Tyrkiets osmanniske identitet

Af Kasper Støvring 124

Skal Tyrkiet være en del af EU? Spørgsmålet er atter til debat, fordi regeringen vil indlede forhandlinger med Tyrkiet om optagelse, når Danmark får formandskabet efter nytår. Men der er, mildest talt, uenigheder.

»Tyrkiet er på vej mod at blive en islamistisk stat og skal aldrig være medlem af EU. Derfor skal Danmark ikke bringe dem tilbage på sporet.«

Således Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen. Har han ret i det? Meget tyder på det.

Tyrkiet fremholdes ellers ofte som et forbillede for andre muslimske lande, også under det arabiske forår (eller skulle man sige isvinter?) Det skyldes, at vi i Vesten i lang tid har opfattet Tyrkiet som et sekulært, moderne og vestligt orienteret land. Det kaldes ”Kemalisme” efter den tyrkiske statsmand Kemal Atatürk.

Og helt forkert er det ikke. Tyrkiet har været allieret med Vesten under den kolde krig og har længe ansøgt om optagelse i EU. Men Tyrkiet har også lige så længe været et splittet land, der med magt har opretholdt en sekulær stat på trods af en stærkt religiøs befolkning med en muslimsk kultur. Og netop fordi kulturen er særdeles vigtig, kan Tyrkiet ikke opfattes som et entydigt forbillede for de arabiske lande. I hvert fald ikke, hvis der menes liberaldemokratisk forbillede.

For Tyrkiets såkaldt osmanniske identitet er blevet tydelig i de senere år, hvor det islamiske parti AKP og dets populære leder Recep Erdogan har haft magten. Der findes mere og mere litteratur herom. F.eks. denne om regionale forhold,  denne af den berømte engelske historiker Niall Ferguson samt denne moderate læsning af den neo-osmanniske vending.

Vi skal ikke være overraskede over Tyrkiets genbekræftelse af dets ældgamle osmanniske og muslimske identitet. For det vestlige, liberale demokrati er ikke ved at blive udbredt på verdensplan. Tværtimod søger de forskellige kulturer – i Kina, Indien, Rusland og Mellemøsten – at revitalisere sig ud fra deres egne distinkte værdier.

Vores globaliserede verdensorden er netop multipolært. Det vil sige, at verden består af et antal indbyrdes uforenelige civilisationer, der er kulturelle i deres væsen. Kulturel mangfoldighed præger verden.

I århundreder strakte det osmanniske imperium sig langt ind i Centraleuropa. Men Første Verdenskrig efterlod imperiet i ruiner, og kun det nuværende Tyrkiet stod derefter tilbage. Ministerpræsident Erdogans ambition kan meget vel være at vende tilbage til den før-kemalistiske osmanniske epoke, hvor Tyrkiet ikke blot var militant islamisk, men også en regional stormagt.

Erdogan er således berygtet for at tilslutte sig det pan-tyrkiske citat om, at ”moskeerne er vores kaserner, kuplerne vores hjelme, minareterne vores bajonetter og de troende vores soldater”. Tilsvarende har han sammenlignet demokratiet med en sporvogn: ”Når du kommer til endestationen, så står du af.”

Genbekræftelsen af den osmanniske identitet forklarer også Erdogans bestræbelse på at ændre den tyrkiske forfatning, så hans egen magt forøges på bekostning af domstolene, pressen og militæret. Altså alle de institutioner, der opretholder den sekulære orden.

I samme lys skal man også se Erdogans voldsomme angreb på Israel som en ”terrorstat” og hans forsøg på at udnytte de arabiske revolutioner til egen fordel, herunder at revse Syrien, at dæmme op for Iran og tilbyde sig selv som en rollemodel for hele regionen.

På Time.com har Erdogan udtalt følgende:

”Of course we now live in a very different world, which is going through a scary process of transition and change. We were born and raised on the land that is the legacy of the Ottoman empire. They are our ancestors. It is out of the question that we might deny that presence. Of course, the empire had some beautiful parts and some not so beautiful parts. It’s a very natural right for us to use what was beautiful about the Ottoman Empire today. We need to upgrade ourselves in every sense, socially, economically, politically. If we cannot upgrade ourselves and the way we perceive the world, we will lag behind tremendously. It would be self-denial. That’s why whether it be in the Middle East or North Africa or anywhere in the world, our perception has in its core this wealth that is coming from our historical legacy. But it’s established upon principles of peace. And it all depends on people loving one another without discrimination whatsoever.”

De smukke ord kan ikke skjule den underliggende dagsorden. Det forekommer derfor helt forfejlet, at regeringens europaminister Nicolai Wammen under det kommende danske formandskab vil genåbne forhandlingerne med Tyrkiet om EU-medlemskab.

For det første nægter Tyrkiet at anerkende folkemordet på armenierne under den Første Verdenskrig. For det andet vil Tyrkiet ikke anerkende Cypern som en selvstændig stat. Og for det tredje har Tyrkiet et BNP per indbygger, der er lavere end mange af de fattigste EU-lande. Om få år vil Tyrkiet have en større befolkning end selv Tyskland. Så udsigten til fri indvandring fra over 80 millioner tyrkere uden kvalifikationer, hverken økonomisk eller kulturelt, vil bringe en enorm ustabilitet ind i de europæiske nationalstater.

Dertil kommer så, at Tyrkiet overhovedet ikke er et vestligt land.

 

[Dette indlæg bygger delvist på min klumme i Kanten på DR P1]

124 kommentarer RSS

  1. Af peter kocsis

    -

    “Morten Jensens terrorist-bemærkning er nu slettet.
    Skrevet af Kasper Støvring , 31. december 2011 kl. 12:20”

    Det var på tide- men til gengæld undret det mig at følgende grove injurie imod en navngiven politiker ikke bliver slettet:

    “Nicolai Wammen er bare et fjols. Han samarbejdede med islamisterne i Århus så han kunne få deres stemme. Landsforræder!”
    Skrevet af morten jensen, 30. december 2011 kl. 19:00

    Landsforrræderi er en alvorlig forbrydelse, der straffes med mange års fængsel. Det er utroligt at du tillader den slags svineri , der kun har til formål at ophidse en dansk Breivik til voldelige handlinger imod pågældende.

