De værste regimer i Europa har den bedste politik

Af Kasper Støvring 82

 

Ungarn er det sorte får i Europa, men hvad er der egentlig galt med landet? Det kritiseres for at være ”illiberalt”. Her bruger man Orbáns ord, der i hans mund betyder konservativ, men i kritikernes nærmest betyder udemokratisk.

 

EU har kritiseret landet. Juncker kaldte Orbán ”diktator” i det morsomme klip, hvor den plørefulde kommissionsformand uddeler kindheste til Europas regeringsledere. Se klippet her:

 

 

Populære forskere som Jan-Werner Müller, meningsdannere og de store medier er også meget kritiske. Politiken kaldte på lederplads Fidesz’ storsejr ved det ungarske valg i søndags et udtryk for ”bierkellernationalisme”.  Drag selv associationerne. Og Uffe Ellemann kaldte det en trussel mod selve demokratiet.

 

Men hvad siger undersøgelserne om demokratiet i Ungarn? Lad os sammenligne med andre EU-lande.

 

Ifølge Transparency Internationals seneste rapport om korruption er Ungarn placeret i et felt sammen med Grækenland og Rumænien. Ungarn ligger under de fleste andre EU-lande, men over lande som Bulgarien.

 

TI Corruption Index 2017

 

Ifølge Economists seneste Democracy Index er Ungarn ikke et fejlfrit demokrati, men det er bl.a. Frankrig og Belgien heller ikke. Ungarn ligger cirka midt i feltet over alle verdens demokratier, og landet ligger over Kroatien og Rumænien.

 

Democracy Index 2017

 

Hører vi lignende kritik af Grækenland, Rumænien, Bulgarien og Kroatien? Nej, det gør vi vist ikke. Hvorfor mon? Kan det have noget at gøre med, at Ungarn ledes af en nationalkonservativ regering, der viste beslutsomhed og lukkede grænserne? Jeg tror det.

 

Vi har længe skældt ud på de uduelige politikere, der trods årtiers åbenlyse kendsgerninger har tilladt masseindvandringen og indrejse af vores egne mordere, den islamiske selvmordsbrigade, som den kaldes med et træffende militærudtryk.

 

Men vi burde tale mere om de uduelige vælgere. Dels, fordi der faktisk er forskel på politikere – nogle er ikke helt uduelige – dels, fordi vi jo har de politikere, vi fortjener.

 

De værste regimer har den bedste politik. Eller mere præcist: Det er de illiberale regimer i Østeuropa, der har svaret på Europas krise. De ser ud Europas mælk og blod. De afviser islamiseringen og fastholder kristendommen, men de er ikke perfekte. Det viser de store undersøgelser også.

 

Hvad siger det om det liberale demokrati? At politikerne svigter, men det gør vælgerne også. I Øst har man både duelige politikere og vælgere; polakkerne vil hellere undvære EU-støtte end modtage ikke-vestlige indvandrere.

 

Dilemmaet er naturligvis: Civilsamfundet i Øst er relativt svagt, og kommer der først en uduelig hersker i et illiberalt regime, kan det blive svært at afsætte vedkommende.

 

Fremtiden i Vest vil dog sikkert blive mere ”illiberalt”, dvs. konservativt og partikulært i modsætning til universalistisk. Men det vil ikke blive udemokratisk. Ikke bare Europa og Vesteuropa, men Vesten som sådan vil forstå sig selv som unik, og vi vil se en opbygning af Fort Europa og et opgør med menneskerettighedsregimet, transnationale domstole og konventioner. Vesten vil krænge universalismen af sig som en slange, der skifter sin falmede ham.

 

82 kommentarer RSS

  1. Af Niels Larsen

    -

    Og man kan også sige, at Frankrig, Danmark, Tyskland og Nederlandene har nogle af de værste, mindst demokratisk mindede politikere.

    De lytter overhovedet ikke til de befolkningsflertal, som kræver grænserne lukket for muslimer og afrikanere, men smider gladeligt utallige velfærdsmilliarder ud på unyttig og forfejlet “integration”.

    Spanien er i en klasse for sig selv, som direkte modstander af demokrati, jvfr. Catalonien.

  2. Af Maria Due

    -

    Kasper, du får i dag støtte langt hen ad vejen fra en uventet kant: Jacob Mchangama i JP, og det er jo glædeligt, at fortidens ret forkromede, glatte og universelle mr. Liberal nu har forladt de ophøjede sale og er rede til at indrømme, at liberale i nogen tid har undervurderet betydningen af kultur og nationalt sammenhold. Før eller siden var han jo også blevet nødt til det, og noget nyt er det ikke for os “gammelliberale” af klassisk aftapning.

  3. Af jeNs hanSen

    -

    Kasper Støvring.
    Problemet er faktist, at fascisterne og nationalisterne allerede har startet to verdenskrige i Europa.
    Og nu breder den nationalistiske og fascistiske pest sig over Europa endnu engang.
    Skal Europa igen starte en verdenskrig.
    Det er naturligvis ikke så godt, at kommissionsformanden uddeler øretæver i fuld eller ikke fuld tilstand.
    Men der er der vel trods alt ingen som starter en verdenskrig på grund af.
    Ja. Man ved selvfølgelig aldrig.
    Løkke går jo ind for alle USA`s krige. Men det ville han vel også have gjort i ædru tilstand.
    Bare min mening.

