Det er begivenheder, der ændrer verden

Af Kasper Støvring 234

 

Har vi helt glemt at diskutere vores unge iraker, der forleden angreb et ungt par med en økse? Han har angiveligt plejet forbindelse med den radikale islamisme. Det var vist et rent held, at vi ikke fik en ny Krudttønde-terrorist.

 

Hvorfor diskuteres dens slags tilfælde ikke længere? Af samme grund som vi ikke diskuterer nye tilfælde af tilvandret vold: Fordi vi vænner os til det; vi tilpasser os de forringede livsvilkår. Når vandmiljøet ødelægges, vænner vi os til at købe vand på flasker. Når vores sociale miljø forurenes, vænner vi os til at have betonklodser og militær i gaderne, ”sensitive områder”.

 

At vi vænner os til de forandrede vilkår betyder også, at der ikke handles, som der burde. Ok, der sker stadig skred engang imellem. I hvert fald retorisk. Socialdemokraternes nye udspil vil ikke ændre det store i politikken, spår jeg. Nu som før er det konventioner, der står i vejen. Og dem vil man vist ikke ændre ved. Men det nye udspil vil og har allerede ændret meget, retorisk set. Det har rykket grænserne for, hvad man kan sige.

 

Men det er altså ikke retorik, ikke samtaler og indlæg som dem, jeg har skrevet flere tusinder af i tidens løb, der ændrer noget. Det, der ændrer noget, er derimod begivenheder. Migrantbølgen i 2015 er en sådan begivenhed, og den har rykket Socialdemokratiet i retning af et nyt, klarere syn på indvandringens konsekvenser og villighed til at tage midler i brug, der for bare få år siden forekom utænkelige.

 

Et tegn på, at vi har at gøre med begivenheder, er, at vi knytter billeder til dem. Som hundredvis af migranter, der vandrer op ad motorvejene. Eller som de styrtende tvillingetårne, en af de helt store begivenheder. Faktisk har der fundet tre store begivenheder sted i min levetid: Murens fald, terrorangrebet den 11. september 2001 og Muhammedkrisen.

 

Det er altså begivenheder, ikke ideer, der forandrer verden. Det betyder ikke, at ideer er ligegyldige, for det er de rette ideer, der afgør, om begivenheden får den betydning, den bør have. Der er f.eks. stor forskel på, om islamiske terrorangreb eller Muhammedkrisen tolkes som en reaktion på vestlig aggression eller diskrimination, en uanstændig tone osv. – eller tolkes som et vidnesbyrd om, at fjenden er trådt tilbage på scenen og har erkæret os krig.

 

Man kan sammenligne frembruddet af en begivenhed – for en begivenhed er altid noget, der bryder frem og ind i vores tilvante verden og gennembryder den – med et slør, der rives itu. En åbenbaring eller apokalypse, som man kalder det i det religiøse sprog. Bag sløret ser man den virkelige verden. Det kan være skræmmende, sjælerystende og kan forvandle dig, måske endda ødelægge dig. Derfor ser man i visse helligdomme, at det egentlige, væsentlige er gemt væk bar et forhæng, et slør, og kun særligt indviede har adgang til det allerinderste i templet eller kirken. Almindelige mennesker må leve i illusionen for at bevare fatningen.

 

Hvad så vi, da forhænget blev revet itu i 2001? For nogle vidner blev forhænget måske bare trukket til side et kort øjeblik, inden det igen blev trukket for, og de kunne slumre videre. Omfortolke virkeligheden. Men hvad så vi andre? Eller: Hvad så jeg selv, der fik mig til at forstå min egen konservative ånd? Jeg så netop verden, som den er, med al dens fjendskab, risici, usikkerhed, midlertidighed, forgængelighed. For også vores egen civilisation er skrøbelig, endelig, og en dag forsvinder den i tidens malstrøm.

 

Dette er, hvad jeg kalder den konservative indsigt, som jeg altså selv fik adgang til, eller som jeg blev klar over, at jeg allerede rummede som slumrende ide, da terrorangrebet i USA den 11. september 2001 brød ind i mit liv. Jeg så det i min lejlighed på direkte tv, da det skete. Det var et seismisk jærtegn. Alle kan jo huske, hvor de var, da det skete. Også dét er et tegn på, at vi står over for en autentisk begivenhed.

 

Tiden er elastisk, som Niall Ferguson har skrevet. Begivenheder fordeler sig som punkter på tidens elastik. I 90’erne var elastikket spændt helt ud: Der var langt mellem begivenhederne. Efter 2001 slappedes elastikket, og vi oplevede mange begivenheder inden for få år. Terror i New York, Madrid, London, Nice, Bataclan, Krudttønden og Utøya, vi fik Muhammedkrisen, overgreb på kvinder i Køln og på piger i Rotherham, migrantbølgen og flere andre begivenheder.

 

Mit indtryk er, at tidens elastik kan blive endnu mere slapt. Og nok også vil blive det.

 

234 kommentarer RSS

  1. Af Niels Larsen

    -

    SVEND JENSEN

    Jow-jow. 🙂

    Men nu foregår moderne krigsførelse sjældent i snævre farvande fyldt med gamle forter langs kysten. 🙂

    Nu om stunder er krig absolut high tech, når den foregår stater imellem. Men jo helt low tech, når det er muslimske bastarder, der rammer civile.

