Islamisk Stat støttes af millioner af borgere i Vesten

Af Kasper Støvring 139

Ifølge en ny undersøgelse støtter millioner af borgere i Vesten Islamisk Stat, en terrororganisation, der er så radikal, at selv Al-Qaeda afviser den.

 

Er der noget, jeg fejllæser? Er der fejl i undersøgelsen? For kan det virkelig passe? Det er jo temmelig voldsomt og meget uhyggeligt. Kan nogen byde ind med forklaringer?

 

Ifølge undersøgelsen fra den anerkendte engelske organisation ICM støtter 27 procent af franskmænd mellem 18-24 år Islamisk Stat. 16 procent af den samlede franske befolkning støtter IS. I Storbritannien er det ”kun” 7 procent af befolkningen, der støtter IS.

 

Det er næsten utænkeligt, at ret mange andre end muslimer støtter IS, og bemærk at der altså i undersøgelsen ikke står noget om, at det er 27 procent af muslimerne, der støtter IS, men 27 procent af ALLE franskmænd (i den aldersgruppe). Hvis det kun var 27 procent af muslimerne, ville det være forståeligt, men stadig meget uhyggeligt.

 

Det vil altså sige, at stort set alle (?) muslimer i Frankrig støtter IS. Og at den muslimske andel af befolkningen mellem 18 og 24 år er hele 27 procent eller deromkring. Det siger noget – meget radikalt – om den demografiske udvikling.

 

Det betyder jo så, at mange millioner mennesker i Vesten støtter Islamisk Stat, som De Konservative vil have på  EU’s terrorliste, så det bliver lettere at retsforfølge hjemvendte Syrienjihadister (det skulle naturligvis være sket for længst).

 

Morten Uhrskov har som en af de få herhjemme omtalt og blogget om undersøgelsen på JP, og han anslår, at antallet af muslimer alene i Frankrig er på 10 millioner. Jeg bruger bevidst udtrykket statsborgere, da de naturligvis ikke er franskmænd, selv om de altså har statsborgerskab (mere om denne sondring i et kommende indlæg).

 

Hvis vi ser på tallene fra Storbritannien, viser de, at der ”kun” er omkring fem millioner IS-støtter. Forleden kom det frem, at omkring 1500 britiske statsborgere kæmper for terrorgruppen, hvilket er dobbelt så mange, som kæmper i den britiske hær.

 

Det er spændende tider, vi går i møde…

 

Lad os da bare afslutte med en anden aktuel nyhed fra England. Frygten for at blive kaldt “racist” forhindrede myndighederne i at redde mindst 1400 børn fra pædofile overgreb. Det er ganske frastødende og grotesk.

 

Da en anden nyhed for nogle år siden kom frem, at samtlige overfaldsvoldtægter i Oslo blev begået af mænd med udlændingebaggrund, blev den, altså nyheden, kritiseret for at give næring til racisme. Og i en årrække på hele fem år var det udlændinge, der stod bag 83 ud af 85 voldtægter i byen. Myndighederne handlede heller ikke her – mon det også skyldtes frygten for beskyldning om “racisme”?

 

139 kommentarer RSS

  1. Af Bjarne Munk Christensen

    -

    Niels Peter Lemche

    – Helt enig i dine kommentarer m.h.t hvad politikerne har tænkt sig m.h.t.
    de konstant voksende problemer med den muslimske indvandring og de
    enorme udgifter det påfører det danske samfund ” i al fremtid!.
    – “undskyldningen med at importerer indvandrer hertil har jo været, at vi
    kommer til at mangle arbejdskraft – dette til trods for at vi konstant har over
    800.000 mennesker i den arbejdsdygtige alder, uden beskæftigelse samtidig
    med verdens største offentlige sektor, hvor der vanskeligt kan ansættes flere
    – en “konstellation”, der, umuligt, kan holde i “længden”
    – årsagen hertil er den kedelige kendsgerning, at der aldrig vil blive oprettet
    tilstrækkeligt med antal jobs i dette land til, tilnærmelsesvis, at afhjælpe
    problemet – snarere, tværtimod, flytter virksomhederne stadigt til lavtlønslande – det hedder også grådighed…ikke sandt?
    – Desværre er jeg alvorligt bange for, at de ( politikerne ) slet ikke har tænkt sig
    noget som helst, fordi de aldrig, har været i stand til at tænke langsigtet – især
    m.h.t. konsekvenserne af tåbelig lovgivning.
    – ang. rejse til Tyrkiet så ævler konen noget om til maj og en venindetur – det skal
    være hende vel undt, men, i øvrigt, vil jeg gerne selv se Agia Sofia.

  2. Af Hans Hansen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Nu begynder du at lyde helt resonnabel iHT kommentaren af 29. AUGUST 2014 21:22.

    Alt dette her handler IKKE om generaliseringer af nogen, men om klar afstandstagen til ganske samme grundholdninger, som findes blandt tilhængere af diverse andre politiske dysfunktionaliteter.

    Det er ligegyldigt om begrundelserne fra politisk psykopati, stammer fra en muslim, en kristen, en jøde, en buddist, en hindu, en nazi eller en stalinist. Det er fuldstændig ligemeget om begrundelserne er religiøse eller diverse sekulære inkluderet demokratierne. I yderste konsekvens har de alle militaristisk radikalisering tilfælles.

    I dette tilfælde er det blot ISIS det handler om eksempelvis begrundet salafisme. Endvidere spørgsmål om hvordan man kan begrænse deres tilstedeværelse i samfund, hvor sådan nogle er uønskede. Derfor er det politik i en demokratisk kontekst på disse breddegrader.

    Spørger man herboende muslimer om deres oplevelse af frihedsrettighederne, og bruger man statiske regler anderkendt af Danmarks Statistik med disses indbyggede forudsætninger, så bliver resultatet, at ca 11 procent udviser tilhørsforhold IHT sharia, og ca. 50 procent ønsker forbud mod homoseksualitet.

