EU’s tusmørketime

Af Kasper Støvring 166

 

 

Jamen, det er da også synd for professor Marlene Wind, at Berlingske giver plads til kritik af EU, som om projektets mangel på popularitet har at gøre med avisdebat snarere end med problemer som indvandring og økonomisk stagnation – og med forskere som Wind, der gang på gang agerer fortaler for EU.

 

Faktisk er det slående, hvor dårligt udviklet den fælleseuropæiske offentlighed er, og selv de nationale offentligheder har iøjnefaldende mangler. Men manglerne er nogle andre end dem, Wind beklager. Se f.eks. hvordan debatterne orkestreres. Sidst jeg debatterede med Wind i Deadline, var jeg den eneste kritiker af EU og forsvarer af nationalstaten; jeg var flankeret, pakket ind, ville nogen sige, af to fortalere for projektet. Wind var nemlig sekunderet af De Radikales Sofie Carsten Nielsen. Det havde jeg egentlig ikke noget imod, for debatten var fair, og de to damer havde en lød så ren og skær, at den nærmest gik i ét med luften omkring dem. Men er det ikke symptomatisk?

 

Det er ikke bare sigende, men slående, hvor mange statsbetalte forskere, der forsvarer EU – imens de endnu er ansatte og altså har magt og indflydelse på debatten og på uddannelsen af fremtidens magtfulde embedsmænd m/k. Pluralismen er i den grad en mangelvare på universiteterne. Når forskerne så er pensionerede, bliver tonen en anden. Ja, jeg tænker på professor emeritus Uffe Østergaard, der som bekendt har erkendt, at han ”og mange andre forskere” har taget fejl efter i årtier at have talt om nationen som en konstruktion, der skulle opløses, så nationalstaten kunne forsvinde i tidens malstrøm.

 

De har netop talt til fordel for transnationale organisationer som EU. For mennesker ”har fødder ikke rødder”, med Østergaards udtryk. Nu taler han derimod i et manende billedsprog om nødvendigheden af at indhegne Europa bag fire baner pigtråd, kastelys og bevæbnede vagtposter, mange af dem, og han taler om militære fartøjer, der skal forhindre flygtninge i at komme til det forjættede land. Dét skal han ikke høre ét ondt ord om. Men påfaldende er det da, så lad os tage en runde mere med den gode mand.

 

EU’s aftale med Tyrkiet

 

Men først lidt om det seneste EU-påfund. EU betaler som bekendt Tyrkiet, Europas historiske fjende, milliarder for at indgå en vanvittig aftale. Dér står de så, på de ledsagende pressefotos, Donald Tusk med jordslået pande og ansigtshud som livløst læder – han ved vel, at det hele er noget møg – Juncker med sit slørede blik af rusen fra den cognac, han fik til morgenmad, Schulz med et fjoget grin og Davutoglu, grisk som en grib under brynet, der er ved at vokse helt sammen, fra gammel tid et tegn på noget uheldssvangert, for det minder om en flagermus, der flyver ud i skumringen.

 

En grib i færd med at fortære det ådsel, der kaldes EU? Eller EU på vej ind i tusmørket? Digt selv videre på fortællingen om ”fredens Europa” til akkompagnement af hele den tyrkiske musik. For det skal nok blive festligt, især for de millioner af tyrkere, der visumfrit kan rejse til Europa og se frem til, at Tyrkiet bliver medlem af EU. Vi taler altså om et land, der i de senere år er blevet stærkt islamiseret, om en totalitær stat med en læselysten befolkning. Hitlers ”Mein Kampf” topper her bestsellerlisterne.

 

Mindre festligt bliver det for europæerne, der tynges under byrden af tredive års uløst integration. For jøderne er festen ved at være helt forbi: Tusindvis har allerede forladt Europa. Ingen har valgt disse EU-magthavere, og magthaverne spørger aldrig borgerne, hvad de ønsker. De står alene på scenen med en modstander, de har bedt om hjælp. Bag scenen, i kulissen, står Angela Merkel, den faldne engel, dødsenglen, der måske betyder enden for, ikke bare EU, men Europa som vi kender det. Tilmed giver hun efter for det tyrkiske pres mod ytringsfriheden, sådan som skandalen omkring den tyske komiker, der latterliggjorde Erdogan bl.a. med jokes om hans kønsorgan, har vist. Endnu har vi dog til gode at høre vittigheder om Merkels hældende bryster, rynkede og seje som daggamle appelsiner i turbanen…

 

Sjovt nok er en af de få, der nedlægger veto mod vanviddet, en premierminister for et såkaldt illiberalt demokrati. Men her har man jo også haft konflikten med osmannerne tæt inde på livet.