  4. Af gerald wiltek

    -

    Hvor forfriskende at hoere lidt fornuft i denne oerken af propaganda.

  5. Af Niels Larsen

    -

    At Uffe Ellemann kalder det ungarske valg for en trussel mod demokratiet er en farce, med mindre man da opfatter det som en tragedie.

    Det var den samme Ellemann, som sammen med et andet affældigt koryfæhovede, Lykketoft, harcellerede over at pøbelen fik lov til at stemme om Europol – selvom politikerne på den mest nedrige vis havde blandet alt muligt andet ind i den afstemning.

    De to nævnte herrers demokratiske sindelag kan være på spidsen af en knappenål.

  6. Af jeNs haNSen

    -

    I denne tid hvor mørket igen sænker sig over Europa.
    Som det gjorde i 1933.
    Med nationalisme, fremmedhad, krigsliderlighed, racisme, intolerance, had og forfølgelse af flygtninge.
    Flygtninge som vi selv har skabt igennem krige imod lande som aldrig har udgjort en trussel imod Danmark.
    Vejen til vælgernes hjerte går igennem vælgernes indre svinehund.
    De sorteste og mest kræfter i Europa vejrer morgenluft.

    Her fremstår Merkel som det næsten eneste lyspunkt.
    Som et lys i mørket.
    Som et moralsk kompas.
    Som en anstændighedens stemme.
    Venlig, barmhjertig og ansvarsfuld fremstår hun.

    Hvad skulle Europa have gjort uden Frau Merkel.
    Vores eneste bolværk imod de dyste og destruktive kræfter som igen vil lede os ud i krig og ødelæggelse.
    Frau Merkel er vores eneste håb.
    Europas eneste kompetente leder.
    Imellem ledere som er ignoranter, småt begavede, egoistiske, uduelige, populistiske, krigsliderlige, demagoger og ansvarsløse.

    Vores eneste håb er genvalg af Frau Merkel.

  7. Af Niels Larsen

    -

    Frau Merkel, hr. Hansen, er en forræder mod hver eneste europæer.

  8. Af Maria Due

    -

    “Som en anstændighedens stemme.
    Venlig, barmhjertig og ansvarsfuld fremstår hun.”

    Ja, og det tragiske er, at det fremmer helt modsatte kræfter. Det er i dette moralske skisma vor største udfordring ligger.

  9. Af Flemming Lau

    -

    Hvis man er uenig med kommunismen, er man fascist og nationalist!
    Den til enhver tid nationale borger, elsker sit fædreland!
    Hvad var Sovjets “Store fædrelandskrig” et udtryk for…?

  10. Af Mehmet Sami Gür

    -

    DET BLIVER NÆPPE BEDRE MED NATIONALKONSERVATIVE REGIMER I EUROPA

    I nævner stolt menneskerettighederne i den vestlige verden, men selv idag i Danmark, Europa, USA og m.m. diskuterer man menneskerettighederne.

    Har I ikke læst den seneste nyhed?

    https://www.b.dk/politiko/soeren-pape-menneskerettighederne-skal-vaere-til-debat.-de-er-ikke-uroerlige

    I lyder som om vesten er det eneste eksisterende sted i verden. I virker meget arrogant, hovmodigt og egoistisk. Prøv lige og undersøg, hvor i verden civilisationen / civilisationerne begyndte. Og hvor i verden videnskaben og den rige kultur stammer fra.

    Kan alt dette mon ikke ske igen en dag i nærfremtid?
    Det er faktisk det vi bliver vidne til i disse dage. Vesten angriber overalt i verden i panik og skræk om at miste alt, hvad vesten står for.

    Der er desværre også korruption i Danmark.

    Der har gennem de seneste år været en række sager i Danmark, der i medierne har fået prædikatet ’korruption’ på sig. Det gælder bl.a. sagen om Stein Bagger der bedragede for millioner, 14 danske virksomheders handel med Saddam Hussein under FN’s olie for mad program, chefen i Københavns Ejendomme, der tildelte sin ven store kontrakter, KMD’s gaveregn over offentlige embedsmænd, tidligere skatteminister Troels Lund Poulsen (V) Rolex-ur fra en oliesheik i Qatar til en vejledende dansk pris på 68.800 kroner, og Bendt Bendtsen jagt- og golf rejser.

    Skal jeg fortsætte…?

    Man bør dog ikke glemme, at Danmark i international sammenhæng er relativt forskånet for korruptionens åg. Det betyder dog ikke, at korruption ikke eksisterer eller ikke er et problem, og derfor bør problemet heller ikke ignoreres i en dansk sammenhæng. Korruption tager mange forskellige former, og også Danmark har sine særlige problemstillinger, hvad det angår.

    Så, demokratiet, menneskerettighederne og andre rettigheder, som I stolt går og praler om, vakler lige nu i hele vesten, herunder også i Danmark.

  11. Af jeNs haNsen

    -

    AF FLEMMING LAU – 14. APRIL 2018 15:06
    “Hvad var Sovjets “Store fædrelandskrig” et udtryk for…?”

    Var det ikke i den krig, at Sovjet til højrefløjens store raseri tillod sig at befri Europa fra nazityskland?
    Ikke pænt gjort.

  12. Af Niels Larsen

    -

    MEHMET SAMI GÜR: “I lyder som om vesten er det eneste eksisterende sted i verden. I virker meget arrogant, hovmodigt og egoistisk.”

