”Hvor der er liv, er der Long”

Af Kasper Støvring 137

Dengang, der var rigtige reklamer til, fandtes der en berømt plakat for cigarretten ”Long” prydet af et foto af den berømte popmusikerduo Nina & Frederik og ledsaget af teksten: ”Hvor der er liv, er der Long”.

 

 

Unægtelig et noget besynderligt slogan for cigaretter. Der er noget ironisk, måske noget komisk-naivt over den gamle reklame fra en helt anden tid, for 1000 år siden. Nu ved vi jo bedre, og det er vi på bedste demokratisk vis enige om. For cigaretter gør livet kortere, ligesom cigarettens liv selv er kort sammenlignet med cigaren og piben. Men i virkeligheden gemmer der sig et helt andet perspektiv i reklamen, som har at gøre med selve cigarettens væsen.

 

Cigaretten er forbundet med begæret, derfor hører det til myten, at der ryges efter mad og sex. Cigaretten lover øjeblikkelig tilfredsstillelse af et fysisk behov, selv om den altså er kortvarig.

 

Skønt cigaretten notorisk er forbundet med kræft og derigennem med sygdom og død, hører den alligevel til begærets, sultens, domæne: Med ligegyldigheden, der nærmer sig trods, over for sundhed og alskens oplysningskampagner, og bliver man afhængig, er det med cigaretten som med døden: Den står fjendtlig over for det sunde liv.

 

Frederik blev nogle år efter i øvrigt myrdet med to skud i hovedet på sin lystyacht…

 

Jeg så en cigaretrygende mand til en fest engang og kom til at tænke på salmens ord om en liden askebolig.

 

Han stod i det mørke hjørne i et sort jakkesæt med hvid skjorte. Lyset i rummet kom fra spotlys i gulvet. Manden var altså oplyst nedefra og op, så især to ting i hans krop trådte frem: Hænderne og ansigtet, der lyste op på den mørke baggrund og fik gullig, ligbleg farve. Manden stirrede tavst hen for sig i festens mylder og larm, og hans blik mødte i få sekunder mit.

 

Det var smerteligt alene at se på ham. Hans mund var trukket sammen på samme måde, som jeg havde set det på billeder af børn, der var blevet kvalt af røg, og de sure øjne stirrede nervøst frem for sig under brynene, der nærmest var vokset sammen og lignede en flagermus på vej ud i skumringen.

 

Kroppen var i ro. Kun i den dirrende hånd holdt han en cigaret mellem de lange, knoglede fingre. Røgen sivede langsomt op langs skikkelsen og indhyllede ham i en sky af blålig farve. Skikkelsen balancerede på kanten af lyset, snart inde, snart ude. Lyset fik det til at se ud, som om han ikke havde nogen underkrop. Det var nærmest blot en torso, en spøgelsesagtig silhuet fra en sløret skyggeverden.

 

Som han stod dér afsondret i hjørnet, var han hele tiden på vej til at glide ind i mørket, hvor han ville forsvinde, ligesom den cigaret han stod og røg. Selv skyggen gik nærmest i ét med denne mand. Det var svært at se, hvor kroppen endte, og den tomme luft begyndte. Grænsen mellem person og omverden syntes forsvundet.

 

Cigarettens liv er kort, og snart havde han røget den færdig. Da forsvandt han ud af lyskeglens stirrende hvidt. Lige så brat, han var kommet til syne, lige så brat forsvandt han igen. Tilbage blandt festens mange kulørte kjoler, jakker, smykker, pudder og parfumer var kun den grå bunke aske.

 

Det er cigarettens hemmelige væsen. Sympatien med døden, den store demokrat, der gør alle skæbner lige. Det er musikkens opstand mod demokratiet, havde man nær sagt, den romantiske ånds opstand mod oplysningen. Cigaretten hælder mod fortiden, vender ryggen til fremskridtet. Derfor er cigaretten blevet politisk suspekt.

 

Cigaretten gløder op et kort øjeblik; den er selve det korte liv.

 

 

 

Note: En epifani er et teologisk udtryk for en guddommelig åbenbaring. I en sekulariseret betydning henviser epifani til en pludselig tilsynekomst, en genfortryllelse eller indsigt i ofte hverdagslige sammenhænge. Man har oplevet eller lært noget, der forekommer vigtigt, men præcis hvad, det er, er straks vanskeligere at sige.

 

137 kommentarer RSS

  1. Af B. Mortensen

    -

    Hr. Støvring
    “AF KASPER STØVRING – 12. JUNI 2018 11:43
    Til alle: Hold jer til emnet (selv om Trump og Nordkorea er vigtige emner) og kom med argumenter eller andre relevante oplysninger i stedet for rene personangreb.”

    Ha ha ha tak for et godt grin på en gråvejrs dag. Som man siger, når fanden bliver gammel, går han i kloster…

  2. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Dere findes et meget smukt og yndefuldt billede af bacchanterne, et maleri, af den franske, impressionistiske maler William Adolphe Bouguereau. En fantastisk maler – min yndling vil jeg tro.

