Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem fremmede

Af Kasper Støvring 221

 

 

Krænkelseskulturen har vundet endnu et slag med nedlæggelsen af de satireindslag på DR, der lukkede grove vittigheder ud i æteren – om bl.a. handicappede, ”bøsser” og ”negre”. Og det sidste blev for meget af det gode. Mikkel Andersson har skrevet om affæren her på b.dk, og der var debat i Deadline om emnet med den altid gode Farshad Kholdskid som det lysende eksempel. På hvad? På modsigelsen af den politiske korrekthed – det undertrykkelsesinstrument, der har sendt Nye Borgerliges Pernille Vermund i Facebook-brummen for at skrive om den verserende debat.

 

Lad mig fremdrage et overset perspektiv på den ødelæggende politiske korrekthed, som er fremført af den slovenske filosof Slavoj Zizek. Zizek har argumenteret for, at den progressive anti-racisme er bæreren af den egentlige racisme. Man kan oversætte hans pointe med en omskrivning af det gamle mundheld, som tilskrives en anden stor komiker, Victor Borge: Smilet er den korteste vej mellem to mennesker. Omskrevet lyder det:

 

Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem to fremmede.

 

Den racistiske vittighed skaber nemlig en atmosfære af ”shared obscene solidarity”, som Zizek kalder det. Ved at udveksle grove vittigheder styrkes de mellemmenneskelige bånd. Det står i modsætning til den politiske korrekthed, der vil undertrykke den racistiske vittighed og dermed skabe et rum uden frihed, men fyldt med dominans. En undertrykkende, kontrolleret form for racisme, hvor den kølige høflighed, ”respekten”, dominerer – altså modsat den udveksling af såkaldt racistiske vittigheder, der skaber forståelse.

 

I vores aktuelle sag kan man sige, at den politiske korrekthed patroniserer sorte mennesker og forvandler dem på ydmygende vis til ofre, vi skal have medlidenhed med. De kan jo ikke tåle mosten, det, vi andre labber i os, alle de grove vittigheder om andre – og om os selv. Nej, sorte mennesker, dem af en anden ”race”, er sårbare børn, svage mennesker. Det er den politiske korrektheds budskab, og dermed fører kampen mod racisme til, at vi reproducerer racismen eller i hvert fald betingelsen for den. Med en i dobbelt forstand tanke på den verserende debat vil jeg tilslutte mig Searles ord om den sande humor: Den er sort med en smal hvid kant.

 

Præmissen for Zizeks pointe er, at vi mener det godt. Men jeg vil hævde, at selv hvis man ikke mener det godt, men faktisk håner mennesker med en anden hudfarve, så virker de racistiske vittigheder – oftest – afvæbnende på sigt, fordi vittigheden ikke længere er giftig: Hånen forudsætter muligheden for krænkede følelser.

 

Sagen om racistiske vittigheder falder sammen med debatten om udgivelsen af en bog, der viser, at danskerne ligger i bunden af ”det europæiske høflighedshierarki”. Det har at gøre med, at de sociale koder er blevet løsere og opdragelsen friere. Der er meget rigtigt i denne diagnose, også at det har at gøre med forfaldstendenser efter 68’ernes angreb på konformiteten og skammens fordrivelse fra kulturen.

 

Dog har jeg det lidt dobbelt med denne kritik af danskernes mangel på høflighed. Man kan også sige, at danskerne er frimodige, og at frimodighed hænger sammen med tillid og stærk fællesfølelse. Lavtillidskulturer har ofte en højere grad af høflighed. Et anekdotisk eksempel fra min nyligt overståede ferie i Frankrig: Her hersker høj grad af høflighed, men under overfalden er der en enorm, ubehagelig arrogance.

 

Vi ved også, at f.eks. multikulturelle storbyer ofte dyrker en mere “urban” tone. Men det er for det første ikke blot et overfladefænomen, det vidner også om en grundlæggende mistillid og frygt for, hvad frimodig tale kan føre til. I Danmark kan vi altså tåle mosten, fordi vi i bund og grund stoler på hinanden, indgår i et tæt, folkeligt fællesskab.