    Nej. Vesten er ikke det eneste eksisterende sted i verden.

    Det er kun det allerypperste, der er frembragt af mennesker – set fra et vestligt synspunkt.

    Fra samme synspunkt er den muslimske verden at sammenligne med en rotterede.

    Andre civilisationers indbyggere har helt naturligt andre synspunkter. Det gør dem dog ikke mere salonfähige på disse breddegrader.

  13. Af Maria Due

    -

    “Så, demokratiet, menneskerettighederne og andre rettigheder, som I stolt går og praler om, vakler lige nu i hele vesten, herunder også i Danmark.”

    Vesten skal med stort, og det hedder praler af.

    Problemet med menneskerettighederne er, at de omfatter folkeslag, der finder dem komiske og misbruger både dem og os. Tyrkerne var nogle af de første til at gøre det, Bistandsloven blev hurtigt kendt og grundigt studeret på Den anatolske højslette, og det siger sig selv, at vi ikke kan lægge EU åbent for 80 mio. muslimske tyrkere. Gjorde vi det, ville I snart marchere i gaderne, og de første tilløb er allerede taget. Sharia vil I jo også have. Ikke mindst for kvinder ville det være en katastrofe, man behøver jo blot at se på den heftigt indpakkede fru Erdogan, der er et omvandrende symbol på sin mands tilbagestående kvindesyn.

  14. Af Niels Larsen

    -

    MARIA DUE

    Erdogans meninger er vist ikke kun oldnordiske på kvindeområdet – det ligger sådan set i det islamiske gen at være tilbagestående.

  15. Af B. Mortensen

    -

    Hr. Lau
    “Hvad var Sovjets “Store fædrelandskrig” et udtryk for…?”
    Ren overlevelse.
    De skulle udryddes som folk- nation og de overlevende skulle være slaver for herrefolket..
    Det siges, at Hitler skreg under Berlins belejring ” disse folk har aldrig set et træk og slip og alligevel står de i Berlin”

  16. Af Niels Pedersen

    -

    Alt vendes på hovedet af visse korrupte og ideologiske kliker, der ligesom deres ligesindede i Sverige slet ikke er interesseret i sandheden og virkeligheden. Disse kliker er tilhængere af nul grænser, masseindvandring, “berigelse”, afrikanisering og islamisering. Nationale, kulturelle og menneskelige hensyn spiller ingen rolle for disse kliker. Danmarks situation begynder at minde om TITANICs undergang. Det brændte ombord, og ingen slukkede. En brand i skibets kullagre var allerede i gang inden skibet satte kurs mod det åbne hav. Branden svækkede skroget, som iøvrigt af sparehensyn var opbygget af tynde stålplader af dårlig kvalitet. Fra starten af blev der spillet hasard med passagerernes sikkerhed. Alle ombord på TITANIC-DANMARK er også udsat for grov uansvarlighed og hasardspil. Se national geographic.

  17. Af Flemming Lau

    -

    Hr Mortensen.
    Selvfølgeligt kæmpede de for deres overlevelse, deres elskede fædreland. Den indstilling burde alle borgere have overfor deres fædreland.

    Pointen er bare at det ikke er legalt fra dansk side at føle samme fædrelandskærlighed uden at blive udskrevet som fascister og nationalister, af globalisterne. Der er selvfølgelig en pæn portion ideologi i det. Men jeg finder det inkonsistent. Lige for lige når venskab skal holdes!

  18. Af Per Kristensen

    -

    Tak til Kasper støvring for analyse.
    Dk som et af verdens mindst korrupte lande ?.
    Det er vist en sandhed med alvorlige modifikationer. Partier der modtager millioner af kroner og ikke vil sige hvor de kommer fra, er lige nøjagtigt så korrupt som det kan blive, Lille Lars Ligeglad har selv bevist at han er politisk ( og økonomist ) korrupt , hans venner i erhverslivet.
    Fritz Shur, tidligere formand for SAS og postnord, stor gave giver til Venstre.
    Social styrelsen skulle have ny direktør for nogle år siden, Kender ikke ansøger feltet, men en pige ved navn Nina Eg Hansen får jobbet, hvem er så denne person ?, hun er tilfældigvis gift med en hvis Corydon der tilfældigvis er finans minister da hun får jobbet.
    DK er gennemsyret af politisk korruption, at tror det er anderledes, er ren ønske tænkning.

  19. Af Per Kristensen

    -

    Memet Gür
    Du har fuldstændig ret i at der er massiv korruption i DK, specielt politisk korruption.
    Men at påstå at civilisationen skulle komme fra de underbegavelser som er med alt sandsynlighed de brødre, er så langt ude som kun muslimer er.
    Var på job i Parkistan for nogle år siden, Lahore News ( avis ) havde en artikel fra en professor, han syntes det var ufatteligt dårligt at den muslimske verden ikke har et universitet i top 500 i verden.
    Hvad synes du ?

  20. Af Glenn Madsen

    -

    Mehmet Sami Gür anklager os for etnocentrisme.
    Definitionen i Den Store Danske er:
    “Etnocentrisme, begreb anvendt om tendensen til at bruge normer og værdier fra ens egen kultur som grundlag for at bedømme og forstå andres. Etnocentrisme stilles ofte op som begrebsmodsætning til kulturrelativisme.” Så anklagen er vel til en vis grad berettiget.