  2. Af Helge Nørgaer

    -

    @ peter kocsis, jaja, du har fået din pointe….
    Blot undlader du som mig ganske elegant at forholde dig til indlæg.

    For nogle år siden, ønskede jeg Tyrkiet, med i ECC.

    Jeg blev mere uddannet, indså at tesen om freden i “Europa”, var forkert. ( Bosnien, Kosova, osv).

    EU var ikke fredens projekt, det var dødens projekt.

    Nu idag, skal jeg lege med, på sidelinje, høre på had, samt mest af alt få kvalme af grin, når eksperter udtaler sig.

    Hahhahahaha, gobalisering er vejen frem…. Med 1 årige bonus mål…..

    Ingen ingen virksomhed kan drives med 1 årige profit maximeringsmål, undskyld jeg er idiot….

    Kun Banker kan belønne uvederhæftige dygtige eksperter med milioner for at udslætte indskyderes kapital….
    De sigtede, ikke dømte, det tager mange år…..
    Er alle som de velfungerende støtter af samfundet blevet genansat i finas verden…

    Og der er ingen fusk sket, det er venner dom hjælper venner….

    Og så 400 milliader ud af statens lommer,

    Ha en bank garanti, og få dage knækker Danske Banks eventyr i østen…
    Kun tumper læser ikke teksten……

  3. Af morten jensen

    -

    @ Peter kocsis
    Du er sådan en krænket porcelænsmuslim. Dem er der mange af, og i har ingen moral (det lærer man ikke som nutidig muslim). Og så når man finder ud af at man har rettigheder, som man ikke har i et muslimsk land, så skal de jo bare udnyttes og fordrejes.
    Du kæmper jo virkelig for minoriteternes rettigheder i muslimske lande. Ikke en eneste dansk muslim har nævnt alle de kristne og anderledes troende der bliver slået ihjel i mellemøsten eller at de ikke har nogle rettigheder eller friheder. Hvis vi skulle overføre det til vesten, så var du nok blevet slået ihjel nu Peter, hvis “mellemøstlige tilstande” var gældende i DK.

    I må godt råbe hitler, goebbels, nazister, imperialister, terrorister uden der sker noget.
    Men hvis der bliver råbt noget fra konservativ fløj uuuhhh så er den gal. Så kommer procelæns muslimen op i lille græde peter, fordi han er lavet af porcelæn og ikke kan tåle kritik. Det er jo sådan vi har lært muslimer at kende i DK. I har absolut fejlet på alle punkter Peter.
    Enten bliver i religiøse tosser, føler jer krænket (og gemmer jer bag denne krænkethed og det i kalder en religion (ideologi)) eller så bliver i kriminelle. Disse to eller også bliver man udstødt fra det sociale netværk. Det beskriver nok omkring 80-90 procent af muslimer i DK

    Ja Nicolai Wammen har skam samarbejdet med islamister i Århus for at få deres stemmer. Det skal han da høre fra. Så kommer porcelæns muslimen op i dig igen. Begynd du bare at vræle. Du er ikke interesseret i sandheder, men du leder med lys og lygte efter noget der kan beskytte dit svage væsen, i stedet for at stå op som en moden mand. Dette indeholder også man kan tage imod grovheder, fordi når man taler om islam og muslimer, bliver det bare abnormt fra normale vestlige tilstande.

    Kaspar Støvring. Jeg føler mig krænket af Peter kommentarer, fjern venligst hans injuriende beskrivelser.

  4. Af Christian Krarup

    -

    Morten og Peter?
    Til Morten vil jeg spørge. – Hvem er Hitler-Tosse, når du skriver, “at få fjernet et indlæg”?

  5. Af morten jensen

    -

    Til den mindre begavede kunne jeg tilføje: ironi og sarkasme kan forekomme. Men også at bruge samme våben, som Peter, hvilket jeg er selvbevidst om, og derfor har jeg lyst til at udstille idiotien med at opstille en situation hvor det er mig der er krænket. Altså jeg er blevet en porcelænsdansker, og vil have samme rettigheder som Peter, da mine følelser også er meget stærke, faktisk mere stærke end Peters bare lige for at være narcissistisk.

    Jeg gad godt høre hvad vestlige regeringer har tænkt sige at gøre ved deres muslimske indvandrere, når nu det bliver mere klart at islamismen er tilstede i alle lande i mellemøsten, og at de har en holdning og krav til vores lande. Hvordan vil den mellemøstlige islamisme gå hånd i hånd med de vestlige landes islamisme, som kommer fra muslimerne i vores lande?
    Det er en debat vi skal have, og så skal vi snakke om værdier, og hvad vi vil finde os i fra Islam og muslimer.
    Et godt forslag ville være at tage pant i muslimernes ejendomme, og så ellers få de penge ind de har nasset sig til, og så ellers ud af ladeporten med islamisterne. Nogle muslimer kan selvfølgelig blive, da de er som dig og mig, men det er langt fra alle.

  6. Af Gert Hansen

    -

    Man kan kun erklære sig enig i, hvad Kasper Støvring skriver.

    Da EU, under det danske formandskab, åbnede for optagelsesforhandlinger med Tyrkiet, var der stadig noget tilbage af elitens begejstring for den multikulturelle utopi, der havde præget Vesteuropa i de foregående 20-25 år. Den er i de sidste 10 år kølnet mærkbart. Hvorfor regeringen nu vil ‘flog a dead horse’ ved at prøve at få gang i forhandlingerne med Tyrkiet, er temmelig uklart. Det ændrer sig nok, når Sarkozy hører om det, og tager Thorning-Schmidt i skole.

  7. Af Kristian Andersen

    -

    2012 skal bruges på at bekæmpe danske racister.Dem er der vist nok af set ud far denne blog!

