Marstrand-Jørgensen afdramatiserer udlændinges kriminalitet

Af Kasper Støvring 208

 

Anne Lise Marstrand-Jørgensen har i gårsdagens indlæg ret i, at alle udlændinge (i det følgende: ikke-vestlige indvandrere og efterkommere) i Danmark ikke skal skæres over én kam. I Vesten har vi et individualistisk, ikke kollektivistisk, syn på mennesket. Marstrand har også ret i, at man skal forebygge for at forhindre kriminalitet. Det bedste, det letteste og mest effektive, er dog at begrænse indvandringen til det minimale fra de lande, der volder os store problemer, og at udvise kriminelle indvandrere. Intet af det praktiseres i tilstrækkelig grad.

Det er også beskæmmende, at Berlingske har været nødt til at lukke for kommentarer til Marstrands indlæg pga. racistiske og nedsættende kommentarer. Man skal altså holde sig til saglige indvendinger og anerkende modpartens (ret til at fremkomme med) synspunkter, man ikke bryder sig om.

Når det er sagt, er der nogle problemer i Marstrands indlæg, der bygger på tal fra Danmarks Statistik (Dst) jeg gerne vil kommentere (se også mit indlæg om Dst’s rapport).

Marstrand skriver: ”82% af al kriminalitet i Danmark begås af personer med dansk oprindelse. Indvandrere og efterkommere fra vestlige lande begår 4 % af kriminaliteten, mens indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande står for 14 %.”

Marstrands hensigt her synes at være at afdramatisere udlændinges overhyppighed af kriminalitet. Det gør hun ved at se bort fra de mest alvorlige overtrædelser, nemlig straffelovsovertrædelser (vold, voldtægt, røveri osv.). Det er ikke sådan noget som overtrædelser af færdselsloven (som er den mest udbredte kriminalitet overhovedet), der bekymrer danskerne, er mit indtryk. Vi kan i Dst’s rapport læse, at ”indvandrere og efterkommeres andel af de dømte er størst blandt straffelovsovertrædelserne. Her udgør de 26 pct. af mændene”. Side 75.

Og videre: ”Fx er 6,2 pct. af de 20-24-årige mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande blevet fundet skyldige i en eller flere overtrædelser af straffeloven i 2015 […] for mænd med dansk oprindelse på 1,7 pct.” Side 76.

figur 5.2 kriminalitetshyppighed straffelov 2015

Marstrand ser også bort fra vigtige forskelle mellem personer i den ikke-vestlige gruppe. Nogle, f.eks. kinesere, er endda mindre kriminelle end danskere. I Dst’s rapport hedder det: ”Mandlige libanesiske efterkommere, hvoraf en del er efterkommere af statsløse palæstinensere, har med 359 det højeste kriminalitetsindeks blandt de undersøgte lande.” s. 75. Især afrikanere og arabere har en markant overrepræsentation af kriminalitet.

Marstrand ser også bort fra, at udlændinge med tiden glider ind i gruppen med dansk oprindelse og således er med til, qua de ikke-vestliges overrepræsentation af kriminalitet, at gøre ”danskergruppens” hyppighed af kriminalitet større.

Marstrand skriver: ”Man ved, at kriminaliteten generelt er højest for mennesker med dårlige socio-økonomiske kår,” og derfor betoner Marstrand de socio-økonomiske korrektioner, fordi de igen afdramatiserer tallene. Man skal bare vide, at ikke-vestliges kriminalitetsindeks ukorrigeret er ekstremt højt, og rigtig mange udlændinge ender netop, som også Henrik Dahl skrev i går, i underklassen. Vi har fået en meget stor etnisk underklasse, som Dahl skrev.

Dst skriver om mænd i gruppen uden for arbejdsstyrken med ikke-vestlig oprindelse: ”Her er kriminalitetsindekset 444 for efterkommere” (side 82), altså ukorrigeret en overhyppighed af kriminalitet på 344 procent!

Marstrand: ”Lur mig om følelsen af at blive marginaliseret i eget land på grund af religion eller hudfarve ikke trækker den anden vej.” Det er rigtigt, og diskrimination skal fordømmes, men det er også en form for offertænkning, Marstrand bringer på bane, og igen: Andre ikke-vestlige udlændinge har trods diskrimination og flygtningebaggrund klaret sig godt, personer fra Sri Lanka, Vietnam, Kina, Chile f.eks. Vi har altså et særligt problem med udlændinge fra Afrika og den arabiske verden og generelt med muslimer.

