Maskinen

Af Kasper Støvring 135

En allegori

 

Der findes en kæmpestor maskine et sted. Alle kender den, men få har set den. Utilnærmelig står den med blanke facader og kværner løs. Lyden er som vindens susen i store, tomme siloer på nedlagte fabrikker. Ingen ved helt, hvad maskinen producerer, og endnu færre kan bruge dens produkter. Nye manualer er blevet udarbejdet, men de er aldrig nået frem. Tusindvis af teknikere er ansatte til at vedligeholde maskinen, og topdiplomater og politikere roser i høje vendinger dens ydeevne. Men maskinen er forhadt af egnens beboere, for udledning af giftigt spildevand fra dens indre har forurenet åer og vandløb og bragt lokalsamfundenes økosystemer ud af balance. Maskinen kværner dog uanfægtet videre, for skønt den ikke producerer ret meget af værdi, rummer den som et stort kar herskernes drømme. Sådan fortsætter det indtil den skønne dag, hvor maskinen bryder sammen under sin egen vægt og efterlader et rygende krater i jorden.

135 kommentarer RSS

  1. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Kun racismen er stor nok til at blive kaldt en kæmpestor maskine. Der findes ikke noget større, fordi den omfatter hele menneskeheden. Vi er alle dele af den, men vi kan ikke se det. Vi fortrænger det modbydelige.

  2. Af J. Hans en

    -

    AF HENNING SVEND SEN – 21. JUNI 2017 10:09

    Hvis jeg skal give et godt råd.
    Forlad de synkende skuder USA og forbryderorganisationen NATO.
    Maskinen som Støvring kalder det.
    Sats på et demokratisk, civiliseret, fredeligt og velfungerende EU og europa.

  3. Af Glenn Madsen

    -

    “Maskinen …rummer … som et stort kar herskernes drømme.” Det er rigtigt nydeligt!

  4. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jesper Lund, jeg håber da bare ikke, at allegorien handler om Støvring selv!

  5. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jesper Lund, jeg håber da bare ikke, at allegorien handler om Støvring selv!

  6. Af Kasper Støvring

    -

    Lemche, haha, jeg ser, at der er vittige hoveder på tråden!

  7. Af J. Hans en

    -

    AF NIELS PETER LEMC HE – 21. JUNI 2017 12:05
    “Jesper Lund, jeg håber da bare ikke, at allegorien handler om Støvring selv!”

    Jeg tror egentlig ikke, at allegorien handler om noget.
    Det er som de fleste andre blogs bare fyldstof.

  8. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Allegorien handler vel indirekte om Kasper Støvring selv, nemlig om hvordan han opfatter et element af vores verden.

  9. Af Ilona Mankovich

    -

    “Allegorien handler vel indirekte om Kasper Støvring selv, nemlig om hvordan han opfatter et element af vores verden.”‘

    Handler naturligvis om en “direkte” vran gforstilling om verden, og sammenhænge. Altså en normalindsigt fra den yderste højrefløj mht. indvandring. Mangler blot de normale og falske statistikker normalt brugt på området. Men enig – som flere har sagt-at indlægget drejer sig om at fjerne fokus fra denhøjreradikale i London. Hvem ved måske var det også støttere af st øvring, læser af ligesindet i England , der satte ild til bygningen derover?? Vi får aldrig svar her, og det vil blive tysset ned, hvis så. Derimod vil det blive slået stort op hvis af enmuslim..
    Indlæget drejer sig naturligvis om at fjerne fokus fra det skete der…

    Digteren her, har i årevist forvekslet blind hvid nationalisme med normal fædrelandskærlighed. Og de fleste af hans indlæg er rene digt..

  10. Af Kim P Olsen

    -

    Maskinen er godhedsindustrien.
    I takt med at myterne om f.eks. de højtuddannede syrere punkteres og at samfundet tjener på indvandringen forsvinder Bosse og Carsten Jensen og alle de andre selvfede hyklere.
    Maskinen bryder sammen og de sidste dages hellige surmuler og finder andre sysler – til glæde for de fleste.

  11. Af Ilona mankovich

    -

    Kære KO,

    Uden tvivl har du ret mht. påstanden, at dette er hvad dette indlæg drejer sig om.

    Problemet er vel at i er så skydige i det skete mht. alle terrorangreb på den yderstehøjrefløj? såvel som muslimske begået Via jeres daglige muslimbashing, og hadefuldedaglige kommentare?

