Intellektuelle radikalismer

Af Kasper Støvring 85

At der findes radikale udløbere af de klassiske mainstream-ideologier som socialisme, islamisme og konservatisme, er der mange udtryk for. Jeg tænker ikke blot på de ekstreme manifestationer i form af vold, hærværk og terror lige fra Antifascistisk Aktion til nazisterne, Al Qaeda og Breivik.

Der findes også aktivistiske grupper som ”Occupy Wall Street”-bevægelsen, der demonstrerer jævnligt, og har inddraget tusinder af mennesker i over 80 lande; der findes islamiske bevægelser som Hizb ut-Tahrir, der netop har afholdt årets store konference i København med over tusind deltagere; og på højrefløjen findes det ungarske Jobbik og det græske Gyldent Morgengry, begge partier med udenomsparlamentariske grupperinger tilknyttet.

Det interessante er imidlertid, at der også findes intellektuelle strømninger forbundet med de mere radikale positioner. Man kan tænke på den såkaldte nye kommunisme på venstrefløjen. Hvad enten disse strømninger er venstre- eller højreradikale eller islamistiske, giver de udtryk for legitime tanker – hvis de vel at mærke er inden for lovens rammer – som også er interessante at studere.

Hvad driver disse bevægelser? Ja, det er ikke traditionelle politiske bevægelser, der fokuserer på de materielle vilkår. De er også drevet af noget mere elementært, af nogle psykologiske faktorer, det Platon kaldte Thymos: vrede, stolthed, ambition, ære, foragt. Kort sagt: passioner.

Hvad er det, der får muslimer til at vende sig imod Muhammedkritiske film og tegninger, til at storme et hospital i Danmark og smadre hele forstæder til Frankrigs storbyer; hvad er det, der får imamer til at anse Vesten for hykleriske og forfaldent i al sin ugudelighed, får autonome til at vandalisere det indre København, og hvad er det, der får højrefløjen til at vende sig imod multikulturalismen og foragte 68’erne, islam, socialismen, den politiske korrekthed, etc.?

Det er thymos.

Et interessant højrefløjsfænomen udgøres af den franske gruppering Génération Identitaire.  Vi er vant til at tænke på højreradikale som dumme og tilbagestående nazister eller dekadente psykopater som Breivik (som en aktuel teaterforestilling prøver at gøre os klogere på). At det slet ikke er en brugbar analyse, fremgår alene af gruppens manifest. Hvad vi her ser, er den almindelige franske ungdom. Velklædte, veltalende – og vrede.

Manifestet giver i sig selv udtryk for noget intelligent og vitalt, en aktivistisk intellektuel radikalisme, som vi også kender fra venstrefløjen. Højrefløjens radikale konservatisme kender vi simpelthen ikke så meget til. Islamismen har været mere påtrængende, og venstreradikalismen har så mange fortalere i Vesten, at vi alene af den grund er meget mere fortrolige med den. Lad os derfor se lidt mere på Génération Identitaire.

Som højreorienteret overbeviser gruppen ikke primært ved hjælp af rationelle argumenter, men gennem den passionerede appel. Og det er ganske effektivt, alle de suggestive elementer taget i betragtning.

Hvad er indholdet af manifestet?

Gruppen opfatter sig som børn af den etniske opløsning, det er generationen, der ikke længere tror på muligheden af fredelig sameksistens mellem grupperne i det multikulturelle samfund. Den vender sig mod tidligere generationer, der har leflet for det fremmede og næret et anti-nationalt ressentiment. Gruppen opfatter sig som offer for 68’erne og den påtvungne sameksistens:

“Our generation are the victims of the May ‘68’ers who wanted to liberate themselves from tradition, from knowledge and authority in education. But they only accomplished to liberate themselves from their responsibilities.”

Gruppen afviser den officielle historieforfalskning, bl.a. i mange lærebøger, og søger i stedet en dybere erindring, der er uspoleret af den politisk korrekte og tendentiøse historiefremstilling. Gruppen tror ikke på det universelle verdensfællesskab, ”den globale landsby”, men føler sig forankret i den historiske erfarings jord:

”We discovered that we have roots, ancestry and therefore a future. Our heritage is our land, our blood, our identity. We are the heirs to our own future.”