  8. Af otto barreth

    -

    Europa har allerede for mange fanatisk religiøse indbyggere, derfor skal vi ikke have Tyrkiet med i EU.
    Det var Kamel Ataturks ønske at Tyrkiet skulle være et sekulært samfund.
    Han prøvede at få kvinder til at aflægge sløret ved at udbrede den opfattelse at det kun var prostituerede som gik med slør.
    Det lykkedes ganske godt, derfor er det trist at Islam nu er i fremgang.
    I fødselskirken i Betlehem var de forskellige kristne trosretninger ved at bekrige hinanden juleaften, jeg oplevede det samme i 1967.
    I Afrika afbrændes kristne kirker og mennesker dræbes.
    I Israel har en fundamental mosaisk gruppe prøvet at ændre civil lovgivning ved at forlange at kvinder sætter sig bagest i busserne og helt dækker sig til.
    Tro kan i sandhed flytte, om ikke bjerge, så World Trade tårne.
    Gud (hahaha) fri os for flere indvånere med fundamentale religiøse synspunkter.
    At jeg hver aften takker for en god dag og beder til Gud,Allah, Jesus,Muhammed, Buddha samt den lille hvide mus, kommer ingen ved…det er privat.
    Det kaldes også reassurance !

  9. Af morten jensen

    -

    Kemalismen (kemal ataturk) er væk i Tyrkiet.
    Multikultur er dermed også død sammen med Tyrkiets optagelse i EU. Mange af islamisterne fra landet får flere børn end kemal-tyrkerne og de kommer mere og mere i undertal samt nu er islamisterne også flyttet indtil byen. Tyrkiet er tabt.

    Lewis & Ajami: Islam in Europe
    http://www.youtube.com/watch?v=gEoWtq-FK8w

    Flee the fire and bring it with them…hehe ja det er sku godt ramt Fouad. Lyt på Fouad når han taler om Danmark.

    @”Kristian Andersen”, eller Ali
    Du er bare for dum at høre på. Racist har totalt mistet ordets sande mening.

  10. Af morten jensen

    -

    Bernard Lewis – lyt til denne mand! Den mand der kender Islam og mellemøsten bedst i hele verden.
    Islam I Europa, Bernard Lewis og Fouad Ajami. MUST SEE!
    Her kan i se hvordan muslimer bliver radikaliseret i vores lande. Se 2:10, og hvordan de bliver mere ekstreme i København.
    http://vimeo.com/11058360

    Bernard Lewis, Politisk korrekthed kombineret med multikultur fører til tankekontrol og en begrænsning af ytringsfriheden 23:10
    http://vimeo.com/19565744

    Bernard Lewis, Den 3. politiske perversion rejser sig. Tidligere var der Kommunismen, Nazismen og nu har vi Islamismen. Og den får lov til at gro pga. multikultur og politisk korrekthed.
    http://vimeo.com/19015732

    Islams frembrud i Europa, 43:20.
    http://kitmantv.blogspot.com/search/label/bernard%20lewis

    Bernard forstår bare kortfattet at sige hvad der foregår, og det er en fryd at høre hans visdom omkring Islam, som han kender indtil benet.
    Hvem er VI, Hvem er DE, og hvad skal vi accepterer fra ISLAM! Det er hele pointen!
    Islamifiseringen er topstyret fra universiteterne, som har fået doneret MANGE arabiske penge. Specielt i England og USA
    Hvis man i Danmark ikke kan tage afstand fra sharia, så er muslimer og venstrefløjen skyldige i at være ekstremister!
    Vi skal have alle muslimer til at skrive under på at de tager afstand fra sharia, fordi det er først der vi får sorteret i hvem muslimerne er.
    De har så mange gange bevist at det kan de ikke selv finde ud af.

    Muslimer har indledt den 3 Jihad mod Europa og de bruger emmigration, fødselstal, hijab, bedrag (Taqiyya) og udnyttelse af demokratiet som våben.
    Hør hvad Bernard Lewis siger i hans nyeste bog om Europa og Islam. Jeg kan kun VARMT anbefale at i sætter jer ind i hvad Bernard Lewis siger!
    Sammenlign det Jørgen Bæk Simonsen siger til det hvad Bernard Lewis siger (den rigtige ekspert).

    Where does Europe stand now? Is it third time lucky? It is not?impossible. The Muslims have certain clear advantages. They?have fervor and conviction, which in most Western countries?are either weak or lacking. They are for the most part convinced?of the rightness of their cause, whereas Westerners spend much?of their time in self-denigration and self-abasement. They have?loyalty and discipline, and perhaps most important of all they?have demography—the combination of natural increase and?migration producing major population changes, which could?lead within the foreseeable future to signi? cant Muslim majorities in at least some European cities or even countries.?The Syrian philosopher Sa-diq al-‘Az.m has remarked that?the remaining question about the future of Europe is this:?“Will it be an Islamized Europe, or a Europeanized Islam?”?The formulation is a persuasive one, and much will depend on?the answer.?But the West also has some advantages, the most important?of which are knowledge and freedom. The appeal of genuine?modern knowledge in a society that in the more distant past, had?a long record of scienti? c and scholarly achievement is obvious.?Present-day Muslims are keenly and painfully aware of their?relative backwardness compared with both their own past and?their rivals’ present, and many would welcome the opportunity?to rectify it.
    ?Faith and Power: Religion and Politics in the Middle East (2010) Oxford University Press, Kapitel 12, anden sidste side

    Fra Bernard Lewis nyeste bog
    ‘‘It may be that Western culture will indeed go: the lack of conviction of many of those who should be its defenders and the passionate intensity of its accusers may well join to complete its destruction. But if it does go, the men and women of all the continents will thereby be impoverished and endangered.”
    Nyeste bog 2011, indledningen

  11. Af morten jensen

    -

    Desuden hvor mange børn har du kaspar?
    Stop ikke før du har 15!

  12. Af Bianca Nørgaard

    -

    Sandheden er, at Tyrkiet ikke engang har behov for et medlemsskab indenfor EU. Hvis man sammenligner Tyrkiet i dag end for 20-30 år siden, kan man tydeligt se, at landet har gjort stort fremskridt på mange punkter. Herunder især økonomisk. EUs økonomi er groft sagt svækket, og dette giver tydeligvis forklaring på, hvorfor en bindende finanspolitik netop ikke er en god idé. Tyrkiet er stadig ved at udvikle sig som en nation, og et medlemsskab i EU vil i realiteten ikke gavne landet, tværtimod, det vil måske hæmme udviklingen. Hvis man bare ser på situationen lige nu hos EU og dets medlemslande, så er det jo ikke fordi, at det går forygende godt. At Tyrkiet burde være en del af EU giver ingen mening – landet kan godt klare sig uden!