    Disse muslimers tilstedeværelse, for hvilket det gælder politisk islamisme, skyldes ført indvandringspolitik. Der er altså heller ikke tale om selektiv politisk udvælgelse.

    Med andre ord, så handler diskussionen ikke om generaliseringer, og ført politik ikke om selektivisme. Diskussionen bliver derimod forvansket, og det bidrager du selv til Niels Peter Lemche, ved at påstå generaliseringer. Jo mere forvanskning, des hårdere bliver diskussionen. Det er umådeligt enkelt, eftersom argumentresistens altid medfører vrede.

    Hvem har så ansvaret for islamisternes tilstedeværelse? Det har politikerne, med bestemte FN konventioner som begrundelse. Især Radikale Venstre udviser en ufattelig stædighed. Det gør partiet ualmindeligt dårligt begavet i værdipolitik. Endvidere er sådan argumentresistens farlig, både fordi tonen forværres, men især fordi modreaktionen KAN udvikle modsatrettet overdreven nationalisme.

    Noget lidt andet, så er eksempelvis Osmannerrigets historie og udvikling interessant i historisk kontekst, men oplevelsen af den nutidige faktuelle politiske virkelighed, har ikke meget med det at gøre. Man kan udmærket reagere instinktivt på anti-demokrati uden at kende til historien, og man kan udmærket misfortolke nutiden med et stort historisk kendskab.

    Jeg tror du ved dette i forvejen, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke udtrykker bekymring for dysfunktionel religiøs tilstedeværelse, hvis den ikke direkte henvises til det gamle testamente. Du ved jo udmærket, at radikal muslimsk fortolkning har samme udspring i mosesbøgerne. Formentlig ved du også, at Hitler havde tilsvarende dysfunktionelle kristne holdninger.

    Som videnskabsmand bliver du nødt til at forholde dig til omstændighederne i denne nuværende samtid, med mindre du mangler at udvikle evnen, eller du ønsker at diskvalificere dig selv i befolkningsflertallets øjne. Dette her er ganske enkelt FOR nemt at forstå, med mindre selvfølgelig (underligt nok), man er medlem af Radikale Venstre.

  3. Af Jens Hansen

    -

    Støvring skriver:
    “Islamisk Stat støttes af millioner af borgere i Vesten”

    Ikke helt umuligt.
    ISIS er jo skabt af USA og Vesten.
    Bevæbnet af USA igennem slyngelstaterne Saudi Arabien og Qatar.
    Naturligvis bør Vesten støtte en organisation som man selv har skabt.

    Men der er naturligvis også skabt et stort had til Vesten i den muslimske verden.
    Takket være slyngelstaten israels folkemord i Gaza.
    Og USA og danmarks folkemord bl.a. i Iraq, Afghanistan og Libyen.
    Men nu prøver man så igen i Iraq.
    En ny “success” venter de sejrrige vestlige korsfarere.

  4. Af Henrik S

    -

    Niels Peter Lemche
    Du er noget nær det mest opblæste fjols , jeg nogensinde har oplevet!

    “Det er generaliseringer , jeg reagerer skarpt imod , andet kan jeg som videnskabsmand ikke gøre.”

    90 procent af al videnskab er statistik.

    Dog ikke religionshistorie, for det bygger på fri fantasi og har ikke noget med videnskab at gøre.
    Der er ikke noget mere uvidenskabeligt end religion , og at bruge et helt liv på studier af religion , kan ikke være mere spild af landets resurser !
    Videnskabsmand er du ikke og kan aldrig blive det ,uanset hvor meget du påstår det med det fag.
    I modsætning til dig , gør præster dog lidt gavn.De trøster i det mindste.

    Jeg er sikker på at du næsten fik orgasme i Sopia moskeen i Istanbul , hvor ” islam og kristendommen mødtes i fred “.
    Nej hvor islam erobrede de kristnes kirke og fordrev kristendommen !
    Hvor falsk kan man være ! Der er åbenbart ingen grænser blandt hyklere.
    Er det ikke islam du brænder for og drømmen om de mange jomfruer ?

  5. Af Niels Peter Lemche

    -

    Henrik S,

    Du er simpelthen for stupid til, at der er værd at diskutere med dig, og din viden om videnskab er patetisk. At du ikke fatter en brik af, hvad religionsvidenskab handler om, men tror på alle mulige gamle fordomme herom, det siger desværre meget mere om din baggrund end om religionsvidenskaberne.

    Men vælt du bare din skraldespand ud over dem, som du ikke vil enes med. Der er heldigvis andre her, hvor vi er ved at finde et fællesskab, dels om hvad der er galt — og der er fgm meget ,der er galt — og hvad der kan bygges videre på.

    Når der er 170000+ muslimer i Danmark, ja, hvad vil du gøre ved det? Deportere dem, som tyskerne deporterede jøderne? Eller give dem et tilbud, som de ikke kan sige nej til? De assimilerer sig i et vist omfang — hvor mange skifter egentlig identitet og navne til vores for at få jobs? Og de taler, når man lytter til børnene ofte dansk indbyrdes. Det er helt anderledes i Sverige, hvor integrationen er slået helt fejl. Der kan man få syn for sagen i Rosengården i Malmø, der så sandelig giver Voldsmose og Gjellerup og Ishøj baghjul. Som jeg tidligere har skrevet, er danskerne faktisk rigtig gode til at tage mod folk, de kan lide. Er det en flink fyr, så kan han også bruges.

    Det er nok heller ikke uden grund, at den danske integration i USA gik smertefrit, og der ikke dannedes danske samfund på samme måde, som det var tilfældet med svenskerne og tyskerne (for ikke at tale om italienerne og irerne). Danskerne har traditionelt ikke mange kanter og er selskabelige og nysgerrige (spørg udlændinge, der også har været i Sverige).