Manifestet er gennemsyret af foragt for eliten, der uforstående ser på den unge generation, og eliten tiltales med følgende ord:

“Don’t you understand what this means? We will not back down, we will not give in. We are sick and tired of your cowardice. You are from the years of post-war prosperity, retirement benefits, S.O.S Racism and “diversity”, sexual liberation and a bag of rice from Bernard Kouchner.”

Kouchner er som bekendt en repræsentant for fransk humanitær universalisme, for socialisme, FN og det, der anses som eurofili. Det er Kouchners generation, gruppen vender sig imod, og den ser sig som offer for en eksplosion af anti-hvid racisme; til generationen hører også de soldater, der dør for at give fremmede folkeslag en demokratisk styreform, de ikke ønsker – og gruppen afviser at blive købt og omklamret af medlidenhed:

”You won’t buy us with a condescending look, a state-paid job of misery and a pat on the shoulder. We don’t need your youth-policies. Youth IS our policy … You are of yesterday, we are of tomorrow.”

Det er tragisk, at udviklingen er drevet så vidt, at en hel ungdom føler sig kaldet til at droppe parlamentarismen og udstede, ikke blot et egentligt manifest, men en “krigserklæring”, som gruppen kalder det. Man kan også mene, at Génération Identitaire slet ikke udgør fremtiden og heller ikke er en stor gruppering. Men det modsiges af, at Le Pens højrefløjsparti Front National er det største parti blandt den franske ungdom.

Man kan sige, at den højreradikale side har erobret en kanon fra fjenden og vendt den om. 68’erne var stærke, fordi de repræsenterede ungdommen, en hel generation, der ville feje den foregående generation af banen og forme fremtiden. Og det gik da også sådan. Nu kunne man lige så vel hævde, at højrefløjen er den nye ungdom, der vil gentage 68’ernes bedrift. Der ligger nemlig en enorm styrke i at repræsentere ungdommen.

Jeg tror, at det er rimeligt at sige, at radikalismerne, højre såvel som venstre, islamisk såvel som nationalistisk, nu som før er kommet for at blive. Hvad enten man synes om det eller ej. De er fremtiden, som det siges i manifestet. Det vil frembringe ustabilitet og måske det, der er værre, i en fremtid, der, som et dystert kinesisk varsel lyder, ser ”interessant” ud.

 

85 kommentarer RSS

  1. Af Ulf Timmermann

    -

    Sören Krarup er en ägte “68’er”. Hvordan skal det forståes?

  2. Af Allan Hansen

    -

    Kirke bøssen er tom
    og “gud,, er død!
    Men, der er sgu stadig penge
    i det skidt – ren skandale.
    Luk pengekassen – for så er der ikke længere
    nogen, der
    gider at lege med!

    Var det ikke Søren Kierkegaard, der sagde:
    ” det der med “gud,, er jo kun noget vi
    leger – den, der ikke forstår forskellen
    mellem spøg og alvor har misforstået
    begge dele”.
    Jeg skal naturligvis ikke blande mig i
    hvad folk tror på – eller ikke tror på
    men det burde være forbudt, at tjene penge
    på “tro,, i dag kan man jo tro på hvad som helst.
    Så er den vist ikke længer!

  3. Af Allan Hansen

    -

    Et af de ældste kulturskrifter vi har
    kendskab til er Homér ca. 3000 år gammelt
    Vort daglige sprog er fyldt med mere elle mindre
    skjulte ekkoer af de homériske værker.
    Intet er mere nærliggende, end at det moderne
    menneske gør sig fortrolig med dem i deres helhed.
    Et andet mesterværk er Dantes (1265-1321). ” Den guddommelige
    komedie”. Her brænder Muhammed i helvede til evig tid!

  4. Af Christian Provstgaard

    -

    @Kasper Støvring

    Tak for endnu et interessant indlæg.

    Jeg deler din bekymring over at blande følelser, ikke mindst vrede, ind i den politiske appel. Mennesket er et risikabelt væsen og den konservative restriktion til det rationelle, som vi har set siden 1945, har været et mere eller mindre tvungent/velment forsøg på at minimere denne risiko.

    Imidlertid tager venstrefløjen slet ikke den slags hensyn.