  13. Af A. E:

    -

    Naturligvis skal Tyrkiet ikke være medlem af EU. Alene af den grund at de osmanniske (muslimske)erobringer i Europa er indskrænket til et minimalt areal.
    Tyrkiet er ikke Europa!
    Hvis det nuværende EU kan klare de problemer, der er opstået i syd, vil det være en bedrift!

    Og det er ikke nødvendigt at importere yderlige muslimerne indenfor i EU. Mon ikke der er importeret i de nuværende EU-lande?

  14. Af Kim Olsen

    -

    Kristian Andersen

    “2012 skal bruges på at bekæmpe danske racister.Dem er der vist nok af set ud far denne blog!”

    Et meget sympatisk nytårsforsæt. Der er dog et ting du bør overveje:

    – Du må kende definitionen på en racist før du kan bekæmpe ham/hende. Ifølge de gængse definitioner er det ikke nok at man er uenig i Kristian Andersens verdensanskuelser.

    – Du skal nok lægge lidt mere energi i projektet end enkelte fladpandede two-liners og galpen op om PET.

    – Dansk på 9. klasse niveau vil gøre at du kommer ud til en bredere kreds. Naturligvis bør form ikke overskygge indhold, men når man får det indtryk at teksterne er forfattet af en retarderet i en medicinrus, gør det altså ikke noget godt for budskabet.

    – Hold dig til sandheden. Man skal ikke prøve at give sine argumenter vægt ved at hævde, at man er skolelærer, når man i virkeligheden er pædagogmedhjælper.

    – Benyt samme navn i forskellige medier. Kris Hansen og Kristian andersen er tydeligvis den samme person. Det bidrager til troværdigheden når man står ved hvad man skriver.

    Iøvrigt held og lykke med projektet som fortjener al mulig støtte og ros.

  15. Af Vagn Qvistgaard

    -

    Egner Murat keskintas’s bemærkninger 31. december 2011 kl. 12:56 om rumænere og bulgarere sig egentlig til offentliggørelse?

    Politikere har ofte ingen sans for timing. Den europæiske økonomiske syge påført af især Grækenland og tyske + franske bankers lån til samme, gør at Tyrkiets størrelse og svage økonomi (trods høj vækst) alene, at tidspunktet for optagelsesforhandlinger er det dårligste man kan tænke sig.

    Man kunne godt tænke sig at dette netop er tyskernes og frankmændenes hovedbegrundelse for modstand mod Tyrkiets optagelse.

  16. Af A. E.

    -

    Til Kim Olsen!

    La` den stakkels Kristian Andersen eller Kris Hansen være i fred!

    Det er så synd for vedkommende, at han (hun?) lever i Danmark, hvor alle rettroende burde være himmelglade for den multikulturelle påvirkning. Men ikke alle synes, at den kulturelle udveksling burde gå begge veje. Det er kun “danskere”, der skal give køb på noget!

    Hvis man er etnisk dansker og mener at en lille smule imødekommenhed fra indvandrere ville gøre det hele nemmere – så er man racist!

    Det er der ikke noget at gøre ved! Folk med den holdning har jo også fået regeringsmagten – og en “Kristian Andersen” vil altid hævde, at meninger, der ikke er fuldkommen sammenfaldende med hans enfoldige verdensbillede, er racistiske!

  17. Af Kasper W

    -

    Ja de skal eller burde. Men de gider ikke, for de har en økonomisk vækst som er langt højere end resten af EU.

    De må kigge en anden vej. Vi derimod ender som taberne bag nationalismens høje mur af frygt og selvtilstrækkelighed.

  18. Af Ole Mejlstrøm

    -

    @Kristian Andersen…

    Du kommer bare,hvis du vil bekæmpe “racisterne”!!!
    Du kan da i alle tilfælde prøve,slapsvans!

  19. Af Klaus Kaaslund

    -

    Vangkilde: “DEMOKRATIETS STYRE ER NETOP,AT DET KAN INDEHOLDE ALLE FORSKELLIGE KULTURE “.

    Du misforstår hvad jeg skriver. Jeg skriver om kultur/ tradition som forudsætning for demokrati. Men siden du nævner religion: I Egypten har to islamiske partier netop opnået flertal i parlamentet. I Libyen erklærer overgangsregeringen, at en fremtidig grundlov skal hvile på sharia. Sharia: Kvinder arver kun en brøkdel af mænds arv, kvinders vidneudsagn i retssager er mindre værd end mænds, bliver en kvinde voldtaget, bliver hun straffet, ikke forbryderen, kvinder har ikke umiddelbart ret til skilsmisse, og hvis manden forlanger skilsmisse, får han samtidig forældremyndigheden over børnene. Det er sharia.

    Ytringsfrihed får de islamske lande aldrig, da det er forbundet med dødsstraf at kritisere Islam.

    Hvem kan så påstå,, at de islamiske lande er på vej mod demokrati?

    Problemet er, at ingen bortset fra et par promiller vestligt orienterede i befolkningen, ønsker demokrati. De aller fleste ønsker arbejde og økonomisk fremgang. Men uanset om befolkningen afskaffer de nuværende regimer, vil ingen andre regimer kunne indfri befolkningernes forventninger. For hovedproblemerne er to: En eskalerende overbefolkning og Islam.

  20. Af Kim Olsen

    -

    A.E.

    Tjah hvorfor gør man det. Jeg holder faktisk en lille smule af Kristian Andersen. Lidt på samme måde som man holdt hånden over dem i skolegården som gik i hjælpeklasse eller var kategoriserede som sinker (hed det vist nok dengang).

    Det er jo åbenlyst, at Kristian har nogle intellektuelle udfordringer, men han prøver jo alt hvad han kan at være en del af debatten. Der må være plads til dem uden de smarte penalhuse, akkurat som i skolen:)

    Som Thorning så smukt sagde i sin tale: Der skal være plads til os allesammen – også til den adfærdsvanskelige knægt som bare sidder i hjørnet af børnehaven og smider legoklodser efter de mere velfungerende børn.

