Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem fremmede

Af Kasper Støvring 221

 

 

Krænkelseskulturen har vundet endnu et slag med nedlæggelsen af de satireindslag på DR, der lukkede grove vittigheder ud i æteren – om bl.a. handicappede, ”bøsser” og ”negre”. Og det sidste blev for meget af det gode. Mikkel Andersson har skrevet om affæren her på b.dk, og der var debat i Deadline om emnet med den altid gode Farshad Kholdskid som det lysende eksempel. På hvad? På modsigelsen af den politiske korrekthed – det undertrykkelsesinstrument, der har sendt Nye Borgerliges Pernille Vermund i Facebook-brummen for at skrive om den verserende debat.

 

Lad mig fremdrage et overset perspektiv på den ødelæggende politiske korrekthed, som er fremført af den slovenske filosof Slavoj Zizek. Zizek har argumenteret for, at den progressive anti-racisme er bæreren af den egentlige racisme. Man kan oversætte hans pointe med en omskrivning af det gamle mundheld, som tilskrives en anden stor komiker, Victor Borge: Smilet er den korteste vej mellem to mennesker. Omskrevet lyder det:

 

Den racistiske vittighed er den korteste vej mellem to fremmede.

 

Den racistiske vittighed skaber nemlig en atmosfære af ”shared obscene solidarity”, som Zizek kalder det. Ved at udveksle grove vittigheder styrkes de mellemmenneskelige bånd. Det står i modsætning til den politiske korrekthed, der vil undertrykke den racistiske vittighed og dermed skabe et rum uden frihed, men fyldt med dominans. En undertrykkende, kontrolleret form for racisme, hvor den kølige høflighed, ”respekten”, dominerer – altså modsat den udveksling af såkaldt racistiske vittigheder, der skaber forståelse.

 

I vores aktuelle sag kan man sige, at den politiske korrekthed patroniserer sorte mennesker og forvandler dem på ydmygende vis til ofre, vi skal have medlidenhed med. De kan jo ikke tåle mosten, det, vi andre labber i os, alle de grove vittigheder om andre – og om os selv. Nej, sorte mennesker, dem af en anden ”race”, er sårbare børn, svage mennesker. Det er den politiske korrektheds budskab, og dermed fører kampen mod racisme til, at vi reproducerer racismen eller i hvert fald betingelsen for den. Med en i dobbelt forstand tanke på den verserende debat vil jeg tilslutte mig Searles ord om den sande humor: Den er sort med en smal hvid kant.

 

Præmissen for Zizeks pointe er, at vi mener det godt. Men jeg vil hævde, at selv hvis man ikke mener det godt, men faktisk håner mennesker med en anden hudfarve, så virker de racistiske vittigheder – oftest – afvæbnende på sigt, fordi vittigheden ikke længere er giftig: Hånen forudsætter muligheden for krænkede følelser.

 

Sagen om racistiske vittigheder falder sammen med debatten om udgivelsen af en bog, der viser, at danskerne ligger i bunden af ”det europæiske høflighedshierarki”. Det har at gøre med, at de sociale koder er blevet løsere og opdragelsen friere. Der er meget rigtigt i denne diagnose, også at det har at gøre med forfaldstendenser efter 68’ernes angreb på konformiteten og skammens fordrivelse fra kulturen.

 

Dog har jeg det lidt dobbelt med denne kritik af danskernes mangel på høflighed. Man kan også sige, at danskerne er frimodige, og at frimodighed hænger sammen med tillid og stærk fællesfølelse. Lavtillidskulturer har ofte en højere grad af høflighed. Et anekdotisk eksempel fra min nyligt overståede ferie i Frankrig: Her hersker høj grad af høflighed, men under overfalden er der en enorm, ubehagelig arrogance.

 

Vi ved også, at f.eks. multikulturelle storbyer ofte dyrker en mere “urban” tone. Men det er for det første ikke blot et overfladefænomen, det vidner også om en grundlæggende mistillid og frygt for, hvad frimodig tale kan føre til. I Danmark kan vi altså tåle mosten, fordi vi i bund og grund stoler på hinanden, indgår i et tæt, folkeligt fællesskab.

 

Det har også været min erfaring på internationale konferencer. Her har ofte været en atmosfære af kølig høflighed, af en så høj grad af “passende”, urban tale, at det hele af og til bliver ligegyldigt, intetsigende, fordi frygten for at krænke nogen – og minoriteter er der jo altid mange af – dominerer. Ingen har mod til at sige det, der skal siges. Det bliver helt parodisk nogle gange. “Tonen”, debatten er altså meget fri i Danmark, relativt betragtet.

 

Det er jo også en form for ærlighed, og danskerne er særdeles ærlige, eller sagt på en anden måde: De siger ofte deres mening, og det lyder nogle gange grimt. Omvendt tror man måske, at høflige mennesker er særligt gode eller ”anstændige” mennesker, eller at den kultur, hvor høfligheden trives, har en særlig stærk sammenhængskraft. Men som vi ved: Overfladen forveksles ofte med dybden og omvendt.

 

Høflighedsfraser er en del af hverdagens mikrosociologi, der spejler den store værdidebat i Vesten: Hvor langt strækkes ytringsfriheden, og er det godt med udstrakt ytringsfrihed? Ja, da! Men så skal man også kunne tåle ærlig, “uhøflig” tale og racistiske vittigheder. Uden at dårligt opdragne mennesker og – NB! – dårlige vittigheder skal undskyldes.

 

At balancere på grænselandet mellem det forbudte og det tilladte er, som man siger, i sig selv en kunst.

221 kommentarer RSS

  1. Af R. Harald Kristiansen

    -

    På bloggen hvor Helge Sanders forslag til Formel 1 løb drøftes, er der en lystig pige, som forslår gedekapløb og mener, at jeg kunne have chance i dette løb. En anden deltager foreslår kamelvæddeløb for at vise vores nydanskere respekt. Det er en god ide, det ville gavne flere, end gedevæddeløb og nok sjovere. Kamelvæddeløbet ville jeg foreslå afholdt på Amager Fælled. Jeg vil så tilføje, at Danmark kunne yderligere arrangere et Europamesterskab i stenkast for unge, under 16. Det kunne tilsvarende afholdes i Vollsmose. Det ville være i vikingernes ånd. DTU studerende, eller SUF ere(de er i øvelse efter Hamborg) kunne assistere med at udvikle stenslynger, der kunne skyde helt ind mod bymidten i Århus.
    Jens Hansen du har ikke min interesse. Jeg ved bare hvem du er. Det kunne jeg fortælle, men det gør jeg ikke på Berlingske.

  2. Af Mehmet Sami Gür

    -

    RACISME LIGGER I VESTENS GENER

    Frygt, had og intolerance er en del af den vestlige kultur. Vandalisme har europæiske rødder. (Social) darwinismen stammer jo som bekendt fra Europa (Storbritannien) og er moder-ideologi til alle (brutale) vestlige ideologier som kommunisme, fascisme, nazisme, kapitalisme, romantisme, satanisme, ateisme, RACISME osv. Skønt alle disse nævnte ideologier har vestlige rødder. Kolonialismen af den frie verden er igen en (uheldig) vestlig opfindelse. Tag f.eks. tragedien om ‘trekantshandelen’. Terrorismens ide-fader stammer igen fra vesten.

    Historien blev skrevet af vesten og derfor er det usandsynligt, at det hele skulle være en løgn. Så, tænk ikke engang over at nægte alt det jeg skriver her, fordi det her er fakta, som er taget ud fra anerkendte og vestlige saglige kilder.