    Før 9.11 var der ingen muslimsk terrori vesten, så kom de kristne-jødiske-vestlige krige i mellemøsten, og det hele ændret sig. Bloggere har vel en moralsk pligt til at være gode samfundsborgere og ikke opmuntre tilhad, selvom ret så skjult, i et digt fx.?

  12. Af Jesper Lund

    -

    I stedet for at tolke Kasper Støvrings allegori, kan man forsøge at gætte sig til, hvilken begivenhed, der er været så frustrerende for ham, at han har følt et behov for at formulere denne allegori.
    Mit gæt er, at det er frustrationen over de nylige franske valg, hvor Marine Le Pens parti kun fik sølle 8 pladser i det franske parlament. Noget af en rutsjetur for Marine Le Pen og Front National. Hvorimod den EU-begejstrede Macron blev præsident og fik hele 308 pladser i parlamentet.

    Det er et tegn på at negative holdning til EU, som f.eks. Brexit er udtryk for, er ved at forsvinde. Til stor frustration for Kasper Støvring.

  13. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Ja, det kunne være hele EU-konstruktionen og dens sæde .. hvis den ikke taler folks virkelighed og retter sig derefter, så får vi et Big Bang, der vll noget! Såvel som et eller flere landes regeringer (maskinrummet), der ikke lytter til folk.

    Eller måske en slags Fugl Fønix .

  14. Af Jesper Lund

    -

    Birgit Hviid Lajer
    Du mener så ikke at befolkningerne i EU-landene har valgt deres regeringer.

  15. Af Claus von stauffenberg

    -

    “denne allegori.
    Mit gæt er, at det er frustrationen over de nylige franske valg, hvor Marine Le Pens parti kun fik sølle 8 pladser i det franske parlament. Noget af en rutsjetur for Marine Le Pen og Front National. Hvorimod den EU-begejstrede Macron blev præsident og fik hele 308 pladser i parlamentet.”

    Påpeger blot at Frankrig ikke er et demokrati, men et plutokrati som i USA, England ..
    AT man ved første valgrunde vinder 25% og kan blive præsident derefter, og få nær alle mandater i tinget og absolut magt er en liberalistisk drøm..

    Ønsker du sådant et anti-demokrati i Danmark Lund? Så hop du op på din racer i dit trikotte udstyr i 4o farver, og efterlad landet og politik til mere ansvarlige personer , der kæmper for demokrati….Stemmer du på et fascistisk parti?

    EU skeptikere er skam ikke ved at forsvinde. Og Danmark skal aldrig indrulles i EU regler der ikke kan tilbagerulles..Vi skal kun involveres i det fælles EU militær, og ting der gavner. Og de skal altid kunne fjernes som lyst..

  16. Af Kim P Olsen

    -

    Søøørensen 20:03
    Din kommentar er irrelevant i forhold til mit indlæg.

  17. Af Jesper Lund

    -

    Claus von Stauffenberg
    Hvis Marine Le Pen havde vundet præsidentvalget og fået et flertal i parlamentet, ville du sikkert havde jublet over at endelig var “folket” kommet til magten.

    Valgsystemerne i Frankrig, USA og GB er opbygget på måde, som kan virke udemokratisk, f.eks. fik Hillary Clinton sammenlagt 2-3 millioner flere stemmer end Trump. Alle præsidentkandidater og/eller partier i de nævnte lande har trods alt de samme vilkår.

    Spørgsmålet er så om to runder ved valget af en fransk præsident ikke er mere demokratisk end hvis der kun var én runde. Ved to runder får de vælger, som stemte på kandidat med for få stemmer til at komme med i anden runde, mulighed for at stemme på en af de to kandidater, som fik flest i første runde.

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jeesper Lund, hvorfor svarer du overhovedet en person, som ikke holder sig tilbage for at benytte et så ladet navn som Claus von Stauffenberg. Det er nærmest en svinestreg.

    Men i øvrigt har du ret.

  19. Af Jesper Lund

    -

    Niels Peter Lemche
    Du har også ret. Jeg burde ikke have svaret.

  20. Af Ilona mankovich

    -

    “Af Kim P Olsen – 21. juni 2017 21:26

    Søøørensen 20:03”

    Hvad snakker den mand om, hvem er han?
    Er han stabil?

    Nogen der kender manden?

  21. Af thomas hansen

    -

    Enig CVS …Ingen interessere sig for hvad jesper lund ønsker..Han foretrækker at race rundt i trikotte, når der er bornholmermøde i naturen..Hvem interessere sig for sådan en nar der er ligeglad med politik og sine medmennesker? Han rejser til folkemødet, uden tvivl betalt via konen, og nægter at deltage..Du er en skamplet..