 

Tilfældet Østergaard

 

Jeg ved ikke præcis, hvornår Østergaards vending er sket, men det må være relativt nyt, for jeg husker, at jeg debatterede med ham ved et stort anlagt Golden Days-arrangement i 2010, og dér var vi ganske uenige. Nu siger han – stort set – alt det, jeg har sagt i årevis, senest i min bog om EU. I Kristeligt Dagblads interview kaldes han ”historikeren, der blev indhentet af virkeligheden”. Han er nu ikke længere idealistisk, men derimod en ”kølig realist”, der mener, at Dansk Folkeparti har haft ret: Velfærden er ikke for alle, der findes ikke ”universelle rettigheder”, og når man siger sådan, mener man i virkeligheden borgerrettigheder, måske til nød rettigheder for europæiske borgere, bestemt ikke for hele verden. Østergaard har også erkendt, at modernitet hverken får religion eller national identitet til at forsvinde, globalisering får heller ikke grænserne til at forsvinde, og det såkaldt grænseløse menneske er en akademikerfiktion. Man kunne føje til Østergaards indsigt, at antallet af nationalstater på verdensplan er mere end fordoblet siden Anden Verdenskrig.

 

Universelle ideer overser det konkrete menneske, siger Østergaard i interviewet: Kultur betyder noget, især vores kristne etik fra Luther og Calvin: ”Dén kultur er særlig for os, og hvis du ikke har den med dig, så risikerer vi, at folk kommer hertil for at udnytte vores velfærdssystem”. Derfor må Europas ydre grænser bevogtes og beskyttes, og dér er det så, at Østergaards billedsprog aktiveres. Sagde nogen Fort Europa?

 

Folket og EU

 

Nu vil regeringen så fornuftigvis have forlænget grænsebevogtningen og ”presser” derfor EU, læser vi i aviserne. Så vi skal lige forstå det ret: En mere end tusindårig nation skal ikke bare spørge om lov, men ”presse” EU til at gøre noget så naturligt som at bevogte sine grænser for at kunne bevare sin eksistens? Vi skal ydmygt spørge det EU, hvis ledere aldrig har vist nogen som helst loyalitet eller samhørighed over for de nationale folkeslag?

 

Det er sandt, at EU er et eksperiment, men eksperimenter slår nogle gange fejl, og så må de opgives. Som med EU. Det betyder ikke, at der ikke findes et Europa og europæiske værdier. Men når folket mis-repræsenteres af magthavere, som det ikke har valgt ind og ikke kan afsætte igen, som tilfældet er med EU, så har folket dog stadig den mulighed at irritere de folkevalgte politikere i de hjemlige parlamenter, som alene er fuldt demokratiske.

 

Så folket stemmer selvfølgelig om deres forhold til EU, ikke om det, politikerne gerne vil have dem til at stemme om – jævnfør afstemningen i Holland tidligere på året, der oprindelig handlede om noget, de fleste allerede har glemt. Så kalder eliten folket for pøbel. Eller som Auken ville sige: Man pisser på dem for så at bebrejde dem, at de lugter.

 

166 kommentarer RSS

  1. Af Niels Larsen

    -

    Mehmet Sami Gür

    Her i landet er der heldigvis meget få, som lytter til det vrøvl, paven lukker ud.

  2. Af Henrik Knage

    -

    Man behøver ikke være særlig velbevandret ud i lyrik, eller kende sin Anders And til fingerspidserne, for at finde svaret.

    Svaret har Poul og Linda McCartney skrevet før EU gik tusmørket i møde og den hedder “Give Ireland Back To Irerish”.

    Giv hele EU til tyrkerne, så slipper vi andre for EU, og alt det bøvl. Tab og vind, med samme Marlene Wind – sind.

  3. Af Mehmet Sami Gür

    -

    Til alle kommentatorer her på debat panelet, som går ind for Tyrkiets exit af NATO:

    EU’s og Europas fremtid ligger ikke i hænderne hos tyskerne, franskmændene, amerikanerne eller for den sags skyld hos briterne. Men geostrategisk og politisk realisme siger til mig, at det er Tyrkiet. Ikke fordi jeg har tyrkiske rødder, men det er den pure sandhed og virkelighed – om vi så kan lide det eller ej.

    Modsat hvad medierne lægger ud med, så tro mig; den 3. verdenskrig foregår lige nu (hemmeligt, stille og roligt) mellem USA og EU via i Tyrkiet, fordi begge parter ønsker Tyrkiet på hver sin side. Det er derfor Tyrkiet bliver udsat for terror, fordi tyrkerne har store ambitioner udenom amerikanerne og europæerne. I læste korrekt – USA og Europa er ærkefjender eller ærkerivaler. Bare se på hvad der sker/sket i begge kontinenter det seneste år. USA bekæmper Europa med terror, flygtninge, russerne, højreekstremisme og senest med Panama papirerne. Og Europa bekæmper USA med de sortes protester, skoleskyderier osv. Begge parter forsøger at holde hinandens naller væk fra Mellemøsten. Lige nu er det amerikanerne, der fører!

    Så, for mig set var NATO færdig allerede, da Warsava pagten faldt ned med murens fald i Berlin tilbage i 1989. Men at smide Tyrkiet ud af NATO vil højst sandsynligt svække forsvarsalliancen i vesten og dermed sikkerheden i verden, for her er der tale om NATO’s anden største og dermed nogle af verdens mest slagkraftige hær, som gør en stor indsats for verdensfreden, selvom man hovmodigt vælger at ignorere denne sandhed. Iøvrigt vil det ikke tage lang tid for Tyrkiet at oprette sin egen NATO alliance, hvilket vil finde sted uanset om landet er med eller udenfor NATO samarbejdet.