    Kristendommen og jødedommen blev også ødelagt og lavet om af vesten implicit under dække af en anden vestlige ideologi – (post)modernismen og den såkaldte ‘videnskabelige fremgang’.
    Den vestlige (imperialistiske) kultur og mentalitet har aldrig tolereret og stadigvæk i dag tolererer på ingen måde anderledes- tænkende, troende og udseende mennesker.
    Nej, den vestlige kultur har valgt og stadigvæk i dag vælger at assimilere, fremmedgøre, forhåne, stigmatisere, udslette, forkristne (omvende), massakrere og m.v. anderledes- tænkende, troende og udseende mennesker i verden. Vesten har altid forsøgt og stadigvæk i dag forsøger at skabe én type verden.
    Det er anatomien af den vestlige identitet og kultur i korte vendinger og stikord. Derfor forekommer det mig ikke som en overraskelse, når emnet handler om racistiske, diskriminerende og forhånelige træk. I vesten er det ganske almindeligt at nedværdige mennesker med anden og anderledes baggrund.

  3. Af Niels Larsen

    -

    MEHMET SAMI GÜR

    Og det skulle komme fra et medlem af den mest beskidte og mest recistiske trosretning på denne klode?

    Tag nu hjem til din diktator – og bliv der!

  4. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “RACISME LIGGER I VESTENS GENER”

    Du er åbenbart for indskrænket til selv at se, at dét udsagn er ekstremt racistisk…

    Begrebet antiracisme er desværre efterhånden degenereret til kun, at betyde “had til jøder og hvide mænd”, fordi det bliver misbrugt på det groveste af mindrebemidlede tågehorn, som f.eks. Gür.

  5. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS LARSEN – 19. JULI 2017 13:15:

    Kom med faktuelle, saglige og ordentlige svar istedet for at angribe mig og min religion hele tiden. Dine svar kan ikke bruges til noget som helst. Og det dur ikke at forhåne religionen Islam. Islam er fredens religion, for ordet ‘Islam’ betyder ‘fred’. Desuden er religionen Islam åben overfor alle i verden. Derfor er og kan den ikke være racistisk. De få mindretal, som begår uhyrligheder i Islams navn, er, ikke andet end gale og sindssyge monstre, som misbruger religionen til deres beskidte interesser. Dem kan man ikke kalde værende for muslimer, ikke sandt? Hvis
    man f.eks. har problemer med sinden, så kan
    man hverken få lov til at arbejde eller foretage noget andet i livet, vel?
    Så, tænk dig lige om inden du ytrer dig for meget.
    Og nu kommer vi igen til den samme diskussion om Erdogan. Hvor mange gange skal jeg sige, at han (Erdogan) ikke er en diktator, men er en demokratisk og folkevalgt præsident…? Er demokratiet ikke et demokrati i Tyrkiet? Eller er det kun beregnet for vesten? Hvorfor har vesten så sammen med USA invaderet, sønderbombet og dræbt flere millioner uskyldige muslimer under dække af at give DEMOKRATI til den muslimske verden? Eller kan man give demokrati til den tredje verden med vold, krig og ødelæggelse?
    Du er virkelig naiv, uvidende og fyldt med had, vrede og fordom. Nåh, du har jo også vestlige rødder, igås?

  6. Af Niels Peter Lemche

    -

    Niels Larsen, det er nu ikke fordi Gür ikke har en pointe . Jeg var tidligere idag inde på, at håndtrykkene kunne opfattes som vestlig kulturimperialisme, og det er der ved Gud meget, der kan. Lad os lige droppe Gürs tåbeligheder et øjeblik, specielt hans nufundne kritik af vestlig videnskab — hvilket jo er et paradoks, for uden den havde der ikke være tre broer over Bosperus) — og så lige se på essensen: Det er korrekt, at vi i vesten har haft, og i mindre uddannede dele af befolkningen stadig har den opfattelse, at der kun er én måde at tænke på, vores. Det er så en ubehagelig kendsgerning, at vi ikke er så mange, men at f.ek.s. kineserne slet ikke deler den og mange gange ikke kan forstå den. Indierne er måske heller ikke helt med på vognen, og så taler mi om tilsammen 3 milliarder mennesker. Lidt beskedenhed kunne måske klæde os, specielt da vi jo godt ved, hvad vi har udrettet (igen de tre broer over Bosperus). Vi kan derfor tillade os at acceptere andre, fordi vi godt ved, hvem vi selv er, og hvad vi og vore fædre har skabt, og vi har overskud nok til at indrømme vore egne fejltagelser. Men specielt har det været en glæde at se, hvordan vores indgroede fremmedhad, had til anderledes mennesker, er blevet reduceret i nutiden, sorte er ikke længere sorte, men afro-et-eller-andet, åndsvage er ikke længere åndsvage, men retarderede, altså mennesker med færre gaver end vi andre, homoseksuelle skal ikke længere slås ned som hunde, men har fået deres verden anerkendt som en del af helheden.

    Det er selvfølgelig trist, at Gürs Tyrkiet bevæger sig væk fra denne moderne udvikling. Det var et dejligt land og nogle herlige mennesker at være iblandt.

  7. Af Flemming Lau

    -

    Den Tyrkisk danske Ishøj politiker Serit Ahmad Øzcan udtaler ;
    ” IS er ikke muslimernes opfindelse! Et godt bud er at Zionismen står bag. Zionismen styrer næsten hele verden, samt sidder tungt på salg af våben og produktion!”

    I Tyskland er Taylan Can lige blevet dømt for at skjule sin Anti Semitisme bag synonymet anti Zion’isme!

    Stol aldrig på Taqiyyah muslimer, de er fulde af løgn. I den Tyrkiske gruppe ser vi en enorm kriminalitet! De tæller ca 60 000, men der faldet 86 000 domme, alene i Danmark..!

  8. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Jeg vidste ikke, at en politisk metafor, som “vesten”, havde gener – endda racistiske gener.

    Men det skal man nok være en racistisk islamist, for at kunne se…

    Ifølge Weekendavisen, så viser en ny, norsk undersøgelse, at det stadig er islamistiske racister, der begår flest antisemitiske overgreb i “vesten” – dvs. Europa -, men at de venstreorienterede antisemitter nu begår flere antisemitiske overgreb, end de højreradikale antisemitter gør.

    Måske skyldes det, at de venstreradikale antisemitter har flere “racistiske gener”, end de højreradikale antisemitter har, men dog ikke lige så mange, som de islamistiske antisemitter har…

    – hvis man skal tro Gür…

  9. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF JAKOB SCHMIDT-RASMUSSEN – 19. JULI 2017 13:27:

    Det er jer, der starter med at forhåne, diskriminere og nedværdige mennesker med anden og anderledes baggrund på alle tænkelige måder. Det er også jer, der skriver et indlæg og begynder på en åben debat om det.
    Og så giver du Gud hjælpe mig skylden for racisme og anti racisme. I er simpelthen nogle usle hyklere i værste karakter. Sikke dog en uforskammet beskyldning at komme med. Stil dig foran spejlet først og snak ud bagefter.

  10. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “Hvor mange gange skal jeg sige, at han (Erdogan) ikke er en diktator, men er en demokratisk og folkevalgt præsident…?”

    Gür har åbenbart fortrængt, at Erdogan selv har erklæret, at han kun anser demokratiet som et middel til, at opnår magt, og når magten er opnået, så er der ikke længere brug for demokratiet.

