Poesi i november

Af Kasper Støvring 35

I torsdags havde jeg fornøjelsen sammen med sociolog Mehmet Necef og studerende Aja Radeka at være arrangør for intet mindre end en begivenhed på Syddansk Universitet. Yahya Hassan gæstede universitetet, hvor han præsenterede sin nye digtsamling og fremførte den stærke oplæsning, som han er kendt for (hvordan har han mon lært sig den oplæsningsteknik?).

Der var mødt et overvældende antal mennesker frem. Konferencesalen var fyldt til bristepunktet, og udenfor stod dobbelt så mange, der gik forgæves efter en plads. Vel alt i alt en 700 mennesker var mødt op for at høre digtoplæsning! Politi og mandsopdækning af den unge digter var påkrævet, og arrangementet blev optaget af TV2 Fyn, hvis fyldige indslag kan ses her.

Der er allerede skrevet meget om Hassan som digter (især Niels Lyngsø, Lars Bukdahl, Tue Andersen Nexø og Berlingskes Søren Kassebeer har skrevet udmærket herom) og debattør, og jeg kan kun føje lidt til efter at have læst samlingen og nu også mødt stjernen himself (jeg har tidligere skrevet om den debat, han har forårsaget).

Men altså, en litterær begivenhed er der naturligvis tale om, når en 18-årig ung mand med anden etnisk afstamning udgiver en digtsamling, der indtil videre er trykt i 42.000 eksemplarer. Mon ikke, at Hassan overhaler Vita Andersens berømte 100.000?

Hassan er primært digter, ikke debattør. Ved arrangementet var dette ikke opfattelsen blandt publikum; det var udpræget meget kritiske spørgsmål, der blev stillet, og de kom entydigt fra salens muslimske publikum. Men det var tydeligt, at Hassan var glad for det ene litterære spørgsmål, der blev stillet ham ud af de vel 15 spørgsmål i alt.

Ikke underligt, for Hassan har naturligvis også interveneret i debatten, men hans digtning bør vurderes på egne præmisser. Og så finder man en større flertydighed end debatindlæg lader formidle. Ikke at hans pointer bliver mindre skarpe i digtformen, men der findes også meget andet i bogen, både humor og sanselighed, der går tabt i en entydig oversættelse til debatsproget.

Hassan har som bekendt skrevet om sine erfaringer på bunden i indvandrerghettoen, et erfaringskompleks, vi ikke ved meget om, præget af kriminalitet, en barndom med svigt og påvirkninger fra en resigneret mor og en psykopatisk far, der tæsker løs på søskendeflokken. Hassan, eller rettere digterjeget, udtrykker vrede over faderen, men også en mulig ømhed som her:

HAN BLEV EN ANDEN I MOSKEEN

GUDFRYGTIG OG KÆRLIG

JEG SAD MELLEM HANS BEN

LÆNEDE MIG OP AD HANS OVERKROP

DET VAR DER MENS IMAMEN PRÆDIKEDE

AT HAN MÅSKE KYSSEDE MIG

Men så kommer umiddelbart efter et karakteristisk brud (bogen er i det hele taget rig på kontrasteffekter), præget af sort humor, hvor sønnen bogstavelig talt ”falder” fra faderen, der laver en ”vending”, så man forstår, at han ikke længere er den kærlige far (hvis han altså nogensinde var det):

DA VI KOM HJEM FALDT JEG UD AF BILEN

JEG TROEDE HAN VILLE PARKERE

MEN JEG ÅBNEDE DØREN I EN U-VENDING

Og det er jo også på sin egen måde ganske humoristisk eller komisk, tragikomisk.

Blandt andre stærke sager i bogen er beskrivelsen af den hykleriske praktisering af islam blandt muslimer, ja, bogen er velsagtens blasfemisk i sit anslag. Et digt kaldes ganske enkelt ALLAH ER UVIDENHED.

Lidt om det stilistiske. Det allerførste, man lægger mærke til, er, at bogen er skrevet med VERSALER, som om, at digterjeget skriger sit budskab ud – som man tidligere har set hos Michael Strunge i netop samlingen Skrigerne fra 1980. Strunge er ikke for ingenting et af de nærmeste forbilleder, eller i hvert fald en del af Hassans valgslægtskab. Vi har i øvrigt ikke hørt meget om Hassans litterære inspirationskilder.

