Frigørelsens tyranni – ti teser om 68’er-oprørets elendighed

Af Kasper Støvring 250

 

Jeg deltog i en længere debat på P1 med 68’eren (nej, 67’eren), Ole Grünbaum, i en udsendelse om virkningerne af 68-oprøret. Lyt til programmet her og spol en time frem. Og, ja, der kom da lidt godt ud af oprøret, forstået som et korrektiv til den etablerede kultur. Men var der tale om berettigede korrektiver i begyndelsen, er det meste udmundet i ekstremer, der – sammen med andre faktorer, ja! – har ødelagt mange gode og værdifulde ting i vores kultur. Herom følgende ti teser til debat:

 

  1. Det anti-autoritære oprør afskaffede ikke autoriteten, det er nemlig umuligt. Autoritet vil altid være til stede, det er bare et spørgsmål om, hvem der har den, hvor den befinder sig, og hvad den dikterer. I dag har vi både lystopfyldelse (ikke ”adlyd”, men ”udlev”) og grænseoverskridelse (”disruption”) som de nye normer, ligesom vi har fået magt uden erklæret autoritet.
  2. Den seksuelle frigørelse har før til pornoficering af det offentlige og private rum med det resultat, at indvielsen i det mysterium, som seksualiteten er, har fået langt dårligere vilkår. Ingen tænker på at sublimere den erotiske drift, kultivere og kanalisere den ind i højere mål eller lytte til længslen, for alt skal udleves, ”up in your face!”
  3. Reformpædagogikken og opgøret med ”den sorte skole” har ført til lærerens tab af autoritet, støj, manglende disciplin og generelt uorden i skolerne med indlærings- og koncentrationsproblemer som følge.
  4. Fokus på individets frigørelse fra alle snærende bånd har ført til en narcissistisk kultur, dyrk din egen navle, befri din indre kunstner, Thomas Blachmann-typer, coachingkultur, der gør mennesker stressede, ængstelige og deprimerede, fordi vi alle skal være omstillingsparate og ”gribe dagen”. Markedet har på paradoksal vis fuldbyrdet, hvad 68-oprøret forberedte.
  5. Modstanden mod den vestlige kolonisering og krige, som f.eks. Vietnamkrigen, har ført til apati, selvforkastelse og manglende selvtillid på den vestlige kulturs vegne. Det er altid vores skyld.
  6. Opgøret med kernefamilien har ført til elitefeminisme med ringeagtelse af hjemmegående husmødre, til sammenbrudte familier og en stressepidemi blandt kvinder, der gerne vil både karrieren og børnene, men ikke kan nå begge dele. Vi har fået ”det faderløse samfund”, et samfund uden vertikal autoritet, der krævede disciplin, behovsudsættelse og pligtudøvelse. I dag har vi alle ofre, alle skuffede rettighedsbærere.
  7. Feticheringen af ungdomskulturen har ført til en nedvurdering af erfaringer, af ”de erfaringsramte”, og frisættelsen af massekulturen har ført til manglende anerkendelse af finkultur, af det ophøjede, elitære, der kræver tålmodig tilegnelse af kundskaber.
  8. Opgøret med professorvældet på universiteterne har ført til munkemarxisme og siden til multikulturalisme, ideologisk ensidighed og venstreorienteret dominans på uddannelserne.
  9. Eksperimenter med stoffer har ført til ukontrollabelt stofmisbrug hos mange og en udbredt alkoholkultur.
  10. Opgøret med det etablerede har ført til mistillid til institutioner som kirken, monarkiet, nationen og nationalstaten til fordel for multikulturalisme, åbne grænser, globalisme og EU. ”Vi har fødder, ikke rødder”. Men mennesker lever af traditioner, der giver livet mening og retning.

 

Imens de gamle 68’ere og deres eftersnakkere venter på et dejligt, frisk opgør med alt det kedelige i vores samfund, kan de nok godt berede sig på en overraskelse af de mere, ja, kedelige – i hvert for dem: Der er et nyt ungdomsoprør på vej, men det kommer fra højre denne gang, fra bevægelser som den Identitære. Og så er det spørgsmålet, om 68’erne stadig vil lune sig ved staldvarmen fra den gamle lejrbålsromantik.

 

Ps, Søren Krarup fortalte mig engang, at bogen Demokratisme blev udgivet i selveste maj måned det Herrens år 1968. Krarups bedste bog, en af de bedste danske konservative bøger, vel den bedste bog overhovedet fra 1968, i hvert fald det bedste, der kom ud af maj måned for 50 år siden!

 

 

 

250 kommentarer RSS

  1. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche
    Jeg synes det ville være kedeligt hvis Berlingske midlertidigt lukkede for bloggene. Jeg undrer mig over det fokus på trollene, når det er så let at overspringe kommentarer. Og det virker absurd komisk, når en kommentator opfordrer blogholderen til at lukke bloggen! Hvorfor stopper denne kommentator ikke bare med at læse bloggen? Tænk på hvor mange blogs, der i verden. Denne kommentator må da få travlt, hvis han på alle de blogs, som han ikke synes forløber fornuftigt, skal indsætte en kommentar med en opfordring til at lukke bloggen.

  2. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Det er uhyrligt, at Sørine G i årevis kan få lov til ikke at se til, dvs helt negligere, at hendes blog kører ordentligt. Hun er her og der og alle vegne med sine budskabet – andre aviser og TV så sent som i går aftes – hun tjener bare nogle penge på sine udgydelser også på Berlingske og komplet og aldeles ligeglad med brugerne, avisens læser og blog-deltagere.

    Total respektløst – jeg gi’r ikke en døjt for hendes ideologiseren, og hvor jeg føler mig sikker på, at folk inviteret ind til DR2’s debatten ikke kender hendes overordnede strategi: Gud. Derfor siger hun som hun gør – også i forh til andre religioner. ‘Forstår’ dem lidt for godt, så vi alm dødelige er undergivet religion/er, der hæves til skyerne i mere end én forstand, dvs over det alm menneske og det sundere behov, og hvor de involverede religiøse oftest, fordi de sidder midt i problematikken og ikke kan se, dvs abstrahere og forstå, at der kan være naturlige indvendinger – også i et mere moderne samfund og dets viden.