    Der er en klar risiko ved at overlade de følelsesladede og moralske analyser alene til neo-marxisterne og de kulturradikale. I den ene debat efter den anden bliver hæderlige personer, der åbenlyst bekender sig til demokrati og ytringsfrihed bragt i defensiven når de venstreradikale spiller deres falske moralske kort. Typisk det tyndslidte nazikort som jo også spilles i denne tråd – af folk der snarere fortjener et Stalin-kort for deres åbenlyst devaluerende indstilling til anderledes tænkende.

    Derfor er en besjælet udfordring af venstreradikalismens helt uberettigede monopol på at definere det moralsk korrekte verdenssyn i den vestlige opinion meget velkommen set fra min stol.

    Men jeg er enig med dig: Ikke i form af mere udenomsparlamentarisk radikalisme!

  5. Af j nielsen

    -

    “Der er en klar risiko ved at overlade de følelsesladede og moralske analyser alene til neo-marxisterne og de kulturradikale.”

    Vi må ha nogle nationalister på banen. Oh what a wonderful war.

  6. Af Morten H

    -

    Thymos – Man har nok læst Peter Sloterdijk 🙂
    Det burde måske tilføjes, at Thymos, der som bekendt er en af kroppens kirtler, også kan indeholde vredens modsætning, kærlighed. Vrede kommer, når man ikke har kontakt med det modsatte og dermed sig selv.

    Ifølge Sloterdijk er den europæiske kultur karakteriseret ved Eros. Vi er fortabt og reagerer i det sanselige, og der her, vi bliver forført. Arabere og muslimer bliver forført i vreden og passionen. Men begge dele har en for- og bagside. Vrede kan være nødvendig og dynamisk, sanselighed kan være berigende.

    Interessant i øvrigt for en blogger som mig at stikke hovedet forbi et andet forum med en lidt anden tone. Jeg kommenterer til daglig mest venstrefløjens kvababbelser. Jeg føler mig både forpligtet kompetent til at sønderlemme dem, da jeg kender dem ret indgående.
    http://paradigmet.blogspot.com

    Personlig mener jeg, at fløjtænkning og polariseret ideologi burde være et levn til det 20 århundrede, og at det ikke har ben at gå på længere. Vi bør forholde os til virkeligheden og ikke til klicheerne. Tiden er for kort til den slags.

  7. Af søren sørensen

    -

    Var det ikke Søren Kierkegaard, der sagde:
    ” det der med “gud,, er jo kun noget vi
    leger – den, der ikke forstår forskellen
    mellem spøg og alvor har misforstået
    begge dele”.
    Jeg skal naturligvis ikke blande mig i
    hvad folk tror på – eller ikke tror på
    men det burde være forbudt, at tjene penge
    på “tro,, i dag kan man jo tro på hvad som helst.
    Så er den vist ikke længer!
    Skrevet af Allan Hansen, 18. oktober 2012 kl. 16:16

    ja folk snakker om h.c andersen og eventyr, Danmarks geni nr. 1, var,er og formentlig blir søren kirkegaard!

    Skrevet af Christian Provstgaard, 18. oktober 2012 kl. 21:37
    Det tyndslidte nazi kort?…læs lidt børge outze, informations stifter som jo started sin karriere ved at fortælle om den borgerlie facisme…Faktisk var det jo KU der marcheret rundt i de københavnske gader med facisme hiilsner som anders breivik under krigen! Det er da på tide i får ryddet op i egen skyld? Hvad 90 procnet af dnsap medlemmer kom jo fra KU og andre borgerlige fløje, der godt kunne li nazisternes “metropolis a la lang” idé for det arbejdende folk! Skyld, fører til usandheder Hr. provstgaard!

    “Jeg deler din bekymring over at blande følelser, ikke mindst vrede, ind i den politiske appel. Mennesket er et risikabelt væsen og den konservative restriktion til det rationelle, som vi har set siden 1945, har været et mere eller mindre tvungent/velment forsøg på at minimere denne risiko.”…
    provstgaard; (provsten og gården! ha,ha)..følelser når de er positive af latter og medmenneskelig forståelse burde da ha fuldt forståelse…som dalai lama skrev til mig igår…

  8. Af søren sørensen

    -

    Comparing the 20th century to now there are many hopeful signs. Look at the way people view war. These days many people challenge the need for it, they question why we have to resort to it. In the early twentieth century there was no talk about protecting the environment, yet now everyone is aware of it. Our perceptions are coming closer to reality; humanity is becoming more mature and I am optimistic about the future

  9. Af Niels Poulsen

    -

    @Morten H

    Mon ikke det snarere er Francis Fukuyama, som Kasper Støvring baserer sig på?