Marstrand skriver på Facebook om sit indlæg: ”Man er også nødt til at se på hvad folk kommer fra i stedet for at reducere det til et spørgsmål om nationalitet, religion eller etnicitet. Der er fx stor forskel på at have tilbragt generationer i flygtningelejr eller være torturoffer og så at komme fra et nogenlunde velfungerende liv – der er blevet afbrudt af krig. Omstændigheder taler vi forbløffende lidt om.”

Ja, men det afgørende er kultur. Sådan noget som personlig ansvarlighed, flid og villighed til assimilation trumfer flygtningebaggrund og diskrimination. Det har man vidst i lande med stor indvandring, f.eks. USA. Men man ved det også fra Danmark.

Opdatering:

Marstrand skriver: ”Den mest kriminelle gruppe i Danmark var i 2015 mænd mellem 20 og 24 år, som er efterkommere af ikke-vestlige indvandrere. Men selv for denne gruppe er der stadigvæk omkring 92 % der i 2015 ikke er kriminelle.” Præcis kildehenvisning oplyses ikke, men tallet snyder igen, Marstrand afdramatiserer. For vi kan læse i rapporten, at 6,2 pct. af denne gruppe har begået den grove straffelovsovertrædelse, over 9 procent er kendt skyldige i at have overtrådt særlovene, og over 14 procent har overtrådt færdselsloven. Se side 77-79. I rapporten fra 2014 kan man i øvrigt læse, at 27 procent af de 20-24-årige mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande er fundet skyldige i et eller flere forhold i 2013.

 

208 kommentarer RSS

  1. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU, “Humanister er blot antidanske revanchistiske skabskommunister, der drømmer om et antikristent utopia” skriver du. Sig mig tænker du nogensinde over det, du skriver? Dette indlæg bærer prisen for det dummeste indlæg, jeg har set meget længe.

    Men det er selv følgelig en måde at slippe udenom på: Når du ikke forstår det og ikke vil indrømme, at du forstår det, så er det letteste at komme med fuldstændig tåbelige udsagn om det, du ikke forstår.

    Du aner faktisk ikke, hvad en humanist er, hvilket bare vil sige, at du ikke har forstået noget som helst af det Niels Larsen og jeg med flere har diskuteret. Faktisk kan man med god ret sige, at kommunismen ligesom fascismen var det diamentralt modsatte af humanismen, fordi begge ismer satte staten før mennesket. Humanisten sætter mennesket før staten. Det er derfor, jeg kan diskutere med Niels Larsen, for han fremhæver hele tiden sin holdning som et forsvar for danskerne, dvs. for mennesker. Han er ikke helt glad for etiketten; men han passer meget godt ind.

    Og er du dansk humanist, er det givetvis det på et kristen grundlag. Det behøver du ikke at være et medlem af et kirkesamfund for at være.

    Så tænk over det lidt igen.

  2. Af Flemming Lau

    -

    Lemche, humanismen er en parodi på kristendommen. Hvis du føler og erklærer dig som humanist, godt for dig. Jeg syntes faktisk det er ynkeligt at have mennesket i centrum for sin guds dyrkelse men sådan er vi jo så forskellige!

  3. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU, du har stadig ikke fattet en brik. Du opfinder modsætninger, som ikke eksisterer, nu mellem troen på en Gud og humanismen. Jeg har forstået, at du er fundamentalist, men vidste ikke, at du var så sort.

  4. Af Flmming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Du finder ikke i dette kongerige, en der tilnærmelsesvis er så sort som jeg er, til gengæld besidder jeg er minimum af Gudsfrygt. Og det er totalt fraværende hos bloggens humanister, desværre!

  5. Af Niels Lemche

    -

    Nej, FLMMING LAU, du udviser bare en total foragt for Guds skaberværk.

  6. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt synes den teologiske “fessor” at skøjte lidt nemt over historiske fakta. Romerske kejser Konstantin den Store – og hans politiske spiondoktorer – er stadig opfindere af kristendommen. Motivet var politisk – en kamp imod sin egen bror om enemagten i det romerske rige.Og Konstantin vandt magten og opfandt en ny fabel – Christianity. Mere er der vel ikke i det “religiøse fis” 🙂

  7. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, fint nok! bare jeg ikke i studentikost kådhed kalder Jomfru Maria for en hore og Jesus Kristus for en bastard, så er jeg helt rolig og lader Gud om at dømme. Kan du med hånden på hjertet sige det samme?…. Student!?