    Jeg fatter ikke, at nogen kan være ansat med så ligegyldig og sløset en tilgang til andet end egne udgydelser!!! Og – hvor Berlingske nu på sin Facebook farer frem, har jeg set enkelte gange, til folk ved det mindste og minder dem om god tone og regler – de altså ikke selv overholder!!!

  3. Af Maria Due

    -

    Trollen er efter alt at dømme en kollega af Jesper Lund og har et almindeligt sen-navn.. Den ene af forældrene måske udlænding. Katolsk opdraget, kendt kvindehader, der er bange for kvinder, har sendt mig, som han ikke kender, lange seksuelt perverse breve. Han er i midten af 50’erne og lever sit liv på nettets diskussionsfora. Meget uvidende med indskrænket tankegang. Fra starten kendt i det islamkritiske miljø og også i LA, hvis blog 180 grader, han gjorde sit til at ødelægge med talrige falske profiler. Han laver aldrig andet og underholdes af skatteyderne. Har intet at tabe. Et eksempel på hans stupide hensynsløshed leverer han som Bob Glitter profilen, jeg linker til et typisk eksempel på hans mangel på almindelige følelser, i dette tilfælde præsterer han en nedrakning af en ung skuespiller, der netop var død fra to små børn. Jeg sagde i sin tid nej til at skrive på en af hans blogge, og siden har fanden været løs. Han har i mange år været webmaster på en blog, hvor mange kommentatorers e-mailadresser er endt i hænderne på et tidligere dømt, voldeligt venstreorienteret slæng af “antifascister”. Sagen er politianmeldt. Efter min mening burde der være fokus på, at IP-adresser kan være endt samme sted.

    https://www.bt.dk/politik/la-politiker-synes-om-angreb-mod-kvinder-og-afdoed-skuespiller

    Jeg skriver kun under eget navn og med en ægte og fungerende e-mail adresse. Min gamle husholdningsskole omtales i dag som del af den danske kulturarv og eksisterede til kort før årtusindeskiftet. Der var i min tid tale om forelæsninger og foredrag af kendte kulturpersonligheder i kombination med den praktiske oplæring, der gjorde et ophold til en parallel til et højskoleophold. Blot lavede vi maden selv, gjorde rent og lærte at tage os af småbørn. Ingen skal få mig til at deltage i nedvurderingen af, hvad et velfungerende hjem kan betyde for en familie, og at det for unge mennesker fra forskellige samfundslag kan være udviklende at leve under samme tag og deles om det samme arbejde. Som vore mandlige venner, der var indkaldt til militærtjeneste. På DR findes der lige nu en lille udsendelse, hvor Søren Ryge Petersen fortæller om sin tid på kostskole.

  4. Af Niels Larsen

    -

    BIRGIT HVIID LAJER – 25. MAJ 2018 12:32

    Enig!

  5. Af Flemming Lau

    -

    Maria Due.
    Det ville da bare være dejligt, om politiet kunne sat en stopper for sådan en som ham.
    Der er ikke noget der er helligt mere.
    Har den jævne borger, tillid til at fx myndighederne behandler vore personlige oplysninger på en sikker og tryg måde…? Næppe! Men det er altid noget at private firmaer skal slette personlige oplysninger efter et år tror jeg det er!

  6. Af Niels Lemche

    -

    MARIA DUE – 25. MAJ 2018 13:12, er dette indlæg virkelig af dig? Selv om jeg oftest er uenig med dig, så er det en anden stemme, jeg hører her. Men fake-indlæg er ved at blive så almindelige, at det også er endnu et bidrag til nedlukningen af bloggene

  7. Af svend jensen

    -

    @NIELS LEMCHE – 25. MAJ 2018 11:39
    “…men jeg fik heller ikke lov til at fortælle Svend Jensen, at hans påstand om, at jeg tog fejl mht. kajser Augustus var forkert.”

    I år 27 f.Kr. gjorde senatet og folket i Rom Octavian til princeps (“første”), og dermed begyndte Principatet (27 f.Kr. til 284 e.Kr.), og han fik navnet Augustus (“den ærede”). Selv om den gamle konstitution forblev uændret, kom Augustus til at dominere og selv om romerriget var republik, havde Augustus faktuelt al myndighed.
    i klassisk tid havde mænd med fuld romersk borgerret 5 komponenter i deres navn: fornavn (praenomen), fx Gaius; slægtsnavn (gentilicium eller nomen), fx Julius; filiation, dvs. angivelse af, hvem faderen var, fx Marci filius ’søn af Marcus’. Derefter angav man, hvilken tribus (‘valgkreds’) man tilhørte, fx tribu Cornelia, og endelig et cognomen (tilnavn), fx Cæsar, som angav, hvilken gren af slægten man tilhørte. Normalt opgav man kun tre af disse navne (tria nomina) som indikering af sin retslige status.

    Cæsar er derfor et cognomen, ikke en titel – men senere tider opfattede det som en titel.
    Cæsar betyder ‘elefant’ på fønikisk.
    Kejsertitlen var ukendt på Augustus’s tid.

  8. Af Jesper Lund

    -

    Maria Due
    “Trollen er efter alt at dømme en kollega af Jesper Lund…”
    Hvad mener du med det?

    Niels Lemche
    Jeg er enige. Er det virkelig Maria Due?

  9. Af Jesper Lund

    -

    Niels Lemche
    Politiken foretager check af debattører ved at undersøge om der bor en person med det opgivne navn på den opgivne adresse. Det var måske et lignende check b.dk skulle indføre. En ting, er en debattør med et opdigtet navn skriver noget vrøvl. Det er langt værre, når nogen giver sig ud for at være en anden.