    “Demokratiet er som en sporvogn; når man har nået endestationen (dvs. fået magten), står man af”…

    Erdogan mangler det, man kalder for “demokratisk bevidsthed”.

    Demokratiet er ikke kun et formelt system af regler og love.

    Demokratiet forudsætter også, at magthaverne og befolkningen selv er demokrater, og accepterer ånden bag de demokratiske spilleregler.

    Medierne er ikke frie i Tyrkiet, og derfor var det ikke en retfærdig valgkamp, hvor oppositionen fik mulighed for, at komme til orde.

    Hvis man vil indføre et mere autoritært styre på demokratisk vis, så er det desuden indlysende for enhver, der er i besiddelse af demokratisk bevidsthed, at man ikke kan nøjes med lidt over halvtreds procent af stemmerne, og at man ikke må kriminalisere det meste af oppositionen, eller fængsle menneskerettighedsforkæmpere og journalister på stribe – som den “moderate” islamist, Erdogan, har gjort.

  11. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt en dagsaktuel artikel på DR.dk om den islamiske sorte pest:

    “Saudiarabisk politi anholder kvinde efter video i miniskørt
    En video af en kvinde poserende i miniskørt og mavebluse i konservativ ørkenregion er anholdt af politiet.”
    http://www.dr.dk/nyheder/udland/saudiarabisk-politi-anholder-kvinde-efter-video-i-miniskoert

  12. Af Jakob S. Rasmussen

    -

    Gür skriver: “Hvor mange gange skal jeg sige, at han (Erdogan) ikke er en diktator, men er en demokratisk og folkevalgt præsident…?”

    Gür har åbenbart fortrængt, at Erdogan selv har erklæret, at han kun anser demokratiet som et middel til, at opnår magt, og når magten er opnået, så er der ikke længere brug for demokratiet.

    “Demokratiet er som en sporvogn; når man har nået endestationen (dvs. fået magten), står man af”…

    Erdogan mangler det, man kalder for “demokratisk bevidsthed”.

    Demokratiet er ikke kun et formelt system af regler og love.

    Demokratiet forudsætter også, at magthaverne og befolkningen selv er demokrater, og accepterer ånden bag de demokratiske spilleregler.

    Medierne er ikke frie i Tyrkiet, og derfor var det ikke en retfærdig valgkamp, hvor oppositionen fik mulighed for, at komme til orde.

    Hvis man vil indføre et mere autoritært styre på demokratisk vis, så er det desuden indlysende for enhver, der er i besiddelse af demokratisk bevidsthed, at man ikke kan nøjes med lidt over halvtreds procent af stemmerne, og at man ikke må kriminalisere det meste af oppositionen, eller fængsle menneskerettighedsforkæmpere og journalister på stribe – som den “moderate” islamist, Erdogan, har gjort.

  13. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 19. JULI 2017 13:35:

    Vi har før diskuteret om videnskabens ældgamle historie. Videnskaben blev ført videre til Europa fra den muslimske verden. Tag f.eks renæssancen i Europa. Det ved du udmærket godt, for du har licens i historielæsning. Og lad være med at kalde mig en tåbe, bare fordi jeg ytrer mig kontroversielt og anderledes ift. jer. Jeg har ligeså meget viden og kendskab, tak.

  14. Af Thomas Jensen

    -

    Citat Mehmet Sami Gür: “RACISME LIGGER I VESTENS GENER”

    Som Jakob Schmidt Rasmussen er inde på, er dette faktisk en ret racistisk udtalelse. Når jeg ser på dine holdninger om vores “racistiske vestlige kultur”, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at du da i hvert fald selv passer meget godt på det billede af den vestlige kultur du forsøger at tegne.

    Måske er det derfor du vælger at blive boende iblandt os, på trods af at du så åbenlyst afskyr alt hvad vi danskere er og står for? At du dybest set mener du minder mere om dit billede af os end om de fredselskende og tolerante muslimer du prædiker om?

  15. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Sami Gür – 12:55

    Jeg skal ikke afvise, at Vesten også begår fejl – modsat de mellemøstlie landes forsøg på barbrisk status quo, altså midddelalderlige osv.

    Ang. religion – så må alle revidere årtusinde gamle regel- og levesætninger, da ikke blot videnskaber, du ikke holder af heller, men menneskers tænkeevne – hvor den ikke holdes nede med bl a uvidenhed, tortur, fængslinger og drab for selv den mindste forseelse, som heller ikke altid er det; men mennesket evne og mulighed for at leve langt mere naturligt. Læs: i de landes ideologier, religiøse el politiske, som du forsvarer stort.

    Sandheden er da også, at det er langt mere besværligt med mennesker i frihed, hvorfor man også af uvidenhed om mennesket og de ‘love’, dette er indrettet efter, skrotter mennesket fremfor ideologi og magtstræb, hvor folk holdes nede med både uvidenhed og sågar holden dem i fortsat analfabetisme, hvor det kunne gøres andet for dem.. Det tør ‘man’ ikke. Det er for farligt, at mennesket kan tænke, og er man af andre opfattelser og ideer til at forbedreisær, så fængsles folk, også politiske modstandere.

    Derfor misundes Vesten (og jeg skal ikke forsvare, at der ikke er noget, der kan blive bedre – men i DK forlanges vi at skulle være både far, mor og endog Gud, der bare skal stå ret og sørge for alle fornødenheder, når hvem som helst banker på vores dør – og helst i langt større mængder, hvorfor vi stadig kaldes (ellers ville man vel ikke kalde os så eller opfatte os som sådanne) racister, nazister mm, fordi vi har en naturlig opfattelse, når noget bliver for meget, for uoverkommeligt (også aht til de indvandrere, der er her i forvejen).

    Hvad vil I gøre, når I er så langt ude I kan komme med det – hvem, hvad, hvor vil I rå rette jeres skyts ? Det ses jo også på blogge og debatter, at så
    længe vi gider svare (læs: så længe Berlingske ikke sørger for ordentig klima at debattere i (se næste indlæg fra mig)), så har I succes – og jeg henviser her til

    @ R. Harald Kristiansens indlæg her på bloggen dd 12:50),

    hvor det drejer sig om 2 el flere danskere på både Lilleørs blog nu og tidligere, inden for de seneste måneder. De har frit løb, hvis de ikke som Støvring har været venlig at gøre flere gange med frit opfundne injurierende, primitive og ligefrem perverse udtalelser om andremennesker, hvor de i enkelte indlæg nøjagtig skriver, hvad vi mange har klaget over i forh til dem – og hvor dum kan man være, når det er beviseligt – sort på hvidt i forhold til de mange andre indlæg fra dem, flest uden hoved og hale, andre svært læselige.

    Det kan man, fordi der blev åbenbart slettet et indlæg, jeg ikke har set, hvor en debattør, der ofte er temmelig udsat, åbenbart har været et el andet ikke acceptabelt overfor den ene af disse, hvor hun/han så fortsætter i en takke mail til Lilleør på bloggen, hvor hunfrit fortsætter med egne grovheder. Jeg lavede et indlæg – men det er så ikke, endnu i hv f, kommet på, om dette svineri fra denne debattørs side.