 

Det har også været min erfaring på internationale konferencer. Her har ofte været en atmosfære af kølig høflighed, af en så høj grad af “passende”, urban tale, at det hele af og til bliver ligegyldigt, intetsigende, fordi frygten for at krænke nogen – og minoriteter er der jo altid mange af – dominerer. Ingen har mod til at sige det, der skal siges. Det bliver helt parodisk nogle gange. “Tonen”, debatten er altså meget fri i Danmark, relativt betragtet.

 

Det er jo også en form for ærlighed, og danskerne er særdeles ærlige, eller sagt på en anden måde: De siger ofte deres mening, og det lyder nogle gange grimt. Omvendt tror man måske, at høflige mennesker er særligt gode eller ”anstændige” mennesker, eller at den kultur, hvor høfligheden trives, har en særlig stærk sammenhængskraft. Men som vi ved: Overfladen forveksles ofte med dybden og omvendt.

 

Høflighedsfraser er en del af hverdagens mikrosociologi, der spejler den store værdidebat i Vesten: Hvor langt strækkes ytringsfriheden, og er det godt med udstrakt ytringsfrihed? Ja, da! Men så skal man også kunne tåle ærlig, “uhøflig” tale og racistiske vittigheder. Uden at dårligt opdragne mennesker og – NB! – dårlige vittigheder skal undskyldes.

 

At balancere på grænselandet mellem det forbudte og det tilladte er, som man siger, i sig selv en kunst.

221 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    Vel i øvrigt – for engang skyld – et rimelig fornuftigt debatspor, der (endnu) ikke er kørt helt ud i hegnet (men tæt på). Keep up the good spirit – det der med at debattere er slet ikke så let, som det umiddelbart lyder til at være 🙂

  2. Af Karl Broholm

    -

    Så dumt og ubegavet at tale for at nedgøre menensker på baggrund af deres entnicitet.

    Er det så også okay at nedgøre jøder?

    Hvad med denneher jødevittighed:

    Hvem er den sjovest mand der nogensinde har levet. Hitler! Han tog nemlig gas på 6 millioner jøder.

    – og hvad med denneher:

    Hvor mange jøder kan der være i en folkevogn?
    – 45!
    2 på forsædet
    3 på bagsædet
    Og 40 i askebægeret!

    Hvad mener du Kasper? Er det kun de såkaldte “fremmede” vi må gøre grin med, eller er det også i orden at gøre grin med holocaust?

    Som altid bør man ikke med det samme klappe i sine små fede hænder, fordi man gør grin med de som den udbredte konsensus mener, man gerne må gøre grin med.

    Det er vel tydeligt for alle, at danske politikere nærmest står i kø for at trampe på de såkaldte “fremmede”, så at advokere for at det er iorden at trampe på dem med racistiske vittigheder, er noget svagpisseri.

    Er det ok med holocaust vittigheder. Svar udbedes kasper. Man kan ikke bare på en fribillet ytre sig så unuanceret som du gør her.

  3. Af Kasper Støvring

    -

    Jan P, jeg holder fast i tråden, men det er jo så anarkistisk som en middelstor børnehave! Jeg gør, hvad jeg kan. Men hvad sker der i nat?

  4. Af Flemming Lau

    -

    “Hundrede tusinde vis af hunde hadere, har fundet vej til Danmark! Det betyder intet. bare vi hunde er rige…!”

  5. Af Gabriel Marselis

    -

    En mand kommer ind på en cafe i Århus og beder om en kop kaffe uden fløde.
    Lidt senere kommer tjeneren tilbage og spørger:
    – Gør det noget, at det bliver en kop kaffe uden mælk? Vi er desværre udgået for fløde!

  6. Af Jan Petersen

    -

    Kasper Støvring, jeg kan levende forestille mig dilemmaet – blogger versus børnehavepædagog. Bortset fra det, så ved jeg ikke helt eksakt, hvordan Berlingske blogs er skruet sammen. Men kan blogger ikke åbne / lukke adgang efter eget ønske – og bare sætte blog i “night mode” (koble fra) og koble til senere?