  4. Af J Støvring

    -

    Enig i at EU viser sig at være et mislykket projekt – og at den offentlig debat hvor den bæres af offentligt betalte forskere, bærer præg af en vis “Kejserens nye klæder” – tone.

    Det er tiltagende grotesk og karikeret at den helt almindelige dansker, der godt kan se galskaben, tales ned til, desavoueres – i “elitens” bestræbelser på at prøve at fastholde den store EU-illusion.

    Så kan man selvfølgelig hensvælge i utopiske ideer om hvor fantastisk dette og hint ville være hvis vi alle blot kunne sidde i rundkreds og leve i fred med hinanden.

    Og der er rigeligt med selvudråbte eksperter (og desværre offentligt betalte) der hujer med i koret. Uden tegn på ret megen sans for virkeligheden omkring dem.

    Og til Niels Juul Hansen:
    Din politiske viden må være en smule til den tynde side, såfremt du mener at Enhedslisten er det parti eneste parti der kan stemmes på såfremt man ser EU som en fiasko.

  5. Af kasper støvring

    -

    Dette skal åbenbart være en standardbesked: Det er meget sjældent, at jeg sletter indlæg, oftest, i øvrigt, er det personer, der ikke udtrykker uenighed med mig, så der er altså ingen politisk slagside, tværtimod: Dette er debat, ikke propaganda til de indviede.
    Lemche: Jeg mener jo, ligesom UØ, at Europa skal forsvares med grænser etc., men også, at nationalstaten skal forsvares og bevares. Jeg er også europæer. Mon ikke, UØ er kommet til samme erkendelse. Begge dele, altså. Normalt siger jeg, at mit ideal er et fælles Europa før EF blev en politisk union, altså før 1992.
    Dejgaard: Når jeg skriver om historisk fjende og historisk viden mener jeg selvfølgelig den langt dybere historie end din som jo blot er nogle ganske få år under koldkrigen, der jo også blot var en parentes i det store billede og i øvrigt en ganske overfladisk ordning byggende på den sekulære kemalisme. Erdogan er da langt mere i pagt med sit folk, når han bekender sig til en re-osmannisering af Tyrkiet.

  6. Af kasper støvring

    -

    Pointen er altså: Der er ikke slettet indlæg, men systemet hæmmer automatisk visse indlæg i at blive bragt, før jeg aktivt godkender. Så drop offerrollen. I er ikke ofre for en højreorienteret konspiration 🙂

  7. Af Allan Hansen

    -

    De kalder os ” Hvide svin,,.

    http://denkorteavis.dk/2016/ny-indvandringen-har-medfort-racisme-de-kalder-os-hvide-svin/

  8. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære Kasper Støvring,

    Nej, det tror jeg heller ikke. Jeg undrer mig bare over det, jeg får igennem med det samme og det, der hænger. På UEJs blog skal jeg bare skrive Thomas Borgsmid før indlægget ryger direkte i filtret. Nogle gange har jeg på fornemmelsen, at serveren på Berlingeren er underdimensioneret. Dvs., kommer der to eller flere indlæg præcis på samme tidspunkt, klarer serveren kun et af dem, men gemmer de andre. Men hvad ved jeg.

    I øvrigt var min pointe, at med mit kendskab til Uffe Østergaard, der går mere end tredive år tilbage (vi var sammen i Tyrkiet–af alle steder–i 1983), regner jeg med, at han mener Europa, og ikke Europas forskellige nationalstater., Og mht. Europa er jeg enig med ham. Man tager sig til hovedet, når man hører om manglende grænsekontrol. Når man adskillige gange har været gennem den amerikanske kontrol, så er det svært at forestille sig, at man ikke har noget tilsvarende mht. Schengen. Det er rent ud sagt vanvittigt. Det er også vanvittigt, fordi det skaber en helt unødvendig usikkerhed, der fremkalder de stærke reaktioner, vi hele tiden oplever på bloggene.
    .

  9. Af Flemming Lau

    -

    Det er ved at blive kedeligt at høre på de evindelige fordomsfulde klager mod bloggere, af borgerlig observans. Hvis man skriver et indlæg 0500 om morgen eller midnat og det af tekniske årsager har svært ved at passere, så får fantasien frit løb. Er det virkeligt så svært at forstå at den til enhver tids forvaltende blogger, har andet at lave end hele tiden at sidde at vogte over vores obskøniteter. Den her avis er jo ikke Politiken, information eller for den sags skyld Kristelig Dagblad.

  10. Af Niels Larsen

    -

    Niels Peter Lemche

    Enig. Man kan kun beundre den effektive kontrol, der er i amerikanske lufthavnes indrejsepunkter.

    Og undres dybt over, hvordan helt uansvarlige europæiske politikere kan tillade, at der er absolut nada kontrol i EU-ropa.

    Hvad skal vi med en union, som end ikke kan forsvare vores fælles ydre grænser – og som for øvrigt i øjeblikket tåber videre ved at ville pålægge det mest miljørigtige landbrug – det danske – endnu større afgifter og begrænsninger, mens svineriet i mindre effektive landbrug sydpå kan fortsætte uhindret.

    Lad os komme ud af den skodforening!