Karakteristisk for bogen er selvfølgelig brugen af selvbiografisk stof, udfoldet i et hårdt, dramatisk og af og til temmelig fortættet sprog. Jeg har ofte hørt folk sige, at nu har vi endelig fået kvalitetslitteratur på ”perkerdansk”. Men på det punkt mener jeg faktisk, at man tager fejl. Der er ikke tale om perkerdansk, men om noget meget mere avanceret. Hassan fortalte ved arrangementet i torsdags, at han havde forsøgt sig med rapgenren, men hurtigt forlod den igen, fordi han ikke kunne udtrykke sig personligt i den genre. Det synes jeg igen vidner om hans litterære evner. For digtsamlingen rummer mange flere kvaliteter og er meget mere sammensat og kompleks end den gængse ghettoslang og gangsterrap.

Ganske vist er der tydelig brug af sociolekt med forkert ordstilling osv., men der er også masser af stilbrud. Og det skyldes netop, at Hassan behersker det danske sprog. Lad os tage det eksempel, som er velkendt:

MIG JEG ER PERKER

MIG JEG FORSTÅR IK EN DANSKERS IDIOMER

Et idiom er som bekendt (!) et slags mundheld, som når vi siger: Hævnen er sød eller: Du har jokket i spinaten (citatet efterfølges da også af linjerne: MIG JEG HAR IK JOGGET I NOGEN SPINAT). Pointen er her, at det ved vi som danskere, men har man ikke tilegnet sig det danske sprog, og det har man som regel ikke som indvandrer i ghettoen, kan man næppe vide noget om betydningsindholdet i ordet idiomer. Der tales med andre ord ikke perkerdansk i samlingen, nej, det parodieres, og det imiteres kun for så vidt, at digterjeget kan skabe distance til miljøet på gaden.

Samlingen betjener sig mere bevidst af ekspressionistisk jargon og stil i et hårdt, billedrigt og eksperimenterende sprog, og man finder også mange refleksioner og paradokser. Sproglige nyskabelser er der mange af, lige fra ”eksanbragt” og ”brydemønster” til ”Mellemøstens Langeland” – og stærkere kontrast end Langeland til Ghazastriben findes vel næppe.

JA MIG JEG ER FRA MELLEMØSTENS LANGELAND!

OG ALLE OS FRA MELLEMØSTENS LANGELAND

BLIVER TRØSTET MED EN CIVILISERET SPROG

OG EN MANGEFARVET PAS FRA EN CIVILISERET LAND

HENDE DER LUDER FRA JOURNALISTLINJE

SIGER AT MIG JEG LIGNER IK EN DIGTER

OG MIG JEG SIGER DIG DU LIGNER IK EN LUDER

Det sidste vidner atter om humor af en særlig hassansk art, om end humoren også er mindre voldsom i andre situationer. Et sted berettes om en topløs kvinde i en cabriolet på vej mod Beirut; digterjeget kører med morfaren i modsat retning, og da de møder hende, kører morfaren næsten galt, og må straks stige ud ad bilen og bede for det syndige syn, hans øjne så!

Det bliver spændende at se, hvordan Yahya Hassan vil forny sig. Mit bud er, at han med denne ret lange samling har, om ikke skrevet sig fri af sit stof, så dog udtømt det. For en digter med vreden som absolut drivkraft må inspirationen finde andre former, hvis den stadig skal gøre sig poetisk gældende. For poesi i november, det er, hvad Hassan har givet os. Af den skrappe slags.

Tilfældet var, at en anden stor digter, måske vores største, Søren Ulrik Thomsen, også gæstede SDU et par dage før Hassan. Og om SUT skal det handle i det næste blogindlæg.

 

35 kommentarer RSS

  1. Af Søren sørensen

    -

    Kasper Støvring er ligesom nu hver eneste blog ude i fremmedhad for stemmer til den borgerlige sag i valget..Uden DF og fremmedhad var der ikke nogen borgerlig dagsorden..Derfor har chefredaktøren jo også frasorteret mig nu, hun er selv ude at lefle efter de lavkulturelle stemmer i DF..

    At relaterer Yahya Hassan til en generalitet er nok lige at presse citronen Støvring selv i valgtider og hver eneste B blog fyldt op med indvandrer indlæg for leflen for den borgerlige sag..Der eksitere også ikke misbrugte muslimer i landet af deres forældre..synes blot lige at jeg ville påpege dette, da det lader til at være nødvendigt..

    Personligt mener jeg ikke at et “salgs antal” er ensbetydende med kvalitet. Danskerne er købmand og køber tit hvad de bliver fortalt af værd at købe uden at tænke selv..Og er træt af denne Danske købmands mentalitet af “kvalitet bedømmelse”..

    Ja, vi ventet til sidste for at finde hvad vi forventet i Støvrings indlæg..En perker har alligevel ikke meget at tilbyde….God perker valgkampagne..