  7. Af Kasper Støvring

    -

    Karl: Svaret er ja.

  8. Af Kasper Støvring

    -

    Jan, det er nok ikke en god løsning. Men jeg tror, jeg har fundet ud af at holde de værste spammere væk.

  9. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kaspar Støvring, svaret er Nej!

    Det er ikke i orden.

  10. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kasper Støvring,

    jeg går ud fra, at dit svar var om holocaust-vittigheder og ikke bare om at holde lukket om natten.

  11. Af Kasper Støvring

    -

    Lemche: Svaret var et principielt ja, for hvorfor skulle lige netop det område undtages? Jeg siger intet om, hvor vidt jeg synes den slags vittigheder er gode eller passende, det er de sjældent, og jeg understreger jo i mit indlæg “kunsten” at balancere. Omvendt: Selv det, der er sagt fjendtligt kan med tiden tæmmes og gøres ufarligt, hvis de rette mekanismer til at håndtere potentielt krænkende ting er på plads. Det er derfor, udstrakt ytringsfrihed er godt. Selv idioter mister betydning. Og det er derfor, politisk korrekthed er farligt. Men, ja, det er en svær øvelse. Det minder mig i øvrigt om debatten efter Benignis film om Holocaust, Life is Beautiful. Måtte en komiker lave en sådan film? Mange mente nej. Men ja, mener jeg. Den var endda rimelig god, så vidt jeg husker.

  12. Af Jan Petersen

    -

    Kasper, OK lyder fint. Egentlig burde blogs også kunne køre uden problemer, HVIS den enkelte blogger – vel at mærke – gider følge egen blog og høvle ALT ud, der IKKE overholder Berlingske egne meget simple retningslinjer:

    RETNINGSLINJER

    Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

    Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

    Redaktionen

  13. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kasper Støvring, OK, men pas på, at det ikke har nogen med historieløshed at gøre. Helt klart, at der har været mange af den slags vittigheder som f.eks. den om den hurtigste mand på en cykel: En jøde på vej gennem Hamburg i 1943. I Israel i de første år kaldte man dem, der undslap og kom til landet for “sæber”: I dag kommer der tre stykker sæbe til kibbutzen. Og de kan også gøre grin med det dernede. Så lige et klip af et israelsk satirisk program om Eichmanns henrettelse, hvor Eichmann til sidste hænger sig selv med ordene: Man skal da også gøre alting selv!

    Men når man er vokset op med erindringen fra mennesker, der faktisk var involverede og så film som dem, amerikanerne viste i Nürnberg, så er det overhovedet ikke morsomt længere.

    Men måske, når du er blevet lige så gammel som nu jeg, for så har du oplevet så mange eksempler på det, som holocaust symboliserer, at jeg ikke er sikker på, at du til den tid vil godtage jokes om det … og det er selvfølgelig et billigt tricks at sige dette. Men den forbandede krig har aldrig forladt min generation, selv om vi som jeg først fødtes nogle dage efter dens afslutning.

    Men igen, indrømmet, da de begyndte af vise Allo-allo, var jeg ærlig talt ikke begejstret; men det blev jeg.

  14. Af jan ulrik friis

    -

    Niels: “Det var ikke en vittighed.

    Det var en ondskabsfuldhed.”

    Minder mig om dengang Josef Stalins datter kom hjem med en kæreste, Stalin idømte kæresten 10 år i fangelejr i Gulag, det var ingen ondskabsfuldhed, men fordi kæresten ifølge Stalin var en vittighed!

  15. Af Per Torbensen

    -

    Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem fremmede,er ikke enig de skal nok vælges med omtanke i det forum de bliver fortalt i.
    1.Vittighed fortalt ved morgen bordet hos min tyske familie og venner i Holm Seppensen syd
    for Hamburg.

    Hvorfor skal tyskere altid spise 2 viagra piller på en gang,når danskere svenskere og nordmænd
    kan nøjes med 1 pille ? Fordi den første pille altid går i højre arm.
    Den vittighed faldt ikke i god jord og forsvarsmekanismerne bredte sig ved bordet.