  11. Af Henrik Knage

    -

    Jeg ved ikke ret meget om politik – og det er ærligt ment. Men megen politik – af mig opfattet, det svarer til – at prøve på – politisk, at gøre en kvinde der har født 5 børn – til jomfru.

  12. Af Henrik Knage

    -

    “De tre små grise” og “Praktiske Gris”. Syv små dværge. Den lille pige med svovlstikkerne. Det er trist – de eneste der fatter tesen er kinesere. Kinesere er det mest lykkelige folk – for kinesere de lever. Og årsagen til at verden lever – det skyldes ene og alene kinesere. Donald Trump er et indblik i forståelesen på begrebet.
    Hvis det sidste du ser i dit liv, og ser den sorte ophøjede røv, i røven på en brøndgraveres røv – så tag både røv og brøndgraver til dig, for hvis du vil se lyset.
    Ja.

  13. Af Henrik Knage

    -

    Eu tusmørke svarer til at at forsyne alle loddestokke med fast boble, således at vatter og lod på samme vis bliver lige så interessante på et studie mellem forskellen, på liv og død.

  14. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Niels Larsen – 18. maj 2016 8:50
    Østersøen, Middelhavet og Sortehavet er bihave til Atlanterhavet. Der er to ligeværdige, alternative geografiske definitioner af Atlanterhavet, en bred og en snæver. I den brede definition tager man bihavene med.
    Nordatlanten skilles fra Sydatlanten ved ækvator. Altså hører Østersøen, Middelhavet og Sortehavet med til Nordatlanten, efter den brede definition.
    Går vi – som du – efter den snævre definition, burde følgende lande ikke være NATO-medlemmer: Italien (stiftende medlem), Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Tjekkiet Slovenien, Kroatien, Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Grækenland, Tyrkiet. Ligesom Sverige, Finland og Montenegro m.fl. heller ikke burde optages som medlemmer.
    I øvrigt er der store dele af NATO’s område, som slet ikke ligger ved Atlanterhavet. Nordøstgrønland, Svalbard og langt det meste af Canadas kystlinje ligger ikke ved Atlanterhavet, men ved Polarhavet.
    For slet ikke at tale om USA’s og Canadas vestlige områder.
    Skulle din snævre definition anvendes operativt, ville Danmark stå alene over for Rusland, hvis dette land plantede en militærbase i Nordøstgrønland. Til gengæld ville Danmark ikke behøve at engagere sig, hvis Rusland angreb Alaska eller Californien.

  15. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    I øvrigt er Putin ganske fordomsfri i sin holdning til Islam.
    Forbuddet mod offentlig kritik af traditionel religion i Rusland omfatter også Islam.
    Rusland har mange store flotte moskéer, og Putin besøger dem gerne.
    Religion er ligegyldigt i den russiske hær, så længe soldaterne parerer ordre. Muslimer, buddhister, kristne, alle er velkomne når deres indstilling er den rigtige.
    Når folk gør oprør mod Putin, bliver de slået ned med alle midler. I begyndelsen ramte jernnæven kun det muslimske Tjetjenien, men efterhånden som magtsfæren breder sig, kommer der flere religioner med.
    Hvis Tyrkiet virkelig blev smidt ud af NATO, ville et russisk alliancetilbud næppe lade vente længe på sig.

  16. Af Niels Larsen

    -

    Anders Thornvig Sørensen: “Østersøen, Middelhavet og Sortehavet er bihave til Atlanterhavet.”

    Korrekt. Men Nordatlanten? Og vore fjender, osmannerne? Jeg stoler ikke på dem – og det har jeg vist heller ingen grund til. De hjælper da ikke meget til mht. IS. Vist tværtimod. 🙁

  17. Af Niels Juul Hansen

    -

    @J STØVRING

    “Og til Niels Juul Hansen:
    Din politiske viden må være en smule til den tynde side, såfremt du mener at Enhedslisten er det parti eneste parti der kan stemmes på såfremt man ser EU som en fiasko.” eller

    Min politiske viden er nu ikke til at kimse af.

    Hvis du vil have, at Danmark skal forlade EU, så er der kun et parti i Folketinget at stemme på – Enhedslisten. Alle andre partier er enten EU tilhængere eller ’skeptikere’, men ønsker at være en del af EU.

  18. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Niels Larsen – 18. maj 2016 20:42
    Nordatlanten = det nordlige Atlanterhav. Med eller uden bihave inkluderet, alt efter definition.
    Hvad vil du konkret kritisere Tyrkiet for i relation til Islamisk Stat?
    Så vidt jeg har forstået på dine tidligere indlæg, er du selv erklæret modstander af vestlig og dansk militær intervention mod IS – ? Hvis du kritiserer tyrkerne for passivitet i den sammenhæng, er det dobbeltmoral fra din side.

  19. Af J Nielsen

    -

    “Østersøen, Middelhavet og Sortehavet er bihave til Atlanterhavet.”

    Jeg ville ikke være så sikker når det gælder Sortehavet. En indirekte forbindelse er ikke tilstrækkeligt. Hvad så med det Azovske Hav.

  20. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    J Nielsen – 18. maj 2016 22:33
    Samme.