  8. Af Niels Lemche

    -

    JAN PETERSEN , jamen,så vidt jeg husker blev Konstantin først døbt på sit dødsleje — for en sikkerheds skyld, men hans mor, Helena rejste Palæstina rundt og grundlagde helligsteder.

    FLEMMING LAU, ja, ubetinget. Din sorte sjæl er helt på afveje, fordi du giver f… i Guds skaberværk, herunder og især mennesket. Gjorde du ikke det, måtte du også og i særdeleshed beskæftige dig med mennesket. Det er det påsken handler om. Nå megen forståelse for, hvad teologi handler om, har du nok ikke.

  9. Af Jan Petersen

    -

    AF NIELS LEMCHE – 14. JANUAR 2017 23:23

    I øvrigt OK du har læst det link, jeg henviste til tidligere. Øvrige kommentarer til “copycat” kristendom “religion” vil da være OK 🙂

  10. Af Lisbeth Sørensen

    -

    Konservative er mere frygtsomme end venstreorienteret beviser diverse psykologiske undersøgelser.(Vi vidste godt at de som helhed var mindre intelligente end røde, som har bevist et utal af andre videnskabelige undersøgelser.)

    Og det er berlingske sådant set et eminent bevis på i bloggene, hvor det ene mere frygtsomme indlæg kommer efter det andet. Hvad ikke kan bevises, kan henvises til konspirationsteorier af diverse bloggere altid..

    “There is a big unknown underlying these findings. Supposing that the size of one’s amygdala really does increase the likelihood of being a conservative. Is the size of the amygdala determined at birth, or does it perhaps increase with frightening childhood experiences, such as authoritarian parenting and corporal punishment?

    Similarly, one might ask whether the gray matter difference is affected by exposure to educational challenge, social diversity, or childhood cognitive enrichment.

    The born versus acquired perspective on political attitudes is important to psychologists. After all, if political proclivities are fixed at birth in terms of brain anatomy, there is little hope of change. Most of us would probably like to see a world in which political attitudes were less polarized, and more changeable, but that may be a pipe dream.” https://www.psychologytoday.com/blog/the-human-beast/201104/conservatives-big-fear-brain-study-finds

    Andre internationale undersøgelser har bevist, at højrefløjens racister i DF mv. har den laveste IQ af alle, og at resten af de borgerlige ligger langt højere. Selvom stadig under de røde.
    http://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html

  11. Af Allan Hansen

    -

    Ok, et lille sidespring – det kan jo hurtig, blive kedelig og
    lidt “racistisk,,,, eller hvad man nu kalder den slag?
    Jeg faldt over dette dokumentarprogram (BBC), som jeg ikke
    set før, om en sort sanger, som på mange måder fik stor
    betydning for den måde vi skriver sange i dag!

    Alt gik galt – eller næsten ,,,,,,,,,,

    https://youtu.be/SV2TpVfle90

  12. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, Påsken handler om at Guds Søn, ikke en bastard af en romersk soldat og Maria, Guds Søn af Maria og Helligånden, på korset bar verdens synd og skyld. I Guds Søns blod dækkes menneskets synd og skyld og hvis vi tror på at Jesus opstod på 3 dagen og i øvrigt har taget imod syndernes forladelse skal vi frelses. Dvs et allerede og endnu ikke!

  13. Af Flemming Lau

    -

    Allan Hansen, den er desværre utilgængelig! Sweetdeal freaks!

  14. Af Flemming Lau

    -

    Allan sweet dreams!

  15. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt kan Jesus klare det der “opstået fra de døde” stunt – kan vel både Elvis Presley, princess Diana og andre celebs trylle samme stunt op – eller kan de 🙂

    Fede konspirationsteorier 🙁

  16. Af P. T.

    -

    Intet menneske fødes med skyld og synd.