  2. Af henning svendsen

    -

    Du ligner ikke en digter(underforstået)han ligner mere de andre stenkastere.
    Han bliver sur og kalder hende for journalist luder ja Det ligner ikke en digter at tale sådan så hun har jo ret en bølle er kommet ind på de bonede gulve og beviser det med sit sprogbrug men han skal da nok blive verdensberømt i hele Danmark især hvis han sviner sine egne til.

  3. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Udmærket oplæg, men hvordan kan det være at Støvrings kronik om indvandringens eller islamiseringens problemer eller lignende, aldrig kom til debat på disse blogs? (Den blev vist offentliggjort for ca. halvanden uge siden)

  4. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    Det siger vist alt om den forfejlede og uansvarlige udlændingepolitik som de samfundsundergravende politikere fra Enhedslisten og den røde løftebrudsregering står for at der skulle være et massivt politiopbud til stede for at den unge digter kunne gøre brug af sin demokratiske ret til at ytre sig!!

    Og revolutionspartiet Enhedslisten går bl.a. ind for at afskaffe politiet!

  5. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    Her 24 år efter at Berlinmuren faldt undrer det mig at nogen vil stemme på og samarbejde med det udemokratiske revolutionsparti Enhedslisten som bl.a. vil afskaffe politiet og den private ejendomsret og som går ind for voldelig revolution. Flere af Enhedslistens medlemmer associeres jo også med Blekingegadebanden! Hvad herligt var der ved det tidligere DDR og Sovjet som disse gammelkommunister fra Enhedslisten beundrer? Er det fordi en lille magtelite kan bestemme over befolkningen

    Med Enhedslisten ved magten vil vi alle blive lige så fattige som folk i Nordkorea. Firmaerne og arbejdspladserne vil flygte ud af Danmark!

    I Tyskland har SPD (Socialdemokraterne) nægtet at samarbejde med die Linke som er en pendant til Enhedslisten! Derfor undrer det mig at regeringspartierne herhjemme vil samarbejde med sådant et udemokratisk og samfundsundergravende parti!

    Man undres over at den såkaldte presse slet ikke stiller kritiske spørgsmål til Enhedslisten men bare lader dem fremture med deres ufinansierede overbudspolitik!

    Kommunisme, stalinisme, islamisme og nazisme er lige grusomme ideologier!

  6. Af Niels B. Larsen

    -

    Kommunisme, stalinisme, islamisme og nazisme har samme forældre, Thomas K. Rasmussen.

    Far Totalitarisme og Mor Intolerence.

    Deres hærgen sker i strømme af uskyldigt blod.

  7. Af Jesper Høegh

    -

    Poesi

    en monoton oplæsning af indestængte frustrationer i simpelt sprogbrug.

    Medierne burde forbigå Digteren i Tavshed –
    kejserens nye klæ`r.

  8. Af Søren sørensen

    -

    Og revolutionspartiet Enhedslisten går bl.a. ind for at afskaffe politiet!

    Skrevet af Thomas K. Rasmussen, 18. november 2013 kl. 06:53

    Enhedslisten er skam et lovlydigt parti og politiet har aldrig skulle være afskaffet. Militæret i sin tid og jeg er stadig for denne men den er også aflyst så vidt jeg har forstået. Et neutralt Danmark havet 24 milliarder årligt mere i statskassen og ingen blod på sine hænder, så længe de ikke fulgte Sveriges og Schweits eksempel hvilket betyder at disse 2 “neutrale lande” jo har verdens største militærbudgeter..

    Den voldelige revolution blev afskaffet i 1917 men måske skal men ikke forkaste en lille velfærdsregulering der gavner -80% der kun ejer 15% af de Danske værdier i verdens mest lige land. Måske enda fulgt af en lille rask og sund jordreform der gavner -80% i byerne som aldrig har mulighed for at kæmpe mod godset…Heller ikke del af Enhedslistens politik, men er da så afgjort selv for denne og disse reguleringer i et land hvor top 1% ejer 34% af alle værdier, verdens 3 meste ulige land iblandt de rige..

  9. Af Kim Olsen

    -

    sørensen:

    “Enhedslisten er skam et lovlydigt parti og politiet har aldrig skulle være afskaffet.”

    Enhedslistens principprogram:
    “Frem for alt opløsning af politiet og militæret, der gang på gang har vist sig som kapitalmagtens sidste, alt for effektive, allierede.”

    Mon ikke du skulle læse programmet een gang mere inden du skriver om ting du ikke har kendskab til?