  6. Af Rasmus Vestergaard

    -

    Niels Peter Lemche,

    Da jeg flere gange forgæves har forsøgt at poste nedenstående indlæg vedr. ekspeditionen til Arabien på Kathrine Lilleørs blog, lægger jeg det ind her.

    Ang Hagia Sophia er det dejligt for dig, at den giver dig så stor en oplevelse, men mange af os tænker i ganske andre baner, der handler om at blive ubønhørligt omringet og til sidst knust. For eksempel den forrige pave, som også hører til det, du noget patetisk kalder kristenheden. Få tænker vel i dag på, hvor stort et chok det var for Europa, da Konstantinopel blev erobret og der derefter blev begået det ene muslimske raid og erobringsforsøg efter det andet ikke mindst mod Italien. Sine steder er italienske kyster stadig spækket med forsvarsværker fra den tid.

    ..

    Ikke dit bord! Tænk, at du selv som pensionist hæger om at bevare den pestbyld, som du alligevel ikke kunne lade været at bringe på bane.

    Du ved udmærket, at ekspeditionen hovedemne var gammeltestamentlig filologi og eksegese, dvs. lige i solar plexus af dit mangeårige arbejdsfelt, og at von Haven bl.a. indkøbte syv gamle, håndskrevne bibler, som hører til Det kongelige biblioteks skatte. Vi har sikkert også begge studeret skatte på The Bodleian i Oxford om end forskellige, og du er givetvis bekendt med Benjamin Kennicotts lån af noget af det af von Haven hjembragte materiale. Du har endda i en underlig lusket artikel kredset om von Havens egnethed til opgaven og har end ikke format til at give ham det skulderklap, som han vitterligt har fortjent, men som misundelse og politisk nederdrægtighed har spændt ben for i flere århundreder. Føj, hvor det stinker, og så al det ubearbejdede materiale, som har ligget og ventet siden von Haven risikerede sit liv for at få fat i det. Der er tale om en akademiske smålighed og nederdrægtighed uden lige. Thorkild Hansen får lidt forsigtigt pålagt skyld for Niebuhrs helgenkåring, men det holder ikke en meter, han var blot en i rækken.

  7. Af Rasmus Vestergaard

    -

    Jeg har en kommentar liggende i filteret.

  8. Af Bjarne Munk Christensen

    -

    Rasmus Vestergaard

    – yderst interessant – fortsæt endelig!

  9. Af Niels Peter Lemche

    -

    Rasmus Vestergaard,

    det er da i hvert fald sammenhængende. Men jeg forstår ikke, hvordan bibler kan være muslimske bøger — ihukommendedit spørgsmål. I øvrigt gad jeg ikke svare en person, der vist udtrykte ønske om, at jeg skulle tage til Iran for at få skåret halsen over. Det var alligevel noget nyt, men siger noget om, hvor hadsk flygtningedebatten er blevet i Danmark.

    Mht. Niebuhr artikler, så ved jeg ikke, hvilken du sigter til, om det er en fra Niebuhrbibliotekets nyhedsbrev, eller om det er indledningen til sidste bind af Niebuhr i Vandkunstens udgivelse af hans værker. Det er i øvrigt rigtigt, at professor Michaelis fra Göttingen ønskede en række gammeltestamentlige emner undersøgt; men jeg lånte den Fragebuch, som blev udarbejdet i Göttingen til vejledning for ekspeditionen. Der er klart et skifte på vej fra teologi og bibelvidenskab til naturvidenskab, og alle mulige naturvidenskabelige emner kommer i forgrunden på bekostning af de bibelske. Niebuhr havde ingen forudsætning for at tage sig af de bibelske spørgsmål, så det er klart, at han holdt sig til det, som han kunne; men hans optegnelser var så omhyggelige, at de senere blev af betydning for tydningen af kileskriften. Derimod havde ekspeditionen ikke nogen betydning for bibelvidenskaberne.

    Undervurder ham ikke og overvurder ham ikke. Faktisk var hans søn, historikeren Barthold Georg Niebuhr nok vigtigere som fader til den historiske kildekritik. Barthold nåede også flere embeder inden, bl.a. økonomiske i Danmark og blev siden preussisk minister, og siden professor i Bonn.

    Men det var vel ikke det, som er på tale her.

    Jeg har i mit fag ikke beskæftiget mig med 1700-tallets studier. Det er videnskabshistorie og kan være meget interessante i sig selv, men de bringer ikke meget nyt for dagen. Pernille Stensgaard skrev i Weekendavisen i februar en fin artikel i anledning af min afskedsforelæsning om hvad jeg har lavet. Og det er vist ikke så lidt og har meget lidt med det som Henrik S forstår som religionsvidenskab at gøre. Men det handler det her vist heller ikke om.

  10. Af Hans Hansen

    -

    Niels Peter Lemche

    Du skriver at antallet af muslimer i Danmark er 170.000. Det nogenlunde korrekte tal er 226.000 til 246.000. Dvs ca 4.1 procent af den samlede befolkning, hvis man beregner udfra antal på 6 millioner. Man skal skelne mellem praktiserende- og kultur muslimer, og igen beregne antallet af islamister for at få et overblik af antallet.

    Dette tal udgør omkring 11 procent udfra det samlede antal af muslimer, altså et sted mellem 22.000 (tusinde) til 25.000, der i en eller anden grad er islamister. Igen er et ukendt antal af dem, direkte tilhængere af salafisme og tilsvarende.

    Det mindste du kan gøre som videnskabsmand Niels Peter Lemche, er at regne rigtigt, mere end at skændes med folk for ikke at forholde sig til fakta, især når du ikke selv overholder dette. Blot en bemærkning.