    Det er Francis Fukuyamas “The End of History and the Last Man” (1992) som genintroducerer Platons/Sokrates’ begreb.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Thumos

    Peter Sloterdijks ”Rage and Time” (2010) står i gæld til Fukuyama.

    Jeg har ikke læst Sloterdijk, men hvis dit referat er rigtigt, så lyder det ikke til, at Sloterdijk forstår det samme ved eros, som Platon/Sokrates gør.

    I øvrigt synes jeg, at thymos er en for os skandinaver fremmed egenskab. Det skal man vist en del kilometer ned i det europæiske kontinent for at finde. Naturligvis kan vi danskere blive indigneret over social uretfærdighed, men at bevare vreden dag efter dag efter dag – det ligger ikke til vores temperament.

  10. Af niels hansen

    -

    @Christian Provstgaard

    “Mennesket er et risikabelt væsen og den konservative restriktion til det rationelle, som vi har set siden 1945, har været et mere eller mindre tvungent/velment forsøg på at minimere denne risiko.”

    Synes du, at der er forskel på højreradikale ekstremister dengang (1945) og nu?

    Højreradikale – eller enhver radikal ekstremist for den sags skyld – har efter min mening ALTID fremført perverterede, følelsesladede og moralske argumenter.

    Génération Identitaires ‘manifest’ – eller krigerklæring, som de selv kalder det – er efter min mening kun et fanatisk tidsskrift for overbeviste antimuslimer.

  11. Af niels hansen

    -

    “Hvad driver disse bevægelser? Ja, det er ikke traditionelle politiske bevægelser, der fokuserer på de materielle vilkår. De er også drevet af noget mere elementært, af nogle psykologiske faktorer, det Platon kaldte Thymos: vrede, stolthed, ambition, ære, foragt. Kort sagt: passioner.”

    Det er ikke et nyt fænomen. Vi har set det specielt blandt hooligans siden 60’erne.

    Apropos Støvrings overskrift er der især i disse grupper, du finder højreradikale ekstremister.

    National Front i UK hvervede mange tilhængere blandt disse hooligans i fodboldklubberne.

  12. Af Allan Hansen

    -

    Med hensyn til Moses, så havde den jødiske
    filosof Spinoza ( 1632-77), augmenteret for, at Moses
    umuligt kan have skrevet de fem moses bøger.
    Desuden har Sigmund Freud, der så vidt jeg husker også var af jødisk oprindelse skrevet en lille pamflet
    ” Der mann Moses und die monotheistiche religion – Manden Moses og læren om én Gud, ( 1950 )
    hvori han redegøre for, at der må havet mere end én Moses på spil
    idet både de geografiske såvel som tidsrammene sprænges.
    Til sidst mente den jødiske filosof Karl Marx, at monetertisk religion
    er et galehus.
    Der findes ingen fysiske spor af Abraham, da han blot er en sagn figur!
    Skal vi ikke snart have en verden for voksne mennesker?

    Mvh. Allan Hansen.

  13. Af S Rasmussen

    -

    @Skrevet af sa r Stanislaw. A sar
    Kære debattører! Det er der som ligger i dansk mentalitet, at man skal debattøre sig ihjel og det nytter intet! Med venlig hilsen sar

    Manden har jo ret. Med partier som De Radikale, dele af Socialdemokratiet, SF og en til dels radikal presse, fx storslemme Politiken så vil problemerne vokse så vi om få år ikke kan kende vores eget land.