  10. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Maria Due – 13:10

    Jeg tror nu, at det er dig her, modsat Lemche nu – men der har været enkelte også lidt længere indlæg, hvor jeg også har undret mig – men ikke da set dig melde ud om noget forkert ? – Din fortælling om din skoletid nylig kan vist kun være fra dig selv – og jeg har oplevet noget, der var mindre strengt – men orden var der, og vi forsøgte også at hyle hende, lærerinden i madlavning, ud af den. Og, hvad der ikke stod indsnittet af ting på disse pulte, vi sad ved, når hun først skulle berette – milde himmel – sikke piger, der har været dengang; men de kedede sig vel.

    Til eksamen glemte jeg salt i blomkålssuppen, så jeg fik ikke helt top-kkarater – men det rakte. Rektor spiste ved vores bord, så det gik an – selv mærkede jeg intet til manglende salt, måske fordi min mor aldrig saltede særligt – tog hensyn til folks smag, så de slev kunne øge med noget. 🙂

    Niels Peter Lemche – 13:59

    Ligedan har jeg set enkelte indlæg, tilsyneladende fra dig – men med flere fejl, hvor du ikke plejer at misse noget i den retning.. – Og jeg har i øvrigt forsøgt at få en meddelelse igennem til dig på din FB, hpber, at den er modtaget – det handler om trolls på Berlinske og en ganske konkret én, som jeg har fået lovning på, at man vil se til, da det var åbenbart for medarbejderen blot at læse enkelte af Sørine G’s blogge!!! – Men ville egtl ikke skrive det her – men jeg håber, at noget vil lykkes. Det var tilfældigt, at jeg talte med Berlingske, der ringede mig op om mit abonnement, så ‘vejen’ faldt så forbi, hvordan Berlingske var som avis – indlysende efter en del år nu at nævne, hvad vi er udsat for fra den samme, og hvor en blog el flere ikke bliver passet ordentligt!!!

    Niels Larsen – 13:15

    Tak skal du have 🙂 – Men hun er faktisk forfærdelig at høre på, lever slet ikke i nutiden eller nu’et fo den sags skyld, intellektualiserer alt ud fra Biblen og med Gud som eneste anerkendte – ikke de individuelle mennesker!

  11. Af Niels Lemche

    -

    SVEND JENSEN: som adopteret:

    Gaius Julius Caesar Octavianus

    i 38 f.Kr.: Imperator Caesar Divi Filius.
    i 31 f.Kr.: Imperator Caesar Divi Filius Augustus

    Fulde titel ved sin død (4 eft.Kr.)O:

    Imperator Caesar Divi filius Augustus, pontifex maximus, consul XIII, imperator XXI, tribuniciae potestatis XXXVII, pater patriae

    Jeg har lidt vanskeligt ved at forlige det med, at han kun brugte titlen (som ikke var en titel) primus inter pares. Imperator-titlen har han tidligt. Jo det blev til emperor, empereur. Caesar udtalt som kaisar (se græske transkriptioner f.eks. i juleevangeliet) blec så ti kejser.

    Hermed må jeg konstatere, at du vist har forlæst dig på en eller anden prorepunblikansk kilde, som så ham som den sidste republikanske romer, mens han de facto var den første kajser, imperator.

  12. Af Niels Lemche

    -

    JESPER LUND, enig, og det sker nu hyppigere og hyppigere. Senest for lidt siden på Krauls blog.

  13. Af jeNs haNsen.

    -

    AF MARIA DUE – 25. MAJ 2018 13:12

    Naturligvis er det Marie Due som har skrevet dette indlæg.
    Hun har nævnt disse problemer nogle gange.

    Ingen tvivl om at hun nævner et reelt problem.
    Undertegnede er selv så “heldig”, at have et par af de mere bizarre højreekstremister hængende over sig.
    Den ene tror, at han er blogbestyrer.

  14. Af Niels Larsen

    -

    BIRGIT HVIID LAJER

    At være kristen er OK. At være fanatisk kristen er ikke. Og det er hun.

  15. Af Flemming Lau

    -

    Så vidt jeg se var Augustus den første der fik tilføjet betegnelsen kejser.
    http://www.jmarcussen.dk/historie/reference/paveogkejser.html

  16. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Værre en 1968 – bortset fra Rote Armée-tiden i Tyskkland – så finder jeg via et glimrende interview med den tyske journalist Günther Wallraff alarmerende omkring forholdene Tyskland, hvor der eksisterer en moské nær eller i Köln, som kaldte sig liberal og fik lov at blive opført og dannet, hvor det viser sig, at ansatte er udpeget af Erdogan – og absolut ikke liberal, hvor Wallraff mente at kunne læse nogle af “De Sataniske Vers” af Salman Rushdie op – men nej slet ikke, og hvor han taler om, hvor grådige indvandrere kan være. (Disse dobbelte statsborgerskaber må ophøre – eller folk tage tilbage til Tyrkiet!) – Ligedan er der mulighed for, at mere kan gå grueligt galt, fordi vel der findes denne ny-nazistiske tendens og grupperinger.

    Pressen er ligedan udsultet, så svært at gå i kødet på visse børsnoterede selskaber der tjener styrkende på ældreplejen, hvor folk lider under en forfærdelig ringe behandling. Personalet kører ned, er ellers entusiastiske i jobbet – for lav løn.

    Mad mangler der også til nogle mennesker – så dette med rig og fattig er allerede udtalt i Tyskland, hvor der så er nogle der sørger for eller forsøger at sørge for nok mad til ældre også. Uhyrligt – så det siges, at de bliver fattigere p gr a indvandringen.

    Det er da klart – den slags er meget dyrt, når der er tale om så store grupper, der skal sørges for, selv om de siden også kommer i vej med sproget og evt. et job.

    Så – vi har det langt bedre her mod nord – men vi skal naturligvis passe på, hvad vi har og høge om, at tingene ikke smutter. Og -vi selv løbet over ende yderligere. Der forsøges stadig, så vi ikke kan sige to ord sammenhængende om forbedringer for fastende eller små drengespædbørn!

    Derfor – vi skal ikke leve tilbagestående sammen med flere minoriteter, der yderligere måtte komme til Danmark.

    Langt farligere end 1986!!