  21. Af A. E.

    -

    Til Kim Olsen!

    Jeg påskønner din medmenneskelighed. Jeg tror faktisk også, at jeg selv for 45-50 år siden var en af de, der forsvarede de lidt “mentalt tilbagestående”!

  22. Af peter kocsis

    -

    Morten Jensen

    “Hvis vi skulle overføre det til vesten, så var du nok blevet slået ihjel nu Peter, hvis “mellemøstlige tilstande” var gældende i DK.”

    Hvem vile have slået mig ihjel og hvorfor?

  23. Af peter kocsis

    -

    “Nicolai Wammen er bare et fjols. Han samarbejdede med islamisterne i Århus så han kunne få deres stemme. Landsforræder!”
    Skrevet af morten jensen, 30. december 2011 kl. 19:00

    Du har tilsyneladende beviser for at NW har begået landsforræderiske handlinger.
    Men du har tilsyneladende ikke meldt det til politiet.
    Må jeg gøre opmærksom på ,at du ved at tilbageholde beviser for landsforræderi juridisk set gør dig medskyldig og derfor står til en årelang fængselsstraf?

  24. Af Helge Nørgaer

    -

    Hej @Peter kocis…
    Rart at se dig online i fin form.
    Troede blot du efter ca. 48 timer siden blogindlæg er skrevet, kunne udtrykke din mening om debat.
    Men nej, jeg forventede for meget, jeg er somn skrevet dum som et brædt.( med knaster ).
    Håber du i fremtiden vil berige os alle med dit had mod andre.

    Håber der er nogen som giver dig et knus, og siger det er ok, du er et menenske…

    Til alle, venner og fjender.

    Godt nytår.

  25. Af Dogan Polat

    -

    Kære Kasper Støvring,

    Du skriver flg. af begrundelsen for at Tyrkiet ikke skal med i EU;

    1) For det første nægter Tyrkiet at anerkende folkemordet på armenierne under den Første Verdenskrig.

    Tyrkiet vil meget gerne samarbejde med Armenien om at klarlægge hvad der egentlig skete i 1915. Der var menneskelige tab fra begge lande, derfor ønskede man et hold af uafhængige historiker som skulle via de forskellige arkiver fra begge lande besvare spørgsmålet. Dette er blevet afvist, og det kan undre en, at man ikke kan samarbejde når man jo påforhånd er overbevist om at der er sket et folkemord.

    2) For det andet vil Tyrkiet ikke anerkende Cypern som en selvstændig stat.

    Hvem anerkender Nordcypern?

    3)Og for det tredje har Tyrkiet et BNP per indbygger, der er lavere end mange af de fattigste EU-lande.

    Det er ikke rigtigt kære Kasper. Se, hvis man ser på fakta istedet for dårlige fordomme så ser situationen lidt anderledes ud. Tyrkiet har i 2008 større BNP pr indbygger end Bulgarien (som jo er et EU land) og i 2007 større BNP pr indbygger end Rumænien(også et EU land) se http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/BNPcapita/

    4) Om få år vil Tyrkiet have en større befolkning end selv Tyskland. Så udsigten til fri indvandring fra over 80 millioner tyrkere uden kvalifikationer, hverken økonomisk eller kulturelt, vil bringe en enorm ustabilitet ind i de europæiske nationalstater.

    Ustabilitet i EU er allerede skabt ved at man sagde ja til de fattige østeuropæiske lande. Så mere ustabilitet kan man jo efterhånden ikke vente.

    Jeg kan virkelig ikke forstå denne hyklerisk indstilling man har i EU i forhold til spørgsmålet om tyrkisk medlemsskab. På den anden side optages der forhandlinger med Tyrkiet men man vil bund og grund ikke vil have nationen ind. Jeg ønsker derfor lederskab i EU der kan sige det lige ud til tyrkerne, at vi ikke ønsker jer ind. Men hvem tør sige det???

  26. Af jens holm

    -

    I bliver ved og I bliver ved. Det første og eneste er, I er tilbage til den gang man satte et en række krav for Tyrkiets medlemesskab. De har ikke ændret sig. De mangler stadig måske 10 vitale punkter, om et mere eller mindre så er opfyldt mere eller mindre betyder intet.

    I er vel de samme klamme, som tror det Øuro halløj handler om afgivelse af suverænitet.

    Selvom man har en hal fælles, så er det vel ikke det samme som at dem, der spiller badminton skal gå over til reglerne for håndbold.

  27. Af morten jensen

    -

    I det nye år skal vi kæmpe for at få smidt islamister hjem, muslimer der udnytter systemet, generelt dumme tyrkere og muslimer der ikke passer ind heroppe, kriminelle muslimer…

    Sæt igang

  28. Af linse Hansen

    -

    Jeg er krænket over Peters kommentarer Kaspar..Slet venligst alle hans kommentarer. De alle er for mig injuriende, og jeg føler mig krænket og racistisk behandlet!