    Om jeg er racist – ja det er jeg f…., når det gælder utilpassede muslimer. Alle kriminelle, med eller uden opholdstilladelse, borgerskab skulle have et los i røven, fx ned til EU som er ved at kører alle medlemslandene ned i armod og handlingslammelse. Der er jo ingen befolkninger i vesten der gider nassende muslimer længere. Grækenland viser på uhyggelig måde et land der IKKE KAN MERE… Tyskerne og alle andre vestlige lande har det på samme måd. Lad os da for helvede få noget konsekvens over for krimille muslimer. UD MED LORTET..

    1. DK ud af EU
    2. Fratag opholdstilladelse og borgerskab for kriminelle muslimer.
    3. Ud med kriminelle muslimer.
    4. kør den samme konsekvens/linje som i USA storbyer.
    5. Stødt politi i skyd først spørg bagefter hvis der ikke er respekt straks. – besøg USA og se respekt for politi uniformer. Måske skulle politi finde andre kandidater til etaten.
    6. Hvis brandvæsen etc. overfaldes etc. så skyd det kriminelle rakkerpak.

    Jeg er f… ved at være flov over vores eftergivenhed. UD med lortet.

  14. Af Christian Provstgaard

    -

    @Niels Hansen

    “Synes du, at der er forskel på højreradikale ekstremister dengang (1945) og nu?”

    Nej, det gør jeg ikke. De højreradikale (inklusive omtalte franske organisation) lider af den samme dødsensfarlige og vildfarne forestilling som alle jer andre radikale: en fanatisk overbevisning om, at I besidder den moralske sandhed.

  15. Af niels hansen

    -

    @Christian Provstgaard

    “…lider af den samme dødsensfarlige og vildfarne forestilling som alle jer andre radikale: en fanatisk overbevisning om, at I besidder den moralske sandhed.”

    Hvad i alverden er det for en moralsk sandhed, vi besidder?

  16. Af Chr. Sørensen

    -

    Christian Provstgaard.
    Det nytter ikke at spørge det politiske ’Orakel’ niels hansen. Han svarer som det originale Orakel – i tågetale – som vel – kun de ’indviede’ forstår og fortolker efter egen mening.

  17. Af Christian Provstgaard

    -

    @Niels Hansen

    “Hvad i alverden er det for en moralsk sandhed, vi besidder?”

    Jeg har bestemt ikke sagt, at I besidder en moralsk sandhed.

    @Chr. Sørensen

    Tak for velment rådgivning.

  18. Af niels hansen

    -

    @Christian Provstgaard

    Sidste forsøg.

    Du skriver:

    “De højreradikale (inklusive omtalte franske organisation) lider af den samme dødsensfarlige og vildfarne forestilling som alle jer andre radikale: en fanatisk overbevisning om, at I besidder den moralske sandhed.”

    Jeg er hverken Radikal (liste B) eller radikal (yderligtgående), så dit kluntede forsøg på at slå mig i hartkorn med franske højreekstremister er fuldstændig malplaceret.

    Grunden til at jeg interesserer mig for netdebatten her er, at jeg netop IKKE tror, at der er nogen, som har patent på sandheden – og de gode dage er faktisk de dage, hvor man får udfordret sine fordomme.

  19. Af Christian Provstgaard

    -

    @Niels Hansen

    Lige så længe jeg har læst dine kommentarer, har jeg betragtet dig som en yderliggående multikulturalist, der har følt det som sin fornemmeste opgave at dømme moralsk, hvem der er anstændige og hvem der ikke er.

    Jeg skal oprigtigt undskylde, hvis jeg tager fejl.

    Din person er ikke betydende i denne sag og du skal være helt fri til ikke at føle dig truffet af min kommentar – venligst.

  20. Af Karl Wilders

    -

    Det du taler om Kasper Stoevring, er jo i princippet blot en ‘reaktion’ paa tidens problematik.

    Hvor 68’erne var en ‘reaktion’ imod deres reaktionaere foraeldre, er de unges reaktionaere reaktion idag imod det faktum, at 68’erne over aartier har importeret – for systemet – tildels ubrugelige mennesker udefra, men ogsaa dermed konkurrence imod deres egne boerneboern (de unge idag) – levet over evne og forbruget til et niveau, hvor der ikke er en arbejdsplads tilbage til naestegenerationer, fordi 68’ernes og deres afkom’s graadighed gik saa i selvsving, at de ikke gad lave dagligvarer mere – og i takt med, at de sad og forgyldede hinanden med fede loenchecks gik konkurrenceevnen endeligt ogsaa af floejten; – – – og oveni alt dette foerte man en politik, hvor man koebte stemmer, indtil lande var saa forgaeldet, at de idag gaar bankerot.