  2. Af niels peter lemche

    -

    NIELS LARSEN – 28. FEBRUAR 2018 17:40, præcis det samme sagde man i 1914, da 1. Verdenskrig brød ud. Dit argument holder af Pommern til.

    HELGE NØRAGER – 1. MARTS 2018 7:00. Det er dirfekte forkert, at engelsk også fra om et år er et officielt sprog. Irland og Malta fravalgte engelsk, da de skulle vælge. Hvert land har ét officielt sprog. Men man kunne, da ingen har engelsk som officielt sprog, vælge det som det neutrale sprog — indtil, selvfølgelig, englænderne er blevet medlemmer igen om en ti til femten år.

    SVEND JENSEN – 1. MARTS 2018 8:16: Jo, men den 2. Verdenskrig sluttede ikke med kanonaden fra Moses og Aron. Tyskerne klarede også manglen på tilførsel af olie ved at lave syntetisk brændstof. De løb tør for det, da de allierede i sensommeren 1944 bombede de faciliteter, der producere den syntetiske olie. Og krigen ville ifølge Speer være standset i 1946, da Tyskland på det tidspunkt løb tør for brom (til kanonerne).

    Og endelig NIELS JUUL HANSEN – 1. MARTS 2018 0:07: Sandheden er ilde hørt; men det er et fast punkt på propagandelisten ovre i løgnefabrikken og hos deres danske allierede, de højrenationale, at det går ad helvede til. Det er den løgn, f.ek.s RT promoverer — men læg der mærke til, at RT stort set aldrig beskæftiger sig med Rusland, men kun med fortrædelighederne i Vesten.

    Englændernes politik, når man ser nærmere efter, er det dummeste, man har set i nyere tid. England har if hvad vi lærte i skolen siden Henrik VIII haft for vane at alliere sig med den næststærkeste magt på kontinentet for at holde den stærkeste i ave. Nu får de i stedet en allieance mellem de to stærkeste magter, Tyskland og Frankrig (som med Macron i spidsen har potentialet til at overflyve Tyskland, der er for afhængig af tungindustri) kastes i armene på hinanden. Alene de to stater til sammen har en volumen og en økonomi, der fuldstændig sætter Putins Rusland af. Englænderne opnår alene at blive fuldstændig marginaliserede.

    Det kan være, at man om halvtreds år, når man skal nævne den begivenhed, der havde størst betydning i vor tid, vil pege på valget af Macron, der gjorde Frankrig til et moderne land og satte det i spidsen for den europæiske udvikling, især i den periode, hvor englænderne ikke længere kunne agere bagslæbere.

  3. Af R.H. Kristiansen

    -

    Helge Nørager
    Jeg tror bestemt ikke noget dårligt om tyskerne og deres tekniske formåen, det kan ikke have være mig, der skrev om det. Jeg har arbejdet med tyske ingeniører mange gange og de er meget dygtige. Det er måske ikke mig du henviser til. Til gengæld læste jeg engang i et gammelt blad tilhørende min gamle farfar, om kanonen Tykke Berta fra 1. Verdenskig. Den var vist ikke nogen succes. Da de skød af kanonen, så sank løbet enormt og skulle hejses op efterfølgende, fordi metallet blev rent ud sagt blødt af varmen og løbet var så langt. Ideen var at tyskerne skulle kunne skyde til Paris. Det er langt, selv om det var fra det sydlige Tyskland. Tyskerne tabte 2. Verdenskrig, men vandt rent teknisk overfor englænderne. Hele det tyske produktionsapparat var smadret efter krigen, men med støtte og flid kom det op at stå igen. Derfor var det, at tyskerne tog den tekniske føring i forhold til englænderne, som ikke havde fået smadret deres gamle produktionsapparat. 2. Verdenskrig ændrede mange lande enormt og er nok det, der har ændret Island og Islands sociale og bymæssige struktur mest af alt. Befolkningen rejste fra land til by for at arbejde for amerikanerne, da de kom under krigen. England okkuperede Island oprindelig og så kom amerikanerne med deres chokkolade og nylonstrømper til de islandske piger, hvor nogle af dem lod sig besnære af strømperne og de solbrændte soldater. Nogle piger blev gravide og soldaterne rejste i krig eller hjem, døde og de fleste kom aldrig tilbage. Børnene blev Hermannsson og Hermannsdottir. Hermann er et almindeligt islandsk drengenavn, men betyder også soldat (hermaður) på islandsk. Efter krigen opstod basen i Keflavík med alle de ting, der tilknyttes militærbaser. Den har nu været lukket i mange år, men de fly, der overvåger Grønland er stationeret der på ny. Lufthavnen ligger der selvfølgelig stadigvæk. Halldór Laxness Islands nu afdøde nobelprisforfatter har skrevet bogen Atomstationen, hvor han gør grin med amerikanerne og deres støtter, for der var penge i skidtet. Og selvfølgelig har der været atomvåben i Island, trods udsagn om, at der ikke var nogen.

  4. Af Maria Due

    -

    Ulf Timmermann.

    Ingen af os kan forestille os vor egen tankegang uden det liberale indhold, som den er gennemsyret af. Du kan måske – pga. dine relationer til Østen – ane det. Ingen af os kan heller sætte os helt ind i en middelalderlig tankegang, medmindre vi tænker totalt religiøst, og det er selv Lau ikke i nærheden af at gøre.