  21. Af Niels Lemche

    -

    GLENN MADSEN, men har problemet ikke snarere været, at vi af angst for etnocentrisme — sikke et fint ord, der kommer ind her — har underspillet det, som vi burde stå for? Nu forsøger vi at komme ud af dette selvskabte limbo, og som du fornemmer det, er det ikke nemt.

  22. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    EU’s kritik af Ungarns udlændingepolitik, herunder landets manglende accept af modtagelse en EU-fordelt kvote af flygtninge tager ikke hensyn til, at romaerne udgør 10-15 % af Ungarns befolkning, og at landet de seneste årtier har haft lige så store problemer med at integrere romaerne, som vi har haft med at integrere indvandrere med en fremmed kultur i vores samfund. De fleste romaer er endda kristne, hvilket indikerer, at integrationsproblemer bør forstås bredt som en konflikt imellem – på den ene side – en antalsmæssig dominerende befolkning, som er bærere af en moderne kultur – og på den anden side – et forholdsvist stor mindretal, som er bærere af en traditionel (ikke-moderniseret) kultur. Sagen er ikke om disse mindretal er muslimer eller ej, men at de p.g.a. af deres herkomst er bærere af en traditionel kultur, og endnu ikke er blevet socialiseret til at absorbere i det mindste fundamentale komponenter af en moderne kultur. Hvis integrationsproblemet på denne måde opfattes kulturelt, og altså mere bredt end en specifik religion, ville et land som Ungarn med megen rimelighed kunne argumentere med, at landet allerede har et stort antal indvandrere med en fremmed kultur, hvorfor en yderligere kvote af indvandrere tildelt af EU blot ville forværre eksisterende integrationsproblemer. Når Ungarn ikke spiller “roma-kortet” i diskussionen om indvandringskvoter, skyldes det, at forholdet til romaerne er indenrigspolitisk meget følsom i Ungarn – og i øvrigt i de øvrige Visegrad lande. Der anslås totalt at være omkring 12 millioner romaer i Europa, men altså lige så skævt fordelt som dagens indvandre fra Mellemøsten, Centralasien, og Afrika. Der er naturligvis en sammenhæng imellem kultur og religion, men som i vores eget samfund er den kun tilnærmelsesvis en-til-en, hvorfor det ville være fremmende for indvandringsdebatten i Europa, at vi anvendte begreberne “moderne” og “traditionelle” kulturer, i stedet for en opsplitning efter religiøst tilhørsforhold, som er alt for snævert og i mange tilfælde ganske misvisende.

  23. Af Niels Lemche

    -

    JØRN STRAND NIELSEN,

    Romaerne har været her i måske tusinder af år. De kan ikke integreres, dvs. blive som os andre. Man har prøvet det mange steder, men det er et kæmpeproblem. Vi må nok acceptere, at vi iblandt os har en urgammel kultur, der har helt andre værdier, dvs. specielt syn på f.eks. ejendomsret end vore. Men husk, at de har været her “siden Arilds tid”, og at man har forfulgt dem lige så brutalt som jøderne, fordi de er “anderledes”.

    Og det er selvfølgelig en forbrydelse.

    PS: Men jeg er selvflgelig lidt ked af, at de vil kaldes romaer og ikke sigøjnere. Sigøjnere har været en integreret (på deres egen måde) del af vores kultur så længe og man møder den mange steder i vor klassiske kultur. Tænk på Sigøjnerbaronen, eller Jimenez ‘ og Lorcas digte. Navneændringen har de selv ønsket, pga de kedelige billeder, betegnelsen fører med sig. Men hvad så med den nye betegnelse: hvornår er den lige så negativ som den gamle.

  24. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF PER KRISTENSEN – 14. APRIL 2018 17:24:

    Jeg har talt mig frem til ialt 77 universiteter i den muslimske verden på World University Rankings 2016-2017.

    Kilde:
    https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2017/world-ranking#!/page/0/length/-1/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

  25. Af Niels Larsen

    -

    NIELS LEMCHE – 14. APRIL 2018 18:25: “Men hvad så med den nye betegnelse: hvornår er den lige så negativ som den gamle.”

    Det er den skam allerede.

  26. Af peter kocsis

    -

    Ungarn har altid været Europas traditionelle, trofaste bolværk imod indtrængende, ikke hvide, ikke kristne mellemøstlige horder. F eks i 1944 hvor Europas vogter sendte 500000 af disse indtrængende til Auswitch , hvor de blev gasset.

  27. Af Jesper Lund

    -

    “…et opgør med menneskerettighedsregimet, transnationale domstole og konventioner.”

    Der er da intet tegn på at Europarådet vil annullere Den Europæiske Menneskerettighedskonvention samt nedlægge Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Europarådet har 47 europæiske lande som medlemmer, bl.a. Tyrkiet og Rusland.

    Den danske regering har lige opnået enighed blandt de 47 medlemmer af Europarådet om København-erklæringen. Denne fuldstændig enighed viser ønsket i medlemslandene. om at bevare det europæiske menneskerettighedssystem.

  28. Af J Nielsen

    -

    “Pointen er bare at det ikke er legalt fra dansk side at føle samme fædrelandskærlighed uden at blive udskrevet som fascister og nationalister, af globalisterne.”