  10. Af Søren sørensen

    -

    KO@

    At Enhedslisten, som der står i partiprogrammet, skulle gå ind for helt at afskaffe politi og militær er dog en skrøne.

    “Vi ønsker, at militær og politi skal skrues ned på laveste blus. Men selvfølgelig ønsker vi ikke at afskaffe disse instanser fuldstændigt. Vi skal bruge politiet, så folk overholder færdselslovene og andre vigtige forhold. Det må være nogle meget gamle sætninger, som trænger til at blive støvet gevaldigt af”.
    fra sprøjten JP

    Derudover arbejder Enhedslisten på et nyt partiprogram der skal vedtages i 2014 da det andet er forældet og ingen har gidet lave det om..Men de borgerlige skrøner om deres totale afskaffelse er falskt. De skal dog neddrossles især militæret og politi er der mindre brug for i et samfund hvor goderne er mere ligeligt fordelt. Kriminalitet er mest af alt begået af fattige borgere da de har mest nød og jo er i flertal, den voldelige er vel ligeligt delt..Men folk vil altid kører for stærkt..

    Den borgerlige økonomiske kriminelle skal dog ha et ordentligt hak opad fornuftens rangstige i straf. Dem der snyder med 30 millioner og forårsager 4o døde i sygehusvæsenet pga af manglende penge, skal da ikke straffes som ham der har stjåldet et farvefjernsyn til 3ooo kr. men ordentligt og korrekt ifølge samfundsomkostningerne han har forårsaget?

    Hilsen Liden Tue.

  11. Af Jens Ellekær

    -

    Kære debatører.

    Kasper Støvring skriver om poesi, men pludselig begynder alle at diskutere Enhedspartiet – og det er altså ikke særlig poetisk.

    Det gik ikke godt for poesien i Enhedspartiets ideal, Proletariatets Store Fædreland. Jo, indledningsvis var der en kulturel opblomstring, men efter få år med bolsjevikisk ensretning begik først Sergej Jesenin og derefter Vladimir Majakovskij selvmord.

    Så lad os nu komme tilbage på sporet:

    Violer er blå,
    og roser er røde.
    Hold jer til debatten,
    så er I søde.

  12. Af Thomas K. Rasmussen

    -

    Jamen, hvis danskerne hellere vil have revolutionspartiet Enhedslistens og den røde løftebrudsregerings uansvarlige udlændingepolitik med uhæmmet import af tusindvis af dyre uintegrerbare flygtninge og mørkemænd til lille Danmark – som bevirker at der bliver mindre velfærd til de etniske danskere – så fred være med det! Så skal de bare ikke stå og klynke bagefter når de opdager at deres kontante ydelser og velfærdsydelser stille og roligt minimeres!!

    For jo flere udlændinge på bistand – jo mindre til de etniske danskere! Den økonomiske virkelighed kan ingen regering løbe fra!

  13. Af Kim Olsen

    -

    søren sørensen,

    Jeg forstår dit indlæg derhen at man ikke skal tage enhedslistens principprogram alvorligt.

    Jeg er helt enig.

    Nu tilbage til emnet for bloggen.

    Hassans digtsamling er et frisk pust. Oplæsningen minder dog lidt om Rifbjerg, og er ikke videre genial.

    Digteren lader sig heldigvis ikke spænde for nogen vogn – hverken af den ene eller anden observans.

    Om man vil stole på, at han tegner et retvisende billede af gettoen eller ej er naturligvis op til den enkelte.

    Jeg er nok tilbøjelig til at tro på ham…..

  14. Af Helge Nørager

    -

    Thomas K. Rasmussen, er berygtet, skriver i mange navne på mange blogs, på berlinske er han dog “smart” nok til ikke at skrive som amen i kirken, stem på Danskernes Parti.
    Tag ikke fejl Thomas dit og dat, klip og klister og gentagelser, du er genkendt.

    Jeg frygter du og dine indre svinehunde får et godt valg, men et eller andet sted ved jeg.

    At alt det populistiske lort i lukker ud, er der andre partier som er enige, men uden jeres nazi lort.

    Så der er ingen grund til at stemme på Danskners Parti, med mindre man ønsker død over andre, samt en ny Hitler…

    Heil Daniel Carlsen, heil heil heil, latterlige nazier.

  15. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Den unge digter skal der nok udvikle sig yderligere fremover, hvor der vil kunne blive bud efter, måske i mange sammenhænge – han er jo et begavet og sansende menneske.

    Så – får han styr på baglandet, så har han jo allerede mange kontakter, som kan være behjælpelig med at drive tingene fremad for ham.