  29. Af Torben Knudsen

    -

    Når en artikkel refererer til Søren Espersen så går seriøsiten straks fløjten.
    Men sagen, der er og har været aktuel siden dampmaskinens opfindelse, den industrielle revolution, transport-kommunikations- og informationssamfundets udvikling/sejrsgang over hele verden, er jo så spændende og vigtig, at den bør løftes fra fortid til fremtid.
    Ser vi behovet for, at en stadig mindre verden skal være opdelt efter religioner eller politisk observans?
    Udviklingen i verden tog livet af kommunismen og fik fjenet et par mure og gjorde at verden, denne del, blev et meget bedre sted at leve.
    Man må forvente/håbe at den samme og fortsatte udvikling især indenfor kommunikation, om ikke tager livet af religioner og deres radikale ledere, så får dem derhen, at den sidste selvmordsbombe snart er kastet og befolkningerne passer deres religion, hvad der måtte være tilbage af dem, efter individuelt behov, hvadenten man er protestant,græsk ortodoks, muslim eller andet.
    Denne proces fremskyndes ikke af hadske angreb og udelukkelse, men af at få ‘krammet’ nationer/religioner, der trænger til at blive krammet det være sig i organisationer som FN,EU m.v. eller simpelthen ved bilaterale besøg og aftaler.
    Verden står overfor udfordringer af fælles interesse, der får dette sprøgsmål til at forsvinde som en vandråbe i solen.
    EU er jo som bekendt blevet udvidet med nationer som f.eks. Bulgarien og Rumænien, som de nuværende kritikere med samme iver kunne angribe for historiske brutale angreb f.eks Bulgariens sorte historie overfor grækerne, ja man kunne blive ved.
    Fremtiden ligger i samling og ikke i adskillelse.
    Det er jo også en kendsgerning, at vores gang på jorden er kort og med hver ny generation, er der helt nye muligheder for de fællesbetingelser, vi vil leve under i stedet for at fastholde håbløse og menneskeforringende holdninger.
    Få nu noget format på, ja, fremtiden.
    ps Jeg har hørt-med risiko for at få nogle op i det røde felt- at et besøg i Tyrkiet i 60erne, som foretoges af flower-power bevægelsen på vej mod hashmarkerne i fjernøsten, var en så stor oplevelse og af så stor venlighed at flere opgav at rejse videre, ja faktisk spiste tyrkerne ud af huset.
    Jeg har hørt, at et besøg idag, ikke kun på de tyrkiske turiststeder, men især opleves ved besøg væk fra disse, er den samme oplevelse af venlighed med en meget høj kultur for at omgås andre, uanset religiøs baggrund.
    Kunne vi få lidt af denne kultur importeret så ville det gavne enormt.
    Og nej jeg har ikke glemt kurderne,tjetjenerne,tamilerne,dem i Srbrenitsa,jøderne der også blev fjernet fra jordens overflade alle udsprunget af store brister i den menneskelige karakter gødet og opildnet af særlige hadske individer af slægten.

  30. Af G. Pertsas

    -

    Nej tak…det skal Tyrkiet ikke..

  31. Af Niels B. Larsen

    -

    Våde drømme går sjældent i opfyldelse, Hassan AbdulKhaleq (30. december 2011 kl. 14:18).

    Og din gør med garanti ikke.

    Hvordan du for øvrigt kan tale om at “den islamiske kultur er overlegen på mange områder” vil jeg gerne have uddybet, da den kultur for mig at se er yderst tilbagestående på langt hovedparten af alle væsentlige områder.

    Gudsbegrebet er med fuld rette ved at være passé i vor del af verden og nærmest kun muslimerne har brug for denne specielle sutteklud. Måske pga. manglende modenhed?

    Desuden kan kun en flommeeuropæer uden dybere tankevirksomhed ønske Tyrkiet med i EU. Muslimer har Europa allerede alt for mange af.

  32. Af Niklas Joensen

    -

    Hvem siger, at når det kommer til stykket, så vil Tyrkiet overhovedet være med? Hvis de var så ivrige for at være medlem af EU, hvorfor retter de så ikke ind og forsøger at opfylde de krav der stilles? Mit gæt er, at Tyrkiet satser på at EU kommer til at spille en langt mindre rolle i fremtiden og at de ved at holde sig ude af EU får større og bedre muligheder. Desuden stiller de ikke-vestlige supermagter ikke lige så mange krav, faktisk virkelig lidt i forhold til EU.

  33. Af Hans Lembøl

    -

    Jeg kan godt se problemet i forholdet mellem den europæiske og den tyrkiske kultur.
    M.h.t. graden af demokrati i Tyrkiet, så er den vel ikke ringere end i Ungarn, der netop har vedtaget en ny forfatning, der er ét skridt fra rent totalitært styre. Det kan EU godt acceptere. Eller tag Bulgarien, der styres af, hvad man nærmest kan kalde en kriminel politisk mafia. Det kan EU godt acceptere.
    Hvad islam angår, så kommer denne religion mere og mere frem i Europa, uanset om Tyrkiet er medlem af EU eller ej.
    Hele spørgsmålet om Tyrkiet som medlem af EU er et rent stykke realpolitik. Er EU bedst tjent med et Tyrkiet, der er medlem, eller et Tyrkiet, der står uden for og føler sig forsmået?
    Er det Tyrkiet, vi skal satse på i Mellemøsten i forbindelse med omvæltningerne og forandringerne i den arabiske verden, eller er det apartheidstaten Israel, der er en stadig kilde til konflikt?
    Vi kan have al vor demokratiske idealisme – i den sidste ende er det magt og realpolitik, der afgør sagen.

  34. Af H. jensen

    -

    Naturligvis skal Tyrkiet ikke indlemmes i EU, det ville værets årtiers brøler , næst efter vores egen medlemskab af EU.
    Jeg er vist lidt enfoldig,småt begavet og dum, for det kniber med at se sammenhængningskraften i nedenstående, men der er måske nogle der kan give mig en forklaring ???
    Hvis der er en tyv, der bryder ind I mit hus for at stjæle mine ejendele,penge, m.v. er dette jo at betragte som tyveri ,hvilket er kriminelt, og derfor kan straffes..!!!
    Hvis der er en velfærdsflygtning som end ikke en gang er EU borger , der bryder ind I mit land ( hus ) for at stjæle mine penge ( skatteborgernes ) , er dette ikke kriminelt, ?? hvorfor ??.
    I statsministerens nytårstale skulle det være berigende ,at have alle disse udlandske mennesker i DK, men for hvem ?? og hvorfor ?? jeg forstår det ikke ?? Er det for at få valgkvæg til stemmeurnerne ?
    Hvorfor hører man ikke noget om ,hvad det koster at have alle disse mennesker boende i vort land.??
    Hvorfor hører man f.eks. ikke noget om de kriminelle muslimske drengebanders nytårshilsen til Danskerne , i ghettoerne I Slagelse Nordby og i Motala kvarteret i Korsør, hvor de bla. brændte containere og biler af,så politiet måtte beskytte brandvæsenet . (http://www.tv2east.dk/artikler/brandfolk-beskudt-med-fyrvaerkeri-1)
    Man har ikke set det på danmarks radio i tv-avisen.!!!
    Hvorfor har man i nyhedsformidlingen ikke berettet om den berigelse det er ,ved at have alle disse mennesker, fortrinsvis muslimer . De ønsker egentligt ikke at bo i det , for os Danskere ,naturlige samfund / kultur .De vil have ændret samfundet til et islamisk samfund, og de rejser endda den halve jord, rundt for at komme hertil. Menneskesmuglerne har også travlt med at sende alt fra philipinere til afghanere, ja selv “ uledsagede “drengebørn hertil ,så resten af familien senere kan søge hertil. Drengene får ovenikøbet betalt deres uddannelse og ophold via de Danske skatteborgere.
    Jeg hører aldrig i DR udsendelser om, hvordan man kunne have mulighed for at returnere eller stoppe bekvemmligheds indvandrerne , men kun om nogle, de syntes det er så synd for ,som IKKE får asyl .