    Derfor – stop for indvandring mest muligt, fordi vi er et lille land og landområde, som vi gerne vil bevare og ikke få helt udraderet efterhånden. Jeg sad og kiggede på gamle, smukke folkedragtsbilleder – en konkret serie, hvor vi ganske vist er kommet noget videre, og heldigvis — men jeg ærgrede mig over ved synet og introduktionen til disse billeder, malerier oprindeligt, at vi ikke mere har Island inden for Rigsfællesskabet; men hvor interessant med alle disse lokale områder i Danmark, deres dialekter og dragter, der sige en del om dem. Meget smukke og flotte — herligt og tak for dem. Arvet fra familien.

    Det skal vi værne om, så Danmark ikke bliver en udflydende klat – men et klart billede af os selv og vores udvikling, gerne med indvandringerne vi har haft og har — da nogle heldigvis fungerer! Men – alligevel vil et stop være på sinplads efter de sidste 40 år!

  17. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Værre en 1968 – bortset fra Rote Armée-tiden i Tyskkland – så finder jeg via et glimrende interview med den tyske journalist Günther Wallraff alarmerende omkring forholdene Tyskland, hvor der eksisterer en moské nær eller i Köln, som kaldte sig liberal og fik lov at blive opført og dannet, hvor det viser sig, at ansatte er udpeget af Erdogan – og absolut ikke liberal, hvor Wallraff mente at kunne læse nogle af “De Sataniske Vers” af Salman Rushdie op – men nej slet ikke, og hvor han taler om, hvor grådige indvandrere kan være. (Disse dobbelte statsborgerskaber må ophøre – eller folk tage tilbage til Tyrkiet!) – Ligedan er der mulighed for, at mere kan gå grueligt galt, fordi vel der findes denne ny-nazistiske tendens og grupperinger.

    Pressen er ligedan udsultet, så svært at gå i kødet på visse børsnoterede selskaber der tjener styrkende på ældreplejen, hvor folk lider under en forfærdelig ringe behandling. Personalet kører ned, er ellers entusiastiske i jobbet – for lav løn.

    Mad mangler der også til nogle mennesker – så dette med rig og fattig er allerede udtalt i Tyskland, hvor der så er nogle der sørger for eller forsøger at sørge for nok mad til ældre også. Uhyrligt – så det siges, at de bliver fattigere p gr a indvandringen.

    Det er da klart – den slags er meget dyrt, når der er tale om så store grupper, der skal sørges for, selv om de siden også kommer i vej med sproget og evt. et job.

    Så – vi har det langt bedre her mod nord – men vi skal naturligvis passe på, hvad vi har og høge om, at tingene ikke smutter. Og -vi selv løbet over ende yderligere. Der forsøges stadig, så vi ikke kan sige to ord sammenhængende om forbedringer for fastende eller små drengespædbørn!

    Derfor – vi skal ikke leve tilbagestående sammen med flere minoriteter, der yderligere måtte komme til Danmark.

    Langt farligere end 1986!!

    Derfor – stop for indvandring mest muligt, fordi vi er et lille land og landområde, som vi gerne vil bevare og ikke få helt udraderet efterhånden. Jeg sad og kiggede på gamle, smukke folkedragtsbilleder – en konkret serie, hvor vi ganske vist er kommet noget videre, og heldigvis — men jeg ærgrede mig over ved synet og introduktionen til disse billeder, malerier oprindeligt, at vi ikke mere har Island inden for Rigsfællesskabet; men hvor interessant med alle disse lokale områder i Danmark, deres dialekter og dragter, der sige en del om dem. Meget smukke og flotte — herligt og tak for dem. Arvet fra familien.

    Det skal vi værne om, så Danmark ikke bliver en udflydende klat – men et klart billede af os selv og vores udvikling, gerne med indvandringerne vi har haft og har — da nogle heldigvis fungerer! Men – alligevel vil et stop være på sin plads efter de sidste 40 år!

  18. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Det jeg mener med mit ovenstående er:

    At huske og lære de tidligere tider og slægter, vores sprog og dialekter (mener, at der stadig på KUA arbejdes med sådanne) – og inden vi fik dette rigssprog – og så tage godt hånd om udviklingen og moderne tider i dag.

    Vi skal naturligvis ikke hænge i alt gammelt – men vi skal kende en del, og de fleste finder det interessant, når der på tv eller ude blandt os selv med foredrag tales om disse forhold.

  19. Af Flemming Lau

    -

    J. Hansen.
    Åh la’ vær, du æælsker lidt højreorienteret sjofel retorik.

  20. Af svend jensen

    -

    @NIELS LEMCHE – 25. MAJ 2018 15:34
    Imperator – (latin ‘hersker’), ærestitel, hvormed soldater under den romerske republik hyldede en sejrrig general.
    Da Augustus formelt var embedsmand under republikken kunne han modtage ærestitlen “Imperator”, som altså ikke formelt gav magt eller kejserstatus.
    For Augustus var det altid magtpåliggende at opretholde sin republikanske facade, simpelthen for ikke at fremkalde oprør mod sin usurperede diktatoriske magt.
    Den der med “kejser Augustus” er derfor en skrøne, som historikere ikke rigtigt gider at korrigere amatører som NL for.

  21. Af jENS haNSEN

    -

    AF FLE MMING LAU – 25. MAJ 2018 16:05

    Det var nu ikke lige dig, som jeg havde i tankerne.
    Mest ham som tror, at han skal bestemme , hvem der deltager i debatten.
    Men føler du dig truffet.
    Så er det da en ærlig sag.

  22. Af Niels Lemche

    -

    SVEND JENSEN, beklager, at du benytter lidt forældede oplysninger. Han tager navnet/titlen Caesar (udtalt Kajsar) meget tidligt, som du selv kan se efter. Og så kommer: Var han kejser i moderne (nyere) forstand? Jeg gad vide, men når han forenede kejsernavnet/titlen med titlen som ypperstepræst, var al magt officielt samlet hos ham. Det varede i trehundrede år, før Konstantin delte de to titler fra hinanden. Og hvis du vil videre med din teori, må du også argumentere for, at ordet Caesar skiftede betydning hos Tiberius og de følgende kejsere.