    Der har længe været behov for at give liberalismen den kredit, den fortjener, og at skelne mellem den og de hæmningsløse meldinger fra fx LA. Den oprindelige liberalisme var jo dybt moralsk i sit udgangspunkt, og når man som jeg er klassisk liberal, fylder ansvar virkelig meget. Det er ikke noget man under nogen omstændigheder løber fra, hvis det kan undgås, og det er foragteligt at gøre det. Det handler heller ikke om at lefle for alt anderledes, og at lade lande overrende, som vi har oplevet det – i øvrigt ofte med større entusiasme fra De Konservative end fra store dele af Venstre. Tænk bare på, at mange af Venstres vælgere stadig er landmænd, højt forgældede og bestemt ikke begejstrede for velbeslåede hollandske landmænd, som slår sig op i Danmark. Hvor om alting er. liberal er ikke et entydigt begreb i vore dage. Men det ved du nu sikkert godt.

    En kort kommentar til Morten Uhrskovs glædestrålende hyldest til Trumps mærkværdige regime. Jeg gider ikke læse de daglige skandaler omkring Trump, for mig er han et hul i jorden og som sådan uinteressant. Men da jeg har brugt lang tid på at studere den amerikanske forfatnings rødder og tilblivelse, ved jeg, at der blev kæmpet hårdt for at udforme præsidentens rolle, så at han fik tilstrækkelig magt men på den anden side kan styres, hvis noget går galt. Det ligger jo inkorporeret i tankegodset om naturretten, at den tænkte “samfundspagt” indgået mellem regent og folk skal kunne opsiges. I et mellemstadium skal præsidenten desuden kunne forhindres i at lave for mange ulykker.

    Det princip ser ud til at fungere, om end man mere end fornemmer, at mange liger vandret i kulisserne. Jeg vil tro, at Trump trods alt er klog nok til at acceptere det, da han jo må være klar over, at han er på gyngende grund. Sidst er man gået i gang med at spænde ben for svigersønnen, og det skal også nok lykkes. Ud af det hele opstår måske et stærkere republikansk parti, og det er vel også det, Uhrskov er mest interesseret i, men at give Trump æren, mener jeg er forkert. Han er i en kort snor.

    Vi oplever det jo på forskellige måder, når amerikanerne forsøger at trøste europæere på grænsen af panik over tumlingen i manegen. Bare rolig, siger de indirekte, vi har fat i ham. Der har aldrig været en amerikansk præsident, som ikke i sidste ende satte Amerikas interesser først, men de færreste har været så uopdragne og tåbelige, at de udbasunerede til hele verden, at de gjorde det.

  5. Af Kasper Støvring

    -

    Ulf, jeg er hverken neo-liberal eller ditto konservativ, så jeg er ikke helt med. Eurocentrisk er en betegnelse for et vestligt syn, altså ikke en geografisk betegnelse.

  6. Af niels peter lemche

    -

    MARIA DUE, du ville nyde at læse nogle af Dame Frances’ (Frances Yates) bøger om renaissancegennembruddet — hvis du ikke allerede kender dem. Specielt hendes trlogi om renaissancefilosoffien: Giordano Bruno and the Hermetic Tradition, The Rosencrucian Enlightenment, og The Occult Philosophy in the Elizabethan Age. Hun skrev også flere spændende bøger om Shakespeare og om The Art of Memory.

    Det her er ikke skrevet for at være belærende, men fordi jeg fornemmer, at du vil sætte pris på disse studier. Jeg selv har i denne vinter lært enormt af at læse hende. Støvring ville også have godt af at læse dem. Og så vil alle have gav n at forstå Newtons placering i den tradition. Det kan få en til at tænke to gange om oprindelsen til den moderne naturvidenskab.

    I øvrigt ret så enig med dit sidste indlæg. Det er fuldstændig korrekt, at den måde, som man i middelalderen tænkte på, er et lukket land, især fordi vi kun har overleveringer fra det øverste lag, fra kirkens ledere og fra de kongelige administrationer, herunder de tidlige universiteter.

  7. Af niels peter lemche

    -

    R.H. KRISTIANSEN, lidt korrektion: De affyrede den fra bag stillingerne i Frankrig, og de kunne ramme Paris.

    Og så den med det tyske industriapparat efter 2. Verdenskrig. Det havde det faktisk fint. Pga Speer var der opbygget et spredt netværk af industri, som de allierede aldrig kom til (før i 1945). Der var enorme industriinvesteringer i Tyskland under krigen. Dvs. i 1945 havde de faktisk et fint produktionsapparat. Marshalhjælpen gav dem penge, så de kunne komme i gang med at bruge det. Det er en af baggrundene bag Wirtschaftswunder, som kom som en tsunami. Det var selvfølgelig kun i vest, for i øst afmonterede russerne det meste og sendte det til Rusland.

  8. Af Niels Larsen

    -

    MEHMET SAMI GÜR: “Det er den indre-fjende vi skal bekæmpe.”

    Enig. Og den består bl. a. af dine åndsfæller.