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/29/202408.htm
    Nyhedsformidlingen om udlændingenes hærgen, er også toltalt stoppet i Norge og Sverige. Skyldes det ,at den muslimske besættelse er blevet for stor?, eller prøver politikerne at skjule den ,for de vesteuropæiske lande ,så store katastrofale muslimske indvandring. ???
    Når det kun er en trediedel af den Danske befolkning der arbejder, er det så nødvendig med denne invasion ???
    Hvem skal betale for den ??
    På Fyn er stigningen I udlændingenes førtidspension steget med 68 %. !
    (http://jp.dk/indland/indland_politik/article2651464.ece)
    Hvorfor bliver disse udenlandske personer ikke returneret til deres hjemlande, når de ikke kan gøre gavn I Danmark ??

    Skiftende regeringer – uanset farve – har igennem de sidste 30 år svigtet det danske folk ,i deres higen efter global anerkendelse og i deres higen efter at fremstå som lidt mere gode mennesker end andre – selvfølgelig på samfundets ( borgernes ) regning! Det er jo skørt at alle de borgere af udenlandsk herkomst ,mange med politisk asyl ,som får sociale ydelser ,kan rejse op til 6 måneder hjem til deres hjemlande og leve som fyrster – på danske ydelser! Men politiet og de sociale myndigheder bliver aldrig arbejdsløse ,før vi får nogle politikere som siger at “nok er nok”!!, og blæser de internationale / EU / FN konventioner et langt stykke!
    Som noget af det første politikerne burde beskæftige sig med, i det nye år, burde at være med til ,at ændre de Internationale konventioner så de passede til år 2012 eller simpelhen at ignorere dem.
    Ville der være andre lande der protesterede imod evt.tvangshjemsendelse af udlændingene, kunne man jo passende sende dem regningen på de 200 milliarder eller mere om året ,som det koster os at have dem ( prisen for alle samfundsrealiterede udgifter samt overførselsindkomstudgifter ).
    Danskerne burde vel også have noget så banalt, som almindelig rettighed, til at smide udenlandske snyltere, kriminelle, og velfærdstyve ud af deres eget land, det har vi IKKE I øjeblikket..
    Som nytårsønske ,syntes jeg ikke vores land burde ødelægges yderligere end det allerede er blevet m.h.t. vold, kriminalitet,parallelsamfund,ghettodannelse,indvandring af ikke selvforsørgene personer m.m samt ødelæggelse af de sidste rester af et velfærdssystem, som Danskerne i årtier har prøvet at opbygge, men som nu er på hastig tilbagetog.
    Med hvilken ret har myndighederne og de valgte Danske folketingsmedlemmer , lov til at ødelægge vort samfund, til fordel for fortrinvis muslimske velfærds indvandrere udenfor EU, var det ikke snart på tide at de ophævede BERØRINGS ANGSTEN og tog fat på at løse landets problemer. ????

  35. Af Jesper Christiansen

    -

    Til Morten Jensen og andre skribenter.

    Meld jer dog for pokker til nogle danskkurser. Det er rent ud sagt en katastrofe så dårligt, I formulerer jer på dansk.

  36. Af Tom Romdal

    -

    Støvring skriver:
    “Ministerpræsident Erdogans ambition kan meget vel være at vende tilbage til den før-kemalistiske osmanniske epoke”

    Er Støvring ikke lidt vel person-fikseret? Har han overvejet hvad der sker når Erdogan bliver stemt ud? Tyrkiet er jo et demokrati.

  37. Af Tom Romdal

    -

    Morten Jensen skriver:
    “NEDE
    Tøger Seidenfarden”

    Nå, her har vi nok en af de våbenliderlige fra højre-delen. PET er forhåbentlig på dupperne inden noget går galt.

  38. Af A.xel Eriksen

    -

    Til Hans Lembøl!

    Jeg er dybt skuffet over dit indlæg! Det er dig ikke værdigt!

    Israel en apartheidstat!

    Den eneste “nogenlunde demokratiske” nation i Mellemøsten! Alt om landet flyder i muslimske blodudgydelser – og en en eklatant uvidenhed om demokrati! Syrien, Ægypten, Gaza-Striben, Vestbredden og Jordan – og i baggrunden Iran!

    Ja, Bulgarien, Rumænien, Ungarn og for den sags skyld også Grækenland burde aldrig have været optaget som medlemmer af EU!. Og hvorfor indlemme flere problemer med Tyrkiet!

    Hvis veterantoget mellem Høng og Gørlev er stoppet på sidelinien – og du er med – så tænk dig om, mens du sidder og venter på at komme hjem! Tre gange!!!

  39. Af peter kocsis

    -

    Kaspar Støvring,din sidste kommentar i Berlingeren måtte lukkes efter en dag og de fleste af indlæggene blev slettet på grund af dødslister og trusler imod navngivne politikere og andre personer forfattet af højreekstremistiske idioter.

    Har du egentligt tænkt på, hvorfor netop lige dine blogs ligge tiltrækker det racistiske bundskrab og bærme af Danmarks befolkning?

  40. Af peter kocsis

    -

    A.xel Eriksen,

    “Israel en apartheidstat! ”

    Netop, ifølge biskop Desmond Tutu.

  41. Af Axel Eriksen

    -

    Til Peter Kocsis!