    Så kommer receptionen: Du lagde vel mærke til “divus”, og ved sin død bliver han ophøjet blandt guderne. Robert Graves lader Augustus være en rigtig hyggeonkel, men man fornemmer også i hans roman jernnæven inde i fløjshandsken.

    Men gå du bare mod alle autoriteter, eller nævn i hvert fald din kilde. Tacitus eller Suetonius? Eller?

    Eller se på den tabel, som Lau referede til.

  23. Af Maria Due

    -

    Jo, det er mig, der har skrevet her, men ligesom flere af jer andre har jeg tidligere set falske indlæg i mit navn. På Knaules blog får min plagånd lov til at tilskrive mig en betragtelig alder og at ønske mig død, uden at det slettes, ligesom hun forhindrer mig i at kommentere hans indlæg.
    ——-

    Jesper Lund, du skrev, at du er uddannet på et datalogisk institut, og det var det, jeg hentydede til, for det samme er den trold, jeg skrev om.

    …..

    Niels Peter Lemche.

    Du må vide, at der tidligere fandtes miljøer, hvor en akademisk uddannelse ikke var udtryk for den ultimative succes omend respekteret. De findes så at sige ikke mere, men det er sikkert og vist, at jeg blev opdraget til at leve et helt andet liv, end det blev til efter ti år i ulykkelig sus og dus, og at ingen forestillede sig, at jeg nogensinde skulle komme til at forsørge mig selv. For mig blev Wien i august 1968 det ultimative vendepunkt, hvor jeg brød med et ukendt antal generationers kvinderolle, men jeg skylder at skrive, at det bestemt er min opfattelse, at mændene i min danske familie har sat en ære i at behandle kvinder ordentligt. Er forresten helt tilfældigt stødt på din slægtning kunstnerinden flere gange i den sidste tid. Først elegant og relativt dyrt oliemaleri af pæoner og iris og siden et mere enkelt spillebord hos antikvitetshandler på nettet.

    Birgit Hviid Lajer, jeg græmmer mig også over Sørine Gotfredsens tiltagende moraliserende indlæg og mangel på omhu med at moderere. Hun kan da umuligt bilde sig ind, at der skal komme noget godt ud af det.

    At nogle af os førhen forud for ægteskab tog nogle måneder på husholdningskole eller som min mor et husholdningskursus i hjembyen var ganske almindeligt. Ligesom det er i dag, at unge kvinder melder sig til madlavningskurser i Toscana og i mødregrupper og al det der, når de opdager, hvad det vil sige at stå med ansvaret for et lille nyt menneske 24 timer i døgnet. I Schweiz har de stadig disse pigekostskoler, som prinsesse Marie har frekventeret en af, og hvor det kristne islæt oprindeligt fyldte meget mere.

    Selv om man ikke har nogen religiøs tro, kan det sagtens føles som en fredfyldt god begyndelse på dagen at deltage i en fælles morgenbøn. Det var jo ikke eleverne, der bad, men en kær gammel hvidhåret dame, der havde være leder af skolen, og som havde fundet nogle bevingede ord frem, som hun knyttede til gode ønsker for dagens forløb. Hun er den eneste kvindelige lærer i håndarbejde, jeg har haft, der ikke har skældt mig ud, fordi jeg er kejthåndet, den første slog endda en prober næve, og det var hver gang.

  24. Af Maria Due

    -

    Indlæg i filteret.

  25. Af Flemming Lau

    -

    J. Hansen.
    Jeg prøver altid at være ærlig, og man skal ikke fornægte den mentalhygiejniske dimension.
    Har en bekendt der efter 25 års arbejde i Kbh, fik job i provinsen tæt på hjemmet. Efter 1 år vendte han tilbage Kbh. Han manglede den daglige “blodprop” under turen ud og hjem og det er ganske vist!

  26. Af jens hanSen

    -

    AF FLEMMING LAU – 25. MAJ 2018 19:06

    Mit liv har været så interessant og spændende, at fortæller jeg sandheden, så er der mange som ikke tror på mig.
    Derfor er man ind imellem nødt til at underspille og lyve lidt.

  27. Af svend jensen

    -

    @NIELS LEMCHE – 25. MAJ 2018 17:53
    Pontifex Maximus havde ingen eller ringe magtbeføjelser i det gamle Rom. Posten var, ligesom Imperator, Pater Patria, Tribuni, augustus og princeps, rent honorære titler uden reelt magtindhold.
    Det 700 år gamle stærkt republikanske Rom skiftede ikke let sin styreform.
    Gaius Julius Cæcar blev netop myrdet, fordi han var under mistanke for at ville indføre monarkiet.
    Det konservative multi-geni Marcus Tullius Cicero gav sit liv for republikken.
    Octavian, som Cæsars adoptivsøn, ville gerne overleve, så han beholdt den republikanske facade udadtil hele sit liv, selv som ‘autokrator’ Augustus. Han og hans efterfølgere måtte nøjes med Cæsar som titel; alt andet kunne være livsfarligt.
    Helt frem til Hadrian beholdt man fiktionen om senatet og republikken som grundlaget for Roms styreform.
    De “republikanske kejsere”s historie er levende beskrevet i en bog af “Gaius Suetonius Tranquillus”, som hedder “The Lives of the twelve Caesars” fra omkring år 100 evt.. Fin bog.
    Læs den og kom ud af de teologiske tåger:-)

  28. Af Flemming Lau

    -

    J. Hansen.
    Kender godt den med underspillet. Når folks øjne begynder at flakke, er det tid til at klappe hesten, og tale om hvordan man bedst får sværen sprød på stegen!

  29. Af jeNs haNsen

    -

    AF FLEMM ING LAU – 25. MAJ 2018 20:00

    Nemlig.

  30. Af Martin Jørgensen

    -

    68 oprørets elendighed har været temaet her på bloggen og vi er kommet vidt omkring.
    Der har været betragtninger om kommunister og munkemarxister og hvilken betydning de har haft på samfundsudviklingen.
    Efter min bedste overbevisning har den været meget begrænset- der var vel ret beset tale om et tidsfænomen der aldrig for alvor fik fodfæste, dertil var den politiske overbevisning ikke stærk nok.
    En anden der derimod var stærk i sin politisk tro, og derfor fik lov til at betale den højeste pris.
    Var den danske politiker for kommunistpartiet i 30erne, Arne Munch Pedersen der som glødende kommunist og medlem af komitern blev sendt til Rusland .
    For derefter at lide den tort at ende sine dage i Burtyrka fængslet i Moskva i 1940 som en del af Stalins udrensninger.