    Vel ikke noget, at sige til, at ekstremer har vind i sejlene idag…….

  21. Af Allan Hansen

    -

    Et digt – om løgnes fødsel!

    Om små og store løgne.

    Ved du hvad, der er løgn og hvad – der er sandhed?

    Jo, ser du – engang for meget længe siden var løgnen og sandheden ude at gå en tur på stranden.

    Det var en varm smuk sommer dag med høj blå himmel og fugle sang – pludselig siger
    løgnen til sandheden; kom lad os tage en svømmetur.
    Ja, siger sandheden hvem kommer først og smider sit tøj på bredden og kaster sig ud
    i bølgen blå – men da sandheden ser sig tilbage over skulderen, er løgnen igang med, at ifører
    sig sandhedens tøj.
    Siden da har løgnen løbet jorden rundt – længe før sandheden havde fået sko på.

    Sandheden og løgnen bor bag samme dør – og bærer det samme slør…..
    det kan undertiden være svært, at vælge dør eller slør?

    Snip, snap, snude – så er den historie ude.

    Nuvel, alle snyder lidt på vægten – af den ene eller anden grund.
    Alle mennesker lyver når det sømmer sig.
    Alle mennesker, der påstår det modsatte – er fuld af løgn!

    I gamle dage var en hæderlig mand – en mand, der sagde sandheden (eller næsten hele sandheden).’
    Sådan er det ikke længer – idag er sandheden blevet til en løgn!
    – Man benægter simpelhent kendsgerningerne.
    Spejlet afslører dualismes forhold – måske den samme maske, som i går? ( tiden går).

    Nuvel, en løgn er vel en løgn – stort som småt, er vel lige godt!
    ( blot lidt strø tanker).

    Løgne sælges i bundter, pund eller kilo.
    De fleste af dem kan “man,, ikke se!
    Hele vores samfund (kultur historie), er gennemsyret af løgne – på godt og ondt.
    Man bør leve sundt. (…)

    Der findes mange forskellige løgne i alle mulige størrelser og farver
    ,og af forskelligt skind
    de tryllebinder dig – mens de bedrager dit sind.
    Løgne er menneskets maske og bruges i lyst og i nød
    – giv os i dag vores daglige brød.
    Selv guderne må lyve i ny og næ – for at tjene sit daglige brød
    – på nedslidte knæ.

    Der er små og store løgne – også nogle vi godt kan li`
    – den med gud og julemanden lader vi altid slippe forbi.
    Alle lyver, bare sådan lidt til husbehov – eller blot lidt for sjovt.

    Sproget er tankernes legetøj – det skifter fra dur til mol.
    Se, da tager en digter straks sin pen før tankernes spor går koldt.
    Måske har mennesket brug for sine løgne – fordi sandheden er alt for hård?
    løgne kommer – og løgne går. Det er livets vilkår!!!
    Sproget kan også forfører dig med “tryllesang,, som det hed på Sokrates tid
    – den fortæller dig det du ønsker at høre, men er meningsløst inden i.

    Sproget er fyldt med gåder, gåder som vi ikke forstår!
    For hvordan kan vi tale om igår?
    Gåder kommer og går – jeg tror du forstår.(…).

    Løgne er som regel billigt til salg.
    Undertiden er de temmelig dyre og koster dig store eftergebyr.
    Sådan er det også i store eventyr hvor man sætter alt ting over styr.
    Der er løgne af imorgen og løgne af igår – løgne vi aldrig forstår
    – løgne kommer og løgne går.

    Pave Bonifacius har engang skrevet en bog, der var løgn fra enden til anden.
    Men den solgte vist skide godt – tro jeg nok?
    Man kan tro på dette eller hint – men som regel er sporet – blindt. (…).
    Hvis sandheden ikke findes – se da ville alt ting være løgn!
    Men sandheden kan du altid finde inde i dig selv. (troen er altid blind).