    IHT eventuel deportation af erklærede salafister, så har politikerne med især Radikale Venstre i front, skaffet Danmark et problem på halsen. Derfor vil kritikken fortsætte med krav om ændrede regler for ønsket/uønsket indvandring.

    Et sted skal man starte, og det kunne logisk set være, at ændre love der omhandler betingelser for ophold. Et andet at forbyde Hizb-ut-tahrir og lignende foreninger. Kom sådan til folkeafstemning, ville det sandsynligvis blive vedtaget med overvældende flertal. Det fortæller om divergens mellem politikerne og befolkningen. Det fortæller også hvorfor især Radikale Venstre og en vis mængde af venstrefløjen skriger op om populisme i utide.

    På trods af din regnefejl, så udtrykker du bekymring for tilstedeværelsen af religiøst baseret anti-demokrati med flere andre typer. Hvad man yderligere kan forvente af en videnskabsmand er at han/hun er løsnings orienteret.

    Derfor er det relevant endnu engang at spørge dig, hvad du selv har tænkt dig burde ske? Du har ikke svaret på tidligere henvendelser.

    Hvad er dit bud på at undgå, dels yderligere anti-demokratisk indvandring, og dels udvikling af de mange typer af overdreven nationalisme hos den herboende befolkning?

  11. Af soren sorensen

    -

    Hans Hansen mener at 22.ooo ifolge ham anti-demokrater er vaagten paa vaagtskaalen i valgtider..Manden kan jo hverken regne eller udregne en problemstilling…DF proletariatet blev opfundet af liberalister for at vinde naaste valg og skulle ikke undrer om HH ikke tilhorte denne gruppe i virkeligheden…

    Radikale og alle de andre borgerlige partier er skam for isaar uddannet indvandrer der frasortere en Dansk statsborgere og udfore profitten naar de tager hjem..Giver utallige uddannelsespladser til udenlandske istedet for statsborgere i DK med SU mv i virkelighedsfjern kortsigtet egoisme..Paa laage og tandlaage er optil en tredjedel udenlandske studerende nu i uddannelser som koster millioner og tager direkte hjem naar faardige….Danmark uddanner resten af verden men ikke vores egen..Denne idioti maa stoppe nu…

    Indvanderdebatten har idag intet at gore med de 6oo aarlige flygtninge eller 3ooo familiesammenforelser men de 55.000 aarlige Eu borgerer…DF mere end fordoblet indvandrerantallet til DK under deres lo aar end Nyrup under sit..Fortaaler haablosheden i projektet…Det rager dem alle en hostblomst..

  12. Af Niels Peter Lemche

    -

    Det var ingen regnefejl, det var en oplysning på nettet. Men tallet skal helt sikkert korrigeres opad, selv om ingen synes at have helt sikre tal: Danmarks statistik siger (2013) 207.000 (Danmarks statistik: Religion) = 3,8%, en undersøgelse fra 2012 fra Aarhus Universitet siger til gengæld 236.000 = 4.2% (Wikipedia artikel Demografi). Dvs. der er ingen, der ved præcist, hvor mange der er, men givetvis over 200.000.

    I øvrigt er der mange interessante ender i denne indvandrerdebat. Politiken havde i august sidste år en artikel, som kan findes på nettet med overskriften: Kristne indvandrere overgår snart antallet af muslimske.

    Hvad der skal ske: Det er ikke min opgave. Det er det, man vælger ledere (politikere) til at finde ud ad. De har et hav af eksperter at trække på, og gør det sikkert allerede. Alt andet er kandestøberier. Politikerne bør dog tage hensyn til den angst for de fremmede, der spreder sig som gift i befolkningen. Er danskerne ved at blive en bange nation lige som amerikanerne, der er bange for deres egen skygge, og derfor sværger til besiddelsen af skydevåben i et omfang, som politiet herhjemme ville gå i koma over. Men misforstå mig ikke: Der stilles krav til indvandrerne; men er de tilstrækkelige? En saglig debat herom kunne være en god ting.

    Til syvende og sidst, hvad er der at være bange for? Hvad har der de facto været af terrorhandlinger i Danmark? Hvor mange bomber er sprængt her?
    Jeg tæller ikke sådanne begivenheder som hærværket på Carolineskolen med.

    For et par år siden inde på Israels Plads i København (af alle steder) stod folk og så måbende på et optog af muslimer, der råbte og slog sig selv for brystet. Uha uha, men jeg kunne sige til de omkringstående: Se på deres tøj. De er i festklæder, det er juleaften for dem. Børnene gik bag mændene med deres mødre, alle stadset op. Det var Shia-muslimer, der holdt deres store mindesdag for Alis død. Forrige gang, jeg så det, var i Damaskus foran den store moske. Danskere kan blive bange, når de ser sådan noget; men der var absolut ikke noget at være bange for. Karnevallene i København kan være langt farligere.

    Men jeg er sikker på, at Hans Hansen har løsningen.

  13. Af hans andersen

    -

    En kult der opfordrer til mord på anderledes tænkende kan jo ifølge grundloven ikke tillades i DK. At nuværende og tidligere politikere har tilladt dette må de så stå til ansvar for.

  14. Af Niels Peter Lemche

    -

    men en del her har ret. Det er uransageligt, hvad der forsvinder af indlæg under vejs. Nu skev jeg et faktisk sagligt inlæg til Hans Hansen med korrigerede tal (de første var klart for lave), men pist væk er det i cyberspace eller hvor?

    Danmarks statistik, 3,8% (2013)
    Aarhus Universitet 4,2% (2012)

    Derudover en henvisning til en artikel i Politiken i august 2013, “Kristne indvandrere overgår snart antallet af muslimske”, og det er jo interessante nyheder. Det er jo langtfra alle irakere og syrere, der kommer hertil, der er muslimer. Det er vist nærmest tværtom.

    Jeg orker ikke at skrive resten en gang til. Livet er for kort.