  21. Af P Christensen

    -

    Hvis man er EU-modstander kan man stemme på Enhedslisten.
    Så får man ovenikøbet Sharia med til prisen.

  22. Af Mehmet Sami Gür

    -

    SKAL VI NU HAVE EN NY KOLD KRIG IGEN!

    Jeg er modstander af en ny kold krig med Rusland. Desværre er der store kræfter, som forsøger med alle midler at vende tilbage til tiden mellem 1909-1989.

    Både vesten og russerne spiller deres tildelte roller rigtig godt i scenen takket være de globale multiselskabers fader – ROTHSCHILD DYNASTIET.

  23. Af Mehmet Sami Gür

    -

    En kort og flot beskrivelse om ROTHSCHILD DYNASTIETS STYRKE (på engelsk):

    “The Rothschilds are the wonders of modern banking … we see the descendants of Judah, after a persecution of two thousand years, peering above kings, rising higher than emperors, and holding a whole continent in the hollow of their hands. The Rothschilds govern a Christian world. Not a cabinet moves without their advice. They stretch their hand, with equal ease, from Petersburgh to Vienna, from Vienna to Paris, from Paris to London, from London to Washington. Baron Rothschild, the head of the house, is the true king of Judah, the prince of the captivity, the Messiah so long looked for by this extraordinary people. He holds the keys of peace or war, blessing or cursing. … They are the brokers and counselors of the kings of Europe and of the republican chiefs of America. What more can they desire?”

    Kilde: Niles’ Weekly Register, Volume 49 – 19. september 1835, s. 41

    Denne familie bestemmer over hele verden uden vi bemærker det.

  24. Af Niels Peter Lemche

    -

    MEHMET SAMI GÜR – 19. MAJ 2016 7:02: Desværre skal vi ikke have en nyu kold krig, for vi er allerede midt i den, og det ser ikke godt ud: På den ene side et kleptokrati, der er fuldstændig utilregnelig, på den anden et kapitalistisk system, der har fået lov til at udfolde sig fuldstændig uhæmmet de sidste femogtyve år. Det største problem for os i vesten er lige nu at holde fast i det vi har, og hertil hører EU og NATO. Vi er specielt nødt til at forsvare os mod den massive propaganda, der kommer fra diverse kontorer ovre østpå, og som vi ser overalt, også på disse blogs. Det er som at se RT, med den genopståede Lord Haw Haw, er det ikke Lasalle, han hedder? Der har været en del artikler herom i pressen i Danmark og andre steder, og man er givetvis i efterretningstjenesterne meget opmærksomme herpå.

    Det må være dejligt at være i forsvaret nu. Den fornemmelse af overflødighed, at være til ingen nytte, der greb det/os efter murens fald, ja, den er nu afløst af en klar fornemmelse af at være nødvendigt igen.

    Jeg får sikkert at vide, at jeg er hysterisk og overdriver; men læg mærke til det indlæg, jeg havde for et par dage side om teknikken, der anvendes i propagandaen over for dem, der forsøger at inddæmme den. Du vil se det samme udfolde sig igen og igen her.

    Herligt at være koldkriger!

  25. Af Niels Larsen

    -

    Anders Thornvig Sørensen

    Jeg er modstander af, at vi blander os i Mellemøstens konflikter. Med mindre vi selv bliver involveret af parterne. Det er vi blevet af IS.

    Derfor går jeg ind for tæppebombning indtil de bastarder er tværet ud – uden overdrevne hensyn til “collateral damage” (læs: civile tab).

    Og derpå skal vi forsvinde og overlade lortet til de overlevende, som selv kan genopbygge landet. Vi har spildt penge nok på dem dernede.

    Lemche

    Putin er da bestemt ikke verdens mest omgængelige halvdiktator. Men er det ikke os, der har møvet os ind i hans forhave? Jeg sanktionerer ikke hans handlinger, men jeg har forståelse for hans optræden.

  26. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN – 19. MAJ 2016 8:35: Jo, Gud ske lov, at vi har det: Spørg blot de gamle russiske vasaller. Nu skal vi bare have russerne ud af Königsberg, Kants gamle stad. Så begynder det at ligne noget.

    Men du vil måske gerne have raketterne tilbage nede ved Rostock: 14 sekunder fra start til udslettelse af København?

    Og så skulle manden nok hellere koncentrere sig, om hvad der sker på hans sydflanke og måske især ovre i øst. Han er den fattige bølle i skolegården, men, som TB gerne fremhæver det, uden nogen fremtid.

  27. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN – 19. MAJ 2016 8:35: Tillæg:

    Og så glemte jeg at sige, at du må være total kulturløs. Vidste du noget, ville du vide, at den ene halvdel af vores kultur stammer fra Mellemøsten (inklusive det alfabet, som du også benytter, når du skriver dine blogindlæg), og at stort set alt fra Middelhavsområdet. Du overser den betydning, det havde, at de italienske byer var i så nær kontakt med Mellemøsten i store dele af den islamiske tid, og at det bidrog til den rige kultur, du kan browse i, hvis du er på egnen, dvs. i Mellemitalien. Men måske er du rindalist?