  17. Af P Christensen

    -

    Så fik den herskende klasse af såvel “røde” som “blå” oppe i “Jeantofte”
    konsekvenserne af egen, hellig stue-renhed lidt for tæt på.

    http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-14-borgmester-i-en-af-landets-rigeste-kommuner-skal-modtage-200-flygtninge-det-er

    http://underholdning.tv2.dk/kendte/2016-02-18-aalbaek-om-flygtningedebat-start-med-at-aabne-graenserne-i-gentofte

  18. Af Jens Hansen

    -

    AF SVEND JENSEN – 14. JANUAR 2017 16:17

    Nå.
    En tre-fire af den yderste højrefløjs “gentlemen” følte sig truffet over et af undertegnedes indlæg.
    Her iblandt en “riise”.
    Et fint navn som ikke er komprimitteret. Hverken i Berlingske eller BT.
    Disse tre-fire gentlemen indsætter nogle ubehjælpsomme kommentarer.
    Herligt når man rammer plet.
    Mange tak til d`herrer.

  19. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU, dit forsøg på at lyde som Vilhelm Beck er patetisk. For hvis skyld ofrede Gud sin søn? For menneskets. Det var lige netop det, der var min pointe. Mennesket er i centrum i kristendommen. Det er derfor kristendommen er Islam uendelig overlegen. Denne bevidstløse kasten sig i støvet den ganske dag for Allah er kristendommen fremmed. Man kan sige, at mens Islam er teocentrisk, så står mennesket — for at gentage mig selv — i centrum af kristendommen.

    Men det er da interessant, at du refererer til en antik alternativ fortælling om Jesu oprindelse. Det var bare ikke lige det, der kom op her., i hvert fald ikke fra min side.

  20. Af Niels Larsen

    -

    Muhammedanere hører naturligvis til i muhammedanske lande.

    Ikke i civiliserede lande, hvor de ofte falder totalt igennem.

  21. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, du kan anklage mig for mange ting, men ikke for at have studeret på Satans universitet, ej heller for at være Gudsbespotter. Faderen elsker kun mennesket pga sin Guddommelige Søns lydighed til døden. Og mennesket kommer kun til Faderen, ene og alene gennem Guds Søn Jesus Kristus, ham som du tidligere har referet til som en bastard mellem en romersk soldat og Maria.. Så nej du kan ikke ubetinget med hånden på hjertet stille dig frem som noget, du så langt fra, i virkeligheden er. Skinnet er kun skinnet af en lysets engel, så lad dig ikke selvbedrage, og lad være med at føre ubefæstede sjæle på afveje, ikke for min, men for Kristus skyld, ham der også burde være din Herre!

  22. Af Jens Hansen

    -

    AF SVEND JENSEN – 14. JANUAR 2017 16:15

    Nå.
    En tre-fire af den yderste højrefløjs “gentlemen” følte sig truffet over et af undertegnedes indlæg.
    Her iblandt en “riise”.
    Et fint navn som ikke er komprimitteret. Hverken i Berlingske eller BT.
    Disse tre-fire gentlemen indsætter nogle ubehjælpsomme kommentarer.
    Herligt når man rammer plet.
    Tak til d`herrer.

  23. Af Niels Larsen

    -

    Er vi ikke efterhånden nået så langt i udviklingen, at vi kan se religion for hvad det er: gammel, uduelig overtro, som bør smides ud med badevandet? 🙁

  24. Af jan ulrik friis

    -

    Om en dansker begik dokumentfalskt, pågribes med falsk pas, under falsk nationalitet, falsk dokumentation, udgiver sig for at være noget vedkommende ikke er, ville denne dansker da ikke dukke op i Statens Kriminelle Statestik som en regulær svindler, jo det ville han, og ikke slippe for sin straf!

    Nu disse islamistiske asylturisterne kommer med falskt pas, falsk dokumentation, eller diverse løgnagtige røverhistorier, ” mig ikke vide” ikke vil husker hvorfra kom, opgiver falsk nationalitet, men kræver familiesammenføring, om en muslim står med falsk dokumentation, bliver det ikke registreret i den kriminelle statestik, men en “berigelse” islamisterne belønnes for deres berigelses kriminalitet, opholder sig fra start som kriminelle ulovligt i landet, men trods kriminelle i berigelse belønnes med fribolig – familesammenføring – den samtlige muslimske familie på livslang offentlig forsørgelse, alt betalt fra danskernes surt tjente skattekroner, vi finanserer nu vores egen udslettelse, i en regulær etnisk udrensning, udskiftning af det danske folk!

    En dansker der begår dokumentfalsk kommer også på offentlig forsørgelse, men det bag tremmer!