    Desmond Tutu og Peter Kocsis hånd i hånd! Det har du vist ikke spurgt Tutu om?

    Men hvil dog i fred – måske med en lille afligger til Zambia og Sudan!

  42. Af peter kocsis

    -

    Axel Eriksen,

    Wiki:

    .[40] He( TUTU) is also an active and prominent proponent of the campaign for divestment from Israel,[41] likening Israel’s treatment of Palestinians to the treatment of Black South Africans under apartheid.[40] Tutu drew this comparison on a Christmas visit to Jerusalem in 1989, when he said that he is a “black South African, and if I were to change the names, a description of what is happening in Gaza and the West Bank could describe events in South Africa.”[42] He made similar comments in 2002, speaking of “the humiliation of the Palestinians at checkpoints and roadblocks, suffering like us when young white police officers prevented us from moving about”.[43]

  43. Af morten jensen

    -

    Glem det. Man kan ikke snakke fornuft med Porcelænsmuslimen Peter.
    Han er her kun for at forsvare islam og islams territorium.
    Det er ligemeget hvor dårligt muslimer opfører sig. De er igang med at ødelægge det danske samfund. Enten bliver en muslim en religiøs tosse, kriminel eller så bliver han social udstødt.
    Det beskriver omkring 95 procent af muslimer i DK.
    Hvor er de normale muslimer (de findes nok ikke) der kan snakke normalt om situation uden nogen form for påtagethed?

  44. Af morten jensen

    -

    Har Tyrkiet slået de sidste kristne ihjel i landet?
    Det samme gælder for ALLE andre muslimske lande.

    De kristne er de virkelige ofre i verden. Ikke islam og muslimer. De lyver og bedrager!

    Why the West Won’t Hear about Persecution
    http://www.youtube.com/watch?v=4swiJJqkJgo&feature=g-all-u&context=G2172b77FAAAAAPAABAA

  45. Af morten jensen

    -

    Da det ottomanske rige stadig eksisterede var der slavehandel med kvinder og tyrkerne opførte sig som et herrefolk der ville gøre Hitler misundelig (jaja, der skal være lidt drama). Et udsnit fra denne racitiske tidsalder:

    There, the Armenians were subject to the whims of their Turkish and Kurdish neighbors, who would regularly overtax them, subject them to brigandage and kidnapping, force them to convert to Islam, and otherwise exploit them without interference from central or local authorities.[30] In the Ottoman Empire, in accordance with the Muslim dhimmi system, they, like all other Christians, were accorded certain limited freedoms (such as the right to worship), but were in essence treated as second-class citizens and referred to in Turkish as gavours, a pejorative word meaning “infidel” or “unbeliever.”[31]:25, 445 The British ethnographer, William Ramsay, writing in the late 1890s after having visited the Ottoman Empire, described the conditions of the Armenians:

    Turkish rule…meant unutterable contempt…The Armenians (and Greeks) were dogs and pigs…to be spat upon, if their shadow darkened a Turk, to be outraged, to be the mats on which he wiped the mud from his feet. Conceive the inevitable result of centuries of slavery, of subjection to insult and scorn, centuries in which nothing belonged to the Armenian, neither his property, his house, his life, his person, nor his family, was sacred or safe from violence – capricious, unprovoked violence – to resist which by violence meant death.

    In addition to other legal limitations, Christians were not considered equals to Muslims: testimony against Muslims by Christians and Jews was inadmissible in courts of law; they were forbidden to carry weapons or ride atop horses; their houses could not overlook those of Muslims; and their religious practices were severely circumscribed (e.g., the ringing of church bells was strictly forbidden).[32]:24 Violation of these statutes could result in punishments ranging from the levying of exorbitant fines to execution.

  46. Af morten jensen

    -

    Monstro hvorfor så mange mennesker idag kalder Tyrkiet for et lorteland?

  47. Af Chris K.

    -

    Til Kaspar eller redaktionen.
    Hvordan i alverden kan et indlæg, som det morten jensen skriver 02.01.12 kl. 02.47 blive stående?
    Hvad er dette for en avis?
    Jeg er rystet.

  48. Af linse Hansen

    -

    Man ser den osmaniske mentalitet i Malmø.

    Malmø ramt af drabsbølge
    http://jp.dk/udland/europa/article2652711.ece

    Ingen af sagerne er endnu blevet opklaret, og flere er begyndt at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor netop Malmø er så hårdt ramt.

    Manglende respekt for menneskeliv
    “Jeg har aldrig været med til noget lignende. Vi har fået en udvikling med manglende respekt for menneskeliv og en vold, som går ud over alle proportioner,” siger den operative chef kriminalpolitiet i Malmø til Dagens Nyheter.

    Han mener bl.a., at de mange mord skyldes den store mængde illegale våben, som findes i Malmø.

    Hmm hvor var det politiet i DK fandt skydevåben? Unge muslimers klubhuse? Ja det tror jeg nok

    MUSLIMER ER EN REN SKANDALE LIGEGYLDIG HVILKET LAND DE ER KOMMET TIL!
    EVIG OG ALTID PROBLEMER!

  49. Af peter kocsis

    -

    “Til Kaspar eller redaktionen.
    Hvordan i alverden kan et indlæg, som det morten jensen skriver 02.01.12 kl. 02.47 blive stående?
    Hvad er dette for en avis?
    Jeg er rystet.
    Skrevet af Chris K.”

    Jeg kan oplyse, at samme liste har været offentliggjort tidligere på en af Støvrings kommentarer kombineret med voldsrtrusler mod personerne på listen.Nu nøjes psykopaten med at kalde dem for “Her er Danmarks forbrydere!”

  50. Af peter kocsis

    -

    “Til Kaspar eller redaktionen.
    Hvordan i alverden kan et indlæg, som det morten jensen skriver 02.01.12 kl. 02.47 blive stående?
    Hvad er dette for en avis?
    Jeg er rystet.
    Skrevet af Chris K.”

    Jeg har protesteret til debatredaktør Jesper Breinow over dette svineri. Listen var også på Gottfredsens kommentar,men er nu blevet fjernet.

Kommentarer er lukket.