    Man kan da føle hvad man vil, spørgsmålet er hvordan det kommer til udtryk. Og i dette spørgsmål er der en uheldig tendens til beskrive kærlighed ved brug af had. Som om man kun kan erklære sin kærlighed til fædrelandet ved at rakke ned på andre nationaliteter, kulturer eller folkeslag.

    Det svarer til at du vælger at fortælle om hvor højt du elsker dine børn ved at udmale din afsky for naboens børn.

    Eller forsøger at fortælle din kone hvor højt du elsker hende – ved at forklare hvor forfærdelig en strigle din bedste ven har giftet sig med.

    Eller kun kan erklære din kærlighed til din gud ved at udtrykke din foragt for alle de andre guder, der findes.

    Denne særegne form for kærlighedserklæring er kun en kærlighedserklæring set indefra. Set udefra bunder den i den stik modsatte følelse.

  29. Af R.H. Kristiansen

    -

    G u r du er en forpint mand. Jeg har ondt af dig. Rejs hjem mand. Du lider.
    Rettelser.
    I virker meget arrogante, hovmodige og egoistiske.
    Civilisationens vugge menes at have ligget i Irak og ikke Tyrkiet. Er det så korrekt? Hvad er civilisation? Måske opstod der civilisationer andre steder. Måske i Kina, Afrika, Tyskland, Indonesien eller Australien?
    Prøv lige at undersøge…..
    Nær fremtid
    Vesten er med et stort V.
    Skræk for
    Bedrog datid af at bedrage
    Det du nævner om korruption er ingenting. Se den muslimske verden. Hvorfor gav sauderne Troels Lund Poulsen et dyrt ur? Var det af barmhjertighed? Hvilket formål havde de med det? Korruption findes alle steder. Løgne findes alle steder. Du er f.eks. en ypperlig repræsentant for formidling af alternative nyheder. Dine udsagn er derfor både hykleriske og dobbeltmoralske.

  30. Af Henrik S

    -

    Spændende at se om danskerne når at vågne op og indser at vi er på en selvdestruktiv vej , med de politikere vi aktuelt har og som er totalt styret af det selvdestruktive EU.
    Dejligt at der findes lande som Ungarn tilbage som ikke lader sig dirigere af tosserne i EU.
    Det giver lidt håb for fremtiden.
    Uffe Ellemann hører til samme gruppe af blinde fanatikere som Marianne Jelved m.fl.,der kun har for øje at omdanne alle danskere til blinde og døve multikulturelle marcherende EU majonetter.

  31. Af Henrik S

    -

    R.H.Kristiansen
    Jeg tror Gur er på en missions rejse til Danmark for at omvende de vantro til islam?

    Der kan ikke være mange andre grunde til han opholder sig i det kolde Norden , når han istedet kunne være i sit eget varme forjættede land , en times flyrejse væk , Tyrkiet.
    Jeg synes derimod Gur skal roses for sin ærlighed. Han prøver ikke at omvende os danskere med “smiger og slesk tale”.

    Gur , hvorfor bor du i Danmark , når Tyrkiet er et så meget bedre sted at leve????
    Det kan da ikke kun være pga bedre socialhjælp?betalt af de stakkels vantro?
    Du er jo ikke dansker af sind eller sjæl , selvom du måske har været så (u)heldig at være født her og ikke i en hytte på den Anatolske højslette.

  32. Af Flemming Lau

    -

    “For den rene er alting rent og vv!”

    Globalisterne tolerere ikke fædrelands kærlighed, og slet ikke når der samtidigt berettiget angives de trusler, der truer den.

    En ond religion/ideologi der vil dominere med “sværdet” og som ikke tåler andre religioner/ideologier.

    De rettroende kvinder på vejen, der går ind for “Kønsapartheid og jødehad!” Og som med deres totalitære tørklæde, signalere at ens hustru og andre vantro kvinder nu er i en fredsløs situation.

    De rettroende børn på vejen, der intimidere dine og andre vantros børn, ved at rive korset af dem og kalder den vantro hvide svin!

    Globalisternes ynder at bagatellisere disse faktiske forhold, I stedet angribes sendebuddet, og dennes ord for at være hatespeech. Hvis man samtidig kan få en aktivistisk juridisk instans til dømme ordene til at være illegale, så har vi en landsmand der har begået en hatecrime. Det er for globalisten, en rigtig win win situation!

  33. Af Henrik S

    -

    Iøvrigt forstår jeg ikke hvorfor fagforeninger ikke har som overenskomstkrav , at veluddannede fagpersoner ikke selv skal styre deres arbejdsdag , fremfor at det skal gøres af fuldstændigt fagligt uvidende personer (djøf’er) til den dobbelte løn.
    Det ville være en begyndelse til et bedre arbejdsmiljø og flere penge i lønpuljen til de produktive.
    Men bliver uden tvivl en lang sej kamp , da det tager magten fra politikerne (og djøf’erne)

  34. Af Glenn Madsen

    -

    NIELS LEMCHE – 14. APRIL 2018 17:59
    Jo! Det lyder fornuftigt.
    Kulturrelativisme har været et langt forsøg på at få multikulturen til at blive en succes, således som jeg ser det.

  35. Af Niels Lemche

    -

    NIELS LARSEN, min underforståede dagsorden!