  25. Af Henning Svendsen

    -

    Humanister er Guds redskab til en bedre verden!-men har vores Professor nu ret i denne påstand??snaere er disse humanister skabt af djævlen til at skabe splid mellem broder og søster
    Daglig er de på alle blokke og udråber sig som verdens frelser??ja midt i Risengrøden rejste Professoren sig syv gange for at kaste sin humanisme ind i debatten -en humanisme han efter sigende har fået fra Gud
    Andre gange fortæller han at Gud ikke eksistere og krydrer sin bastanthed med sort snak om det NyeTestamente
    Men findes humanister?er det ikke bare små mennesker der hæver sig selv op ved håret som Marstrand og Professoren ???jo humanister findes men vi kender dem ikke?de råber ikke fra hustage og balkoner

  26. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU og HENNING SVENDSEN: Egentlig ikke nogen dum lille diskussion inden i diskussionen. Den er også et bevis på, at det er vanskeligt at stille sig i midten som repræsentant for den sunde fornuft. Lau læser andres indlæg som fanden læser Bibelen. Har jeg skrevet, at Jesus var søn af en romersk soldat, eller har jeg bare refereret til de fortællinger, der var om ham i Palæstina i det 1. århundrede? Der var flere af den slags fortællinger, også den om den tomme grav. Svendsen fatter stadig ikke, og kommer nok ikke til det, hvad humanisme handler om. Han fatter f.eks. ikke, at der er uendelig forskel på humanister, at han med lidt velvilje nok også selv kan regnes som en sådan en. Det har heller ikke skortet på humanister i verdenshistorien, som slog hinanden ihjel. Robespierre huggede således med fornøjelse hovedet af Danton, der var frimurer og derfor humanist. Robespierre gjorde det sikkert i humanismens navn, for nu at tage et klassisk eksempel.

    Og endelig til NIELS LARSEN: Du vil jo så gerne af med alle muslimer, og du vil af med religionen i almindelighed og kristendommen i særdeleshed; men hvad har du så som klister for nu i vort tilfælde den danske nation? Du kan jo ikke engang bruge flaget med det der store hvide kors på. Du skulle måske prøve at udfolde, hvad du forestiller dig som fremtidens danske samfund.

  27. Af Niels Larsen

    -

    Hvad vi så ville have, Lemche?

    Vi ville have vores veludviklede velfærdssamfund for 2/3 af dagsprisen. Vi ville have sammenhængskraft. Vi ville have solidaritet. Vi ville have større tryghed og mindre kriminalitet. Vi ville have et politi, som tropper op, når der bliver ringet. Vi ville have langt større konsensus. Vi kunne koncentrere indsatsen om vore ældre og svage.

    Vi ville ikke have halvt så mange voldtægter. Vi ville ikke have halvt så mange skudepisoder. Vi ville ikke have terror. Vi ville ikke have stenkast fra motorvejsbroer. Vi ville ikke have bilafbrændinger.

    Vi kunne trække på skulderen, når muslimer myrder muslimer i Muslimien. Vi kunne spare bombningerne. Vi kunne spare på hærværkskontoen og sammenlapning af ofre.

    Vi ville i det hele taget have det langt, langt bedre uden de forbandede muslimer.

  28. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, for mig at se, er det irrelevant hvorvidt en person selv mener at Jesus er produktet mellem en romersk soldat og Maria, eller at man blot referere til datidens vandrehistorier. Konteksten var ikke til at tage fejl af. Jesus var kun et menneske! Resten ved vi andre ” dødelige” ikke en dyt om! Pointen fra min side, er at du som teolog skulle dig for god, til at nære ubefæstede sjæle med den slags spekulative nonsens. Du har ladet dig berige i Guds tjeneste, omend du kun sanser hvad menneskers er. Du har med et pennestrøg søgt at fjerne Det gamle testamente, og dermed validiteten at profeternes henvisning til Jesu komme, som den frelsende Messias og hans åndelige stamtavle tilbage til David og Abraham. Du har endvidere haft rig lejlighed til at være et lys, i det åndelige armod på bloggen. Hvorfor ? Fordi du ikke vil være Jesus bekendt som Kristus! Mao da du ikke bekender at Jesus er Kristus, kommen i kødet, er af Gud, afslører du dig selv jf 1 Joh 4.2 som besiddende af Antikrists og vildfarelsens ånd. Du har simpelthen forædt dig, i frugterne på kundskabens træ, velbekomme!