    2.En vittighed fortalt ved aftensmaden på hotellet lige over for Auschwitz 1 ikke langt fra Birkenau 2,efter en lang dag med nedslående og forfærdelige oplysninger om mordet på jøderne der.Vi delte bord med et norsk søskende par,søsteren var sygeplejerske og var synlig berørt af hele dette forfærdelige område,broderen var og udtrykte klart antisemitiske udtalelser og fordomme,min broder kunne ikke nære sig som gammel militær mand.

    Ja vores familie mistede også et medlem i Auschwitz -nå hvordan blev der spurgt-jo han faldt ned fra vagttårnet og brækkede nakken.

    Søsteren græd broderen grinte uhæmmet og undertegnet krøb i et musehul af skam.

    3.Jøderne har også Deres vittigheder.

    Moishe kommer løbende hjem til Deres skjulested i Warszawa.
    Mor mor tyskerne er flygtet fra vores by-hvordan kan du vide det min søn ? jo nu råbes der på polsk,dræb jøderne.

    Ja alle vittigheder er ikke lige sjove,men afspejler måske alligevel lidt historie i kort form.

  16. Af Jan Petersen

    -

    Hvad er i øvrigt den “rigtige” version af historie skrivning – versus plantet fake propaganda shit? Som bekendt skriver den vindende part historien, MEN er det mon også udtryk for den “reelle” historie fortælling? Jeg vil tillade mig at TVIVLE !

  17. Af Flemming Lau

    -

    Det med at vælge sine “udtalelser” med omtanke, i forhold til forummet, kan jeg skrive under på. Undervejs til Østrig i starten af 70′ erne, gjorde vi holdt udenfor München. Et stort billede af Strauss fik mig til at udbryde ” Orv! Se Gøring!” Og så fik jeg ellers en overhaling af den gamle. Da vi stod på bussen igen, havde jeg fået midterskilning! Så kunne jeg lære det!

  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    JAN PETERSEN, hvad er egentlig rigtig historie? I fortvivlelsen over aldrig at kunne kommefrem til den sagde den franske historiker Lucien Febvre: Vi ved ikke noget om historien; vi rekonstruerer den altid.

    Det forhindrer naturligvis ikke os mennesker i vedblivende at forsøge at komme frem til historien, og fordi vi ikke ved noget om den , så får vi en masse morsomme og interessante rekonstruktioner.

    I øvrigt var der én taber, som skrev historien: Napoleon, som englænderne havde været så venlige at give et otium i ro og fred til sidst, hvor han kunne skrive sin version af historien. Englænderne var ganske vist ikke glade for den udgave; men man kan tage en tur til Paris og se den med egne øjne.

  19. Af Orla Guude

    -

    Fra en linedansers verden —
    Nu da begge sider af Øresund er blevet boplads for mange jihadister, er det på tide at Øresund skifter navn. Fra nu af har Danmark 3 bælter; Lillebælt, Storebælt og Bombebælt.

  20. Af Jens Hansen

    -

    Før Anden Verdenskrig forhånede, spottede og latterliggjorde JP jøder.
    Og forsvarede hitlers jødeforfølgelser.
    I 2001 da Fogh og Pia Kjærsgaard lagde deres sorte klamme hånd over Danmark blev det så muslimernes tur til hån, spot og latterliggørelse.
    JP ansatte en lang række muslimfjentlige højreekstremistiske bloggere til at stå for det beskidte arbejde.
    F.eks. Sennels, Morten Uhrskov, Jalving og hvad den slags nu måtte hedde.
    I 2003 løg Fogh Danmark ind i den forbryderiske krig i Iraq.
    Carsten Juste og JP valgte, at håne, spotte og latterliggøre muslimerne med de infantile og barnlige tegninger, da Danmarks myrderier i Iraq var på sit højeste.
    Så er man squ ikke for klog.

    Carsten Juste beklager sig over, at situationen eskalerede. Og at nogle rejste rundt og fremviste tegningerne.
    Det er nu hans egen fejl.
    Hvis tegninger ikke skulle have være vist uden for sognet, men blev bragt i al fortrolighed, så skulle JP sandelig have gjort opmærksom på det, før tegningerne blev bragt i JP.
    Ingen ønsker jo at løbe med sladder.