  15. Af Axel Eriksen

    -

    Nu er debatten åbenbart flyttet fra Lilleørs blog hertil!

    Skal en “videnskabsmand” ikke tage alt tilgængeligt kildemateriale med?

    von Havens indsamlede materiale ligger på det Kgl. Biblioktek – er det ikke muligt at få det oversat? Så selv en “arabist” kan læse det?

    I øvrigt hvad er en “arabist” – noget videnskabsmanden selv har opfundet?

  16. Af Niels Peter Lemche

    -

    Til Axel Eriksen,

    Til det første, jo, så vidt han ved, at kilderne er der. Og hvis ikke, korrigerer man, som jeg i øvrigt gjorde, når man får fat i mere materiale.

    “Arabist” betyder en, der læser og studerer arabisk. Jeg lærte sproget i 1967; men min professor Frede Løkkegaard, der kendte mig godt, måtte sige, at jeg måtte vælge mellem arabisk og akkadisk — man kan ikke dække begge sprogområder , der er meget omfattende — så valgte jeg akkadisk, da min kone begyndte at studere arabisk. I dag er hun mest til islandske heste. So don’t ask her!

    Men så endelig, så håber jeg, at du læste så meget af mit seneste indlæg, at du kan se, at det er tvivlsomt, om der er flest muslimer eller kristne, der kommer fra Mellemøsten. Og tro mig, den største tragedie dernede er, at kristendommen er ved at blive totalt udslettet. Det er et kolossalt menneskeligt og kulturelt tab.

    Der er meget, der ligger tilbage fra Arabien-ekspeditionen. Da min kone arbejde på Zoologisk Museum i slutningen af 1960erne, åbnede man Forskåls kasser, som havde ligget der uåbnet i 200 år.

    Og med hensyn til bibelmanuskripter blev mht. min del det meste af, hvad man havde fundet, redundant, da Codex Leningradiensis kom for dagen, røvet ud af Sinajklostret. Alle senere udgaver af den Hebraiske Bibel bygger på det manuskript.

    Men med hensyn til alt dette kan du jo spørge videre hos Stig Rasmussen på Det Kgl. Bibliotek, hvis han stadig er der.

  17. Af Bjørn Sørensen

    -

    “Du er noget nær det mest opblæste fjols , jeg nogensinde har oplevet!”

    “Du er simpelthen for stupid til, at der er værd at diskutere med dig, og din viden om videnskab er patetisk.”

    Bevar mig vel er det sådan “akademikere” begår sig. Gad vide om de nogenside har begået noget af betydning.

    Jeg ved ikke hvem der startede med at anklage om antisemitisme, social- og etnisk profilering og brugte racismekortet.
    At venstrefløjen, de Radikale og pladderhumanisterne har stemplet deres modstandere ved at tilsvine dem med diverse nedsættende bekrivelser og især racismekortet har været almindeligt brugt.
    Derved har man stoppet at problemerne diskuteres og vi har ikke med rettidig omhu kunnet løse problemerne.
    At venstrefløjen og pladderhumanisterne har misbrugt racismekortet har reelt medført at at problemerne ikke har kunnet diskuteres, hvorfor problemerne er kommet ud af kontrol.

    “Lediggang er roden til alt ondt” er folkelig visdom som pladderhumanisterne ikke fatter et kvæk af.

    Når man tillader masseindvandring af tilbagestående folk på et tidspunkt hvor vi ikke længere har behov for ufaglært arbejdskraft, ja så siger det sig selv at vi vil få et problem når vi ikke kan beskæftige dem.
    Behøver jeg at gentage at lediggang er roden til alt ondt. De kvikke har forlængst fattet det, men drømmerne og idealisterne kan man ikke forklare almindelig sund fornuft. Og det bunder i at deres ideer er mindst hundrede år gamle og at de ingen intellektuel aktivitet har udvist efter de lærte om tusindårsriget, som de ikke formåede at skabe.
    Det 20. århundrede vil gå over i historien som proletariatets diktatur hvor det systematiske mennesskeslagteri nåede uanede højder.
    Det ser ud til at det 21 århundrede bliver den muslimske verdens opgør som formodentlig bliver ligeså gruopvækkende.

    Hvornår fatter vores politikere hvad der foregår???

  18. Af John Laursen

    -

    Niels Peter Lemche skriver _ ” Til syvende og sidst, hvad er der at være bange for? Hvad har der de facto været af terrorhandlinger i Danmark? Hvor mange bomber er sprængt her? ”
    Der var jo lige den planlagte terrorhandling mod JP/Politikens hus på Rådhuspladsen, hvor 4 terrorister ville lave en massakre på personalet. Det blev lykkeligvis forhindret af efterretningstjenesten. Så var der jo også bombemanden fra Israels Plads som lykkeligvis kludrede med sin bombe så han selv kom til skade. Der var også attentatforsøgene på Kurt Westergaard og Lars Hedegaard.
    Ud over disse terrorforsøg huser vi her i Danmark is`ere og hisbuttarir medlemmer som ønsker sharia og kalifat indført og vi står med en kontinuerlig masseindvandring af uintegrerbare muslimer til Danmark. Og Niels Peter spørger hvad der er at være bange for. Et fuldstændig tåbeligt spørgsmål.

  19. Af Niels Peter Lemche

    -

    vedr. Henrik S: Nu tror jeg ikke, at Henrik S er akademiker, så hvorfor vælge en diskursform, han alligevel ikke ville forstå. Han ville såmænd også betragte det som en fornærmelse, hvis han blev tiltalt på en sådan måde.

    Men jeg gjorde ham uret på ét punkt: Han ønskede ikke, at jeg skulle være taget til Iran for at få halsen skåret over, det var vist Axel Eriksen. Så er han også placeret.