    Når man græder over, hvad der skete i Palmyra, så er det fordi, det er vores kulturarv, der ødelægges, ikke profetens efterkommeres. Det ved vandalerne alt for godt.

  28. Af Erik Carlsen

    -

    Rigtigt godt skrevet igen Kasper. EU Europas Undergang. den herskende klasse kæmper en desperat kamp for at holde på deres fede skattefrie lønninger i EU, og deres fede pamper job i EU og DK.
    EC

  29. Af Poul. A Mortensen

    -

    Hvad er det man siger om de gamle mænd der aldrig fik det de ville.
    Selv når tiden er løbet fra dem kan de bare ikke lade være med, at gentage sig selv.
    Når verden ændre sig og den ikke længere er til, at genkende savner man de gamle dage hvor det at pege finger og forherlige sig selv var nået stort.
    Det morsomme er, at det de påstår, at frygte lukker de ind af bagdøren.

  30. Af Poul. A Mortensen

    -

    nået??
    Noget
    Undskyld 🙂

  31. Af Niels Peter Lemche

    -

    POUL. A MORTENSEN – 19. MAJ 2016 10:24:

    Jeg håber, at man en dag stiller en statue af Uffemand op i Tallin, Riga eller Vilnius, for få hos os var så aktive for de tre landes selvstændiggørelse efter murens fald.

    Ellers ved jeg ikke, hvem du sigter til.

  32. Af bo nielsen

    -

    Nu véd vi jo godt at n p l kommer fra det radikale overdrev, og at han mener at storstilet indvandring er berigende, og at alt der kommer fra EU og FN bare er godt og smukt. Og de mange skyggesider der er ved EU og FN kan n p l tilsyneladende slet ikke få øje på. Og iflg. n p l går det rigtig fint og flot til ovre i vores naboland mod øst.
    Og kritiserer man merkel mv. er man putin klakør.

  33. Af Niels Peter Lemche

    -

    BO NIELSEN – 19. MAJ 2016 11:19:

    Og hvem er du så? Benny B med nyt pseudonym eller hvad? Har du overhovedet læst nogle af mine mange indlæg, eller forsøger du bare ned firdrejninger at skabe et fjendebillede? Og skulle jeg have sagt noget pænt om det ovre østpå? Det er en interessant oplysning. Oplys mig!

    Men er der ellers noget, du ville sige, som kunne have en eller anden relevans for emnet på denne blog?

    Måske skulle du bare kravle tilbage under stenen.

  34. Af Henrik Knage

    -

    Er der noget der hedder en EU nødbremse? Tænkte det nok, var det så ikke en idé, at få den løsnet, så EU kan køre over til Tyrkiet, og blive der. Tyrkere har ry for at være gode forretningsfolk, så måske EU kan sælges videre til Pakistan.

    Hvorfor er EU tilhængere pænere i tusmørke, end i dagslys?

  35. Af Niels Larsen

    -

    Niels Peter Lemche

    Jeg er skam udmærket klar over, at vi skylder Mellemøstlige folk meget af vor kultur. Jeg er også klar over, at det for det meste ikke skyldes islamiske folkefærd, men overvejende kristne kulturer, hvorfra muslimerne snuppede viden (græske skrifter, biblioteket i Alexandria, tallene fra inderne, lægekunsten fra aramæerne (var det vist) etc.). Vi har så senere tiltusket os deres stjålne viden.

    Jeg er skam også klar over, at islam en lang periode var en højerestående kultur, men muzzerne kan nu engang ikke vedblive at leve højt på en kultur, som gik i forfald for 500 år siden og har været det lige siden i en grad, så den nu er bombet tilbage til år 622.

    Islam har intet – INTET – at tilbyde verden af i dag. Udover død, vold og ødelæggelse. Islam er en katastrofe ikke mindst for muslimerne selv, men lad dem bare gå til grunde, når de nu insisterer på det.

    Om jeg er rindalist, ved jeg ikke. Men jeg sætter ofte store spørgsmålstegn ved den moderne “kunst”, som staten understøtter.

  36. Af Finn Bjerrehave

    -

    Danmarks sjæl, vi vil vore egne veje, tænk på miljøområdet, der vil vi gå alene og derfra mene vi ændrer andet end vi gør Danskerne fattigere, nemlig hvis hele verden ikke går som Danmark, bliver virkningen u-synlig, og målet var synlighed.
    EU måske vi får det bedst som Norge, endda mere medlem af EU (vores 4 forbehold) men 100% uden indflydelse, og befolkningen er lykkelig.
    Frankfurt glæder sig til et Engelsk nej, netop London finans flytter, endda sammen med Scotland, og bagefter er der 9000 love som skal gennem parlementet, hvis England ønsker at handle med EU, og blive stille som Norge, nemlig ingen indflydelse.
    Vi Danskere er verdensmestre i foreninger, men altså hvis andre også skal bestemme, stopper glæden, og den demokratiske ånd bliver en stemme på Kommunisterne i EL, som aldrig ønsker samarbejde.
    Den bitre frugt.Finn Vig

  37. Af Helge Nørager

    -

    Niels din uvidenhed er grænseløs der er årtier siden den statue blev rejst, og den står der stadig, dog er der ikke nogen som fjerne fugleklatter på den mere.
    Konstant skal vi belæres om den lektie Niels har lært ved at se en Hollywood film, men ganske almen viden, har den mand ingen af.