    Åsagen til krisen kan sammenfattes til JP`s infantile hetz imod muslimer siden 2001.
    Foghs forbryderiske krig i Iraq. Som JP bakkede hundrede procent op om.
    Leflende og ukritisk overfor Fogh.
    Og muhamed tegningerne som skulle spotte, forhåne og latterliggøre muslimer.
    Samtidig med at Danmark myrdede løs i Iraq.

  21. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos fake versus formentlig mere true historieskrivning – behøver man ikke bevæge sig helt tilbage til Napoleon. Tidshorisonten anno 2017 er blot tilbage til iscenesat terror stunt 9/11-2001, villigt rapporteret af MSM fake news. Få lidt styr på det emne, og historie forfalskning og renlivet propaganda forklarer helt sig selv !

  22. Af J Nielsen

    -

    “– Gør det noget, at det bliver en kop kaffe uden mælk? Vi er desværre udgået for fløde!”

    Og tjeneren … var neger? Antager jeg.

  23. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kim Kaos

    “Nogle gange skal der være plads til lidt “skurvogn” når mennesker mødes.”

    Enig – men kunsten er at vide, hvornår du sidder blandt ligesindede i en skurvogn, og hvornår du omgås mennesker med andre holdninger.

    I et socialt samvær er det nødvendigt at kende til en civiliseret omgangstone. Det er da også typisk, at når folk får for meget at drikke, så kan de lige pludselig huske sjofle, platte og racistiske jokes, som de ville skamme sig over at fortælle i ædru tilstand.

    En lakmusprøve. Ville du fortælle din egen famile disse jokes?

    Hvis en person på en arbejdsplads fandt på at sende en mail med en racistisk joke til en homoseksuel kollega eller en kollega af anden etnisk baggrund, så tvivler jeg på at han ville vinde prisen som firmaets ‘humørbombe’.

    Han ville højst sandsynligt få en fyreseddel.

  24. Af Arvid Holm

    -

    For år tilbage kunne man se en plakat pryde århusianske busser.
    Den viste det indre af en bus med en fordægtig sort silhouet blandt lutter lyse silhouetter.
    Teksten lød: Sortkørsel er kørsel på andres regning!
    Da et barn spurgte, hvad det betød, svarede den fortravlede moder: Det betyder, at negre snyder i bussen.
    Det resulterede i lidt smågrinen flere steder fra og en mor, der ved nærmere eftertanke blev kokrød i hovedet.
    Barnet blev formodentlig så skadet, at det senere blev medlem af Enhedslisten?

  25. Af P Christensen

    -

    Vittigheder kan også være ufrivillige.

    At Danmark på få årtier er kørt i havnen
    og er blevet både dysfunktionelt og verdens dyreste discountland,
    gennem bl.a EU (Europas Untergang) og negativ indvandring
    skyldes vore parodier af politikere.

  26. Af Jens Hansen

    -

    AF KASPER STØVRING – 18. JULI 2017 21:12
    “Jan, det er nok ikke en god løsning. Men jeg tror, jeg har fundet ud af at holde de værste spammere væk.”

    Tak.
    Man bemærker, at de tre spammere fra den yderste højrefløj, som plejer at ødelægge debatterne, holder sig i skindet.

  27. Af r. vangkilde

    -

    RACISME ER MANGEL PÅ OVERSKUD, – og sproget et politisk adfærd, som udtrykkes i kontant
    og primitivt adfærd af mangel på selvkontrol. DR har jo altid dyrket denne politiske undertone,
    af “de røde lejesvende” eller skal vi kalde det en politisk journalistisk kultur.

  28. Af Rikke Nielsen

    -

    Så skal man også kunne tåle, at nogle mennesker ikke vil give hånd – og ikke straks derefter fare i blækhuset og beskylde dem for at være uhøflige.

    Ellers er man jo en løgnagtig hykler, der i virkeligheden ensidigt tiltager sig retten til, at krænke andre under dække af, at det bare er for sjov.