    Og til Bjørn Sørensen, så skule han læse den artikel, som jeg henviste til om indvandringen. Men måske er han ikke antimuslimsk indstillet, men blot mod al indvandring.

    Og endelig John Lauersen, ja, det ser jo ud til, at politiet har meget godt kontrol med, hvad der foregår. Det udskældte PET er måske ikke så ringe endda. Det nåede vist ikke til at blive mere end planer. Det betyder givetvis, at PET har gode forbindelser i miljøet af nydanskere, og at der er rigeligt med nydanskere, der ikke har megen sympati for mulige terrorister.

    Og så har jeg på for nemmelsen, at der ikke er meget mere at sige i denne sammenhæng.

  20. Af Hans Hansen

    -

    NIELS PETER LEMCHE. Tak for svaret af 31. AUGUST 2014 8:33

    Et par afslutningerne til din iøvrigt seriøse kommentar. Du skriver:

    “Hvad der skal ske: Det er ikke min opgave. Det er det, man vælger ledere (politikere) til at finde ud ad. De har et hav af eksperter at trække på, og gør det sikkert allerede. Alt andet er kandestøberier. Politikerne bør dog tage hensyn til den angst for de fremmede, der spreder sig som gift i befolkningen”

    Det er ikke ansvarligt at overlade demokratiet (af Græsk i betydning; ‘Folkestyre’) til politikerne. Repræsentation af befolkningen er ikke det samme som folkestyre. Et andet begreb for repræsentationen er; ‘Begrænset diktatur’, eller som grundloven beskriver det; ‘Indskrænket monarkisk’.

    Af samme årsag finder man denne omtalte divergens mellem befolkningen og politikerne, der kan formodes grundlovbestemmelser som § 56, hvor der besluttes, at politikerne ikke er ansvarlige overfor deres vælgere. Endvidere kan man formode, eller udlede, at denne praktiske anvendelse af demokratiet, dvs folkestyret, er årsagen til den velkendte politikerlede, der igen får utilsigtet konsekvens.

    Der er grundlag for at mene, at undlader man at reformerer folkestyret, så det i højere grad afspejler sin egentlige semantiske betydning, at det på sigt medfører samme overdrevne nationalisme, korruption m.v. demokratiet netop blev oprettet for at reducere.

    At overlade beslutningsprocessen (folkestyret) til politikerne er derfor en retrover tankegang. En samfundteori der efterhånden er 170 år gammel, ikke længere tidsvarende IHT befolkningens stigende uddannelsesniveau, der yderligere vil stige i fremtiden, og tillige er bedre og erhvervorienteret end de fleste politikeres teoretiske cand.polit.

    Det er værd at bemærke, at der ikke er krævet kvalifikationer af politikerne, og især er det bemærkelsværdigt, at der ingen kvalifikationkrav eksistere til ministerembedet.

    Jeg forstår du er historiker indenfor religionvidenskaben, ikke at forveksle med teolog. Efter min mening er det ikke nok til at forstå filosofi, samfundskunskab eller systemudvikling. Som tidligere nævnt er historieforståelse en væsentlig del af samtidsoplevelsen, men det er bestemt ikke nok, og nok især ikke hvis den er begrænset til religionvidenskab. I den forbindelse, vil jeg tillade mig at nævne, at ateisme er den tredjestørste tro, hvor religionopfattelse i stadig stigende omfang, tillægges mindre opmærksomhed.

    Idet hvad jeg formoder er din fremskredne alder, så gør dig udelukkende for din egen skyld, den ulejlighed at reflektere over betydningen af den langt yngre, langt bedre uddannede, og langt mere fremtidorientere befolkning end tidligere generationer, hvilket for så vidt blot er en følge af samme samfundsudvikling som altid har eksisteret.

    Prøv at holde muligheden åben for, som du også selv hentyder, at der findes løsninger på problemer, de ældre generationer ikke har formået at løse. Alt andet ville egentlig være mærkeligt ikke sandt.

  21. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære Hans Hansen,

    det vil sikkert glæde dig at høre, at så vidt jeg ved er ateismen den “religionsform”, der vokser hurtigst. Og man bliver vel ikke “bekendende” ateist uden at have tænkt sig om. Al respekt.

    Jeg indrømmer, at det ikke ser for godt ud med medlemmerne af folketinget og deres uddannelse. Lå andelen derinde af dem uden nogen egentlig uddannelse ikke højere end i samfundet i sin helhed?

    Så her er en anden opgave: at få valgt andre politikere eller at få dem, der er tilbage på skolebænken. Det kunne være morsomt med efteruddannelseskurser for politikere. Måske skulle man blande dem med kurser for indvandrere!

  22. Af Axel Eriksen

    -

    Niels Peter Lemche!

    Ja, så er jeg blevet “placeret”!

    I øvrigt er jeg akademiker – og ved godt at alle som dig kan ævle og vrøvle!

  23. Af Rasmus Vestergaard

    -

    ”Men jeg forstår ikke, hvordan bibler kan være muslimske bøger — ihukommendedit spørgsmål. I øvrigt gad jeg ikke svare en person, der vist udtrykte ønske om, at jeg skulle tage til Iran for at få skåret halsen over. Det var alligevel noget nyt, men siger noget om, hvor hadsk flygtningedebatten er blevet i Danmark.”

    Du husker meget dårligt. Von Haven hjembragte syv bibler, der er skrevet på hebraisk, og Benjamin Kennicott brugte dem under udarbejdelsen sin tekstkritiske udgave af GT, der siden gav anledning til stor diskussion og erkendelse af Biblens lang tilblivelses proces med adskillige revideringer.

    ”Mht. Niebuhr artikler, så ved jeg ikke, hvilken du sigter til”

    Det var den her:

    von Haven og Michaëlis – et lykkeligt valg?