  9. Af Finn Bjerrehave

    -

    Hej Niels Peter Lemche har du svaret på kapitlet krigssejlerne ,ca.6000 Danske søfolk som i allieret tjeneste udførte et job som aldrig blev værdsat i Danmark, og først i 2017 fik sin mindeplads altså 70 år for sent
    Jeg har selv fulgt diverse udsendelser om disse brave mænd,s arbejde i mange år, men aldrig fundet svaret på glemslen, er det noget med Kommunisme?
    VH.Finn Vig

  10. Af niels peter lemche

    -

    FINN BJERREHAVE, det er nu heller ikke helt korrekt. Var det ikke 5.000 søfolk, der døde derude? Og mindeankret i Nyhavn lå der altså, da jeg var barn.

    Men ære være deres minde.

  11. Af Ulf Timmermann

    -

    “Ryst æ pos”, Støvring, som vi råber til bankospil, hvor jeg kommer fra. Ved godt, hvad “eurocentrisk” betyder, skolemester, men der findes ikke noget entydigt “vestligt livssyn” – ligeså lidt som der findes et entydigt kinesisk, eksemplevis. Hvad jeg understregede var, blandt andet med henvisning til dit kildeforbrug til dine oplæg, at du i det mindste (også) vender tilbage til Europa som en geografisk betegnelse. “Det gamle” eller det “Nye”, kan ikke huske, hvad Rumsfeld mente var hvad, eller begge dele.

    Maria Due,

    danskerne som sådan, og her kan de ikke afgrænses alene partipolitisk, er fremmedgjorte over for, og det ved du også selv, at Danmark fortsat er et producerende land, herunder et landbrugsland. For nu er vi jo et “Videns- og Oplysningssamfund”, vores nye “produktionsmåde”. Er selv opvokset på landet, på det nærmeste, og selvom landbruget selvfølgelig ikke står over kritik, er kritikken af det endt i en person-hetz af landmændene. Siger alt om fremmegjortheden. “Niveauet” i det hele taget.

    Hvad liberalismen angår, jeg er blot ikke noget særligt ideologisk menneske og definerer ikke mig selv som primært et politisk menneske. Men stadig forekommer det mig, at det var noget af en paladsrevolution, at vi en skønne morgen for nogle årtier siden vågnede op til, at nu hed vores politiske system ikke længere “borgerligt demokrati”, men “det liberale demokrati” – som så kort tid efter udnævnte sig selv til selveste “Historiens Afslutning” hen over hovedet på alverdens lande, kulturer og politiske systemer. Jeg var stået af – over for denne vestlige neo-universalisme. Idet hele taget, nu hvor du nævner Lau, jeg foretrækker i mit stille sind ofte vores “gamle tro” fremfor de flagrende nye. 🙂

  12. Af jEns haNsen

    -

    Til de uvidende.
    Ca. 6000 danske søfolk sejlede i allieret tjeneste.
    Heraf omkom ca. 1500.
    Og Finn Bjerrehave har ret.
    De blev først officelt hyldet for nyligt.
    Efter at de blev hyldet i Frankrig af engelske og franske politikere.
    Mindeankeret i Nyhavn er ingen officiel hyldest.
    Det er opsat på et privat initiativ.
    Ankeret blev dog foræret til denne private forening af søværnet.

  13. Af Niels Juul Hansen

    -

    MARIA DUE – 1. MARTS 2018 9:27

    Jeg er meget enig i dit indlæg.

    Jeg er sikker på, at GOP holder Trump i en kort snor (efter min mening kunne den godt være kortere). De har brugt Trump som en ‘nyttig idiot’ til at få gennemført de store skattelettelser for de rigeste, som altid har været en del af GOP’s DNA. Jeg tror derimod ikke, at de vil støtte ham, når det gælder hans nepotisme. Der har ikke være stor opbakning fra GOP hverken til hans datter eller svigersøn.

    Der hvor Trump kan gøre skade flere år ud i fremtiden er i forbindelse med udnævnelser af dommere, hvor neokonservative dommere kan få indflydelse på abort, skole etc.

  14. Af Glenn Madsen

    -

    Et par enkle forhold gør sig gældende i forbindelse med det multikulturelle samfund ‘Den Store Katastrofe’.
    1) Man bliver nødt til at påstå. at der ikke findes raceforskelle.
    (Videnskaben har, så vidt jeg er informeret, ikke selv har påstået dette, med det er mediernes fortolkning af resultatet. Videnskaben har kun gjort opmærksom på at variationen mellem grupperne er mindre end variationerne i selve grupperne.)
    2) Hvis der findes raceforskelle, må man påstå, at de er betydningsløse.
    3) Man må påstå at alle indvandrere er interesseret i at deltage i og at skabe det multikulturelle samfund.
    4) Man må postulere, at der findes et absolut værdisæt for alle mennesker.

  15. Af Ulf Timmermann

    -

    Jens Hansen,

    danskernes uvidenhed er forlængst lagt fra kaj, efter overgangen til “Videns- og Oplysningssamfundet Danmark”. Gælder også uvidenheden om de 5.000 sønderjyder, også et rundt tal, uden for “Kongeriget Danmark” og “Rigsfællesskabet”, der måtte lade livet i Den (første) store Krig. Glemt, nu dog ikke af politiske grunde, som Finn Bjerrehave antyder om søfolkene, blot en forglemmelse.