  29. Af Martin Jørgensen

    -

    Apropos buskørsel i Århus og sort kørsel- ja dak Ja dak og ja dak -Nørbygård og Haugård i den hylende morsomme parodi på et par kontrollører fra Midttrafik er et godt eksempel på hvordan vi også gør grin med os selv, og mig bekendt er der ingen bus eller togkontrollør der har følt sig krænket, selv om de uden tvivl har måtte lægge øre til en del ‘morsomheder’

  30. Af Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem fremmede

    -

    […] På baggrund af P3s aflysning af et radiosegment, hvor ordet var frit for politisk ukorrekte vittigheder, skriver Kasper Støvring om sammenhængen mellem rummet for racistiske jokes og fællesskabsfølelse. Den ultrakorte konklusion er, at den racistiske vittighed er den korteste vej mellem fremmede. Den lidt længere, at selve det grænseoverskridende element i en race-joke skaber et frirum og en fællesskabsfølelse, som man ikke skal kimse ad, og som fraværet af ikke siger noget om et samtidigt fravær af racisme, men mere om kontrol og undertrykkelse. Læs Støvrings indlæg her: […]

  31. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Kasper Støvring

    “http://edition.cnn.com/videos/tv/2015/11/26/donald-trump-mocks-reporter-with-disability-berman-sot-ac.cnn”.

    Det er muligt, at den korteste afstand mellem mennesker er smilet, men her var kun trumptilhængere, der grinede.

    Vi skal ikke kunne ‘dække os ind’ ved at kalde det en vittighed, når vi overskrider grænsen for ganske almindelig anstændighed.

    I min bog kan man gøre grin med ALLE autoriteter (religiøse ledere, politikere og blogejere).

    Som en blogejer forsvarede sig:

    “Det er ikke alle blogejere, som er ubegavede.

    98% af os er intelligente.

    Det er de sidste 10%, der ødelægger vores renomé”.

  32. Af Km R Olsen

    -

    Rikke Nielsen
    Du har helt ret: Ikke at ville give hånd til kvinder er en vittighed. En religiøst funderet vittighed.
    Handlingen er komisk i et moderne samfund.
    Mener du, at hensigten med ikke at give hånd var at være morsom?

  33. Af hanne Nilsson

    -

    Kasper Støvring!
    Tak for dit indlæg!
    Jeg har ikke hørt det pågældende radioprogram,- Så det vil jeg ikke udtale mig om.
    Vi har altid fortalt vitser. Også nogle grove, og de dør af sig selv.
    Nu har vi renset vores sprog for gloser, som for os ikke havde en racistisk betydning. Og desuden omskrevet bøger.- Ren censur. Vi har tilpasset os de fremmede, for ikke at virke anstødelige.
    Mange sure kameler er slugt de senere år
    Vi skal passe på ikke lukke øjnene.., Vi har også ret til vores egenart.
    Ikke tro, at hvis bare folk får mad og tag over hovedet,- Så bliver de automatisk lykkelige..
    Nogle fra helt andre kulturer, har store konflikter med i bagagen, som de er slæbt med.
    Og underligt nok forstærket.
    Kan være den nye nabo, er ham fra fjendeland hjemme, og hvordan kan vi tillade det?. Medlidenheds kortet bliver trukket: ,- “Se mig,- hvor synd det er for mig”,-
    De forstår ikke vores åbne kultur,- for vi har uskrevne regler.
    Og jeg gider ikke humorforladte mennesker, de er aldrig glade at omgås.
    Mvh. Hanne

  34. Af Ivan Holt

    -

    Fint nok med vittigheder om 2. verdenskrig, det er trods alt over 70 år siden, men hvad med hvis der blev lavet vittigheder om de fornyelige terrorangreb i England, Tyskland el Frankrig, for ikke at tale om Utøya, tvivler på noget af “os” syntes de vil være sjove. Der vil man nok snarere sige, at det ikke er politisk korrekt. Har svært ved at se at de vittigheder skulle være den korteste vej mellem mennesker. Da der var en forfatter, der ville skrive og sætte et stykke op om Utøya, himlede ytringsfrihedens dronning Pia Kjærsgaard op, om at det kunne man ikke tillade sig.