    Af Niels Peter Lemche (2005)
    Johann David Michaëlis (1717-1791), professor i orientalske sprog i Göttingen, og Frederik Christian von Havens (1727-1763) indsamling af manuskripter til oplysning af dunkle steder i Det Gamle Testamente på Den Arabiske Rejse.”

    bibliotek.kk.dk/ting/object/870971%3A88787870

    Så kan det vist ikke dokumenteres mere klart, at du hele tiden har vidst, hvad jeg skriver om og blot forstillet dig.

    ”Niebuhr havde ingen forudsætning for at tage sig af de bibelske spørgsmål, så det er klart, at han holdt sig til det, som han kunne”

    Nej, det gjorde han ikke, og hans vurderinger og sladder blev i første omgang taget for gode varer. Dog undtaget det brev, som han underskrev, og hvor han beskyldte von Haven for at omgås med planer om at myrde de fire andre ekspeditionsmedlemmer.

    ”Faktisk var hans søn, historikeren Barthold Georg Niebuhr nok vigtigere som fader til den historiske kildekritik. Barthold nåede også flere embeder inden, bl.a. økonomiske i Danmark og blev siden preussisk minister, og siden professor i Bonn.”

    Ja, ja, og derfor var det på som vis også noget uheldigt, at Barthold Niebuhr skrev sin fars biografi og så oven i købet kort tid efter faderens død. Det er mange år siden, jeg læste biografien, men da mente jeg mellem linjerne at kunne skimte både faderens og sønnens bitterhed, de følte sig begge forbigået af Danmark.

    Carsten Niebuhr var fra det tyske kongerige Hannover, faktisk var han friser, som du sikker ved, og han søgte siden et embede i Ditmarsken, hvor sønnen voksede op, førend han kom på universitetet i Kiel, datidens bedste i kongeriget Danmark. Fra ekspeditionen til Arabien drog af sted, var der sprogvanskeligheder og nationale gnidninger, som er vanskelige at overse, men ikke desto mindre er det, hvad nutiden har foretrukket.

    Hvad von Haven angår, havde han ikke meget til overs for araberne, og det giver han tydeligt udtryk for i beskrivelsen af afstikkeren til St. Catherina klosteret i Sinai, hvor han og Niebuhr var af sted uden de andre ekspeditionsmedlemmer og løbende blev trukket rundt ved næsen af de beduiner, hvis hjælp de var totalt afhængige af, og som øvede pengeafpresning mod dem. Da Niebuhr i hvert fald på det tidspunkt ikke forstod arabisk, er det begrænset, hvad han kan have forstået af samtalerne mellem von Haven og araberne, og alligevel er det hans vurderinger, der indtil nu er nået frem til offentligheden.

    Hvordan du kan se bort fra, at mange mennesker lever med muslimske dødstrusler og sågar fatwaer her i landet og har gjort det siden 2005, ligger uden for min horisont, jeg
    har stor medlidenhed med dem.

  24. Af Rasmus Vestergaard

    -

    P:S: til Lemche,

    Det er en grov løgn, at jeg skulle have ønsket, at noget voldeligt overgår dig eller andre.

  25. Af Rasmus Vestergaard

    -

    Jeg har igen et indlæg liggende i filteret.

  26. Af hans andersen

    -

    Nogle mennesker er så kloge at de ikke opdager at vi har fået importeret hovedafskærere før de selv bliver et hoved kortere.

  27. Af Niels Peter Lemche

    -

    Til Rasmus Vestergaard,

    Ja, det var forkert adresse. Det var Axel Eriksen. Beklager. Jeg havde sådan set allerede gjort opmærksom på det; men som du ved, at blogindlæggenes veje uransagelige. Min gøren godt igen er blevet hængende et eller andet sted på vejen.

    Jeg spekulerede imidlertid på, om du sigtede til artiklen i Niebuhrbibliotekets blad, eller til indledning til det tredje bind, som Vandkunsten udgav for et par år siden.

    Og mht bibeludgaver på hebraisk, så er der ingen i dag, bortset fra dem med en antikvarisk interesse, der interesserer sig for bibelmanuskripter, der er senere end 1008, datoen for Leningradiensis, det ældste og bedste bevarede manuskript fra middelalderen (det er rigtigt at Aleppo manuskriptet er ældre, men det er ikke fuldstændigt). Så der, hvor jeg bevægede mig hen, spillede Kennicott og hans manuskripter ingen rolle længere. Og så må det lige tilføjes, at Leningradiensis og de manuskripter, der henviser til, alene er til Gammel Testamente på hebraisk.. Kennicott kunne naturligvis ikke vide noget om Leningradiensis, der først blev tilgængeligt længe efter hans død.

    Vi har i nyere tid fået fuldt op at gøre med at inkorperere Dødehavsteksterne i studier af tekstens historie.

    Det her er ganske interessant; men jeg kan ikke rigtig se, hvordan det passer ind i denne sammenhæng.

    I øvrigt kunne jeg forestille mig, at den, der måske ved mest om disse manuskripter er dr.theol. Joshia Sabih på Københavns Universitet. Han er fuldt bevandret i arabisk, og jeg ved ikke hvor mange andre semitiske sprog. Du kunne kontakte ham. Han er dog i Ramallah i den kommende uge.

  28. Af Søren Sørensen

    -

    Axel eriksen@

    Revisorer er ifølge biblen bedragere og Jesus væltet deres betaleres boder Muhammad ophøjer jer dog men uden ågerrenter.
    Akademiker er i? 🙂 at udregne mest uanstændige profit kaldes ellers normalt …….tyveri af folket.

    Bjørn sørensen@
    Du har nu ellers altid kæmpet for flere østeuropæiske lønpressere? Udlicitering til Tyskland osv?

    Klæder dig ikke denne nye indvandrerkritik lyder hult af valgtider.

  29. Af Axel Eriksen

    -

    Hvor i Bibelen står der noget om revisorer?