  16. Af niels peter lemche

    -

    OK, Jens Hansen, men ankeret blev doneret af flåden, og omtalen om det finder du på flådens hjemmesider. Mindesmærket blev betalt af en landsindsamling. Så man kan diskutere, om det var en officiel anerkendelse eller en statslig. En kilde siger 1072 omkomne, en anden (flådens) 1600 omkomne.

    Så jeg må naturligvis korrigere mig selv sådan hen ad vejen. Men det var ikke noget specielt mht. søfolkene. Hvor finder du de officielle mindesmærker for danske i allieret krigstjeneste, sådan et samlet monument. Mindelundene i København og Aarhus er vel mest for frihedskæmperne. Anders Lassen har sin gravsten i Argenta, og buster rundt omkring, bl.a. ved det nedbrændte frihedsmuseum sammen med Kaj Birksted, det store danske flyveres i RAF, som så groft blev fornigået, da den første chef for Flyvevåbnet skulle findes.

    Så der er måske en rød tråd her: Man var herhjemme ikke begejstrede for dem, der kæmpede i allieret krigstjeneste, og forsøgte at overse dem. Dekorerede militære som Burma-Peter måtte ikke bære deres udlandske ordener (han havde vist krigskorset), fordi danske officerer ikke havde det. Små sko er vist den danske nationalsygdom.

    Men tak for korrektionen.

  17. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Glenn Madsen

    En påstand er et udsagn, der fremsættes som en kendsgerning uden underbygning eller dokumentation.

    Hvad er din pointe.?

  18. Af niels peter lemche

    -

    NIELS JUUL HANSEN, for at bruge Popper, så kan man ikke falsificere en påstand/postulat.

    Man kan selv regne resten ud, når man ser på¨propagandaen også på disse sider.

  19. Af Glenn Madsen

    -

    NIELS JUUL HANSEN – 1. MARTS 2018 12:34
    Jeg takker for Niels Peter Lemches kommentar om falsificerbarheden af påstande.
    Min pointe er, at virkeligheden ikke kan modbevise påstandene.

  20. Af jan ulrik friis

    -

    Der findes i dette blogspor en L emche, denne er blevet stor i munden, denne bruger store ord men uden indhold hylder US imperiet, haw low can you go?
    Store horder af islamister står nemlig allerede i landet, det hele kalifat, selv M erkel indrømmer nu at EU opdeles systematiskt i islamiske no-go zoner, hendes selvskabte problem har taget overhånd, “Wir schaffen das nicht!”.

    Nu ødelægges og udryddes hele Vesteuropa i islamisk terror og anarki, og folket det etniske folk fortrænges helt systematiskt, derfor nu gælder det om at først få ryddet op i dette islamiske svineri, middelalderlige tilstande af vold, nu gælder det om at få kastet islamisterne på porten, tilbage til Mellemøsten og Afrika hvor islamisterne hører hjemme, at ikke vores folk med alt kultur og civilication alt bliver fortræng udslettet fra eget land, som vi alle ser det ske!

    Om L emche havde ventet til denne dag denne time: P utins tale i Q&A, da ville L emche vide klar besked at US og Nato styrkerne håbløst forældede, dinosauriusser på lerfødder, Nato styrker i kviksand på Østfronten, som P utin idag i helt klar besked, i klar tale at det russiske system er nu operativt, det er ubegrænset, og det betyder i klar tale at det er ubegrænset et helt unique hyper – sonic system, no limit, unlimited, ubegrænset!!!

    Dette sikkert en overraskelse for L emche, sandsynligvist om denne dag denne time L emche og L emches US- lakajer såsom UEJ- B smidt vil I gyse, jeg kan kun føle medlidenhed!

    De der denne dag hørte P utin i Q&A, mon ikke tonen har fået en helt anden lyd, Nato styrkerne kan nu godt pakke sammen og gå hjem forlade Østfronten, GAME OVER, lad alt militærudstyr stå ruste op hvor det står det er forlængst forældet, , Hr L emche du og dine US lakajer kommer at gyse, i er for længst sat skakmat, ikke nok med det, nej ikke nok med det, de islamiske horder, fjenden står allerede i landet, dette er en islamisk magtovertagelse af Vesteuropa vi nu alle er vidne til, US lakajer der kun triller tommelfingre på Østfronten, vi må tilbage til basic, efter dagens Q&A finden den gamle, den støvede automatiske telefonesvare frem at “Danmark overgiver sig betingelsesløst”, Og ellers kikke dybt i G listrups alle arkiver og efterladte skrifter, efter alle tænkelige og utænkelige gode råd at øjeblikkeligt få kastet muhamedanerne på porten, G listrup fik jo ret, at fjenden disse islamiske horder står allerede i landet, hærger Danmark i vold-voldtægter og systematisk terror, nu er det tid at få ryddet op i svineriet denne islamiske 5 kolonne virksomhed på dansk jord, nok er nok, rydde Danmark og Vesteuropa for islamiske horder, inden den totale selvdestruktion, inden kalifatet tager overhånd!

    Selv M erkel indrømmer nu at islamisterne fortrænger folket, og forvandler landet i no-go zoner, hvad er helt uakseptabelt!

    På denne dag kan jeg kun føle medlidenhed og disforagt dette ynkelige “US imperium, deres latterlige Nato lakajer, usle typer de er for længst sat skakmat…..på denne dag hvor P utin har talt!