    Det er skinbarlig sadisme – og Berlingske overholder fortsat ikke egne debatregler og ignorere alle ønsker og udsagn og at få disse, nu mange, indlæg med sådant indhold fra disse. De fortsætter uanfægtet, fordi de kan – og hvor de fornægter at have gjort noget forkert – det er alle andre, der kommer med uhyrligheder. Sandheden er blot, at de er modstandere af borgerlige.

    Sådan form for debat, selv om den kan være både spids og hård, så er det fuldstændig ude i hampen uden substans i forhold til et givet emne fra en blog-opholder. Har man brug for, og jeg skal undskylde udtrykket, at pisse territoriet af’, så gør man det fra blog til blog og fuldstændig vilkårligt uden for også en blogholder netop foreslåede emne for debat.

    De søger som en slags almagt over bloggene og de mennesker, der efterhånden gider være der, i hv f på b.dk. Den slags hører endog babystadiet til!

    @ Støvring – ikke for at være uhøflig, kommer du som en vis rosin her i mit sidste indlæg:

    Det er et omfattende emne, og jeg er både enig og uenig, fordi så kunne vi, hvis vi var inviteret i et offentlig medie lige føle trang til at udsige et eller andet, hvis en anden deltager lige minder en anden deltager om en klovn, er grim i tøjer, taler perker-dansk, findes imbecil mmm – altså tankerne er ganske toldfri og kan dermed frit slynges et andet menneske lige i synet, hvis man føler sådan trang.

    Vi er nødten vis dannet og civiliseret omgang med andre for at til for at kunne omgås. Ligedan med hvem vi end møder på gade og vej, bekendte og venner – ellers stryger de da langt væk.

    Så – der er altså denne balance – uden at vi går over i en slags tysk overdreven høflighed, hvor aggressionerne og meget andet kan ligge og boble og som med nazismen så slå ud i lys lue.

    Det er vigtigt, at vi får tingene ud – men for mange mennesker har en del ophobninger (fra barndommen), så det gælder også for mange at se, hvor disse egentlig hører til. Blandt andet med indvandringen, så må de gå langt mere til kilden fremfor at forsvare, hvad de kommer fra – ment som: Ikke at se, hvorfor de er havnet her hos os el andre steder fremfor at kunne blive i et hjemland.

    Et emne, der nok ikke er helt uddebatteret med alene dette oplæg. Vi skal naturligvis have både humor og satire – som jo er afløb for aggressioner, hvor vi kan undgå det, der er værre – til en vis grad i hv f. For grove udsagn og fx tegninger fra også mellemøstlige lande kan føre til sådanne krige, og et sådant behov er på grund af indestængthed – ufrihed i kulturen så bliver det voldsomt. Derfor har vi også for en del særligt autoritære og mere aggrressive indvandrere hos os..:-)

    Kan ikke nå mere i denne debat – det er absolut FERIETID for mig NU! Mvh BHL

  16. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Sami Gür – 12:55

    Jeg skal ikke afvise, at Vesten også begår fejl – modsat de mellemøstlie landes forsøg på barbrisk status quo, altså midddelalderlige osv.

    Ang. religion – så må alle revidere årtusinde gamle regel- og levesætninger, da ikke blot videnskaber, du ikke holder af heller, men menneskers tænkeevne – hvor den ikke holdes nede med bl a uvidenhed, tortur, fængslinger og drab for selv den mindste forseelse, som heller ikke altid er det; men mennesket evne og mulighed for at leve langt mere naturligt. Læs: i de landes ideologier, religiøse el politiske, som du forsvarer stort.

    Sandheden er da også, at det er langt mere besværligt med mennesker i frihed, hvorfor man også af uvidenhed om mennesket og de ‘love’, dette er indrettet efter, skrotter mennesket fremfor ideologi og magtstræb, hvor folk holdes nede med både uvidenhed og sågar holden dem i fortsat analfabetisme, hvor det kunne gøres andet for dem.. Det tør ‘man’ ikke. Det er for farligt, at mennesket kan tænke, og er man af andre opfattelser og ideer til at forbedreisær, så fængsles folk, også politiske modstandere.

    Derfor misundes Vesten (og jeg skal ikke forsvare, at der ikke er noget, der kan blive bedre – men i DK forlanges vi at skulle være både far, mor og endog Gud, der bare skal stå ret og sørge for alle fornødenheder, når hvem som helst banker på vores dør – og helst i langt større mængder, hvorfor vi stadig kaldes (ellers ville man vel ikke kalde os så eller opfatte os som sådanne) racister, nazister mm, fordi vi har en naturlig opfattelse, når noget bliver for meget, for uoverkommeligt (også aht til de indvandrere, der er her i forvejen).

    Hvad vil I gøre, når I er så langt ude I kan komme med det – hvem, hvad, hvor vil I rå rette jeres skyts ? Det ses jo også på blogge og debatter, at så
    længe vi gider svare (læs: så længe Berlingske ikke sørger for ordentig klima at debattere i (se næste indlæg fra mig)), så har I succes – og jeg henviser her til

    @ R. Harald Kristiansens indlæg her på bloggen dd 12:50),

    hvor det drejer sig om 2 el flere danskere på både Lilleørs blog nu og tidligere, inden for de seneste måneder. De har frit løb, hvis de ikke som Støvring har været venlig at gøre flere gange med frit opfundne injurierende, primitive og ligefrem perverse udtalelser om andremennesker, hvor de i enkelte indlæg nøjagtig skriver, hvad vi mange har klaget over i forh til dem – og hvor dum kan man være, når det er beviseligt – sort på hvidt i forhold til de mange andre indlæg fra dem, flest uden hoved og hale, andre svært læselige.

    Det kan man, fordi der blev åbenbart slettet et indlæg, jeg ikke har set, hvor en debattør, der ofte er temmelig udsat, åbenbart har været et el andet ikke acceptabelt overfor den ene af disse, hvor hun/han så fortsætter i en takke mail til Lilleør på bloggen, hvor hunfrit fortsætter med egne grovheder. Jeg lavede et indlæg – men det er så ikke, endnu i hv f, kommet på, om dette svineri fra denne debattørs side.

    Det er skinbarlig sadisme – og Berlingske overholder fortsat ikke egne debatregler og ignorere alle ønsker og udsagn og at få disse, nu mange, indlæg med sådant indhold fra disse. De fortsætter uanfægtet, fordi de kan – og hvor de fornægter at have gjort noget forkert – det er alle andre, der kommer med uhyrligheder. Sandheden er blot, at de er modstandere af borgerlige.

    Sådan form for debat, selv om den kan være både spids og hård, så er det fuldstændig ude i hampen uden substans i forhold til et givet emne fra en blog-opholder. Har man brug for, og jeg skal undskylde udtrykket, at pisse territoriet af’, så gør man det fra blog til blog og fuldstændig vilkårligt uden for også en blogholder netop foreslåede emne for debat.

    De søger som en slags almagt over bloggene og de mennesker, der efterhånden gider være der, i hv f på b.dk. Den slags hører endog babystadiet til!

    @ Støvring – ikke for at være uhøflig, kommer du som en vis rosin her i mit sidste indlæg:

    Det er et omfattende emne, og jeg er både enig og uenig, fordi så kunne vi, hvis vi var inviteret i et offentlig medie lige føle trang til at udsige et eller andet, hvis en anden deltager lige minder en anden deltager om en klovn, er grim i tøjer, taler perker-dansk, findes imbecil mmm – altså tankerne er ganske toldfri og kan dermed frit slynges et andet menneske lige i synet, hvis man føler sådan trang.