    Du er en sort plet på demokratiet…Selvom jeg selv ikke støtter op om denne sorte højrefløj, ønsker jeg dog deres demokratiske rettigheder modsat dig, så længe de altid kan frasorteres naturligvis..Du er en gemen anti-demokrat..
    Resten af dit ævl er ikke værd at nævne…Vi må håbe at hr. CVS kommer retur og sætter dig videre på plads, for din ligegyldighed i debatten, og demokratiet..
    Sæt dig nu op på raceren igen ved næste folkemøde, og nægt at deltag, selvom du er betalt for at møde op..Hvilken skam og hån mod det Danske folk hans attitude?

  22. Af P Christensen

    -

    Det kan kun naturligvis kun være EU.
    Europas Undergang.

    Ligesom Hitlers StorTyskland, Sovjet og andre ikke-folkeligt
    funderede misfostre, vil også EU møde sit endeligt.
    Lad os håbe en hurtig og smertefuld død
    så derouten for Europas lande kan blive stoppet.

    Så kan vi få et handelssamarbejde igen.
    Og ikke mere.

    Vi har ikke brug for gale mænds tanker om et
    StorEuropa.

  23. Af Kim P Olsen

    -

    AF ILONA MANKOVICH – 22. JUNI 2017 0:36

    Ilona. Uanset alle dine aliaser kan du ikke løbe fra din sande identitet. Ordblindheden, tunnelsynet og pattebørnssproget afslører dig gang på gang.

  24. Af J. Hans en

    -

    AF KIM P OLSE N – 22. JUNI 2017 7:57

    Indlæg som disse afslører Kim P Olsen:
    “AF KIM P OLS EN – 28. JANUAR 2014 21:07
    Tak! Tak fordi vi slipper for dig din lede manipulerende so!”

    Fra Anne Sophia Hermanse ns blog:
    “Tak for kampen”
    http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2014/01/28/tak-for-kampen/comment-page-1/#comments

  25. Af Kim Olsen

    -

    Hansen

    Jeg har gentagne gange i løbet af de seneste tre år oplyst dig om, at det indlæg du bringer ikke er skrevet af mig – men i mit navn af en anden.

    Hvorfor du bliver ved med bevidstløst at poste det, kan man kun gisne om.

  26. Af Kim Olsen

    -

    Det virker lidt afvigende, at man gemmer indlæg fra bloggene i tre år og poster dem med jævne mellemrum for at starte skænderier på bloggene.
    Det hedder vist nok trolling.

  27. Af Jesper Lund

    -

    Det er godt nok et problem med falske identiteter på b.dk’s blogs. Jeg har dog intet imod at en person bruger et fiktivt navn, hvis blot vedkommende bliver ved med at bruge det samme navn. Men selvfølgelig ikke et værdiladet navn.

  28. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jesper Lund, min fornemmelse er, at trollene her benytter ikke bare ét pseudonym, men adskillige og det på samme tid og i en fingeret diskussion med hinanden og sig selv.

  29. Af Kim Olsen

    -

    Endelig finder nogle bloggere nye navne ligeså hurtigt som de gamle bliver blokeret.
    Indholdet og stilen i deres indlæg er dog altid ens.
    Man kan undre sig over hvem de egentlig prøver at overbevise om noget… andre end sig selv.

  30. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Fake-navne plejer at blive slettet, ifølge Berlingskes regler – og Støvring har også tidl gjort det.
    Senest så jeg en af disse dd på en anden blog på Berlinske, der røbede sit skriv på flere og dårlige måder, som gentages uafbrudt på adskillige blogs – og så dette ‘kulturalle’ – stavemåden kender vi fra en vis Søren Sørensen jo .

  31. Af J. Hans en

    -

    AF KIM OLSE N – 22. JUNI 2017 12:05

    For undertegnede virker det afvigende, at Kim P Olse n lyver om sine indlæg.
    Og aldrig vil stå ved dem.
    De fleste andre ville nok bare give en undskyldning.
    Og så var det ude af verden.

  32. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Maskine er en uheldig metafor. Den nævnte vil aldrig kunne bygges. Hvis den alligevel blev det, ville den ikke fungere som antydet. At den skulle bryde sammen under sin egen vægt og efterlade et rygende krater i jorden er en teknologisk umulighed. Det hele halter – ligesom Støvring.

    Det burde være pointen.

  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER, du drømmer vist. Du nævner selv “Sørensen”, men tænk så på alle hans alias’er. Trollen har indtil nu kun haft et formål med sine indlæg: At ødelægge bloggen. Til tider lykkes det næsten for ham.

