinde lidt efter lidt.

    Så – kan Berlngske se, om kapitalen stadig vil betaler annoncer o g evt. andet på denne avis.

    Jeg håber ligefrem, at der er nogen af disse med kapital til Berlingske, som siger stop og udøver pres. Vi såkaldt almindelige debattører er dem oftest ganske ligegyldige – og det kan endog fås og gi’s på skrift!

  5. Af John Laursen

    -

    Birgit Hviid Lajer Kl. 10.24

    Ja, du har ret Birgit Hviid Lajer. Vi kan håbe på at Berlingske hører efter og renoverer og restaurerer debat – bloggene til fordel for alle normalt tænkende mennesker på debat – bloggene og så sandelig også for Berlingske selv.

  6. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    John Laursen – 13:20

    Det forfærdeligt indlæg af denne Lisbeth Sørensen .. på amalie Lyhnes blog, hvor hun forbeholder sig retten til at kalde alle pædofile, der ikke er enig med hende .. flere dårlige og forkert stavede indlæg i øvrigt fra hende og vel hendes alias’er .. men jeg var lige nu inde for at skrive et indlæg på Amalie Lyhnes blog nu om Støjberg – og så, at denne LS vist er klar over, at hendes tid kan være omme, hvis hun fortsætter på den måde.

    I indlægget kl. 20:34 den 24. ds. skiver hun først, at B (vel Berlingske) ikke kan tage hendes ytringsfrihed fra hende, så hun opfordrer til at lade være med at være det; men forstår altså ikke debatreglerne . men Berlingske gør egtl heller ikke ; men vi kan håbe, at i hv f indlæg med personlige angreb slettes på flere blogge i nyere tid som en gestus til andre debattører og netop i forhold til Berlingske selv.

    Ligedan meddeler denne troll, at hun glæder sig til et rødt morgengry, så vil blå hattedamer og blå mænd blive fængslet og så skulle leve på vand og brød. Gud ved, om hun er klar over, hvad hun skriver – enten er hun og disse alias’er temmelig syge og/eller p alt andet end vand og brød! Mildest talt.

    Berlingske kan se de forskelliges ip-adresser, som det vist hedder, og det er umiskendeligt Søren Sørensen her længere oppe under et kvindenavn, hvor vedkommende til slut spørger mig, om ikke … og så staves mit navn Layer, som denne Søren Sørensen engang plejede at gøre det. Han og J Hansen forsvandt for et længere tidsrum, formentligt fordi jeg skrev og klagede til Berlingske, da det var på mange blogge osv. – konstant med dem i kælene.

  7. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER, det ser nærmest ud til, at Cirkus Sørensens indlæg er blevet renset ud. Jeg havde ellers stillet redaktionen i udsigt, at jeg altså ikke gad længere med “Sørensen”W huserende på bloggene.

    Men jeg er enig i, at debatten her nok er nået til sin ende.

  8. Af John Laursen

    -

    Birgit Hviid Lajer Kl. 17. 42

    Ja, at kalde alle mennesker der er uenige med én, for pædofile, er sygeligt. Jeg kommer til at tænke på venstrefløjsekstremisten og Bernie Sanders tilhængeren som fornylig i Amerika forsøgte at begå en massakre på ca. 50 republikanske kongresmedlemmer der spillede baseball. En psykiater udtalte efterfølgende at vedkommende var psykisk abnorm med skizofreni og en anden psykisk sygdom som jeg ikke husker hvad hedder.
    Der kan også være en forbindelse til brug af stoffer.
    Jeg mindes ikke at der har været så mange tilfælde af ubehandlede gak – gak`ere, på fri fod som nu.

  9. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche – 25. juni – 18:24

    Du har sikkert ikke fået direkte svar fra redaktionen – men det ser ud til, at Støvring har fjernet nogle – men ikke et af Hanne Larsen 24.6.(et af disse alias’er – jer for Søren Sørensen, der tidligere igen netop stavede mit navn forkert) – og så igen under navnet Lisbeth og tillige denne J Hansen, hvor de bliver ved nu på 3die år at skrive til ulidelighed om denne Kim Kaos, de kalder KO. Disse burde slettes og skriverne få besked om, at det vil ske fremover.

    Men – andet, jeg har påpeget for redaktionen og blogholder nylig, lader man stå – er ikke blevet slettet, kan jeg slå ind og se, af de 2 ovennævnte, så perfide og svinske. Det mener man, at jeg åbenbart, at jeg skal leve med, fordi denne ASH har et horn siden på mig, må jeg forstå det. Rent personligt – og Tom Jensen blander sig ‘elegant’ udenom!

  10. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche -18:24

    Det, jeg mener, med mit indlæg er, at Berlingske lader mange blokke lide folks personangreb stå – og derfor kan det fortsætte fra blog til blog, år ud og år ind, når disse kommer igen og igen så hvorfor skulle disse sygelige personer dog stoppe deres ligefrem injurier og perfide nonsens ?