  29. Af Niels Lemche

    -

    Niels Larsen, du svarede på den første del; men hvad med den anden del af mit spørgsmål?

  30. Af Niels Larsen

    -

    Jeg forestiller mig et Danmark, som er allieret med USA, har et godt forhold til Rusland og er medlem af et nydannet EF på ruinerne af EU, som agter og ærer nationalstaternes selvbestemmelsesret og som accepterer bevogtede indre grænser, hvor varer og tjenesteydelser flyder frit over grænserne, mens arbejdstagere skal have arbejdstilladelser for at arbejde i andre lande end hans eget. Et EF, som ikke har det fjerneste med andet end handelspolitik at gøre. Og et Danmark, hvor EU-domstol og menneskerettighedsdomstol ikke har indflydelse.

    Og jeg forestiller mig et Danmark, hvor man har taget konsekvensen af erfaringerne med muslimer og afrikanere og derfor har standset al tilgang og sendt de ikke naturaliserede tilbage til udgangspunktet, ligesom enhver offentlig accept af islam er forbudt.

  31. Af Kasper Støvring

    -

    Jesper Lund

    Danmark bliver ikke mere kriminaliseret pga. indvandring (set bort fra det seneste år, men dér har vi kun anmeldelser at se på), vi ved derimod, at indvandringen (især efterkommere) står for mere og mere kriminalitet. Jeg har set på Danmarks Statistiks årsrapport fra 2008, med tal fra 2007, som du henviser til. Her kan man læse, at indvandrere og efterkommere står for en mindre del (nemlig 13 procent) af den samlede kriminalitet ift. den seneste rapport fra 2016 (hvor det er 18 procent), samt at kriminalitetsindekset tilsvarende er lavere i 2007 end i 2015 (s. 161). Kriminalitetshyppigheden, som jeg også diskuterer, senest i dette indlæg, er også forøget for den yngre gruppe af mandlige efterkommere fra ikke-vestlige land. I 2007 var den 18.9 procent (for de 20-29-årige), i 2013 var den cirka 24.5 procent. (Side 163).

    http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=13434&sid=indv

  32. Af Kasper Støvring

    -

    ps, til Jesper Lund:

    Hvad angår den grove kriminalitet, overtrædelse af straffeloven, er mønstret det samme. I 2015 stod mænd med dansk oprindelse for 74 procent af overtrædelserne (side 76), i 2007 stod de for 80 procent (side 176). Altså en stigning af udlændinges andel fra 20 procent til 26 procent.

  33. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU alias Vilhelm Beck, du godeste, på knæ for Bibelen, professorer!

    Egentlig er det kun i din omtågede fantasi at du har noget at have det i. Er du så uvidende, at du bare tror, at moderne teologer skal lire af, hvad man siger i den sorteste, mest fundamentalistiske del af det amerikanske bibelbælte? Du ville have haft godt af et lille ophold på teologistudiet.

    Du minder mig om en student, jeg havde i min Aarhustid til et seminar om den engelske teolog, James Barr, som jeg altid beundrede om ikke for andet, så fordi han fløj Swordfires under krigen. Denne student, der var sort fundamentalistisk, ville lav e en opgave om Luther. Så mente han at være på den sikre side. Han kom tilbage efter et par uger temmelig rystet: Luther er ikke fundamentalist! Jeg sagde bare: Hvad havde du regnet med?

    Find nu et eller andet loalt menighedsblad at skrive i, når du vil komme med dit fromme sniksnak. Der er ingen grund til at belemre folk på disse blogs.

  34. Af Niels Lemche

    -

    Jamen, Niels Larsen, du er ikke bare krypto-humanist, men også romantiker! Interessant kombination.

  35. Af Niels Poulsen

    -

    Niels Lemche

    Nu vil du vel ikke også gøre Luther til humanist?

  36. Af Niels Larsen

    -

    @ Niels Lemche

    Nej. Jeg er på forkant med udviklingen og glæder mig til at se nogle politikere dingle fra trætoppene! 🙁

  37. Af Kasper Støvring

    -

    Jesper Lund:

    Danmark bliver ikke mere kriminaliseret pga. indvandring (set bort fra det seneste år, men dér har vi kun anmeldelser at holde os til), vi ved derimod, at indvandringen (især efterkommere) står for mere og mere af den begåede kriminalitet.