  31. Af Niels Lemche

    -

    SVEND JENSEN, nu henviste jeg selv til Sueton, som han normalt kaldes på dansk, og jeg har læst Sueton og også Tacitrus, og flere. Ud fra de kriterier, du stiller op, så kan man spørge om, hvornår Rom fik kejsere, hvis det overhovedet fik det. Cocktailen af at være imperator og pontifex maximus var en ganske hård sammensætning og betød at titelhaveren havde fuld kontrol med alle sider af samfundet. Men hvis du tror, at drømmen om republikken spillede nogen rolle efter skal vi sige 31 f.Kr., så skal du nok læse op på din romerske historie.

    Cicero var ikke noget multigeni, men egentlig en middelmådig filosof, en stor taler, og en lousy statsmand.

    Jeg kender jo ikke din baggrund. Jeg fik det stort set ind med modermælken, klassisk sproglig student, og har det meste af den litteratur, du synes, at jeg skal læse, i mit bibliotek. Og mht. Sueton, så findes der faktisk en udmærket oversættelse til dansk.

    Har beskæftiget mig med Middelhavsområdet siden jeg lærte at læse. Men hvad er dine kvalifikationer?

  32. Af Maria Due

    -

    JENS HANSEN – 25. MAJ 2018 20:13

    Flakkende øjne, ja, men det generer mig. Jeg ville ganske vist gerne have undværet nogle af mine oplevelser, men det er ikke ensbetydende med, at jeg ikke vil være mig selv bekendt. Jeg har da i det mindste været i live og undladt at flyde med strømmen. Og apropos hipoer, de var ved at koste min far livet. Har stadig indlæg i filteret.

  33. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Niels Larsen – 15:50

    Det er vel hendes liv stort set, rigtig fundamentalist, som mener, at vi andre er forkerte mennesker – og hun af den rette ånd. Det sidste har vi jo heller ikke noget af, ifølge hendes definition.

    Hun intellektualiserer sig liv i så høj grad – og temmelig ensidigt med Gud foroven, altså hendes kristne tro, som hun opfatter og dyrker den.

    Men da svært at have respekt for hende. Den har jeg tabt – den er meget, meget langt væk! Stort set ikke eksisterende – hun er ligeglad; men blot hun vil indordne sin tilstedeværelse efter b.dk retningslinjer, så er hun mig aldeles uvedkommende, selv om hun til stadighed bliver bedt om at ytre sig om både dit og dat – men inden for samme ramme, som jeg forstår og læser hende også andre steder, fx Kristeligt Dagblad.

  34. Af Flemming Lau

    -

    “Forkerte mennesker” findes ikke i kristen optik, men derimod er vi alle er født med ryggen til Gud og er syndere. Det gælder fundamentalister, som ikke fundamentalister, moderne og sekulære. Synden (læs hovmod på andre menneskers bekostning) ligger i os alle og vi kan intet gøre i egen kraft…! Men Gud kan! Men hvor er Gud…? Han er i Dåbsgaven og får man pakket den ordentligt ud, finder man Ånden! Og må jeg tilføje, den er i alle tilfælde ganske ufortjent. Mao har ingen noget at rose sig af, overhovedet!

    Sandheden er at Ånden overbeviser om vores synd, og hvem gider at kende den i vore dages samfund, hvor vi alle skal være så pokkers “perfekte”…?

  35. Af B. Mortensen

    -

    Hr, Jørgensen
    “For derefter at lide den tort at ende sine dage i Burtyrka fængslet i Moskva i 1940 som en del af Stalins udrensninger.”

    I celle 213.
    Læs Ole Sohn’s “Fra folketinget til celle 213”

  36. Af georg christensen

    -

    Frigørelsens “tyrani”, betyder også : Et “farvel” til fortiden´s magtbegærlige “politisk/religiøse” tyranier, og på ingen måde et nyt goddag til fortidens forfejlede “magtbegærligheder”.

    NB: Hele verden har brug for “nytænkning”, ikke længere på den gamle verdens magtbegærlige vilkår “politiske som religiøse”. Verden idag, hvis den virkelig ønsker “globalisering”, bør komme igang med nye “tankemodeller”. De gamle “magtbegærligheder” bør udelukkes, de politiske, som de religiøse, bør hurtigst muligt smides udenbords.

    En form for “nytænkning”, ny formering bør finde sted , når tiden er oprundet. Tiden er altid klar til ændringer af alle arter. Det er idag ikke andet, som kulturelle politisk/religiøse magtbegærligheder, som stadig forhindrer LIVET i sin egen Globaliserings proses beskrivelse.

    .

  37. Af jeNs haNsen

    -

    AF MARIA DUE – 25. MAJ 2018 21:02

    Vi snakker vist lidt forbi hinanden.
    Lau forstod, hvad jeg mente.
    Hvad angår Hipo Korpset.
    Da Frikorps Danmark blev opløst endte mange af medlemmerne i Schalburg Korpset og i Hipo Korpset.
    Nogle af dem blev skudt efter krigen.
    Her kunne man måske mene, at der var et par politikere og virksomhedsejere som havde gjort sig endnu mere fortjent til den skæbne.

  38. Af Niels Lemche

    -

    Jeg må lige slutte af mht Svend Jensens romerske historie, og undskylder derfor. Sagen er, at titlen kejser ikke fandtes. Augustus tog Caesar som navn efter sin adoption. Derefter øste det romerske senta på med titler. Efterfølgeren Tiberius Julius Caesar Augustus tager det op, og det fortsætter dynastiet ud. Vespasian, som ikke var af samme dynasti, kaldte sig Imperator Caesar Vespasianus Augustus.