  30. Af Rasmus Vestergaard

    -

    NIels Peter Lemche.

    “Det her er ganske interessant; men jeg kan ikke rigtig se, hvordan det passer ind i denne sammenhæng.”

    Det gør det heller ikke direkte, men indirekte, og en af forklaringerne finder du ovenfor i min kommentar 30/8 21:25 og i det faktum, at det forundrede mig meget, at du pludselig ud af den blå luft bragte Carsten Niebuhr ind i diskussionen på Kathrine Lilleørs blog og udtalte dig så hånligt om Fr. Chr. von Haven. Havde du ikke gjort det, havde jeg ikke responderet på det.

    “Book of Kells” er meget ældre end Leningradiensis, og endnu ældre er inspirationskilden “Biblia Vulgata”, den almindelige Bibel, der en latinsk oversættelse af Det Gamle Testamente fra hebraisk og Det Nye Testamente fra græsk fra mellem 382 og 405 på foranledning af pave Damasus og for at samle de forskellige bibelversioner til en enkelt enhed. “Vulgata” er vel stadig den katolske kirkes officielle bibel. Men dette er Vestkirken, forstås. Vi bør jo huske på, at i tidlig europæisk middelalder forsvandt kristendommen næsten fra Vesteuropa for siden at blive “eksporteret” tilbage fra Irland, hvor den overlevede.

    For nu at binde en sløjfe på den sidetråd, du har bragt mig ud på, vil jeg afslutte med at ønske for den islamiske verden, at den en dag får et mere afslappet forhold til Koranens lange tilblivelsesproces, så at muslimer en masse vil kunne tale om den med lige så stor afslappethed, som de fleste af os har til Biblen. Med al respekt naturligvis. Du har vist skrevet et sted, at Jerusalem næppe eksisterede på kong Davids tid og i modsat fald kun var en lille flække, og det gør hverken fra eller til i mit syn på kristendommens kerne. Men for muslimer er det helt uspiseligt, at vestlig videnskab også er nået frem til, at Mekka næppe eksisterede på Muhammeds tid, og sådan er der så meget, som man sagtens kan leve med, hvis intellektet ikke fungerer alt for slavisk.

  31. Af Axel Eriksen

    -

    Niels Peter Lemche!

    Hvordan kan alt fra før år 1.008 være uden interesse?

  32. Af Axel Eriksen

    -

    Det må da være meget interessant, at få de tidligste kilder med!

    Men for en “videnskabsmand” er det hele afsluttet i år 2.008! Ja, “videnskab” er sgu`forunderligt!

  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    Axel Eriksen,

    Jeg går ud fra, at du kan læse. Jeg sagde ikke “før”, men “efter” 1008, datoen for Leningradiensis.

    Resten af dit fortjener nok mest tavshed.

    Og Rasmus Vestergaard, når vi taler om Det Gamle Testamente, så er de ældste manuskripter og (for det meste) fragmenter af manuskripter Dødehavstekster fra næppe senere end 100 f.Kr. Stadig er dog også lidt, men ikke meget fra en jødisk synagoge i Cairo, hvor de blev funde i slutningen af det 19. årh.

    Det, du skriver om koranen, er sandsynligvis korrekt. Der har været tale om fund af ældre fragmenter af koranen end de officielle udgaver, og der findes alle mulige rygter om, hvad der er hændt med dem. Nogle siger, at de er gemt i en bankbox i Riyadh; men der er ingen sikre oplysninger.

    Islams lærde mangler stadig meget i en kritisk holdning til den tekst, de beskæftiger sig med.

    Og således endte denne serie med en udveksling af viden om Bibelens tilblivelse. Herrens veje er i sandhed uransaglige.

  34. Af Axel Eriksen

    -

    Niels Peter Lemche!

    Det er vist dig, der ikke er klar over, hvad du selv skriver!

    Og ikke kan læse!

    Du konkluderer, at kun alt efter år 1.008 har interesse! Og jeg spørger, hvorfor de oprindelige kilder før den tid er uden interesse!

  35. Af Axel Eriksen

    -

    Nu har jeg læst dit oprindelige indlæg igen – og mon ikke jeg skulle give dig en uforbeholden undskyldning!

  36. Af Rasmus Vestergaard

    -

    Niels Peter Lemche

    Tak for svaret. Jeg har genlæst dele af Fr. Chr. von Havens rejsejournal og også Hertha Kirketerp-Møllers velplacerede forsvar efter Thorkild Hansens brug af ham som skurk.. Ang. Yemen foreligger journalen, som du måske husker, kun i stikord, der skulle bruges til en senere journalisering, som von Havens død forhindrede. Der er intet om, at von Haven f.eks. studerede en koran i Sanaa, som andre siden har gjort det. ,Bankboxen har jeg aldrig hørt om, men forskernes kvaler er velkendte.

    Jeg har et svar til dig liggende i Tom Jensens filter. I bund og grund er vi jo ikke uenige, jeg har blot med god grund mistet rigeligt mange illusioner, men var oprindeligt tillidsfuld og sågar hjælpsom. I dag synes jeg, at det er en stor sorg, hvad der er ved at ske.

  37. Af Rasmus Vestergaard

    -

    filteret driller stadig.

  38. Af Hvorfor støtter flertallet af Europas muslimer Islamisk Stat? | Kulturkamp

    -

    […] jeg skrev i et tidligere indlæg om ICM’s undersøgelse, er det næsten utænkeligt, at ret mange andre end muslimer støtter IS, […]

  39. Af Regine Ryttov

    -

    Hej!
    Jeg ville høre om det var muligt at finde et direkte link til ICM’s undersøgelse vedrørende IS-tilhængere i Frankrig. Jeg vil meget gerne se på det, med henblik på en opgave. Selv har jeg prøvet at finde det, men det lykkedes ikke.

    På forhånd tak
    Regine

Kommentarer er lukket.