    ——–

    Er der nogen, der ved, hvorfor der ikke kan kommes ind på Tom Jensens blog. Jeg har forsøgt i et par dage?

  16. Af Søren sørensen

    -

    Skrevet af Kim Olsen, 18. november 2013 kl. 16:09

    lige for at gøre min kommentar klar…Er ikke medlem af liste Ø men var i et par måneder forrige år! Men burde vel indmelde mig igen..

    Er der nogen, der ved, hvorfor der ikke kan kommes ind på Tom Jensens blog. Jeg har forsøgt i et par dage?

    Skrevet af Birgit Hviid Lajer, 18. november 2013 kl. 21:58
    Er der nogen, der ved, hvorfor der ikke kan kommes ind på Tom Jensens blog. Jeg har forsøgt i et par dage?

    vil gerne hjælpe…Det er valgtider og kun rabiate borgerlige har ordet i en kapitalistisk avis.

    Men Yahsen har selvfølgelig ret…Intern kritik har altid været den bedste, stærkeste og vigtigste..Åbenbart har den blot ingen værdi ifølge Støvring…

    “Det bliver spændende at se, hvordan Yahya Hassan vil forny sig. Mit bud er, at han med denne ret lange samling har, om ikke skrevet sig fri af sit stof, så dog udtømt det. For en digter med vreden som absolut drivkraft må inspirationen finde andre former, hvis den stadig skal gøre sig poetisk gældende. For poesi i november, det er, hvad Hassan har givet os. Af den skrappe slags.

    Tilfældet var, at en anden stor digter, måske vores største, Søren Ulrik Thomsen, også gæstede SDU et par dage før Hassan. Og om SUT skal det handle i det næste blogindlæg.”

    I næste uge reddes vi af en etnisk Dansk god..A god poet! Engelsk for en gudommelig poet!.

  17. Af Arvid Holm

    -

    Det kan undre, at et budskab, der formuleres ”kunstnerisk”, undgår den saglige vurdering, der møder budskaber, der fremsættes i almindelig prosa.

    Bruce Springsteen, Bob Dylan og John Lennon fik politisk kultstatus med sange, der sagligt set var præget af sentimental naivitet og manglende forbindelse til virkelighedens verden – men det var fængende musik.

    I 1989 udstedte ayatollah Khomeini en fatwa mod forfatter Salman Rushdie, der havde udgivet ”De sataniske vers”, hvor han tillod sig at kritisere Islam – der er vist stadig en svimlende høj belønning for at dræbe Rushdie?

    Yahya Hassan præsenterer nu sin nye digtsamling, hvor han får ros og ris for beskrivelser af ghetto-opvæksten, som næppe afslører noget, der ikke for længst er fremført på prosa-form af folkevandringens kritikere.
    Almindeligheder på poesi-form er sensationelle sandheder?

  18. Af Søren Lassen

    -

    Hej Kasper,
    Det hedder faktisk ikke “jogget” (løbet motionsløb) men “jokket” (trådt) i spinaten – jeg antager at Yahya Hassan godt ved det (det er en ret fed og subtil joke), og at det bare er dig, der har lidt problemer med det danske.

  19. Af Kasper Støvring

    -

    Som Jens Ellekær skriver: Hold jer til Yahya Hassan, ikke til Enhedslisten (i bogstavelig og overført betydning!).

    Søren Lassen: Ja, naturligvis, det ved jeg jo godt: jokket, ikke jogget. Det er rettet, og tak for det. Du har ret i den ekstra subtile pointe, og dér fangede digteren altså også kritikeren i skyndingen!

  20. Af Kim Olsen

    -

    Yahya Hassan blev ifølge medierne overfaldet på Københavns Hovedbanegård i går….

    Det har sin pris, at stå op mod de mest intolerante elementer i Danmark.

  21. Af Niels Poulsen

    -

    Jeg genkender ikke mit fædreland mere.

    En digter bliver overfaldet og slået i ansigtet for at have skrevet digte om de tæsk, han fik af sin far som barn.

    Imens arbejder de liljehvide kræfter på at opføre en stormoske til digterens voldelige far og digterens overfaldsmand.

  22. Af Kim Olsen

    -

    Inden for et halvt døgn vil vi se indlæg, som postulerer, at overfaldet er planlagt af Yahya selv eller af højrefløjen for henholdsvis at tjene flere penge på sin bogudgivelse eller at skabe borgerlig medvind ved kommunevalget. Det er så forudsigeligt….

    For sådan var det jo med Hedegaard Ikk’?….