  34. Af Kim Olsen

    -

    Det her:

    “Er der nogen der ved hvem pattebarnet KO er? I andre aviser har jeg læst mange opmuntringer til børnemisbrug af ham mv. Utroligt at B vil have en børnemisbruger herinde?”

    Er et udmærket eksempel på svineriet fra sørensens hånd – ingen beskyldninger er for infame for ham.

    Om Støvring vil foretage sig noget, er jo op til ham selv.

  35. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER: Rettelse. Der skal stå: “Til tider lykkes det for ham”. Denne blog er et klart eksempel.

  36. Af Kim Olsen

    -

    Hvor må det være ydmygende at skulle skrive under et utal af navne for at tiltvinge sig adgang til blogge hvor man er uønsket!

  37. Af Kim Olsen

    -

    Arh, ligefrem fjerner kritikere?
    Der luges vel bare ud i de værste uhyrligheder på bloggen:)

  38. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche – 13:40

    Nej, jeg blev bare helt sikker i min sag, da jeg dd så det indlæg og omtalte stavemåde, at han ligesåvel kan være i diverse andre af de anvendte , opdigtede navne for samme person. Muligvis skriver flere inden for de samme, kender hinanden.

    Berlingske bør i det hele taget stramme op og overholde egne regler. Det gør de absolut ikke.

    Jesper Lund – 21. 6

    Nej, det er ikke det, jeg mener – men vi er på visse stræk ligeså ilde stedt i forh til EU som vores danske regering, at de ikke hører ordentligt efter, og at vi har for få og ofte de samme politikere t vælge imellem.

  39. Af Kim Olsen

    -

    BHL
    Forløbet illustrerer ganske godt dilemmaet ved demokrati og ytringsfrihed båret af elektroniske medier.

    Nogle mennesker kan bare ikke administrere den frihed og forfalder til, i bedste fald, barnagtigheder.

    I gamle dage gik de på gaden og talte med sig selv. I dag har de et stort undrende publikum. De fleste skal ikke have noget klinket, og holder sig ude af debatten.

    Det er også en slags maskine, som er ved at bryde sammen.

  40. Af Svend Jensen

    -

    I min barndom kunne Maskinen have flere betydninger:

    1) En meget svært overvægtig kvinde; underligt nok aldrig en mand.
    2) Den støttepind som en billardspiller må bruge, når spillerens position er akavet.
    3) Et stort kontrollerbart bureaukrati.

    Der er sikkert flere andre betydninger.

  41. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Kim Olsen – 22.6. – 21:38

    Ja, en gang ‘rundt på gulvet’ – der intet har med debat at gøre. – ingen værdi eller interesse. Virker som misundelse og underlegenhed.

  42. Af Jesper Lund

    -

    Birgit Hviid Lajer
    En folkevalgt politiker er ikke forpligtet til at lytte til “folket”, men at følge sin egne overbevisninger. Det er forhåbentlig dem, som politikeren er blevet valgt på. “Folket” består af mange individer med meget forskellige meninger. Folketingets sammensætning skulle gerne afspejle disse meningsforskelle.

  43. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Fredericia Nielsen

    Nogle kønne venner, du har, primitive, intimiderende, sjofle mm

    Desuden er hverken Lemche eller jeg senile – tværtimod. Vi er vidende mennesker, der har studeret i mange år, forskelligt. Og – de bliver ikke slettet ! Og – hvis Kim Olsen vitterligt har skrevet sådant, så er det ikke andre end ASH, han skal give en undskyldning – eller hun slette det. Men – der er jo nogen, der ynder at ’sige’, se hvor ondt jeg har det.

    Og – da der er så megen tale om feminisering og maskulinisering af mange i vort samfund – ikke mindst også inden for kulturens område, hvor psykoanalysen med dens spadestik dybere flittigt anvendes her og i det større udland; men dér bevæger du dig formentlig ikke – så uvidenhed mestrer du til fulde.

    Disse feminiseringer og maskuliseringer hører til inden for ødipuskompleksets område! Prøv lige at følge med i udviklingen og viden!

    ——————-

    God Sct. Hans aften til de civiliserede og dannede – om lidt skal jeg til middag og bål! 🙂 De, jeg har haft en god kontakt med og udbytte af, dvs lært noget yderligere.

  44. Af Kim Olsen

    -

    BHL
    Dialog med sørensen fører vist ikke til andet end yderligere tilsvininger fra denne venstrefløjens stolte bannerfører.

    Naturligvis står jeg ikke bag citatet, som snart har fire år på bagen, men i mangel på intelligente indspark drages citatet frem med jævne mellemrum, når vandet står særligt lavt i argumenternes brønd hos sørensen og allierede.