    Der er virkelig noget galt her! Når Berlingske ikke selv OVERHOLDER egne debatregler.

    Det er det, det drejer sig om – ikke om man kan lide en debattør eller ej!

  11. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche

    Ja, jeg ville lige ind på Lilleørs blog nu af 24. ds. – og samme dato lidt nede, så kommer der igen et af disse angreb på Kim Olsen med Ko osv, hvor han lige efter skriver, at han afstår fra at diskutere med hende for ikke at ødelægge bloggen.

    Der bør over én kam sættes ind, da det samtidig er irriterende i årevis at skulle støde på sådant.

    Ligedan denne underskrift ‘ liden …’ et el andet, jeg ikke lige husker, er symptomatisk for Søren Sørensen. Vi kan vel næppe bevæge os på en eneste blog uden dette.

    Ligedan meddeler denne under navnet Lisbeth Sørensen et par steder, vist på Lyhnes og Lilleørs nu, at hun rejser meget og har mange og lange ophold i langtbortistan også – ligesom Søren Sørensen tidligere.

    Man gider jo næsten ikke at gå ind på en blog – bare for at blive fri for disse idiotier, selv om der indimellem kommer mere normale indlæg fra den kant.

    Det er ikke i orden for en ordentlig avis, at folk kan forfølges på den måde – og i lange tider, ligefrem år u dog år ind, så snart de viser sig på en blog.

  12. Af Kim Olsen

    -

    Men Sørensen fortsætter jo bare.
    To indlæg indenfor to timer under to forskellige navne som bærer umiskendeligt præg af Sørensens tilsvininger og paranoia.
    Utroligt, at Berlingske ikke kan få lukket tossen ned.

  13. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER, ja, han graver sin egen grav. Jeg går ud fra, at når Berlingeren tager sig sammen til at rekonstruere sine blogs, så er han ude. Men vi har virkelig at gøre med en syg person.

    Og jeg kan bare sige, at jeg regelmæssigt indrapporterer hans uanstændige indlæg til redaktionen.

  14. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche – 21:41

    Glimrende – men alt bliver ikke slettet, selv om man be’r om det og det tillige er lige lodret imod debatreglerne. Jeg tror, at det på denne blog, som sagt, er Støvring selv – og det skal han have tak for, selv om alt ikke ses at være borte.

    Men – har du haft held med dine henvendelser til redaktionen i øvrigt.

    Jo flere der klager, jo bedre – men jeg tror ikke,at de finkæmmer bloggene for nu og får slettet alle disse perverterede indlæg. Det skal være direkte og konkret, så vi sidder som ene om at få slettet, hvad der direkte er stilet til os alene – få andre bloggere, hvis overhovedet, griber ind og lader passere: Det er heldigvis ikke mig, må parolen være.

    Berlingske lader ting passere og stå – selv de mest indlysende injurierende, perverse og krænkende. Også – hvis blogholder ikke formår at se det eller har interesse i at fjerne sådant. Det er mere end skammeligt, fordi de har på forhånd muligheden for at styre, hvad der kommet på.

    Så – det falder naturligt tilbage på blog-holder og dermed på Berlingske, der ikke gør noget, selv om de er bedt om det. Ikke nogen god karakter – dumpet! Mildt sagt! Hvis de ikke fortsat reagerer fornuftigt på fornuftige henvendelser!

    Og – så er vi henvist til at anlægge sager som debattører – og hvem har tid til det og gider. Det benytter sygelige debattører sig af!

  15. Af Kim Olsen

    -

    Det er strengt i årevis at være udsat for den slags.
    Men hvad er alternativet? At lægge sig fladt på ryggen og lade tosserne overtage debatten, fordi prisen er for høj?
    Aldrig i livet. Jeg er en almindelig familiefar, gift igennem mange år og med fast job, som blot giver udtryk for mine borgerlige holdninger.
    At rabiate tosser ikke kan acceptere det, kan jeg ikke tage mig af! B gør hvad avisen kan, men det er tilsyneladende informationssamfundets svøbe, at også mærkelige personer, som den faste blogger vi skriver om her, får taleret.

  16. Af Birgit LHviid Lajer

    -

    Kim Olsen – 10:47

    Nej, avisen kan gøre mere, de enkelte bloggere kan omgående forhindre perverse og personfikserede indlæg. Og – jeg forstår ikke, at ASH ikke er kommet dig til hjælp ved at oplyse ip-adressen på det indlæg, som J. Hansen altid fremturer med, med eller uden ‘link.