  21. Af Flemming Lau

    -

    Der var ca 2000 søfolk der omkom under allieret konvoy tjeneste. Danske besætninger havde iøvrigt den tvivlsomme ære, ofte enten at blive placeret i front eller bagerst i konvoyen

    Ellers enig med Lemche i kritikken af. forsvarets dårlige behandling af danske veteraner fra allieret krigstjeneste. Og det skal endda ses i lyset af OSS og SOE’s måben over og stærke kritik af at den danske Brigade, forsat federe den i Sverige efter 29-8-1943.

  22. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Glenn Madsen

    “Min pointe er, at virkeligheden ikke kan modbevise påstandene.”

    Den kan man heldigvis godt, men det er op ad bakke.

    Hvis du tager Trump som et eksempel, så fortæller han så mange løgnehistorier, at medierne knap kan følge med. Det er jounalistisk meget ressourcekrævende at bruge så meget tid på afsløre en patologisk løgner. Og så bruger Trump også det gamle Goebbelstrick med at gentage løgnene ad nauseum.

  23. Af niels peter lemche

    -

    NIELS JUUL HANSEN, men så ved du også godt, at spørgsmålet må komme: Hvad er virkeligheden?

    Så den er måske ikke så nem endda. Men virkeligheden kan f.eks. være det, et næbningeting når frem til; men er det nødvendigvis sandheden?

  24. Af GlenN Madsen

    -

    NIELS JUUL HANSEN – 1. MARTS 2018 13:42
    Ok! pointen er, at disse påstande opfattes som ideologiske påstande. Ideologien kan ikke gendrives af virkeligheden. Et eksempel er den maxistiske ideologi. Simone de Beauviors kommentar til Stalins forbrydelser, da verden fik kendskab til dem, var, at de fra et ideologisk synspunkt var uden betydning.

  25. Af niels peter lemche

    -

    Kære Kaspar Støvring,

    For lige for en stund at vende tilbage til dit indledende emne om begivenheder:

    Har du set den nye film om Churchill? Måske var den vigtigste begivenhed i det 20. århundrede, da han nærmest alene af alle sagde nej til at forhandle med Hitler. Churchill og kongen stod sammen i dette (og det var der flere grunde til). Lad os bare for et øjeblik forestille os, hvad der var sket, hvis han havde indvilget heri, og England havde lagt sig på ryggen. Så havde Hitler vundet sin krig.

    Så på trods af englændernes nuværende tåbeligheder, så skylder vi dem og deres daværende leder så utroligt meget, at man ikke kan lade være med at holde af dem.

    Så en stor begiv enhed behøver ikke at være en, der blev indledt med bulder og brag.

  26. Af jENs hAnSen

    -

    Hvad angår mindehøjtideligheder ved mindeankeret i Nyhavn.
    Så er de eneste faste deltagere normalt fagforeningen 3F og Danmarks Marineforening

  27. Af niels peter lemche

    -

    JENS HANSEN,

    Det passer jo meget godt med det, jeg skrev. De faldne den 9 APR er mindet på en indskrift i Søgaardlejren (hvis den stadig er der) foran kommandantens kontor. Men egentlig fik de først deres minde med filmen 9 april.

    Vi er så elendige til den slags. Tænk bare på al balladen om de udsendte. De har nu fået deres dag — selv om det nok ikke er efter din mening. Men en spillefilm om Anders Lassen, V C, havde nu ikke været helt galt afmarcheret. Eller de kunne have lavet en om Karen Blixens broder, der fik VC i den 1. Verdenskrig I(han var ikke den eneste dansker i den krig)..

  28. Af Finn Bjerrehave

    -

    Måske den største begivenhed siden 1945, Brexit, nemlig W.Churchill gik i krig for markedet Europa, og nu trækkes tæppet væk under samarbejdet, og England som før de store krige verdens navle, nu måske Europas fattigste land, hvor Scotland Nord-Irland måske vælger udtræden af Storbritannien og hvad går der af disse tossede Englændere som ingen gang har en forfatning, men lader sig kue af 2 millioner tossede Englændere.
    Pudsigt holder vi så meget af England,måske fordi England i 1801 bombede København som den første hovedstad i historien, samt de tog vores flåde, men senere købte vores Bacon, og som Hitler var bange for at England ville besætte Danmark, og Tyskerne kom dem i forkøbet, og flere bomber undgik Danmark, fordi tyskland skulle til Narvik og hente Svensk jernmalm fra Kiruna, som Svenskerne villigt solgte, og England ikke måtte beskytte.
    I krigens år, slog Englænderne flere danskere ihjel ved fejlbombardementer end selv Hitlertyskland gjorde, og krigssejlerne blev holdt ud i strakt arm lige til 2017.
    Historiens afsløringer. Finn Vig

  29. Af Jan Petersen

    -

    Her i øvrigt et brugbart link til det, vi alle – udenfor magtelitens inderkreds – er udsat for 24/7 . . . . Psychological Operations (United States). Dette Wikipedia link tager udgangspunkt i USA, men gælder alle lande verden over. Læs det og bliv lidt klogere.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Psychological_Operations_(United_States)

  30. Af jeNs haNseN

    -

    Da Danmark blev besat af Tyskland var Anders Lassen forhyret på et Maersk Skib.
    Han tilhørte den del af besætningen som, i modstrid med rederiets ordre, forlangte at man sejlede til en allieret havn.
    Om dette er årsagen til, at han ikke er rigtigt er i kridthuset i nogle kredse. Det ved jeg ikke.