    Vi er nødten vis dannet og civiliseret omgang med andre for at til for at kunne omgås. Ligedan med hvem vi end møder på gade og vej, bekendte og venner – ellers stryger de da langt væk.

    Så – der er altså denne balance – uden at vi går over i en slags tysk overdreven høflighed, hvor aggressionerne og meget andet kan ligge og boble og som med nazismen så slå ud i lys lue.

    Det er vigtigt, at vi får tingene ud – men for mange mennesker har en del ophobninger (fra barndommen), så det gælder også for mange at se, hvor disse egentlig hører til. Blandt andet med indvandringen, så må de gå langt mere til kilden fremfor at forsvare, hvad de kommer fra – ment som: Ikke at se, hvorfor de er havnet her hos os el andre steder fremfor at kunne blive i et hjemland.

    Et emne, der nok ikke er helt uddebatteret med alene dette oplæg. Vi skal naturligvis have både humor og satire – som jo er afløb for aggressioner, hvor vi kan undgå det, der er værre – til en vis grad i hv f. For grove udsagn og fx tegninger fra også mellemøstlige lande kan føre til sådanne krige, og et sådant behov er på grund af indestængthed – ufrihed i kulturen så bliver det voldsomt. Derfor har vi også for en del særligt autoritære og mere aggressive indvandrere hos os..:-)

    Kan ikke nå mere i denne debat – det er absolut FERIETID for mig NU! Mvh BHL

  17. Af Thomas Jensen

    -

    Citat Niels Larsen: “Og det skulle komme fra et medlem af den mest beskidte og mest recistiske trosretning på denne klode?”

    Men selvfølgeligt er Mehmet i hvert fald ikke den eneste her på siderne, der excellerer i racistiske udtalelser.

    På deres sprogbrug alene minder Mehmet Sami Gür og Niels Laren en hel del om hinanden.

  18. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF FLEMMING LAU – 19. JULI 2017 13:35:

    Det er fuldstændig korrekt, at IS ikke har noget med Islam eller muslimerne at gøre. IS blev grundlagt af CIA’s forhenværende chef David Petraeus. Selv Trump har sagt, at IS blev stiftet af Obama og Clinton administrationen. Stadigvæk ikke et nok bevis, så værsgod:

    https://www.google.dk/amp/s/amp.theguardian.com/commentisfree/2015/jun/03/us-isis-syria-iraq

  19. Af Jakob Rasmussen

    -

    Erdogan vandt valget, men Tyrkiet er det land i verden, der fængsler flest journalister og oppositionspolitikere, og derfor kunne oppositionen ikke komme til orde, og derfor var valget en ond parodi på en demokratisk valghandling.

    Erdogan har desuden selv erklæret, at han kun anser demokratiet som et middel til at opnå magt, samt at der ikke længere er brug for demokratiet, når magten er vundet:

    “Demokratiet er som en sporvogn; når man har nået endestationen (dvs. fået magten), står man af”…

  20. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF JAKOB SCHMIDT-RASMUSSEN – 19. JULI 2017 13:37:

    Og jeg læser faktisk i medierne, at psykisk og fysisk vold, angreb og selvtægt overfor Islam og muslimer i USA og Europa er stigende. Angrebene skulle angiveligt komme fra neo-kristne fundamentalister og højreradikale ekstremister:

    https://www.hrw.org/news/2017/05/11/hate-crimes-against-muslims-us-continue-rise-2016

  21. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Må jeg ikke svare Gür?

    Gür skriver, at Erdogan er demokratisk valgt.

    Det viser blot, at han ikke er i besiddelse af det, man kalder for “demokratisk bevidsthed”, for demokratiet kan ikke reduceres til, kun at være et sæt af formelle regler og love.

    Et velfungerende demokrati forudsætter også, at regeringen respekterer demokratiets ånd, og ikke misbruger sin magt til, at forhindre oppositionen i at fremføre sine synspunkter, og Tyrkiet er et af de lande i verden, der fængsler flest journalister og oppositionspolitikere.

    Derfor kunne oppositionen i Tyrkiet ikke komme til orde, og derfor var valget en ond parodi på en demokratisk valghandling – men dét skal man nok være demokrat for, at kunne se…

  22. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür, meget af jeres viden, hvis ikke den meste, kom fra grækerne, og via jer og flygtningene fra Byzans kom den til Europa; men så tog fanden ved europæerne netop i renæssancen, hvor Islam og den muslimske verden blev ladt tilbage stående på perronen, da den europæiske modernisme tog fart. Og det er det, alt for mange muslimer er så vrede over, for det er ikke morsomt at blive ladt tilbage på stationen. I kunne have udviklet jeg helt parallel og i samarbejde med os; men I blev stående og kom ikke videre, og det på trods af, at I i udgangspunktet kunne producere kunstnere på samme niveau som f.eks. Mimar Sinan. Jeg er, som du ved, et stor stor beundrer af hans arkitektur, som er mageløs, anderledes end de store italieneres i renæssancen, men en værdig repræsentant for en tradition, der ikke burde være gået i stå.

    Derfor blev I heller ikke en del af udviklingen af det europæiske menneske. I fik ingen Bacon, Descartes og slet ingen Locke. Kant forblev europæisk. Hele den kolossale tyske intellektuelle tradition, som Information bruges megen spalteplads på i denne sommer, ja, den gik jer forbi.

    Og så taler vi ikke om, hvad der skete efter James Watts.

    Og nu vil I, jeres præsident, simpelthen skrue tiden tilbage og lade som om verden er af lave, men i realiteten bekender han sig bare til det mørke, som lammede den muslimske verden for femhundrede år siden. Det er i orden, men hverken vi eller de nye store kulturer og økonomier, som vil dominere verden de næste flere hundrede år gider vente på jer. Kineserne? Nej, det ved Gud de ikke gider, og heller ikke inderne, i det hele taget ingen i sydøstasien.

    Få fingeren ud og vend tilbage til Mustafa Kemal. Der Tyrkiet, han bragte videre og ind i den moderne verden, havde forlængst forstået, hvad vi havde gang i, og dets kendskab til specielt udviklingen i Tyskland bragte jer langt. Men nu skal hættemågen og hendes mand have rullet det hele tilbage.

    Jeg beskylder ikke som andre her Islam for at være specielt racistisk og alt det, der kastet efter den; men den er en tung sten om halsen på sine tilhængere. Derimod blev den kristne humanisme en åndelig frigørelse, der i vores sammenhæng skabte den største kunst, de bedste komponister, de bedste forfattere, fantastiske naturvidenskabelige resultater, en utrolig rigdom og — efterhånden — en liberalisme, der gav plads til det meste.

  23. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt er jeg meget enig i, at Mujahideen, Al Qaeda / Osama Bin Laden, ISIL, ISIS, IS og andre galninge – er CIA kreationer. Men det ændrer ikke på det faktum, at Koranen er en politisk- og religiøs sort pest for alle de lande, der er underlagt den form for politisk- og religiøst tyranni !

  24. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Mehmet Sami Gür.
    Hvordan går det i Tyrkiet? Der er der vist ikke meget at grine ad. Godt for dig at du er hos os. Du virker som en fyr, der værner om din kultur, men er ekstremt ulykkelig. Troen holder dig i lænker. Lidelse er mange muslimers lod ser det ud til. Lad være med at skyde skylden på Vesten.