    Så man kan diskutere, om Augustus var kejser — for nogen speciel titel med den moderne betydning eksisterede ikke; men han skabte titlen og dens indhold, Caesar. Primus inter pares blev benyttet af Augustus ligesom princeps. Men havde ingen betydning; der var noget mere vægt på primus end på pares.

    Og se, det er ganske vist.

  39. Af svend jensen

    -

    @NIELS LEMCHE – 26. MAJ 2018 7:49
    “Jeg må lige slutte af mht Svend Jensens romerske historie, og undskylder derfor. Sagen er, at titlen kejser ikke fandtes. Augustus tog Caesar som navn efter sin adoption.”

    Afslutningsvis endnu en fejl, begået af undertegnede og NL.
    Gaius Julius Cæsar adopterede ikke Octavian formelt. Cæsar var onkel til Octavians moder. Octavian antog på et tidspunkt efternavnet ‘Cæsar’ for at opfylde diktatorens testamentariske ønske (Sueton).
    Hele ‘Kejser’ historien viser bare, at det tog Rom ca. 100 år at konvertere fra republik til monarki og kostede borgerkrige med floder af blod.
    Vi kan lære af dette! Hvor længe vil tage, at konvertere Danmark fra demokrati til kalifat ???

  40. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Flemming Lau – 25. maj – 22:14

    Nej, naturligvis ikke – men det skulle vi nogen gange tro, når en kristendom lægger sin klamme hånd på mennesker, i opdragelsen fx. med allehånde ‘gode forklaringer’ – også om syndighed.

    Naturligvis begår enhver af os fejl – men jeg er bange for, at kirkens ’syndere’ samtidig er ganske andet, fordi Jesus døde på korset – men som det siges tog vores synder på ig Sikke en gang bavl og sludder.

  41. Af Niels Lemche

    -

    SVEND JENSEN, du har vist forlæst dig på Sueton, der fødtes mere end halvtreds år efter Augustus’ død. Augustus’ egenlige navn var Gaius Octavius, men han antog som skik og brug navnet Caesar i forbindelse med en testamentarisk adoption i 44 f.Kr.

    Borgerkrigen var stort set ovre i 31 f.Kr. Men havde da også varet det meste af århundredet. Men kan vi kompromisse og sige, at Augustus skabte indholdet af begrebet kejser?

  42. Af Flemming Lau

    -

    Birgit Hviid Lajer.

    Ja mennesker begår fejl, masser af fejl, hver dag, hele året rundt!
    Bliver det punket, kritiseret og bebrejdet i tide og utide for det i dagens Danmark…?
    Ja og dommen er ofte at pga hint eller dette, at så er man et dårligt menneske…!

    Kristendommen siger “Lad den i blandt jer som er skyldfri, kaste den første sten!”
    Mao alle er syndige egoister, men alligevel elsket!

    På spørgsmålet om nogen er i stand til at bære verdens, samlede synd, får vi blot at vide, at vi ikke engang, kan bære vor egen synd. Men det var der en, der kunne, men han var ikke fra denne verden. Og hvad er egentligt sværest at gøre, helbrede den lamme eller tilgive et menneskes fejl…?

  43. Af Niels Larsen

    -

    JENS HANSEN – 26. MAJ 2018 7:09

    De havde nok ikke gjort sig mere fortjente til at blive skudt. Men bestemt i lige så høj grad.

    Men Fanden hytter jo sine. 🙁

  44. Af Niels Lemche

    -

    MARTIN JØRGENSEN, men så havde han også en fætter, Gustav Munch Petersen, der var faldet på republikkens side to år tidligere i Spanien.

    Men som med den imponerende titel på en tysk erindringsbog om krigsgenerationen:

    Eine Generation verabschiedet sich!

    Det er helt overvældende at tænke på, hvad den generation oplevede og var med til .. og så dømt eller fordømt af en generation idag, der reelt intet har oplevet og intet forstår. (jeg undtager de udsendte soldater)

  45. Af Niels Poulsen

    -

    68’erne var dårlige mennesker. Heldigvis mislykkedes deres forsøg på at omstyrte det bestående samfund. Eksempelvis lever den traditionelle kernefamilie, om end ikke i bedste, så dog i nogenlunde velgående.

    Alligevel har 68’erne efterladt en tung og negativ arv til de efterfølgende generationer, i og med at deres falske frihedsevangelium beklageligvis udbredtes i og stadigvæk gennemsyrer det danske samfund, både i institutioner og den enkeltes normer og livsstil.

    Jeg vil hævde, at den inderste kerne i oprøret, var kriminel. Det var hedonister, som søgte at opnå personlig vinding og nydelse gennem kriminalitet. Nogle af dem respekterede ikke demokratiet og parlamentarismen, men ville omstyrte samfundet med vold. Andre etablerede parallelsamfund fra mindre stalinistisk styrede kollektiver til det dybt kriminelle Christiania, hvis indbringende handel med narkotika de danske myndigheder desværre stadigvæk må bruge mange ressourcer på at bekæmpe.

    Det er paradoksalt. Muren faldt. I Danmark lever Marx og narkokriminelle trygt videre i den af eliten fredede tidslomme Christiania.

  46. Af Maria Due

    -

    JENS HANSEN – 26. MAJ 2018 7:09

    Ja, det gjorde vi.

    I det sidste besættelsesår herskede der anarki i Aarhus. Min far talte aldrig om den slags, men i min mors efterladte papirer findes en enkelt kort sætning om, at der var tale om Hipoer, som fik dødsstraf efter krigen, og mere har hun sikkert ikke vidst.

    BHL har ret. Sørine gør livet til en intellektuel affære.