  35. Af Niels Peter l

    -

    KM R OLSEN, ikke at det med håndtryk er så særlig vigtig. Mange steder i verden har man ikke praktiseret det, i Kina og Indien f.eks. Det er kulturbestemt, og givetvishar der ikke været helt få uden for vores kulturkreds, der har opfattet det som et overgreb fra vesten, at de skulle fravige egne normer og tiltage sig de fremmede, vestlige skikke.

    Men egentlig meget typisk, at de kan få en sådan plads i debatten, som det har haft.

  36. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Jeg er blevet kaldt sorttand, bliktand, jerntand, nazist, fascist, nasser, jobmasser, hattedame, løgner, der er kommer med stråmænd, gedepasser, deltager i gedeløb, højresvin og meget meget andet af et firkløver på bloggen. Jeg er selvfølgelig også blevet kaldt venstresvin og radikale Rosa af andre, fordi der skal navn på, ikke? Jeg vil efterfølgende teste vores deltagere, der gerne støtter mennesker fra Mellemøsten, eller selv er fra Mellemøsten. Kan de tåle tilsvarende ondskabsfuldheder, for vittigheder er det ikke, det de udgyder, men had. Har de så stort et overskud som L E M C H E f.eks, der må tåle udsagn om jøder fra alle sider højre som venstre. Jeg vil i øvrigt informere
    “humørbomberne”, J (Jens) H A N S E N og L S, at der nok er flere geder i Mellemøsten end i Island. Der er til gengæld masser af får i Island. F.

  37. Af Niels Peter Lemche

    -

    R. HARALD KRISTIANSEN, der er nu også masser af får i Mellemøsten, fedthalefår, og det er stadig nomadernes vigtigste husdyr; men de islandske lam smager bedst, undtagen dem fra Vestmannaøerne!

    Forresten skulle jeg have tilføjet ovenfor, at det i traditionelle arabiske samfund vist heller ikke er kutyme, at mand hilser på hinanden med håndtryk. Og hvad med det traditionelle Grønland?

  38. Af Glenn Madsen

    -

    Hvad med et par vittigheder om os selv.
    Danskerne er så indbildske, at de tror de kan undvære hovedet og det gør de også (Ha, Ha).
    Hvilken lighed er der mellem en dansker og en idiot? De er begge overbeviste om, at de IKKE er idioter (Ha, Ha). Harmløst, endnu!

  39. Af Jens Hansen

    -

    AF R. HARALD KRISTIANS EN – 19. JULI 2017 10:26

    Hvis Harald ikke sviner andre til, så er der vel ingen som giver Harald svar på tiltale.
    Haralds besynderlige interesse for undertegnede er absolut ikke gengældt.
    Den er faktisk ubehagelig.

  40. Af Kim R Ols en

    -

    Glenn
    Pointen er vel, at der ikke kommer bål i gaderne eller flagafbrændinger på grund af dine vittigheder. Du skal nok ikke engang forvente nogen påtager sig rollen som den krænkede….

  41. Af Kim R Ol sen

    -

    Venligst slet indlægget fra 11:04
    JH er på vej ud af kontrol, og så ved vi godt hvordan det ender.

  42. Af Niels Peter Lemche

    -

    KIM R OL SEN, lad ham nu bare selv gå planken ud. Kasper Støvring har da vist vilje til at sortere ukrudtet fra.

    Denne blog er uden tvivl også en prøve på, om det kan lade sig gøre at stoppe trollene.

  43. Af Jens Hansen

    -

    AF KIM R OL SEN – 19. JULI 2017 11:11
    “Venligst slet indlægget fra 11:04
    JH er på vej ud af kontrol, og så ved vi godt hvordan det ender.”

    Venligst slet dette indlæg fra Kim R Ol sen.
    Han er en af de værste til at ødelægge debatterne med personfnidder.