    Valget er dit, du og andre kom til Vesten. Det står dig frit for at rejse tilbage. Skaf dig et job i Tyrkiet. Problemet for mange indvandrere er, at de er afhængige af ydelser i Danmark. De bliver forsørget her og kan ikke tage sig sammen til at rejse, fordi det er alligevel mere behageligt ikke at skulle arbejde. På et tidspunkt bliver vi, der arbejder, trætte af at forsørge arbejdsduelige mennesker, som lægger os for had. Dette er ikke racisme, men virkelighed Gür. Jeg er ikke engang højreorienteret og heller ikke racist. Til gengæld mener jeg, at alle skal yde hvis de kan. Det jeg foragter mest er mennesker, der ikke gider arbejde og svindler sig i gennem hele tilværelsen og jeg er pokkers ligeglad med hvor de kommer fra, om de er rige eller fattige. Jeg har for eksempel den dybeste foragt for mine egne svindlende landsmænd under finanskrisen i Island. Tag skeen i egen hånd og hold op med at jamre, det er uværdig. Du skider i egen rede. I øjeblikket kender jeg en familie, der har tiltusket sig 2 store lejligheder betalt af kommunen. De lejer den ene ud og nu er de i Mellemøsten i mange måneder, selv om de er “truede” flytninge og de er på bistand. De har bekvæmmet sig igennem hele tilværelsen. De er blevet forsørget i Danmark i 30 år. De fejler ikke noget, andet end dovenskab. Faren arbejder med biler ved siden af sin bistand, moderen gider ikke engang tage sig af sine børn. Det gør kommunen. En anden familie et andet sted fra, samme sag. Jeg kender også den anden side på medaljen, de fittige indvandrere. Jeg går ind for hjælp til dem, der ikke kan klare sig, grundet sygdomme og arbejdsløshed.

    Du er velkommen til at provokere os vesterlændinge, men du må regne med at få svar på tiltale. Det er vel også racisme at svare dig, eller er det? Jeg regner dig ikke for en idiot, men besat af din tro.

    Husk det osmanniske rige, når du taler om ismer. Der var vist “et par” krige der.

    Husk Saudi-Arabien, Yemen, Qatar, talibannerne, ISIS, Al Qaeda og meget meget andet.

    Muslimer skyder al skyld på Vesten. I har ingen skyld kan jeg læs mig til. Det må være eget let liv I lever. Et liv uden skyld.

    Tag din familie tilbage til Tyrkiet, hvor alt er som du vil. Som jeg skrev sidste gang, afstanden gør menneskerne store (Erdogan) og bjergene blå. Tag din familie med til Tyrkiet. Kom tilbage hvis det alligevel er bedre i Danmark. Jeg nyder ferien i mit hjem i KBH. Du har fortjent et svar. Fortsat god dag. Mvh R.

  25. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF THOMAS JENSEN – 19. JULI 2017 14:00:

    Jeg skriver hvad jeg har læst, hørt og lært i de anerkendte vestlige kilder. Er det min skyld? Jeg er ikke en racist. Jeg er en fri muslimsk borger med dansk statsborgerskab og arbejde. En muslim kan ikke være en racist.

    – Kan du svare mig, hvor Hitler kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Mussolini kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Francisco Franco kommer fra?

    – Kan du fortælle mig, hvor De Gaulle og hans legion kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Margaret Thatcher kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Wilders kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Marie Le Pen kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Anders Behring Breivik kommer fra?

    – Kan du svare mig, hvor Mogens Glistrup kommer fra?

    Og mange flere…

  26. Af Niels Peter Lemche

    -

    Og Gür, mht. til dit sidste bidrag, ja, så er den samme antiliberale og antihumanistiske udvikling — en betændt byld i vores verden — klart på fremmarch i vesten, og mht. ballade og ødelæggelse er den på niveau om end ikke endnu så dødelig. Hamburg-balleden slog jo ingen ihjel, selv om hundredevis kom til skade; men hvem ved, hvad der sker næste gang?

    Men tag det roligt: Når det om en fem-seks år ikke længere kan skjules, hvad det er vores computerteknologi har gang i, så skal du bare se, hvad reaktionen bliver, når måske 40-50% af befolkningen opdager, at der ikke længer er brug for dens arbejdskraft. Det er slet ikke gået op for folk som flest endnu.

  27. Af Flemming Lau

    -

    NYHED-NYHED…! CIA stod bag IS og Al Zarqawi. Det er dog det mest fordrukne vrøvl, jeg længe har set!

    CIA hjalp sunni muslimske The Sons of Irak med håndvåben, da sunniernes blev trætte af Zarqawi’s halshugninger af sunni muslimer! Al Zarqawi var allerede igang i slutning af 1980′ erne!

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Abu_Musab_al-Zarqawi

  28. Af Niels Peter Lemche

    -

    Det næste fra konspirationsfantasten bliver vel, at CIA havde entreret med saudier for at få dem til at bygge the twin towers, så at et lille skub med plastikdrone kunne vælte dem. Ak ja

    Men tak til Kasper Støvring, fordi du gav os en mulighed for igen at kunen debattere og skælde ud på hinanden uden trollenes afbrydelser.

    Det fortjener faktisk at alle deltager i et hip-hip-hurrah!

  29. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür, når vi skal lege den leg: Franco kom faktisk fra Marokko, hvor han var tjenstgørende

    Men hvor kom (husk kom om de afdøde!) Mao fra?
    Hvor kom Djengis fra?
    Hvor kom Timur Lenk fra?

    Til gengæld:

    Hvor kom Kant fra?
    Hvor kom Mozart fra?
    Hvor kom Shakespeare fra?
    Hvor kom Goethe fra?
    Hvor kom … (du kan selv sætte navnet ind) fra?

  30. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    “En muslim kan ikke være en racist.”

    Du benægter fakta…

    For det er, som jeg konstaterede i et andet indlæg, islamistiske racister, der står bag de fleste antisemitiske forbrydelser i Europa, og de islamistiske racister, der overfalder jøder, er som regel fundamentalister, der ligger stor vægt på, at være i overenstemmelse med det, de anser for, at være den korrekte tolkning af islam.

    Hvis man anser andre, der har en anden tro for at være “vantro”, som “rettroende” har lov til at behandle som andenrangsborgere, som fundamentalistiske islamister gør, så er man indiskutabelt selv racist.

  31. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF R. HARALD KRISTIANSEN – 19. JULI 2017 14:28:

    Vi tyrkere kom her til Danmark ikke som flygtninge, men fordi Danmark havde brug for vores arbejdskraft. Danskerne har derfor inviteret os tyrkere velkommen til Danmark i midten af 1960’erne. Så, vi kom til Danmark for at give en ekstra boom og indsats til den danske økonomi og velstand, samt det danske velfærd, hvilket jeg er meget stolt af. Så, vi tyrkere har meget at skulle have sagt. Det kan ingen ændre og lave om på.

    Bare fordi jeg har andre og forskellige meninger, så er det ikke ensbetydende med, at jeg skal rejse hjem og prøve noget andet. Ikke fordi jeg ikke kan og ikke vil, men jeg er en del af det danske fællesskab og samfund. Og det vil jeg fortsat blive ved med at være. Jeg får mere respekt af at bevare min moder- kultur og sprog og samtidig kan jeg indordne mig den danske kultur, norm og det danske sprog med arbejde, netværk, fritid, bolig osv.
    Det kan stærkt og varmt anbefales. Prøv at leve i den virkelige som en stærk og respekteret borger istedet for i den lyserøde verden som røvslikker.