    Jeg har set på Danmarks Statistiks årsrapport fra 2008, med tal fra 2007, som du henviser til. Her kan man læse, at indvandrere og efterkommere står for en mindre del (nemlig 13 procent) af den samlede kriminalitet ift. den seneste rapport fra 2016 (hvor det er 18 procent), samt at kriminalitetsindekset tilsvarende er lavere i 2007 (tallet er 208 for statsløse palæstinensere) end i 2015 (hvor det er 359 for denne gruppe) (s. 161 i 2008-rapporten og side 75 i 2016-rapporten).

    Kriminalitetshyppigheden, som jeg også diskuterer, senest i dette indlæg, er også forøget for den yngre gruppe af mandlige efterkommere fra ikke-vestlige lande. I 2007 var den 18.9 procent (for de 20-29-årige), i 2013 var den cirka 24.5 procent. (Side 163).

    Hvad angår den grove kriminalitet, overtrædelse af straffeloven, er mønstret det samme. I 2015 stod mænd med dansk oprindelse for 74 procent af overtrædelserne (side 76), i 2007 stod de for 80 procent (side 176). Altså en stigning af udlændinges (alle indvandrere og efterkommere, men ikke-vestlige for den betydeligste andel) andel fra 20 procent til 26 procent.

    Fra 2008:
    http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=13434&sid=indv

  38. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, moderne teologer der aldrig har fået greb om Sønnen, ja det er flot! Den der gifter sig med tidsånden, sidder snart enke! Det fylder mig virkeligt med sorg, at man kan være så tæt på korset, og alligevel være så langt fra blodet. Iøvrigt skal ingen belære mig om hvad og hvor jeg skal give min mening til kende, mindst af alle du los moderatus!

  39. Af Flemming Lau

    -

    Jesper Lund, hvad dig angår skylder du stadig at give et svar på, hvad du vil gøre ved at “muslimerne” mindst er 13 gange mere kriminelle end danskerne, uanset hvordan du vender og drejer det!

  40. Af Jesper Lund

    -

    Kasper Støvring

    Tak for svar. Jeg har kun undersøgt straffelovskriminalitetsudviklingen samlet for mandlige ikke-vestlige indvandrere og efterkommere. Jeg fik beregnet at der er et fald på omkring 14% for denne gruppe for denne kriminalitetstype.fra 2007 til 2015. Rapporten ‘Kriminalitet,2015’ fra Dst viser et fald på omkring 25% for den samme kriminalitetstype totalt for befolkningen.

    Dette er i overensstemmelse med din indledende konklusion med den tillægsforklaring at grunden til indvandrere og efterkommere står for mere og mere af den begåede kriminalitet, skyldes at faldet i kriminaliteten i denne gruppe ikke er så stort som for den samlede befolkning. Derfor vil indvandreres og efterkommeres andel af den begåede kriminalitet vokse.

    Jeg synes emnet er interessant. Danmarks Statistik burde udvide kapitlet ‘Kriminalitet’ i deres ‘indvandrere i Danmark’ rapporter med statistikker, der viser kriminalitetsudviklingen over en 10-20 årig periode for de enkelte befolkningsgrupper, køn, alder, oprindelsesland osv.

  41. Af Niels Lemche

    -

    FLEMMING LAU, hvilke ‘moderne’ teologer kender du egentlig?

  42. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, du er simpelthen utrolig. Nu har jeg brugt aftenen, med kolde omslag for at køle ned og det varer ikke længe før jeg dapper i seng. Men som svar på dit spørgsmål kender jeg efterhånden en del og kan kun sige at jeg er glad for at de har skrevet under på at forkynde evangeliet rent og purt. De sidste 50 år har været en mærkelig tid hvad præster angår. Ligefra nogles oplevelser fra kz Neuengamme, over lysbillede shows fra israel.Senere div fortalere for det sociale evangelie i Sydamerika og ANC’s frihedskamp til statsløse palæstinensere og den sidste bog fra Rifbjerg i søgt relation til NT. Nu har menigheden en Tidehvervs præst der lever op til sin underskrift og mener det. Men for snart 20 år siden var det fakisk en gammel Frikirke mand der fortalte mig om begrebet omvendelse, selvom han og hans menighed også havde sig at slås med. Helligånden, NT og Ikast boghandel i skønt samdrægtighed har “skabt” mit “univers” Og det var, er og vil altid være håbløst umoderne. Men skidt med det, bare Jesus er den samme til evig tid! Go’ nat.