    Så Kocsis og sørensen. Spar blækket, tanken er tænkt.

  23. Af Søren sørensen

    -

    Ko@

    Er da ikke for vold mod sagesløse mennesker..At der er kulturkonservative/religiøse Islam kræfter der står bag er givet..Tror også du vil se selvsamme i stærke kulturkonservative/kristne hjem med forældet normer der ligesom i Islam. Protestanterne er altid gode afstraffere af egne..

  24. Af Kim Olsen

    -

    sørensen antager automatisk, at angrebsmanden er muslim – det må han stå på mål for.

    jaja, sørensen indremissionske er da kendt for deres voldelige adfærd. De udsteder da mordtrusler hver gang kristendommen og den kristne livsførelse er til debat. de slår da ateister ihjel for et godt ord. det ved vi da allesammen.

    Klovn!!

  25. Af Maria Due

    -

    “Det har sin pris, at stå op mod de mest intolerante elementer i Danmark”, skriver Kim Olsen.

    Ja, det har det, og så er det væsentligt som her at vise den moralske opbakning.

    Det er nu langtfra første gange, at digtere er på politisk glatis til stor fryd for folket, P.A. Heiberg er den første dansker, der falder mig ind, og hans dom lød på, at han indenfor 24 timer skulle forlade landet. I Yahya Hassans tilfælde håber jeg, at hans foreløbig bragende succes vil gøre ham berømt langt uden for vort lille lands grænser.

    Jeg tillader mig at fortsætte med et sidespring af en anden udsat digter, den engelske adelsmand og diplomat Thomas Wyatt, der ifølge resistente rygter havde en eller anden romantisk forbindelse til sin slægtning Anne Boleyn, førend hun blev gift med Henrik VIII. Da Henrik senere ville af med Anne, fængslede han flere mænd, som han beskyldte for at have begået utroskab med dronningen, og Wyatt kan fra sin celle i Tower have set, hvordan hun endte sine dage. Han havde imidlertid gode forbindelser og blev senere løsladt. Thomas Wyatt er i øvrigt blevet tildelt æren for at have indført sonetten i engelsk digtning.

    Hermed et charmerende digt med lettere gang på jorden end Hassans digte men umiskendeligt skrevet af en ligeledes selvbevidst og også temmelig ung mand, vil jeg tro. “Unkist” er en forkortelse af “unkissed”.

    A Revocation

    WHAT should I say?
    –Since Faith is dead,
    And Truth away
    From you is fled?
    Should I be led
    With doubleness?
    Nay! nay! mistress.

    I promised you,
    And you promised me,
    To be as true
    As I would be.
    But since I see
    Your double heart,
    Farewell my part!

    Thought for to take
    ‘Tis not my mind;
    But to forsake
    One so unkind;
    And as I find
    So will I trust.
    Farewell, unjust!

    Can ye say nay
    But that you said
    That I alway
    Should be obeyed?
    And–thus betrayed
    Or that I wist!
    Farewell, unkist!

  26. Af Niels Poulsen

    -

    @Maria Due

    Jeg synes ikke, at dine eksempler er særlig relevante, idet de to skribenter levede dengang, der var censur i europæiske lande som Danmark og England.

    Næh, hvis overfaldet på Yahya Hassan skal sammenlignes med noget, så må det være attentaterne på Pim Fortuyn, Theo van Gogh og Lars Hedegaard. Og overfaldene på og dødstruslerne mod Lars Vilks, Hirsi Ali og Salman Rusdie.

    De er alle ofre for, at traditionel islam ikke accepterer kritik af islam.

    Ytringsfriheden i Danmark er ikke truet fra statens side – der er hver eneste dag kritik af kongehuset og regeringen i medierne. Men den er truet af den muslimske masseindvandring og af den gruppe af etniske danskere fra centrum-venstre, som arbejder aktivt for, at traditionel islam skal være en magtfaktor i det danske samfund.

  27. Af Niels Poulsen

    -

    Kurt Westergaard.

    Jeg ved ikke, hvordan jeg kunne glemme ham i opremsningen af ofre for islam i Nord- og Vesteuropa.

  28. Af Søren sørensen

    -

    Skrevet af Niels Poulsen, 19. november 2013 kl. 16:23

    Det meste vold der foregår i Danmark er vel relateret til religion, ad omveje tit. Jøderne begår overgreb på muslimer via deres isolering og forudbestemte rettesager, muslimer på jøder og kristenfundamentalister som loger af frimurer på alle og enhver der ikke tilhører deres ekstreme protestantiske vrøvl via deres infiltrering af Retssystemet og den udførende magt. Politi, liberalister,dommer arbejder tæt sammen der…Som bevist historisk..