    Avisen skal naturligvis slette disse trolls – omgående og ikke lade dem køre i årevis med det samme, det samme og det samme – og så genere andre igen med intimiderende og ligefrem injurierende indlæg. Begge de to forhold og personer, jeg har nævnt her var for en længere periode for år tilbage ikke at se her på Berlingske, så de havde da fået besked – i hv f en længere periode, J. Hansen og Søren Sørensen, som jeg tidigere klagede over – og nu også lias’er for Lisbeth Sørensen, hvad de nu har heddet.

    Et gammelt ordsprog siger: Den, der tier, samtykker!

    I mit vocabularium vil det sige: Lige så skyldige!

    Fordi der er ingen undskyldning for ikke at reagere på folks henvendelser og så rette ind efter reglerne, som i forh til min klage er overskredet med stort set alt, hvad disse regler går ud på i forh til at beskytte debattører for personlige overgreb fra andre.

    Vi kan kun fjerne os fra debatterne ellers- og vi kan ikke engang melde sådan til politiet som ved andre forhold, fx ved en bopæl og chikane. Og – vi taler med anonyme folk, der kan tosse rundt som de vil – og endog komme ind på en blog med et helt andet emne, som har været til debat på også Berlingske, og så grovkornet genere folk. Det er også direkte nævnt i debatreglerne, at det må man ikke.

    J. Hansen er muligvis et rigtigt navn, en maskinmester vist fra Tåsinge, der er ude i den store verden og arbejde – men andet/andre er ikke, så vi taler med og skal tåle anonyme menneskers PROJEKTIONER, altså tillægger andre, hvad de selv er optaget f eller står for med deres personlighed.

    Det er sygt – og skal stoppes hvad angår de indlæg, der personliggøres i forh til andre deltagere i debatterne med alskens perversioner og krænkelser imod andre.

    Alene også fordi de fortsætter år ud og år ind!

    Så – ingen undskyldninger for avisen duer, Kim Olsen! De har nemlig både retten og magten til at få ordnede forhold på Berlingske.

  17. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER, jeg vedhæfter de pågældende indlæg til mine skriv til redaktionen. Og jo, jeg har fået respons. Man arbejder på sagen.

  18. Af Kasper Støvring

    -

    Til alle: der arbejdes hele tiden med at få luget ud i spamindlæg, men svært, fordi der skrives under forskellige navne og adresser. Bedst at ignorere den slags. Vh Kasper

  19. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære, KASPER STØVRING, det er bare det, at I bliver nødt til det, for indlæggene fra ‘Sørensen-klanen’ kommer nu så tæt, at man virkelig skal bruge tid på at lede efter indlæg, der faktisk har noget med emnet at gøre. Der er jo ingen anden udvej end successivt at blokere alle de adresser, de benytter. Hvor mange IP-adresser kan der være tale om? Egentlig troede jeg, at man kun kunne have én.

  20. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Kasper Støvring – 15:05

    Tak – og jeg ser, at du har slettet et indlæg dd fra en Kim P Olsen om mig.

    Og – naturligvis har du ret, at det sundeste vil være at ignorere; men disse trolle, vi taler om her, er, som Niels Peter Lemche skriver dd 15:30 spærrer for udsyn med deres personlige antagelser som nævnt på din blog nu.

    Ligedan mener jeg, at det jo er nemt at se indholdet, personlige chikanerier overfor andre debattører. Altså ikke kun ip-adresser, hvis det er det, det kaldes. Og – er de forhindret én gang, så kommer de vel næppe igen på disse – eller Berlingske må have en overordnet strategi, der forhindrer i det hele taget. Det ved jeg ikke – karantæne af en slags hjælper ikke, de har disse tilbøjeligheder og kommer igen. Og igen.

    Og – det er ikke særlig morsomt at skulle lade sådanne forsmædelser stå om sig selv! Så grove – det kan ikke accepteres og skal det heller ikke under nogen form – og heler ikke af Berlingske selv.

    Og – har de først udset sig nogle personer, så kan vi være sikre på, både gentagelser og fornyelser af deres tilbøjeligheder som nævnt tidligere.

    Andet er – for mig personligt – at disse tidligere har fået besked fra Berlingske på en eller anden vis, og hvor man tøver eller nægter at fjerne indlæg ligesom blogholderen, fordi disse opfylder alle de krav, der ikke må figurere i debatterne på Berlingske. Det er ikke holdbart for avisen heller.

    Men – tak fordi du ikke har slettet klagesangene. Mvh BHL

  21. Af Niels Peter Lemche

    -

    Og Kasper Støvring, det meste kan klares, hvis man ikke tillader anonyme indlæg, dvs. indlæg under dæknavn. Så ville vi i teorien kunne se, om Sørensen hedder Hassan og Juul Friis Dimitri.

    Der er faktisk en del, der benytter eget navn, og vi, der gør det, er overhovedet ikke enige om ret meget. Når du taler om “kulturkamp”, så holder jeg på “I alle de riger og lande”. Kan det blive mere dansk?

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info