  38. Af Allan Hansen

    -

    STOL ALDRIG PÅ EN TYRKER!

    Det var hvad Europa lærte sig i 1700 tallet.
    Der var bred enighed om ,at disse barbariske
    slavehandler ALDRIG skulle få fodfæste i Europa.
    Men det har vi desværre glemt!.

    Nu er Europa igen udsat for regulær pengeafpresning
    ( 6 milliarder ) – og nu vil tyrkerne tvinge Europa til. at
    lukke 80 millioner blodtørstige jihadister ind i Europa.
    Det er fuldstændig vanvigtigt ( som den Jordanske konge
    for nyelig sagde ” det er netop Tyrkiets plan, at pumpe så mange
    jihadister ind i Europa, som mulig)

    Falske kort og falske pas!

    Tyrkerne spiller med falske kort!
    Hele den arabiske liga (ca. 57 lande), har underskrevet
    sharialov – men de har aldrig underskrevet menneskerettighederne.
    Og her pointen, at hele den arabiske liga aldrig kan gøre krav på
    rettigheder og betingelser, som de ALDRIG selv vil accepterer
    endsige respekterer. Derfor er det vigtig, at disse barbar igen
    bliv udvist fra Europa, og det haster – aldrig mere nazisme
    aldrig mere Islam!

  39. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Niels Larsen – 19. maj 2016 8:35
    Så har jeg misforstået dig, og jeg beklager fejltagelsen. Ja, Europa handler i selvforsvar mod Isis, og det er en undtagelse fra reglen om at vi bør holde os fra den slags interventioner.
    Tæppebombninger er jeg ikke tilhænger af, af to grunde. 1. Civile hensyn. 2. Det ville behandle Isis som en fjendtlig stat og nation, hvor indbyggerne er kollektivt medansvarlige for den politiske ledelse, og den anerkendelse skal de ikke have.
    Men i øvrigt er evt. tæppebombning en fjollet diskussion at føre mellem danskere. Vesteuropa er så nedrustet, at vi logistisk ikke engang er i stand til at gennemføre tæppebombninger, Det kan alene amerikanerne og russerne gøre.

  40. Af Niels Larsen

    -

    Anders Thornvig Sørensen

    Enig i at militæret i Europa er stærkt underdimensioneret. Ligesom det danske politi i øvrigt.

    Og begge dele kan vi få brug for internt før vi aner det. Muslimerne rejser nok ikke frivilligt hjem – og ud skal de.

  41. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN – 19. MAJ 2016 12:59: Ikke engang det har du ret i, kristne kulturer. Det er meget ældre end kristendommen. Alfabetet var under udvikling allerede flere tusinde år inden Kristus.

  42. Af Niels Larsen

    -

    Korrekt. Men da de muslimske barbarer erobrede området var folkene overvejende kristne. Og dermed overtog barbarerne bl. a. alfabetet fra kristne.

  43. Af Anders Thornvig Sørensen

    -

    Niels Larsen – 19. maj 2016 15:54
    Ja, politiet i Danmark får for få ressourcer ligesom militæret.
    I den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung var der den 23. april et interview med Østrigs forsvarsminister Hans Peter Doskozil. Anledningen var hans beslutning om at indsætte den østrigske forbundshær ved tilbagesending af afviste flygtninge. Doskozil forklarede, at hæren allerede havde haft stor betydning ved bevogtningen af grænsen mod sydøst under flygtningekrisen, og at opgaven er for stor til, at politiet magter den alene. Doskozil forklarede, at hæren har en anden karakter i Østrig end andre steder. I Østrig har hæren mere karakter af en folkemilits, underforstået: beregnet på rent defensiv krigsførelse i det bjergrige land. Doskozil fastlog, at hæren ikke ville skyde på migranter og flygtninge for at standse dem. Grunden er, sagde han, at der ikke er tale om strafferetlige lovbrud fra undvigende flygtninges eller migranters side, men derimod forvaltningsretlige lovbrud. Derfor ville det være uden for proportion at bruge våben imod dem.
    Østrig er klar til at opstille grænsehegn ved Brennerpasset, men EU-Kommissionen vil ikke tillade det. Østrig siger, at en ny flygtningestrøm via Libyen og Italien er lige om hjørnet, og at Østrig må tage forholdsregler mod det. EU-Kommissionen siger, at den aktuelle situation ikke berettiger til et så dramatisk et tiltag ved det historisk-symbolsk vigtige bjergpas.
    Kommer flygtningestrømmen gennem Italien, kan Østrig vist nok gøre det alligevel, men under påberåbelse af et andet Schengen-regelsæt end det man diskuterer lige i øjeblikket. Og østrigerne vil gøre det, tror jeg, hvis det kommer dértil, Schengen eller ej. Til gengæld vil EU-Kommissionen og Italien i den situation stå tilbage med røde øren, eller om man vil, endnu mere røde øren.

  44. Af Allan Hansen

    -

    @ Niels Larsen.

    De gamle græker kun læse og skrive
    for mere end 3.500 år siden.