  32. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Hvis antallet af overgreb mod muslimer, der bor i vesten, stiger for tiden, så er det langt mere sandsynligt, at det skyldes stigende vrede og frustration over, at herboende islamister, samt tilrejsende, islamistiske “flygtninge”, takker deres nye medborgere for opholdet, ved at begå terror mod dem, end at det skyldes racisme…

  33. Af R. Harald Kristiansen

    -

    Enig L E M C H E. Som jeg tidligere har sagt til
    G Ü R, rejs hjem, du har hjemve. Dog er det somme tider afstanden, der gør menneskerne (Erdogan) større og bjergene blå. Har svar til Mehmet i filteret. Det blev for langt. Mehmet har fortjent et svar. Der findes en Mehmet, der har skreve bøger, som vejleder muslimer omkring deres liv i Danmark. Tjek hans bøger.

    Lad Goethes Unge Werhters lielser blive en obligatorisk læsning for alle muslimer i Danmark.

  34. Af Flemming Lau

    -

    NYHED-NYHED-NYHED…! ERDOGAL siger at Sudans Bashir ikke er RACIST, fordi en Muslim kan ikke være RACIST.

    Profeten siger at hvis man slår eet menneske ihjel. svarer det til at slå hele menneskeheden ihjel…! Men for Islam er kun muslimer = Menneskeheden. Jf Koranen er Jøder og Kristne Aber og Svin og Djinner! Og de omfattes altså ikke af “MENNESKEHEHEDEN! Islams verdenssyn er sort hvid! Dar al Islam betyder Islams Hus og Dar al Harb betyder Krigens Hus! Der findes ingen Fred, kun underkastelse eller død!

    Det er kernen for Taqiyyah muslimer! Den evige løgn for guds skyld!

  35. Af Thomas Jensen

    -

    Citat Mehmet Sami Gür: “Jeg skriver hvad jeg har læst, hørt og lært i de anerkendte vestlige kilder. Er det min skyld? Jeg er ikke en racist.”

    Jeg har læst, at “muslimer voldtager deres døtre”, men hvis jeg viderebringer det budskab, er jeg intet mere end en simpel racist. Du derimod, viderebringer en række racistiske budskaber for så at sige at du ikke selv er ansvarlig for indholdet? Sagt på borgerligt dansk, så synes jeg du skulle tage og blive lidt mere voksen, og så tage ansvar for det du siger og gør.

    Citat Mehmet Sami Gür: “Jeg er en fri muslimsk borger med dansk statsborgerskab og arbejde.”

    Tillykke med det. Det undrer mig dog, at du vælger at opretholde et dansk statsborgerskab, når du så åbenlyst foragter danskheden. Hvorfor søger du at være en del af noget du afskyr? Er du dansk, eller er du ikke? Hvis du ikke er, hvorfor så ikke vende “hjem”?

    Citat Mehmet Sami Gür: “En muslim kan ikke være en racist”.

    Det bærende budskab i den kulturkristne tro er, at “du skal elske din næste”. Hvordan kan du have en holdning til muslimsk kultur samtidigt med at du hævder at Hitler, Stalin og andre godfolk er en del af den kulturkristne og Vestlige kulturarv? Muhammad Atta, Osama bin Laden, Saddam Hussein, Muhammer Ghadaffi og al-Baghdadi er ligeså meget muslimer som Hitler og Stalin var kulturkristne.

    Dine argumenter minder faktisk i utrolig grad om de højreorienterede tosser, der render rundt på disse blogs og hævder, at alt ondt stammer fra islam. Den eneste forskel er, at du blot har rettet skytset den anden vej.

    Hvis den religion du tror på, virkeligt er fredens religion, så repræsenterer du den ikke særligt godt.

  36. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür, og det sidste er helt i orden. Der er intet i vejen for, at de mange etniske grupper, som nu findes i landet, bevarer de dele af deres kultur, du taler om. Det er kun en berigelse. Det samme gælder jo vietnamesere, ja, hvem som helst, der er kommet til os. Og du har naturligvis ret i at fremhæve, at I ikke kom til Danmark som flygtninge, men som fremmedarbejdere, som det den gang hed. Og efter tre generationer — den fjerde er vel allerede ved at vise hovedet — er det fuldstændig uretfærdig at sige andet. Integrationen er gået langt bedre, end folk på det yderste højre nogensinde vil indrømme; men deres Danmark er også kun deres egen lille minoritets. Men din ubetingede støtte til Erdogan kan betyde, at du og dine i stedet for at assimilere jer med os andre, dissimilerer jer, bliver mere og mere “anderledes”. Desværre har Erdogan spillet på den sidste proces med sine krav om at kunne henvende sig direkte til jer i vores begges lande.

    Så det, jeg vil råde til, er: Lad være med at overspille dine kort. I, dvs. tyrkerne i Danmark, har sandsynligvis mere tilfælles med den gamle danske befolkning end med den hoben, der er ankommet fra Mellemøsten og Nordafrika.

  37. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür, og det sidste er helt i orden. Der er intet i vejen for, at de mange etniske grupper, som nu findes i landet, bevarer de dele af deres kultur, du taler om. Det er kun en berigelse. Det samme gælder jo vietnamesere, ja, hvem som helst, der er kommet til os. Og du har naturligvis ret i at fremhæve, at I ikke kom til Danmark som flygtninge, men som fremmedarbejdere, som det den gang hed. Og efter tre generationer — den fjerde er vel allerede ved at vise hovedet — er det fuldstændig uretfærdig at sige andet. Integrationen er gået langt bedre, end folk på det yderste højre nogensinde vil indrømme; men deres Danmark er også kun deres egen lille minoritets. Men din ubetingede støtte til Erdogan kan betyde, at du og dine i stedet for at assimilere jer med os andre, dissimilerer jer, bliver mere og mere “anderledes”. Desværre har Erdogan spillet på den sidste proces med sine krav om at kunne henvende sig direkte til jer i vores begges lande.

    Så det, jeg vil råde til, er: Lad være med at overspille dine kort. I, dvs. tyrkerne i Danmark, har sandsynligvis mere tilfælles med den gamle danske befolkning end med den hoben, der er ankommet fra Mellemøsten og Nordafrika.

  38. Af Jens Hanse n

    -

    AF R. HARALD KRI STIANSE N – 19. JULI 2017 12:50
    “Jens Hans en du har ikke min interesse. Jeg ved bare hvem du er. Det kunne jeg fortælle, men det gør jeg ikke på Berlingske.”

    “Harald” har så absolut ikke min interesse.
    Hans syge interesse for undertegnede er uønsket.
    Jeg aner ikke, hvem “Harald” er.
    Og har heller intet ønske om at vide det.

  39. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 19. JULI 2017 14:43:

    Beklager min grammatiske små fejl. Der skulle have stået ‘kom’ istedet for ‘kommer’. Men det skrev jeg bevidst for at fokusere på, at denne virkelighed stadigvæk i dag er aktuel og gældende i vesten.

    – Hvor kom Saladin fra?

    – Hvor kom Mehmet den anden fra?

    – Hvor kom Selim den første fra?

    – Hvor kom Suleiman (the magnificent) fra?

    – Hvor kom Barbaros Hayreddin fra?

    Og

    – Hvor kom Ibni Sina (Avicenna) fra?

    – Hvor kom Farabi fra?

    – Hvor kom Hezarfen Mehmet Celebi fra?

    – Hvor kom Ibni Haldun fra?

    – Hvor kom Piri Reis fra?