  36. Af Flemming Lau

    -

    Djøfiseringen af de offentlige områder, New Public Management, kommunale spin doktorer er hunde dyre, ineffektive og mildest talt hamrende irriterende for den der gerne vil bidrage optimalt i sit arbejde. En ting er at en ny kost måske fejer bedre, men den gamle ved hvor skidtet ligger.

    Og hvad nytter en ny kost i længden, når den hurtigt bliver udskiftet inden den er slidt til, bare fordi endnu en ny kost skal avancere, via spritnye teorier. Verden vil bedrages!

  37. Af Niels Lemche

    -

    Gür, du blander vist korruption sammen med almindelig svindel. Bagger var vist mere svindel end korruption. Selvfølgelig eksisterer den i Danmark, korruptionen, men den er forsvindende lille i forhold til de fleste andre lan de. Du kan rent ud sagt tage de protestantioske lande. De komme alle ud øvert i tabellen over korruptionsfrie lande. Hvorfor: På grund af den arbejdsmoral, der har eksisteret inden for protestantismen i nu fem hindrede år.

    Civilisationens vugge: Der er ikke én, men flere; men den vestlige civilisations vugge ligger i Mellemøsten og i antikens Grækenland (som jo også omfattede det vestlige Lilleasien og Syditalien). Anatolien var en del af denne udvikling, hvilket du vil være klar over, hvis du har besøgt Catalhöyök nær Konya.

  38. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS LEMCHE – 15. APRIL 2018 11:42:

    Korrekt hr. Niels Lemche.

  39. Af Niels Lemche

    -

    Gür,

    Det der er så trist på blogge som disse, er absolutismen. Du får tæv, hver gang du fremhæver Tyrkiets fremtidige rolle i verden, men du dasker lige så lystig løs på os, som om vores kultur, vores civilisation bare skal afskaffes eller står for fald.

    Hvilken musik spiller verdens store orkestre egentlig mest? I er da ikke bange ffor f.eks. Mozart eller Beethoven eller sågar Verdi og Wagner i Tyrkiet. Kineserne og japanerne er i hvert fald rigtig glade for dem, og gamle Hafez Assads yndlingskomponist var Wagner. Ser i ikke Shakespeares skuespil? man kan fortsætte i en uendelighed. Jeg har mange gange sagt/skrvet, at jeg ikke kan få nok af Sinans vidunderlige mosker — husker stadig mit først møde med dem og specielt Selim Moskeen i Edirne. Det er ikke en tyrkisk arv (det er det også), det er verdensarv.

    Kort sagt: Det ville være et virkelig fremskridt, hvis fornuftige, vidende og besindige mennesker over hele verden ville forenes i det, der bliver fremtidens fælles kultur. Denne lille jord har ikke råd til tåbelige konflikter pga. af religiøse modsætninger eller karikaturer af den anden.

    Det er det, Schillers vidunderlige hymne An der Freude handler om: Alle Menschen sind Brüder. Er det ikke der, vi skal begynde. Det er den fælleseuropæiske hymne. Hymnen blev i øvrigt skrevet til en frimurerloge i Braunsweig i 1799. Det var bl.a. det håb, der stor bag formeringen af frimureriet overalt i verden i 1700-tallet, ja, også bag Illuminati (på trods af Dan Browns fordrejninger).

    Så var det ikke på tide at søge at finde ud af, hvad vi er enige om, bare til en begyndelse. Man er nået langt i dialogen mellem den katolske og de protestantiske kirker i den retning uden, at man sidder lårene af på hinanden.

  40. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    Støvrings meget udmærkede blogindlæg søger, så vidt jeg opfatter det, at afdække konservatismens fortsatte relevans og udviklingsveje, herunder senest udfra den ungarnske case. Var det derfor ikke rimeligt, at vi holdt tråden i stedet for ved enhver anledning at køre udad de samme, divergerende tangenter – højre versus venstre og islam versus anti-islam. Hvis vi ikke har noget at bidrage med på tråden, ville det måske være bedre, at vi nogen gange helt at undlade yderligere bidrag. Altid hyggeligt at debattere, men når debatten ved hvert blogindlæg efter blot en dags tid antager samme mønster, fører indlæg og kommentarsporet ingen vegne. “Vi” fordi jeg indrømmet selv af og til ryger af sporet. Men undskyld for det så.

  41. Af Niels Lemche

    -

    JØRN STRAND NIELSEN, jeg vil tro, at også Kasper Støvring kan bruge det til noget, fordi det viser, hvad der rør sig blandt folk som flest i tiden. Ellers ville han bare lukke for debatten, for han overser den fint.

    Derfor er det ikke helt ligegyldigt, at en debat om snart hvad som helst hele tiden ender samme sted. Og de temaer, du nævner, er egentlig også en del af værdikampen, som Støvring kalder sin blog.

    Så derfor Kasper, er du helt uenig?