    De gamle stoiker mente, at man bliver “god,, ved at tænke på det gode, og ond ved at tænke på det onde!
    Nuvel, det kunne lyde indlysende for enhver almindelig cykelsmed – men så enkelt er det ikke!
    For undertiden sover “godhed og ondskab,, i samme seng ( og med hvad – der følger).
    Det kan derfor undertiden være svært at sige hvem – der er hvem.
    Dualismen giver os altid valg muligheder mellem lys og mørke – godt og ondt!
    Spørgsmålet bliver nu – hvad, der er sundt?
    En verden uden ondskab ville være grusom – for da ville vi ikke kende til kærlighed!
    Herre, giv os idag vort daglige prygl, og måske lidt daglig brød – Amen.

    Det er meget nemt, at snyde hjernen for den sidder jo, inden i og er slet ikke i stand
    til at opfatte det, der forgår “udenfor,,.
    En ting er dog sikker `løgnen, er kommet for at blive, som en del af menneskets
    modersmål – uden løgnen ville mennesket forgå – det kan være svært, at forstå!
    Blot mangle vi en enkelt brik i vores puslespil før tingene falder på plads.
    Hvordan kan vi skælende fra løgne til sandhed?
    – Ved dets logiske substans!

    Buddha , Platon og Einstein mødes i et hemmeligt rum.

    Buddha spurgte Einstein hvorfor tide var flad når jorden er rund?
    Platon brød ind, og sagde, at tiden måske blot manglede lidt rum – der blev stille en lille stund.
    Einstein tog ordet og forklarede, at tiden også var rund – en rund skive
    inddelt i firetyve timer således; kan man altid se hvad “klokken,, er.
    Jo, tak sagde Buddha, men dit ur fortæller kun hvad “klokken er, men ikke
    hvad tiden er?
    Et ur består blot af en lille håndfuld tandhjul og skruer – men hvis dit ur nu går i stå
    hvad er “klokken,, så? og hvor er tiden?
    Einstein var tavs – måske var tiden gået i stå?
    Platon, så på himmelen og sagde, at det måtte være eftermiddags tid(…).
    ( lad mig blot tilføje, at jeg en smukke forårs dag besluttede mig
    for, at tage ind og se Olsens berømte verdens ur – I tror det er løgn,
    men den dag var uret desværre gået i stå).

    ( Ak ja, hvad er kærligheden – andet end ensomheden i for klædning?).
    Det jeg elsker ved dig – er, at du elsker mig – derfor elsker du mig.

  22. Af Poitiers: Reconquista « Snaphanen

    -

    […] Vi “går interessante tider i møde”, som Kasper Støvring skrev forleden: […]

  23. Af lL. Poulsen

    -

    INDVANDRINGENS OMKOSTNINGER.
    Staten får et katastrofeunderskud på over 100 milliader, forhøjer skatter og afgifter, skærer i hjælp til gamle og syge, lukker skoler og bruger ulandshjælpen på udgifter, som skyldes indvandring til Danmark fra fortrinsvis fra muslimske lande.
    Allerede 2005 erkendte Jyllands-Posten: “Den politiske og intellektuelle magtelite er sluppet af sted med i over 20 år at foranstalte en muslimsk stor indvandring,der koster det offentlige 65-75

    milliader kroner om året og truer med at livet af den danske enhedskultur” (04.06.2005).
    Fra 2011-12 er indvandringen og udgifterne løbet helt løbsk og passerer 1oo mia.
    VOLLSMOSE SOM EKSEMPEL PÅ,HVAD SKATTEYDERS PENGE BRUGES TIL:
    Gratis bus og koncerter til indvander 2.844.402kr, morgenvægning til trætte elever 1.88o.55, bedre image 11.421.411, markedsføring 4.385.000, tre konsulenter
    6.o4o.692, herunder ektremisten Asma Abdol Hamid, drift 9.596.542, forsøg på at hindre hærvæk 3.821.641, BonBON-Land mv.I alt 58.482.279kr.
    (Jyllands-Posten 18.o2.2012).
    Alle på boligforbedringer blev der i ghettoer brugt 48 mia. fra 1993-2011 og afsat 11 mia fra 2012 iflg.ministeriernes egne tal.(Den korte Avis 21.o2.2012)

  24. Af Allan Hansen

    -

    Taquiya den “hellig,, løgn!
    Den værste løgn af alle er Muhammed og hans sorte sten ” Allah,,.
    – en bog om vold og løgne – løgnes lommebog.
    ” Den største kunst ligger i at undertvinge fjenden uden kamp,,
    – Sun Tzu.