    Som vist i Støvrings indlæg, hvor Yahsan´s indlæg alligevel ingen værdi har ifølge ham bruges han kun plutokratisk af borgerlige tit kristenfundamentalister! Er ikke mange der, der er oprigtig bekymret for hans sikkerhed..Nej overfaldet skal ikke sammenlignes med andet end noget islamistisk intern. Der er da nogle nynazister i Danske forening der godt kunne ha brug for lidt af det samme..Folk i folkekirken gokker også paven uafbrudt..Samme!

    Men kan ikke sammenligne angrebet som Islam mod Lars Hedegaard mv. Intern frustration i Islam blot. Religiøse tosser fra alle sider burde frasorteres i indvandringen. Så vil fred og fordragelige tilstande automatisk indtræffe..

    KO@
    Nu var hans overfaldsmand jo dømt for et terrorangreb så muligheden for et internt islamistisk opgør er da tilstede ,eller hvad?

    Dog slår B det lidt for stort op, det er jo valgdag idag…Så vidt jeg har forstået fik han et par lussinger eller således. Lars Hedegaards overfaldsmand er aldrig fundet og der drejet det sig jo også om et “par lussinger” og uden beviser for det ene eller andet tror jeg stadig gerne han iscenesat det hele selv.

  29. Af Maria Due

    -

    “Niels Poulsen” brug dog dit eget navn.

    Du tager fejl, vi har aldrig haft total ytringsfrihed her i landet, og der er heldigvis begrænsninger for, hvilke injurier folk behøver at tåle. Heller ikke i dag ville det være populært, hvis det blev slået stort op, at dronningen hænger medaljer på idioter.

    Mon Hassan på sin side vil synes, at det er vederkvægende at blive omklamret af Trykkefrihedsselskabet og blive inkorporeret i det sædvanlige monotone gentagelsesmønster? Jeg vil vædde næsten hvad som helst på, at det ønsker han ikke.

    Men slet bare mit indlæg, spidsfindige ordspil og elegante rytmer er ikke sagen i “Poulsens” tunge verden, og jeg har alligevel ikke tid og lyst til at bidrage yderligere.

  30. Af Niels Poulsen

    -

    Maria Due skriver:

    “Du tager fejl, vi har aldrig haft total ytringsfrihed her i landet …”

    Det har jeg heller ikke påstået. Jeg gav bare udtryk for, at forfatternes situation i fortidens Europa, hvor der var censur, ikke er sammenlignelig med nutidens, hvor der er en udstrakt grad af ytringsfrihed, omend de muslimske indvandrere plus meningsdannere af dansk oprindelse fra centrum-venstre ønsker at begrænse den.

    “Heller ikke i dag ville det være populært, hvis det blev slået stort op, at dronningen hænger medaljer på idioter.”

    For nylig udgav Jacob Weinreich og Anders Klarlund Rønnow en kriminalroman, hvor de gør dronning Margrethe medskyldig i mord. Mig bekendt er der ingen royalister, der efterfølgende har overfaldet det dybt ligegyldige forfatterpar.

    “Mon Hassan på sin side vil synes, at det er vederkvægende at blive omklamret af Trykkefrihedsselskabet …”

    Jeg tror bestemt, at han er glad for den udstrakte grad af ytringsfrihed, vi har i Danmark. Han er jo storforbruger af den. Hvis han havde levet i Egypten eller et andet muslimsk land, var han sandsynligvis blevet dømt en lang fængselsstraf for sine skriverier og udtalelser, måske endda dømt til døden.

    Jeg forstår godt, at han ikke vil spændes for nogens vogn. Men samtidig synes jeg, at det tragisk, at han skal leve i et ingenmandsland mellem to kulturer. Men det er jo også Ahmed Akkaris og Naser Khaders skæbne. Khader, som kalder sig selv for kulturkristen muslim – selvom jeg har stor respekt for Khader, så lyder det som begyndelsen til skizofreni. Der er ingen fællesmængde mellem kristendom og islam. Det er et enten eller. Det er den grundlæggende årsag til, at integrationen og det multikulturelle projekt har lidt skibbrud i vor tids Europa.

    “… spidsfindige ordspil og elegante rytmer er ikke sagen i “Poulsens” tunge verden …”

    Jo såmænd, men ikke i forbindelse med et voldeligt overfald på en dansk/muslimsk digter.