  42. Af Finn Bjerrehave

    -

    Demokratiet i 1848 skabte os danskere 2 krige mod Tyskland, Hertugdømmerne ville kun Kongen og ikke som man kan læse på Nationalmusæets hjemmeside Pøbelstyre, og hvis vores demokrati ikke styres af DF som pøbel, har jeg misforstået konsensus.
    Tænk som trofast Konservativ skal læse hvordan vores politiske system virker og takker min Gud for EU, ellers havde vi nok ikke som Lars Løkke i Deadline fortalte fordoblet nationalproduktet efter vores ja til det indre marked.
    Kina jeg ved ikke hvor lykkelig befolkningen befinder sig i dette Diktatur, men de økonomiske kvantespring som siden Mao har fundet sted, hvor den ypperste luksus er hverdag, de giver trods alt kant til Demokrati, hvor hvert skridt kræver et politisk flertal og behersket udvikling, måske den vej som vores Kommunister ønsker????
    Østeuropa jeg kender ikke spærregrænsen, nemlig vores mange kokke fordærver vores politik, og danskerne iflg. Nationalmusæet ønskede ikke enevælden afløst.
    Politik i demokratiets skarpe lys. Finn Vig

  43. Af R.H. Kristiansen

    -

    Henrik S
    I et demokrati har G u r selvfølgelig lov til at udtrykke alt hvad, der falder ham ind og tro, at livet er bedre i Tyrkiet end her. Jeg laver ikke grin med G u r.

    Mit erinde er nærmere, en slags kammeratlig kommentar, måske en tand for moralsk i min tidligere kommentar. Man kan ikke leve i et andet land i mange år, uden at give den kultur lov til at krybe under huden på en. Samtidigt bør man beholde det man selv er, med den kultur man er vokset op i. Kun derved kan man blive et helt menneske. Jeg var en hel udlænding engang, men er nu blevet et blandingsprodukt, er dog ikke muslim (hvilket gør det nemmere). Arbejde med danskere i mange herrens år gør også sit. Jeg har været heldig at få gode venner i landet, danskere og mennesker fra alle mulige lande. Jeg mener selv, at de to kulturer har beriget mig og mine to børn. Jeg er gift med en dansk mand, det gør det på nogle områder nemmere. Det er ikke uden personlige omkostninger, at flytte fra sin familie, som jeg har, derfor kan jeg i nogle tilfælde forstå G u r s udsagn, som faktisk også bærer præg af hans liv i Danmark. Det tror jeg ikke G u r er klar over. Danmark har alligevel farvet ham. Jeg mener, at G u r s fordomme om danskere skal han tage op til revision, andet vil gøre ham ulykkelig fremover. Indvanderforældre, der ikke giver deres børn mentalt lov til at blive danske, selvfølgelig med de rødder de har, skader deres børn ganske enkelt. Disse unge stavrer rundt i et ingenmandsland, hvor de hverken hører til Danmark eller deres oprindelsesland og risikerer at være til skade, først og fremmest for sig selv, men også andre. På mit hjemlands sprog hedder det. Afstand gør bjergene blå og menneskerne store. Had og foragt æder et menneske indefra og ender med at gøre en ulykkelig.

  44. Af Niels Lemche

    -

    R.H. KRISTIANSEN, det var derfor, jeg bad Gür om at komme ned fra den høje hest.

    Og din sidste bemærkning: Det ser man desværre tydeligt er isket for ikke helt få af bloggerne her.

    Men det er det, Berlingeren har en artikel om idag: De har kun ét mål i livet, at ødelægge så meget som muligt.

  45. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS LEMCHE – 15. APRIL 2018 12:21:

    Kære hr. Niels Lemche

    Jeg mener ikke, at jeg har ytret mig negativt om Danmark og generelt om danskerne. Jeg lider heldigvis ikke af noget som helst og gudskelov hader jeg ikke nogen/nogle/noget. Jeg har også mange gode danske venner, naboer og andre bekendte. Jeg har min familie, uddannelse osv. Jeg har mit arbejde og mine kollegaer. Jeg ønsker det bedste for alle. Alle mennesker uanset baggrund har lov og ret til at være en del af det store fællesskab.
    Efter min mening skal alle have muligheden for at realisere den drøm og vision de har på hjertet.

    Jeg har da altid sagt og stadigvæk siger, at vi mennesker er brødre og søstre med hinanden, fordi vi først og fremmest kommer fra Adam og Eva og Abraham.
    Jødernes og Kristnes fra Abrahams søn Isak og Muslimernes fra Abrahams søn Ismael.

    Problemet er, at mange ikke tror og stoler på det.

    Jeg forsøger så vidt muligt at være påpasselig og varsom med mit sprog, min tone og retorik. Jeg vil helst ikke irritere eller såre nogen herinde, hvilket jeg mener er rimelig god til det.
    Hvis bare alle kan finde ud af det, så ville vi have en hyggelig, saglig, konstruktiv og lærerig debat og diskussion. Det duer ikke at angribe hinanden og jo mere uenig vi er, jo mere tolerante og tålmodige skal vi være overfor hinanden.
    Vi er trods alt forskellige og forskellighed i min optik er en rigdom. Vi har selvfølgelig lov og ret til at ytre vores meninger og synspunkter, men det skal aller helst ske uden at provokere, irritere, håne og såre hinanden.

  46. Af Flemming Lau

    -

    Ahmmm………?

  47. Af Niels Lemche

    -

    Gür,

    Jeg havde håbet, at Lau ville have skrevet Amen..

    Nå, men så gør jeg det. Berlingeren har jo en artikel idag om, hvem og hvad det er, vi er oppe imod. Det ville være rart med en god og saglig udveksling af meninger, for ligegyldigt hvad nationalkonservatisterne mener, så bliver vi nødt til at leve med hinanden i fremtiden. Det burde være en berigelse for alle, for stort set alle fortilfælde i historien har vist værdien af, at mennesker med forskellig baggrung lever sammen. Jeg tænker f.eks. på jødernes og muslimernes sameksistens til gensidig glæde i Spanien før Isabella og Ferdinand fik bragt en ende for det, noget som kan aflæses i den uforsonlige spanske historie lige til denne dag.