  43. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, du er simpelthen utrolig. Nu har jeg brugt aftenen, med kolde omslag for at køle ned og det varer ikke længe før jeg dapper i seng. Men som svar på dit spørgsmål kender jeg efterhånden en del og kan kun sige at jeg er glad for at de har skrevet under på at forkynde evangeliet rent og purt. De sidste 50 år har været en mærkelig tid hvad præster angår. Ligefra nogles oplevelser fra kz Neuengamme, over lysbillede shows fra israel.Senere div fortalere for det sociale evangelie i Sydamerika og ANC’s frihedskamp til statsløse palæstinensere og den sidste bog fra Rifbjerg i søgt relation til NT. Nu har menigheden en Tidehvervs præst der lever op til sin underskrift og mener det. Men for snart 20 år siden var det fakisk en gammel Frikirke mand der fortalte mig om begrebet omvendelse, selvom han og hans menighed også havde sig at slås med. Helligånden, NT og Ikast boghandel i skønt samdrægtighed har “skabt” mit “univers” Og det var, er og vil altid være håbløst umoderne. Men skidt med det, bare Jesus er den samme til evig tid! Go’ nat.

  44. Af Niels Lemche

    -

    Flemming Lau,jeg gentager: Hvilke moderne teologer kender du? Jeg kunne tilføje: Hvilke har du læst?

    Men som så ofte med folk med dine meninger, så har du taget patent på, hvad der er sand tro, og hvad der ikke er det. Det er sådan med monoteisme: Du og din Gud, og Gud nåde den, der er uenig med dig, for de må jo også være uenige med Gud (som altså i så fald kun er din Gud)! Det er måske den holdning, der har slået flest mennesker ihjel i religionens navn. Det er den holdning, der i øvrigt gennemsyrer Koranen fra den første side af.

    Så tag dig bare en beroligende pille til.

  45. Af HappyBREXIT heimlich

    -

    Nu har vi så endeligt fået en mand på banen, som har hår på brystet til at sige til Merkel at hun er Europas tåbeligste kone. Tak for det!. Løkke og Løfven – de 2 landsforrædere- bør stå i skammekrogen og tænke over sine synder og helst blive der -for ever sammen med Fjog Rasmussen

  46. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche, fed nat og skøn morgen, sekv rødhalsen er på plads, det bliver en god dag!
    For mig at se er moderne teologer, de der søge at tale ind i samtiden. Og jeg har ofte ikke mødt andre.

    Men en præst har en bunden opgave og det er at føre sognebørnene til en levende personlig tro på vores Herre Jesu Krist og hans frelserplan, herunder tilstedse at forankre troen. Intet mindre intet mere. Go’ morgen.

  47. Af Niels Larsen

    -

    “Nu har vi så endeligt fået en mand på banen, som har hår på brystet til at sige til Merkel at hun er Europas tåbeligste kone. ”

    Ja. Dejligt, at hun endelig får et verbalt rap over fingrene. Det er på høje tid og det er tiltrængt. Men Trump må godt skrue bissen endnu mere på overfor hende.

    Hun er direkte ansvarlig for de mange overfald, voldtægter, drab og terrorhandlinger, som er sket i Tyskland siden efteråret 2015. Det er hende, der har lukket barbarerne ind.

  48. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, i hvert fald har hun ikke selv voldtaget nogen; men man kan ikke være helt sikker på Trump.

  49. Af Niels Lemche

    -

    “Men en præst har en bunden opgave og det er at føre sognebørnene til en levende personlig tro på vores Herre Jesu Krist og hans frelserplan, herunder tilstedse at forankre troen.” skriver Flemming Lau.

    Jo, det er meget godt, men egentlig har præsten kun to opgaver: Forkynde evangeliet og varetage sakramenterne. Det sidste siger sig selv; det første er til konstant debat. Der er forkyndelsesfrihed i den danske folkekirke, som du måske ikke tilhører. Den, der udtrykte det hele mest præcist, var salig David Allen, når han altid sluttede sine shows med: May your God be with you.

  50. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Nej. Jeg er på forkant med udviklingen og glæder mig til at se nogle politikere dingle fra trætoppene! ” Niels B Larsen

    Lyder som en trussel mod Danske politikere?
    Hvilke ønsker du at se dingle fra trætoppene, kan du nævne navne?

Kommentarer er lukket.