  44. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Kære Niels Peter Lemche
    At give hånden er et tegn på respekt i vores verdensdel. Når en mand ikke vil give en kvinde hånden for et godt eksamensresultat f.eks., bør han ikke være censor. De mennesker, der ønsker at benytte sig af de frihedsværdier og økonomiske gunstige forhold, som vi har i Danmark/Norden bør følge landets høflighedsskikke. Jeg er forretningsdrivende kvinde. Jeg ville aldrig handle med en mand, som ikke viste mig samme høflighed, som han ville have vist en mand. Så finder jeg en anden person. Hvis jeg kom til et land hvor hverken kvinder eller mænd giver hånd og hvor der gælder andre skikke, ville jeg acceptere de forhold, sågar også at gnide næse. For det handler om respekt, det sted man er.
    NPL du skriver dumme danskere på en anden blog, hvor jeg påpeger påsyge. Jeg synes ikke danskerne er dumme. Jeg skriver ikke korrekt dansk selv. Jeg er heller ikke ørn til kommasætning, men jeg prøver. Mit synspunkt er blot, pas på jeres sprog. En kvinde sidst i 30 erne kom til møde hos os i sidste uge. Hun sagde og jeg citerer. “Jeg behøves ikke fortælle jer, at jeg stillte min cykel op ad væggen”. Hun er i øvrigt dansk og uddannet på et pædagogseminarium.

  45. Af Gabriel Marselis

    -

    @J NIELSEN – 19. JULI 2017 1:48
    “– Gør det noget, at det bliver en kop kaffe uden mælk? Vi er desværre udgået for fløde!”
    Og tjeneren … var neger? Antager jeg.”

    Tjeneren var en indfødt bærer fra StorÅrhus; du ved byen ude i junglen vest for Valby bakke.

  46. Af Jens Hansen

    -

    AF NIELS PETER LEM CHE – 19. JULI 2017 11:16
    “Kasper Støvring har da vist vilje til at sortere ukrudtet fra.2

    lemche er her da endnu.
    Det fremgår vist ret tydeligt.
    At de tre sædvanlige fra højrefløjen ønsker at fortsætte med deres personfnidder.

  47. Af Kim R Olsen

    -

    NPL
    Svar vedr. at give hånden endte desværre i filteret.

  48. Af Flemming Lau

    -

    R. Harald. Kristiansen.
    Du skriver et let forståeligt dansk. Det kunne flere lære af og længere er den ikke…!

  49. Af Niels Peter Lemche

    -

    R. HARALD KRISTIANSEN, jeg skrev vist ikke “de dumme danskere”, men “die dumme Dänen”, så det var et led i det med de etniske jokes. Vi bruger eller brugte jo gerne “pølsetysker”, og således er der et væld af etniske tilnavne og jokes. Ved du i øvrigt, hvorfor belgierne if. andre ikke har fortænder?

    Hvordan er det med tyskere på russisk, er det ikke nemetsky?, dem, der ikke kan forstå.

  50. Af jan ulrik friis

    -

    Det er helt uakseptabelt at vi danske dagligt skal går rundt i angst, på dansk jord, det kan vores folkevalgte ikke være bekendt, ren selvdestruktion, en massesykose af undertrykkelse og angst and counting, på grund af islamisternes had, står vi danske nu til udslettelse, brændte danske flag og muhammedtegningerne som hund eller bomben i turbanen, som ingen længere tør at genoptrykke, i angst for muslimerne der vil slå os ihjel, ligesom en rektor i Sverige der nu ikke længere tør at hejse det svenske flag af angst for muslimerne, af angst hejser han derfor ikke længe det svenske flag over sin svenske skole i en lille svensk by!

    Gør derfor muhammedtegningerne som del det danske-svenske militærs feltudrustning, på diverse t-shirts og drikkekrus, som labels på jagerfly og panserkøretøjer, at så længe fjenden står i landet, påminder militæret hvad vi er opp imod!

    Så længe fjenden står i landet!

    Rettighederne til disse originale tegninger som copyright penge, souvenirs, feltudrustning, går til et godt formål, støtter de danske-svenske der er blevet ofre for den muslimske hærgen den massive vold og terror der altid følger i islamisternes spor!

    Vil muslimerne så ikke angribe vores militær? Det vil de, det er også meningen!

Kommentarer er lukket.