    – Hvor kom Ebu Nasr Mansur fra?

    – Hvor kom El-Kereci fra?

    – Hvor kom El-Buruni fra?

    – Hvor kom Mimar Sinan fra?

    – Hvor kom Kindi fra?

    – Hvor kom Kattani fra?

    – Hvor kom Razi fra?

    – Hvordan blev Mozart inspireret til sine symfoni orkestre musik? Kan det have noget at gøre med det berømte osmanniske militær parade (Mehter)?

    Og jeg kan bare blive ved hele dagen lang…

  40. Af Ib Kyv

    -

    @Thomas Jensen

    Det er godt, at du kan se, at de fundamentalistiske islamister er højreradikale – endda ultra-højreradikale – antidemokrater, der bekæmper basale menneskerettigheder med terror mod tilfældige civilister og kunstnere, og som hader jøder.

    Sidste gang, Europa var blevet inficeret med antidemokratiske antisemitter, skulle der en verdenskrig til, for at stoppe dem.

    Men hvis vi handler på truslen fra de højreradikale islamister i tide, kan vi forhåbentlig undgå, at de antisemitiske antidemokrater igen bliver en reel trussel mod demokratiet.

  41. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos konspirationsfantaster – her er en af de absolutte eksperter på det felt:

    “Hillary Clinton ADMITS The CIA Started & Funded Al Qaeda ”
    https://www.youtube.com/watch?v=PJLR1LhxiN0

  42. Af Flemming Lau

    -

    Sådan, kan en Taqiyyah og Sharia muslim komme til at se ud, når han ikke styre sig..!

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3250181/Maniac-created-ISIS-medieval-barbarity-Al-Qaeda-chilling-new-book-charts-bloody-rise-fall-Slaughter-Sheik.html

  43. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt kan interesserede selv Google videre på emnet – “obama clinton created isis” – formentlig ikke vist på hverken DR, TV2 eller omtalt i øvrige lokale MSM fake news outlets. Men mere reelle fakta kan findes på nettet – for evt interesserede. Eneste valide konspirationsteori i så tilfælde er, hvis man ikke selv gider søge aktuelle fakta på alternative medier 🙂

  44. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür. pas nu på med Saladin, han var kurder. Uha uha, det bliver Erdogan ikke glad for.

    Og dine navne er jo stort set alle fortidige. De har ingen del i den udvikling især Vesteuropa gik ind i i renæssancen. Navnene er ukendte uden for din egen kreds — stort set — det er mine ikke. Går vi tilbage til middelalderen , kan det være, at du kan hive nogle frem i klasse med Dante Alighieri, selvom om jeg tvivler derpå.

    Men for at illustrere det:

    Ibn al-Kattani 951-1029 født i Cordova
    Abu Bakr al-Karaji 953-1029 født i Baghdad
    Abu Nasr Mansur 960-1036 født i Gilan i Iran
    Barbaros Hayreddin Pa?a, død 1546, født på Mytilini idag Grækenland
    Piri Reis født ca. 1465 halshugget af sultanen 1554 eller 1555.

    Begynder du at forstå det?

    I Nyere tid, ja, der “glemte” du Orhan Pamuk! Og du nævnte jo heller ikke Mustafa Kemal.
    Men din liste illustrerer til fulde min pointe: I gik totalt i stå, da renæssance satte gang i den europæiske udvikling.

    Jeg beklager, men gentager min opfordring: Få fingeren ud!

  45. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Hvis vi vil forhindre, at Islamisk Stat genopstår, så må kurderne have deres egen stat, for det er den eneste gruppe i området, der både har vilje og styrke til, at nedkæmpe de fundamentalistiske islamister, som har udnævnt vesten og demokratiet til deres hovedfjende.

    Den angiveligt moderate islamist, Erdogan, kan vesten ikke stole på i denne sammenhæng, for Erdogan tillod, efter alt at dømme, sin svigersøn, at handle olie med Islamisk Stat, og var på dén måde med til, at finansiere den islamistiske terrorstats kortvarige eksistens.

  46. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt et par afsindig spændende “dagsaktuelle” fessor-nyheder fra år 951-1555 – griner højt. I øvrigt for info skriver nu 2017 – aktuel dato 19.07.2017 🙂

  47. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Den tyrkiske nobelprismodtager, Orhan Pamuk, blev som bekendt forfulgt af både de tyrkiske islamister, og af de tyrkiske nationalister, da han konstaterede, at racistiske, tyrkiske muslimer begik folkemord på deres kristne landsmænd, i ly af Første Verdenskrig.

    Næsten alle verdens folkemordsforskere anser de muslimske tyrkeres folkemord på de etniske, kristne mindretal i Tyrkiet for, at være et folkemord – og det var endda dette folkemord, der fik Adolf Hitler til at tro, at de tyske nazister også kunne slippe afsted med, at begå folkemord på Europas jøder.

    Erdogan benægter dette veldokumenterede folkemord, samtidigt med, at Tyrkiet har myrdet op mod 50000 kurdere siden Anden Verdenskrig, og fortsætter undertrykkelsen af kurderne, og deres politiske repræsentanter.

  48. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 19. JULI 2017 15:36:

    De navne du nævnte er jo ligeså fortidsagtige!
    Vesten er i dag også gået totalt i stå. Den krise, som vi oplever i dag i hele verden skyldes stort set konflikter, optøjer, uenigheder, aldrende befolkning, dårlig beskæftigelse, manglende reformer, stigende højreradikal ekstremisme, stigende islamafobia og tyrkofobia og økonomisk tilbagegang i USA og Europa.
    Vesten kan i dag ikke længere producere nye opfindelser og dermed nye værdier og mærkesager for menneskeheden. Kina er heller ikke / kan ikke være alternativet, fordi kineserne har jo bare kopireret den vestlige kapitalisme og sammensluttet den med maoistiske kommunisme.
    EU er ved at kollapse og bliver angrebet fra alle hjørner. Selv trofaste medlemslande stå imod Bruxelles befalinger. USA står i dyb gæld og Trump gør det bare endnu værre.

    Hvis Orhan Pamuk kan godkendes som en videnskabsmand, så er det i høj grad fordi, han kritiserer Tyrkiet med vestlige briller. Han er bare en litteraturist og en blind idealist. Mustafa Kemal Atatürk har stiftet Republikken Tyrkiet ud af en kæmpe og gigantisk civilisation.

    En af verdens kendte aktiehandel legender, Jim Rogers, har forudsagt, at hele vesten kommer til at stå til ansigt med historiens største krise allerede i år eller til næste år. Det er en krise, som kan være den sidste dråbe til vestens dage er talte:

    https://www.google.dk/amp/s/amp.businessinsider.com/jim-rogers-worst-crash-lifetime-coming-2017-6

  49. Af Niels Peter Lemche

    -

    JAN PETERSEN, nu havde jeg jo heller ikke regnet med, at du skulle fatte en brik, så lige nu griner du lallende som en ren idiot!

  50. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Orhan Pamuk er ikke videnskabsmand – dét er der vist heller ikke nogen, der har påstået.

    Men Pamuk er en ærlig og grundig intellektuel forfatter og samfundskommentator, der i skarp modsætning til Erdogan, sætter sandheden højere, end magten, og som ikke har behov for, at lyve for sig selv og andre, om f.eks. de tyrkiske muslimers veldokumenterede folkemord på de kristne, etniske mindretal i Tyrkiet i ly af Første Verdenskrig.

Kommentarer er lukket.