  47. Af Bjørn Sørensen

    -

    @ MARTIN JØRGENSEN –
    “68 oprørets elendighed har været temaet her på bloggen og vi er kommet vidt omkring.
    Der har været betragtninger om kommunister og munkemarxister og hvilken betydning de har haft på samfundsudviklingen.
    Efter min bedste overbevisning har den været meget begrænset- der var vel ret beset tale om et tidsfænomen der aldrig for alvor fik fodfæste, ”
    Bevar mig vel, magen til naivitet skal man lede længe efter.
    Efter den lange vandring gennem departementerne sidder venstrefløjen solidt på den offentlige administration, uddannelsessystemet, nyhedsformidlingen og kunsten.
    Kun takket være at intelligensian sidder på den private sektor har vi overlevet økonomisk.
    Og de går stille med dørene. En af de få borgerlige, Asger Aamund, blev spurgt om han ikke skulle stille op til folketingsvalg, hvortil han svarede: Med alle de kolbøtter derinde ville det være spild af tid.
    “The deep state” er gennemsyret af neomarxister, også i DK.

    McCarthy´s kommunist anklager var basseret på realiteter. Efter USSR´s opløsning fik man adgang til arkiverne. Og det kom frem at Stalin havde 329 spioner i den amerikanske adminstration. Arkiverne blev senere lukket, og i Vesten glemte man alt om det, meget belejligt.

  48. Af Niels Larsen

    -

    NIELS POULSEN

    Jeg forstår ganske enkelt ikke, at myndighederne ikke bare sætter 20 dozere i tandem og jorder den kriminelle rotterede Christiania med jorden.

    Den “fristad” er en hån mod retsfølelsen.

  49. Af Niels Poulsen

    -

    Niels Larsen

    Vi kan “takke” det store fjols Anker Jørgensen og hans røde støtter for legaliseringen. De borgerlige partier ønskede en rømning af Christiania.

    Sikke en masse menneskeskæbner, som kunne være reddet fra stofmisbrug og social deroute, hvis de borgerlige var lykkedes i deres forsvar for lov og ret.

    Christiania er et ulækkert eksempel på, at al “revolution” er en blindgyde. Man tror, at man laver et nyt og bedre samfund. I stedet kommer en ny selvbestaltet elite til magten, som er langt værre end den bestående. Christiania er regeret af en kriminel junta. Det “venstreorienterede” og fællesmøderne er ren facade.

  50. Af jan ulrik friis

    -

    Denne forsamling af landsforrædere på Borgen, de har til formål at udslette nationalstaten Danmark, de har ikke længere folket bag sig, men islamiske medløbere og selvmordskandidater af rang, end ikke Nato vil nogensinde løfte en lillefinger for at redde Danmark, for så var det sket, dansk militær glimrer ved deres fravær en forsamling af sammensvorne landsforrædere!

    Op over og næsten at det nu lykkedes for de sammensvorne på Borgen den fulde destruktion af nationalstaten Danmark i en islamistisk ‘berigelse’, ikke så underligt disse sammensvordne betragter Støjberg som en spielverderber!

    Der lægges nu onde planer imod Støjberg, og imod det danske folk!

    Danmark havde en eneste chance at redde Danmark, nu forspildes chancen i dårskab, i tilbageblik kommer vi at ønske at Støjberg havde fået helt frie hænder udenom alle ondskabsfulde destruktive konventioner og menneskefjendsk godhedsindustri, for at redde Danmark med henhold til udvisning af samtlige islamister der befinder sig på dansk jord, effektiv udvisning uden undtagelse og til 100% .

    Giv Støjberg helt frie hænder på migrationsområdet, stop alle hindringer der står ivejen for at Støjberg kan udføre sit arbejde, alt i hendes magt for at redde Danmark og det danske folk, fra den ødelæggende den onde trudsel fra islam, milliarder af nye islamister er på vej!

    Det står nu et islamisk voldstyranisk besættelsesmagt på dansk jord, styret af tyske mentalitet, der nu igen vil lede “den frie verden” ud i frit fald, en verden i indavl og islamisk multi-kulti kan aldrig nogensinde bestå, ingen (end ikke Rusland) kommer dennegang til hjælp, verden rundt omkring os ser til i afsky, hvordan Danmark “Den Frie Verden “i ondskab i selvdestruktion har udslettet sig selv i en fanatisk islamisme!

    Løkke og godshedsindustrien har hånden langt nede i kagedåsen udplyndrer Danmark, Løkke nægter at ændre den menneskefjendske politik, planen at udplyndre og ødelægge Danmark i vold-anarki -kaos efter tysk-svensk forbillede, udrydde folket, og en voldelig anarkistisk islamisering af EU.

    Løkkes selvdestruktive plan fortsætter nu imod alt sund fornuft, uanset at ingen længere kommer Danmark til hjælp, men omverdenen holder sig borte i afsky, Løkke vil være med den sidste helikopter ud af landet!

    Vi er vidne til en etnisk udrensning af det danske folk, et islamisk Danmark i flammer, et sådant Danmark kan aldrig bestå, Merkels multi-kulti planer er også EU planen: at fjerne nationalstaten Danmark, Løkke regeringen er gladeligt del af denne plan, Frontex pumper nye islamister op i Europa, borgerkrigen er af US-våbenindustrien planeret helt fra start, alt er forudsigeligt:

    https://newspeek.info/eu-vi-lader-migrationen-fortsaette/

    Der er ligesom ikke længere brug for os, vi danske er kommet ivejen for islamisk magtovertagelse, islam kun interesseret i at overtage Danmark kvit og frit, og ellers ved første lejlighed slå os danske ihjel, vi er ved at mister vores borgerrettigheder, vi er ved at bliver gjort til intet, skatteslaver af islam, næste punkt på dagsordenen er tilintetgjort, vi står nu til at miste ALT, vores egne folkevalgte nedprioriterer os til intet, den fremmede besættelsesmagt: islamisterne er nu herrerfolket på dansk jord med de udvidede rettigheder, vi etniske danske har ikke langt igen, døden har meldt sin ankomst, hvem har respekt for et folk der er gjort til intet ?

    Milliarder af islamister slippes nu ud i et frit stormløb på EU, desværre er der intet tilbage der hindrer islamisterne i en krig i EU og på dansk jord, ingen kommer os til hjælp,
    islam will come to a city near you soon!
    https://newspeek.info/eu-vi-lader-migrationen-fortsaette/

    Danmark bør nu stoppe pengestrømmen til godhedsindustrien og til de onde venligboer, det vil mindske vores den menneskelige mængde af lidelse!

Kommentarer er lukket.