  31. Af R.H. Kristiansen

    -

    Tak for korrektionen Lemche. Det er lang tid siden jeg læste det gamle blad og jeg har nok ikke været særlig god til geografi dengang, i 8-9 års alderen. Tykke Berthe var godt nok stor kan jeg huske og kaldt efter Krupps datter. Jeg husker, at der var en der hed Dora og den var endnu større, så vidt jeg husker. Også udført af Kruppfabrikken. Jeg er ikke stærk i militær og krigshistorie, min historiske styrke ligger i kunst, design og arkitektur. Jeg har dog studeret Gjethuset og området i Frederiksværk, hvor nogle af de første danske kanoner blev støbt efter 1757 og frem. Desværre blev industriområdet omkring Gjethuset revet ned. Man brugte højdeforskellen fra Arresøen og ned til byen til at danne vandkraft. Der blev gravet en kanal fra søen og ned mod byen, fordi den gamle forbindelse fra søen til Kattegat og senere Isefjorden sandede til. Nede ved åen og kanalen opførte man krudthuse, som var lavet på den snedige måde, at facaderne ind mod området blev lavet lette, udvendige og mod veje blev de lavet af stærkere konstruktioner og volde. Således eksploderede de ved ulykker ind mod et lukket areal igennem de lette facader. Det allerførste støberi lå vist ved Kongens Nytorv, men blev flyttet til Frederiksværk. Mine forfædre købte krud/púður fra Frederiksværk til ammunition. Et hvert hjem med respekt for sig selv havde masser af gevær og rifler, bl. andet Remington og Kongsberg. Nu er det lovefalet at låse den slags inde i specielle stålskabe, de må ikke stå fremme.

  32. Af Bjørn Sørensen

    -

    EU og Velfærdssamfundet er to urealistiske fantasterier som har besat befolkningen som i Kongens Nye klæder.
    Den korporative stat, dvs. statskontrolleret kapitalisme, har til fulde bevist sin uduelighed hvorfor vores samfund er i langsomt forfald.
    Den gamle og forstenede elite og vores politikere har snorksovet siden vi blev medlem af fællesmarkedet fordi de overgav lovgivningen til politiske kommisærer, uden befolkningens mandat.
    Deres manglende evne til at løse landets problemer, viser hvor uduelige de er. At det er en konsekvens af den korporative stat, som ikke magter med rettidig omhu at formå at tilpasse samfundet til den omskiftelige verden vi lever i. 35 år er gået siden flygtnigeloven åbnede landets grænser for uhæmmet indvandring af ufaglærte og kulturelt tilbagestående folk fra lande med universiteter uden international standard og mangel på en intellektuel elite.
    I 1983 havde vi ikke længere mangel på ufaglært arbejdskraft. Hvad værre er at de klarer sig dårligt i vores uddannelsessystem, selv dem som er født her klarer sig dårligt og flertallet er offentligt forsørget.
    Hvorfor skal der gå 35 år før vores politikere fatter realiteterne, som de fremsynede forlængst, reelt fra starten af, har gjort opmærksom på.

    Slumreborg er et syvsoverhus uden folk med visioner.

  33. Af Henning Svendsen

    -

    Det jo altid rart at vide hvem man er oppe at slås med???
    Det er jo altid rart at vide hvem man er oppe imod-ved at bruge de rigtige vendinger så stempler man ikke sin modstander som en slagsbroder
    Og man går ikke blækhuset !-man farer blækhuset
    Alle jer overbelæste prøv at bruge sproget rigtig

  34. Af Jan Petersen

    -

    Jeg gentager i øvrigt gerne et par vise ord fra tidligere USA præsident Franklin D Roosevelt, hvis budskabet ikke fes ind på lystavlen i første hug:

    In politics, nothing happens by accident. If it happens, you can bet it was planned that way.

  35. Af Glenn Madsen

    -

    Rettelse af 1. marts 13:54
    ‘maxistiske ideologi’, ja godaw då, man skulle tro det havde noget med Mad Max at gøre.
    ‘marxistiske ideologi’ selvfølgelig.

  36. Af niels peter lemche

    -

    GLENN MADSEN , hvad med Graucho Marx?

  37. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos bolsjevismen, marxismen, russisk revolution og andre fancy buzzwords – her et interessant link til den del af historiens – fake news:

    Who financed Lenin and Trotsky?
    http://www.wildboar.net/multilingual/easterneuropean/russian/literature/articles/whofinanced/whofinancedleninandtrotsky.html

  38. Af Jesper Lund

    -

    Hvad mener Kasper Støvring egentlig med begrebet ‘ide’?
    Hvis dette begreb dækker over en religion, en politisk holdning eller et teknologisk fremskridt, vil jeg mene, at det er ideer, der ændrer verden. En begivenhed er en mere eller mindre spontan udladning eller resultat af en eller flere ideer. F.eks er murens fald sikkert et resultat af borgere i østblokken i vestlig TV har kunnet se hvor meget bedre levestandarden var i vest.