  31. Af Maria Due

    -

    Niels Poulsen, jeg vil ikke skrive mere om Naser Khader og hans nye bog, men selv om jeg ikke har din tro, har jeg stor forståelse for det, hvis du føler dig befamlet af den bog. Jeg nåede endnu en gang frem til, at naturligvis er der meget i kristendommen, som jeg holder umådelig meget af, og som strømmer igennem hele den danske kultur, og heller ikke jeg ser en fællesmængde mellem islamisk og dansk kultur.

    Det har altid været sådan, at reaktionen på det sagte og skrevne afhænger af den person, der taler og skriver. Det er derfor jeg ofte har kritiseret Lars Hedegaard, som ikke forstår den delikate balancegang, hvor egoet skubbes i baggrunden aht. til ”sagen” og modtagerne.

    Havde Hedegaard eller en anden islamkritisk, etnisk dansker udgivet Yahya Hassans digtsamling, ville de med stor sandsynlighed have haft en politianmeldelse på halsen i dag. Firozeeh Basrafkan fik en landsretsdom for langt mindre end det, og mange har efterlyst forklaringer, da der jo er masser af dokumentation for fx utålelige forhold for muslimske kvinder og pigebørn.

    Der er også eksempler på slibrig nutidig kritik i form af påstået kunst med kongehuset som offer, modbydeligheder som folk har vendt ryggen til, fordi der er tale om ekstrem dårlig smag og et tvivlsomt sigte. I den forbindelse synes jeg, at Uwe Max Jensen har spillet en ynkelig rolle.

    I slutningen af 1700-tallet kunne Malthe Conrad Bruun heller ikke dy sig, selv om trykkefriheden var ganske stor på hans tid, og han var stærkt medvirkende til, at lovgivningen om trykkefrihed blev skærpet. Det samme var Knud Lyne Rahbek, der offentliggjorde en selskabssang, som Peter Andreas Heiberg havde forfattet til et lukket selskab. Derefter begyndte lavinen at rulle, både Bruun og Heiberg blev til sidst landsforvist, og trykkefriheden blev indskrænket, hvilket mange ønskede. Heiberg havde forinden bevæget sig fra det private til offentlig politisk propaganda.

    Det er sandt, som du skriver, at man havde censur i England på Henrik VIII’s tid, men det er også uomtvisteligt, at nogen løb storm mod den og lykkedes med et vist frisprog, fordi de var intelligente nok til det. De samme forhold gjaldt under Elizabeth I, hvor Shakespeare, Marlowe og andre kendte forsøgte at smugle kritiske kommentarer igennem censuren og sommetider havde heldet med sig, men andre gange måtte ændre på deres teaterstykker. Man skal i den forbindelse huske på, at nok anser vi fx Shakespeare for at være ret tidløs, men hans stykker var gennemgående skrevet til bestemte lejligheder og med aktuelle kommentarer.

    Det gjaldt ikke mindst på den tid, at kunst af en vis karat forventedes at have flere betydningslag, og således var gåder som andre kunne more sig med at løse. I den forbindelse kunne det politiske komme stærkt ind. Man ser det også i billedkunsten, hvor kirkekunst ikke alene kan være frivol men så brutalt pornografisk og latterliggørende, at det er vanskeligt at forstå, at det lod sig gøre. En forklaring kan være snobberi for kendte kunstnere.

    Thomas Wyatt var som sagt en mand med forbindelser, en veluddannet diplomat med et fint stamtræ, og her er et bud på forskellige fortolkningslag i hans tilsyneladende sorgløse digt:

    ”The poet’s message may intentionally be being conveyed to others at court, pointing out that the various relationships and complications within the social environment of the court often distracted officials from their true courtly duties. The point may perhaps even have been directed at Henry VIII himself, as indeed his sexual desires and changes of attentions led to deaths, charges of treason and even major changes of law to facilitate the king’s desires.”
    gradesaver.com/collected-poems-of-sir-thomas-wyatt/study-guide/section6/

  32. Af Yahya Hassan, del II | Kulturkamp

    -

    […] selv nogen god grund til at udfritte ham om alt muligt andet end kunst. Som jeg skrev i mit første indlæg om digteren, bliver det spændende at se, hvordan han fornyer sig. For en digter, der i den grad […]

  33. Af Så læser vi! | Kulturkamp

    -

    […] http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2013/11/17/poesi-i-november/ […]

  34. Af Martin A. Hansen og ”gammellivet” | Kulturkamp

    -

    […] http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2013/11/17/poesi-i-november/ […]

  35. Af Ind i Katedralen | Kulturkamp

    -

    […] http://kulturkamp.blogs.berlingske.dk/2013/11/17/poesi-i-november/ […]

Kommentarer er lukket.