    God Sct. Hans aften!

  45. Af Niels Peter Lemche

    -

    BIRGIT HVIID LAJER, denne ” FREDERICIA NIELSEN” er jo bare “Lisbeth Sørensen” i en ny inkarnation. Lad trollen være. Den lever alene af andres svar, ellers er den overladt til at diskutere med sig selv, hvilket den så også gør under et x-antal alias’er.

  46. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Peter Lemche – 23.6. – 20:01

    Jeps. Og da tak.

    Det er den samme – som også næste levende billede, uforskammet og med stor uvidenhed, der tror, at han kan lære mig noget om ødipuskomplekset. For kvinden kaldet Elektrakomplekset. Disse opkaldt efter 2 forskellige myter p fr a indholdet i disse fra den græske mytologi. Spørg fx bare Shakespeare, hans fortællinger er nærmest bygget over ødipuskomplekset. MEN for nemheds skyld kalder man det ‘blot’ ødipuskomplekset. Det går ud på det samme for mand og kvinde, og ingen er i tvivl heller, når der arbejdes individuelt med det.

    Så – stor uvidenhed og modstand mod at vide og især at forstå og i sidste ende fatte .. at der er noget, alle slås med i større eller mindre grad, uden at vide om dette. Og – få vil kunne formidle yderligere her til fx også forebyggelse.

    Så – psykoanalysen er langt fra til grin, kun når uønsket af visse! Uha, det er også meget farligt at blive klogere på især sig selv – så andre kunne blive fri for diverse spildte indlæg og tid af diverse tosser her på Berlingske’s blogge; men gennemgående er man ligeglad – og sletter ikke selv injurierende indlæg mfl. Det må vi forstå, at det spilder man ikke tiden på! Uha da – er det ikke også det en debatredaktør får s løn for og skel se til og kunne tolke!? Fatalt.

  47. Af Niels Juul Hansen

    -

    Kan vi ikke bare stoppe debatten her.

    Alle, der har haft relevante kommentarer, har været på banen.

    Ingen grund til at fortsætte med ren personfnidder.

  48. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Juul Hansen – 10:51

    Enig – og det burde være stoppet fra start! Og – netop set, at det fortsætter på anden blog og muligvis skrevet i en andens navn. Det må høre op og vi må holde Berlingske ansvarlig for sådant! At – de sletter og får slettet, hvad folk beder om! Det gør de nemlig ikke altid!

    Men en enkelt tanke til debatten, jeg fik – det er naturligvis en komet, altså vi skal finde en maskine med en komets – der altså kan falde til jorden. Komet som synonym for andet .. noget vel højt hævet af en slags, en magtfaktor, vi ikke kan styre eller have indflydelse på .. EU er jo nærliggende med dets sæde, bygninger ..me svært, og vi får heller ikke noget at vide fra Støvring, om en el flere har gættet ‘gåden’. Slut herfra.

  49. Af John Laursen

    -

    AF BIRGIT HVIID LAJER – 24. JUNI 2017 10:58

    ” – det er naturligvis en komet, altså vi skal finde en maskine med en komets – der altså kan falde til jorden. Komet som synonym for andet .. noget vel højt hævet af en slags, en magtfaktor, vi ikke kan styre eller have indflydelse på .. EU er jo nærliggende med dets sæde, bygninger ..me svært, og vi får heller ikke noget at vide fra Støvring, om en el flere har gættet ‘gåden’. Slut herfra. ”
    ________________________________________________________________________________________

    Kasper Støvring skriver klart og tydeligt – d. 20 Juni 2017 kl. 9.12, at ” Enhver kan tolke ind i allegorien, hvad der ligger én på sinde, så længe altså, at der er en sammenhæng. “. Så du har misforstået Kasper Støvrings oplæg, det er ikke en gætteleg.
    Roger over and out, herfra.

  50. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Laursen – 11:54

    Nej, det har jeg ikke, og naturligvis bliver det en slags gætteleg – og jeg mente en maskine med en komets ‘evner. 🙂

    Nu en Laura Madsen – 12:22

    Du har så heller ikke kendskab til, hvad en psykoanalytisk uddannelse indebærer.. Desuden er der tale om viden og empiri i forh til de forskellige benævnelser, der anvendes. Der er forskel på tro og viden.

    Så klø du og dine sølle kumpaner bare på og bliv klogere på jer selv og jeres fantasier og diverse antagelser om andre, der falder tilbage på jer selv.

Kommentarer er lukket.