  39. Af Gert Hansen

    -

    Jens Hansen:

    Anders Lassen: ‘Om dette er årsagen til, at han ikke er rigtigt er i kridthuset i nogle kredse. ‘

    Hvad er det for ‘nogle kredse’ hvor Anders Lassen ikke er ‘rigtigt i kridthuset’?

  40. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos – “Det er begivenheder, der ændrer verden” – lidt fake news fra galeanstalten VLAK:
    “Regeringen vil skabe et Danmark helt uden ghettoer – se de 22 forslag her”
    http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-03-01-regeringen-vil-skabe-et-danmark-helt-uden-ghettoer-se-de-22-forslag-her
    PS: Den håndfuld VLAK fantaster må vel ret beset blot kategoriseres som afvigere fra normalen !

  41. Af jEns haNsen

    -

    AF GERT HANS EN – 1. MARTS 2018 18:48

    Det er ikke undertegnede som anfører, at der ikke rejses mindesmærker over ham.
    Men A.P. Møller ønsker jo ikke, at der kastes lys over rederiets gerninger under Anden Verdenskrig.
    Berlingske prøvede engang.
    Det slap de ikke så godt fra.

  42. Af Jan Petersen

    -

    Nu er et mindesmærke over en eller anden tidligere “klaphat” også bare mega interessant anno 2018 – or what? Der er ellers rigelig med nulevende klaphatte at tage fat på !

  43. Af Gert Hansen

    -

    Jens Hansen:

    Mig bekendt er/var der rejst et mindesmærke over Anders Lassen udenfor Frihedsmuseet i København, hvor også hans medaljer befinder/befandt sig.

    Jeg har aldrig hørt at rederiet A.P. Møller skulle have et horn i siden på A.L. Men at gøre mytteri til søs, som A.L. var medvirkende til på en Mærsk tanker i 1940, er ærlig tal strafbart, både før, under og efter krigen, og sjældent noget man bliver populær på i et hvilket som helst rederi det går ud over.

    Hvad det er for nogle ‘rederiets gerninger’ du hentyder til, er jeg ikke bekendt med, og hvis du hentyder til rederiets ordre til skibene om at søge neutral havn ved Danmarks eventuelle besættelse af Tyskland, så vil jeg ikke i bagklogskabens grelle lys gøre mig til dommer i den sag, og rederiet begik i alt fald ikke noget ulovligt dermed.

  44. Af jEnS haNsen.

    -

    AF GERT HANS EN – 1. MARTS 2018 19:35

    Hvis du mener, at Anders Lassen begik mytteri, fordi han ikke ønskede at arbejde for naz ityskland, så var der ca. 6000 søfolk som begik mytteri.
    Heldigvis for Danmarks anseelse.
    Der var jo også dem af jer som mente, at frihedskæmperne var terrorister.

  45. Af Gert Hansen

    -

    Jan Petersen:

    At kalde en dansk soldat i allieret tjeneste under 2. Verdenskrig, der blev den eneste SBS/SAS soldat og ikke-Commonwealth soldat der fik et VC, oven i hans tre MC, for en ‘klaphat’, er måske lige at strække den en anelse.

  46. Af niels peter lemche

    -

    GERT HANSEN, ja, her er vi til en forandring fuldstændig enige. Klaphatten her er vist hvis Hr. Petersen.

    Men jeg har nogle gange tænkt på, at det måske var bedst, at Anders Lassen ikke overlevede krigen … for alle parter, for hvor ville han have været ubekvem at have gående omkring.

    Det er lige som med Tordenskjold, der jo var så venlig at lade sig slå ihjel kort efter afslutningen på Store Nordiske Krig.

    Uden deres personlige tilstedeværelse er det lettere at sole sig i skåltalerne.

  47. Af niels peter lemche

    -

    GERT HANSEN, ja, her er vi til en forandring fuldstændig enige. Klaphatten her er vist hvis Hr. Petersen.

    Men jeg har nogle gange tænkt på, at det måske var bedst, at Anders Lassen ikke overlevede krigen … for alle parter, for hvor ville han have været ubekvem at have gående omkring.

    Det er lige som med Tordenskjold, der jo var så venlig at lade sig slå ihjel kort efter afslutningen på Store Nordiske Krig.

    Uden deres personlige tilstedeværelse er det lettere at sole sig i skåltalerne.

  48. Af jENS. hanSen

    -

    Gert Han sen
    Hvis du mener, at Anders Lassen var mytterist, så var der heldigvis ca. 6000 af dem iblandt søfolkene.
    Der var jo også dem af jer som kaldte frihedskæmperne for terrorister.

  49. Af Niels Larsen

    -

    Så er JENS HANSEN igen ude med notorisk løgn: “Da Danmark blev besat af Tyskland var Anders Lassen forhyret på et Maersk Skib.
    Han tilhørte den del af besætningen som, i modstrid med rederiets ordre, forlangte at man sejlede til en allieret havn.”

    Maersk gav faktisk ordre til at sejle til allieret havn – og hvis det ikke var muligt, så neutral havn, men fremfor alt ikke til en aksehavn.

    Samme reder betalte også af egen lomme for 5.000 maskinpistoler til den danske styrke i Sverige.

  50. Af Niels Larsen

    -

    NIELS PETER LEMCHE

    Ingen tvivl om at Anders Lassen var den fremmeste dansker i kamp under krigen.

    Trist at han faldt i Italien så tæt på befrielsen.

Kommentarer er lukket.