  48. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    >>Selv om den enkelte har et personligt ansvar, så er der behov for regulering af sociale medier. Det kan ske gennem offentlige algoritmer, moderatører og decideret lovgivning<< Når man som jeg har tilbragt årevis ude i verdens udkanter, hænder det, at man derude har lukket ned for adgang til social medier, herunder Facebook. Men ovenstående udsagn er ikke fra Langbortistan, men konklusionen af dansk forskning om brugen og effekten af de sociale medier jfr. rapportering i dagens Berlingske. Forskningens formål er ikke, hvordan sociale medier kunne understøtte et mere direkte demokrati, men faktisk hvordan man undgår dette. Ikke forskning på et statskinesisk institut i Beijing, men så men på Niels Bohrs Institut og Århus universitet For den liberale elite verden over er skræmte over de sociale mediers nytte for den brede befolkning, og den omtalte forskning er da også en del af den aktuelle, liberale, politiske trend, hvor nuværende og forhenværende politikere angriber disse medier. Og paradoksalt nok er den liberale tilgang munke-marxistisk, idet den igen introducerer det ganske skræmmende begreb, "falsk bevidsthed". Den liberale hypotese er således, at illiberale (d.v.s. altså konservative og socialister) bevidst spreder fake news på de sociale medier, som almindelige jordnære mennesker ikke kan gennemskue er falske, hvorfor de bringes i en tilstand af "falsk bevidsthed" som i værste fald (f.eks. valget af Trump) kan motivere dem til at stemme på illiberale partier. Som i munkemarxismens tid, er det en a priori antagelse, at liberale ikke har noget motiv til at sprede fake news, da liberale kun har gode motiver, ligesom liberale besidder den helt særlige egenskab, at de på Alminde mennesker vegnr altid selv kan gennemskue, hvad der er fake news og sande news. Og disse liberale sandhedsapostles værste fjender er "troldene" (jfr. Uffe Ellemann f.eks. Marie Krarup og derved også jeg) som på de sociale medier tillader sig at anfægte den liberale nyhedsstrøm, når den bliver for mainstream og derfor unuanceret. Så det er givet, at vi er på vej ind i en ny McCarthy'istisk periode, endda langt bredere end sidst denne illiberale liberale proces hærgede USA, idet det nu er "trolde" som må identificeres og hindres i fortsat fri adgang til de social e medier. Ja, Uffe Ellemann, denne ytringsfrihedens Hercules, ytrer sågar offentligt, at man burde lukke for Twitter, fordi det misbruges af "trolden", Trump. Nu udtrykker Ellemann sig altid med et sarkastisk grin, så ingen senere kan hænge ham op på hans nederdrægtigheder, men han er desværre ikke den eneste. Også Vestager var forleden ude med en offentlig kritik af de social medier, og for hende er alt jo "sådan er det jo", ligesom hun er EU kommissær, så ingen tvivl om at den liberale europæiske elite p.t. søger at begrænse kritik af det liberal-økonomiske samfund – berettiget eller ej. Så i horisonten dukker der sandsynligvis snart "en liberal moderator" op på bl.a. Berlingske Debat, og Støvrings dage som fast blog forfatter er sandsynligvis talte, for bl.a. hans analyse af Ungarn er jo skinbarligt troldevæsen. Han vil så givet blive dunket oven i hovedet med den omtale rapport, som tilsyneladende i ædru tilstand påstår evidens for, at "konservative" bare skriver fake news med onde motiver (læs: Samfundsomstyrtende). Når Marie Krarup (og dermed jeg) er identificeret som "trolde" skyldes det, at vi har kritiseret de danske mediers formidling af konflikten i Ukraine for utilstrækkeligt faktuelt underbygget, ja så men grænsende til fake news.

  49. Af Flemming Lau

    -

    Andaluskeri… Amen!

  50. Af Niels Larsen

    -

    NIELS LEMCHE – 15. APRIL 2018 12:21

    Man kan jo så polemisk spørge hr. Gür om, hvor meget af den muslimske kultur andre kulturkredse anvender. Det er som bekendt yderst begrænset, hvis bortses fra, hvad muslimerne har hugget rundt omkring. Og det siger vel en hel del om den muslimske kultur, som i meget tidligere tid var blandt de førende.

    JØRN STRAND NIELSEN – 15. APRIL 2018 12:23

    Man kan vel sige, at hvad hjertet flyder over med, det kommer debatterne let til at handle om. Og kultur- & religionssammenstødet er nu engang det i nutiden allervigtigste emne.

    JØRN STRAND NIELSEN – 15. APRIL 2018 16:37

    Den selvbestaltede elite er så skræmt over menigmands adgang til at give udtryk for sine holdninger, at den selvbestaltede elite gør alt for at begrænse ytringsfriheden: lovgivning mod “racisme”, facebooks censur mod islamkritik, fru Merkeligs opfordring til Facebook om endnu hårdere censur, EUs opfordring til mere af den slags.

    Det skal der kæmpes imod, for det er den direkte vej mod diktaturet!

Kommentarer er lukket.