    Det arabiske sprog er skabt af løgne!
    Ingen kan lyve så raffineret og overbevisende, som en Muhammedaner
    – for ham er løgn det daglige brød.
    Araber ånd eller ånd på dåse – dåse ånd.
    N.B. Ingen vantro er så primitiv og fyldt med løgn, som islam!
    Hvad, der begyndte som en lille løgn er i dag verdens største løgnehistorie!
    Der har aldrig været nogen “profet,, Muhammed.

  25. Af lL. Poulsen

    -

    AT SKELNE RENE FRA URENE MENESKER.
    Lederen af 17.000 arabiske og somaliske muslimske familier i Danmark, om “urene” dansker:
    “Jeg er forfærdet over at skulle behandles af en vantro læge, når jeg bliver syg.
    Min bil bliver repareret af en vantro mekaniker,
    og min bolig har jeg lejet af et boligselskab, der er styret af en vantro”
    (Fredagsbønnen, KBH., febr.97).

    ISLAMISK RENHED FREMMES AF VIRKSOMHEDER, SOM FREMMER TØRKLÆDER OG HALALFØDE.

  26. Af lL. Poulsen

    -

    MON DANSKERNE ER VED OG VÅGNE OP?
    Husk det nu til næste valg.
    Eller har i så glemt det igen?
    HELLIG KRIG OBLIGATORISK.
    Af Adnan Wahab, advokat,
    søndag d.15, september 1991.
    Jyllands-Posten.

  27. Af Allan Hansen

    -

    Snaphanen!

    Tak til Ole Nydahl.

    Mvh. Allan Hansen

  28. Af Allan Hansen

    -

    Ole Nydahl har været med til, at opføre
    et smukt Buddha tempel her i Spanien
    ( måske det smukkeste tempel i Europa).
    Jeg besøger jævnligt dette smukke tempel.

  29. Af Med pennen og sværdet (Identitaire-bevægelsen) | Reaktionære Refleksioner

    -

    […] På den danske højrefløj er man omsider ved at få øje på den franske bevægelse Generation Identitaire. Det gælder f.eks. Uriasposten, Snaphanen og Kasper Støvring. […]

  30. Af Génération Identitaire: “We Are Being Colonized” « Snaphanen

    -

    […] bedste analyse, af det varsel bevægelsen er, skrev Kasper Støvring i oktober: Intellektuelle radikalismer. De er mere radikale end min smag, men man skal gøre sig klart, bliver der ikke lyttet til disse […]

  31. Af Intellectuele radicale ismen | AmsterdamPost – De keerzijde van het nieuws

    -

    […] luidt, er "interessant" uitziet.   Auteur: Kasper Støvring.   Bron: http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2012/10/16/intellektuelle-radikalismer-fra-islamisme-til-kommu…   Vertaling door […]

  32. Af Reportage sur Génération Identitaire dans le journal danois Jyllands Post | Génération Identitaire

    -

    […] Analyse du sujet par un chercheur danois. […]

  33. Af Tysklands intellektuelle højre | Kulturkamp

    -

    […] ikke afdækkede lige så grundigt i dansk presse. Jeg har tidligere skrevet om intellektuelle radikalismer på denne blog, heriblandt den venstreradikale ”nye kommunisme”. For lidt over et år siden fik […]

  34. Af Génération Identitaire anti-racaille « Snaphanen

    -

    […] Den kommer ganske vist to år efter at jeg første gang omtalte dem, og Kasper Støvring gjorde det i Berligske 16.10.2012, men små, fattige medier rykker hurtigere end store og velhavende, især hvis de kan lidt flere […]

  35. Af De kommende generationer vil stå til højre | Kulturkamp

    -

    […] bevægelser frem på højrefløjen. Et eksempel er Generation Identitaire i Frankrig. I gruppens manifest ser man billeder af unge, veluddannede mænd og kvinder med et stålsat blik sige bl.a. […]

Kommentarer er lukket.