  45. Af Niels Peter Lemche

    -

    NIELS LARSEN – 19. MAJ 2016 17:43:

    Nej, det gjorde de ikke, de overtog det fra aramæerne via nabatæerne og andet godtfolk. Vi fik det fra grækerne, der fik det fra fønikierne omkring 7-600 f.Kr. Det hebraiske alfabet er egentlig den aramæiske kvadratskrift. Befolkningen som flest i Palæstina havde tidligere brugt det fønikiske alfabet.

    Men for at sige noget om, hvor gammelt det er i Mellemøsten, så var egypternes hieroglyfskrift i grunde også en alfabetskrift. De satte dog så meget ekstra på, at de gjorde det besværligt for sig selv. Og hvorgammelt det fønikiske alfabet er, så er der forstadier hertil gennem hele det 2. årt. f.Kr. De ugaritiske digte fra Ugarit nær Latakiye i Syrien er skrevet med kileskrift, men en kileskrift, der forsøger at tilpasse fønikiske bogstaver til kileskriftsmediet.

    Og note: Ugaritiske digte: Se F.O. HVidberg Hansens oversættelse: Kanaanæiske myter og legender.

  46. Af Torben Laursen

    -

    Jamen, Støvring, glem alt om at regeringen eller danskerne vågner. Det sker ikke.
    Se bare lige nu, hvor Søren Espersen, har sagt “neger”! Den røde EU-er Jeppe Kofoed, der ellers nok skulle holde piben inde, kalder det nu at Obama er “nigger” o.s.v.
    DET er hvad vi har af medløbere, og det der er værre i vores lille land. Et land der for år til bage (mange desværre) var et land hvor vi havde 0,02 kriminalitet, Vi behøvede ikke at låse vores døre. Vi behøvede ikke at have alt i inderlommen. Vi var ikke bange når vores unge gik i byen o.s.v. os.v. I dag er alt sådan, at man uafbrudt er bange for vold, knivstik, ingen tør køre i tog, busser om aftenen, gå på gaden osv.
    Hvem er skyld i det? Jeg ved det godt. Jeg kan nævne mere end 100 politikernavne og de burde skamme sig. Tænk, nogle af dem kommer endda fra selv såkaldte borgerlige partier, men flest fra de venstreorientere des. Stakkels, stakkels, stakkels vore børn, der bare behøver at se på de antiDF-politiske billeder af det som venstrefløjen ønsker at Danmark burde ligne = 2-3 hvide danskere udaf 15!!!
    Og stadigvæk har vi Løkke og Pind og kun eet parti med ca. 22% der taler danskernes sag.

  47. Af Torben Laursen

    -

    Jamen, Støvring, glem alt om at regeringen eller danskerne vågner. Det sker ikke.
    Se bare lige nu, hvor Søren Espersen, har sagt “neger”! Den røde EU-er Jeppe Kofoed, der ellers nok skulle holde piben inde, kalder det nu at Obama er “nigger” o.s.v.
    DET er hvad vi har af medløbere, og det der er værre i vores lille land. Et land der for år til bage (mange desværre) var et land hvor vi havde 0,02 kriminalitet, Vi behøvede ikke at låse vores døre. Vi behøvede ikke at have alt i inderlommen. Vi var ikke bange når vores unge gik i byen o.s.v. os.v. I dag er alt sådan, at man uafbrudt er bange for vold, knivstik, ingen tør køre i tog, busser om aftenen, gå på gaden osv.
    Hvem er skyld i det? Jeg ved det godt. Jeg kan nævne mere end 100 politikernavne og de burde skamme sig. Tænk, nogle af dem kommer endda fra selv såkaldte borgerlige partier, men flest fra de venstreorientere des. Stakkels, stakkels, stakkels vore børn, der bare behøver at se på de antiDF-politiske billeder af det som venstrefløjen ønsker at Danmark burde ligne = 2-3 hvide danskere udaf 15!!!
    Og stadigvæk har vi Løkke og Pind der intet forstår og kun eet parti med ca. 22% der taler danskernes sag.

  48. Af Torben Laursen

    -

    Niels Peter Lemche, Hold da op (kæft) hvad har alle dine forklaringer om ting for 1000 år siden at gøre med at man i dag ikke må sige “neger” uden at venstrejournalistisk presse mf.l. går amok. Ingen negere bliver da sure herover.
    AT den underlige Jeppe Kofod, der vist ikke er helt normal mener at så er OBAma – “nigger” – må da stå for hans regning. En grønlænder er da stadig en grønlænder og en molbo er da stadig fra MOls o.s.v. Hvad ER det for et land og nogle unge mennesker på 30-45 år vi skal høre på i dag.??? 68-generation-børn????????? Ja, mon ikke.

  49. Af P Christensen

    -

    Disse blogge har det med at blive opvisninger i historie-belæring og selveksponering i samme.
    Hvad A og B gjorde for 4000 år siden er fuldstændig ligegyldigt idag.
    De pågældende er døde og borte.
    Hvad der er væsentligt er alene adfærd og mentalitet hos de nulevende.

  50. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Torben Lausen

    “…og en molbo er da stadig fra MOls o.s.v. “.

    Er folk fra Mols også molboagtige? 🙂

Kommentarer er lukket.