  3. Af Finn Bjerrehave

    -

    Cigaratter er i de unge år Gud, og at påstå Gud er død, er at vælge livet fra og tillykke med det, især ensomheden som æder alle sjæle op.
    Gud er som fra tidernes morgen , tilgængelig for alle mennesker, bare ikke Muslimer som i 622 frasagde vores Gud, og vi andre lever hver dag med vores gud, og fravalg er også at skubbe glæden væk.
    Cigaretter Whisky og Guds hjælp. Finn Vig

  4. Af Maria Due

    -

    Der er efterhånden et stort udbud af økologiske vine, og de er begyndt at blive godt anmeldt. Hvordan er det mon med tobak? Kan man fx købe cigaretter uden vanedannende tilsætningsstoffer, eller er man altid tvunget til at tage dem med? Shagtobak, er det heller ikke, hvad det var?

  5. Af Flemmimg Lau

    -

    Finn Bjerrehave.
    Så sandt så sandt. Mange af ’68 generationens teologer fandt aldrig, eller snarere lod sig aldrig finde af Kristus. Til gengæld blev mange dem surrogat eller befrielses teologer, med fokus på alt andet end deres kerneopgaver, nemlig at forkynde rent og luft, varetage Sakramenterne og få Troen forankret hos lægfolket. lidt ligesom læger uden grænser. De er ofte rundet af tidsåndens Marxisme. De formåede at blende ind i magtens cirkler og vi kan konstatere idag at landet har været udsat for det største kulturtyveri i historien.

    Men pyt med det! En ny generation teologer buldre frem og deres prædikener, er rene epifane oplevelser, og så sker det endda uden røg og røgelse.

  6. Af Flemming Lau

    -

    Rent og purt.

  7. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt fatter jeg stadig ikke, hvorfor Kaster Støvring bringer popmusikerduo Nina & Frederik på banen i forbindelse med ordet og begrebet “epifani” (guddommelig åbenbaring). Lige netop de to plattenslagere er vel så hinsides “epifani”, som tænkes kan! Her en artikel fra TV2.dk:

    “Nina og Frederik havde succes i hele verden – svindel og narkosmugling stoppede alt”
    http://underholdning.tv2.dk/2018-04-02-nina-og-frederik-havde-succes-i-hele-verden-svindel-og-narkosmugling-stoppede-alt

    Her i øvrigt en ret underholdende Youtube video, hvor Nina optræder – ca 01:30 min inde i video:

    SMOKE! SMOKE! SMOKE! (THAT CIGARETTE)
    https://www.youtube.com/watch?v=fIN8MmMloZE

  8. Af Niels Larsen

    -

    Jan Petersen

    Duoen var særdeles populær vidt omkring lige omkring 1960 og indspillede bl. a. film med Louis Armstrong (de sang sammen med ham) og på den tid var de meget glamourøse.

    Louis Armstrong døde i 1971 i New York mens jeg var der på vej hjem fra Australien. Jeg hørte godt nok først om det senere, så no last respects fra mig på stedet. 🙂

    Jeg holder stadig meget af What a Wonderful World og Blueberry Hill med ham – noget af det eneste jazz, bortset fra Elvis’ få jazznumre, jeg holder af.

  9. Af Jorn D.

    -

    Long Time Ago in Betleheim
    skete
    i de dage en epifani, et teologisk udtryk for en guddommelig åbenbaring

    håber nu, at Trump får et epifani anfald
    og
    kræver, at alle bosættere forlader bosættelserne ( læs besættelser )
    og
    det inden Herren udfører Passover ver.2 på grund af skuffelse
    over
    israelernes opførsel overfor Palæ-stinenserne
    der
    kan give selv ABstinenser
    og
    Nina & Frederik endte vist med noget narko
    men
    hvem var nar og hvem var ko
    ja
    vi ved det ikke
    men
    det eneste vi ved er
    at
    King’s are not Long

    ironi.mus

  10. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jan Petersen – 20:39

    Det med epifani fra Støvrings side går vist på det efterfølgende – ikke direkte på Nina og Frederik på reklamen for Long men hans fantasi ,som lyder for mig som en detektiv a la Bogart i påklædning og adfærd, dette med at stå lige ved og så forsvinde ud i gadens mørke.

  11. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt hvordan ordet “epifani” har forbindelse til Nina & Frederik eller “Long” er mig unægtelig også lidt af en gåde. Google “hvad betyder epifani” – svar : “epifani, i antikken især brugt i forbindelse med guders åbenbaring; flere seleukidiske konger bar tilnavnet Epifanes (gr. ‘den tilsynekomne’). Ordet epifani kommeraf græsk epiphaneia ‘åbenbaring, manifestation’, af epiphainein ‘blive synlig, fremtræde’.May 15, 2017” – iflg Gyldendal – Den Store Danske.

    Nogen umiddelbar forbindelse til Nina & Frederik eller LONG? Den forbindelse er i så fald rimelig “long out”! 😉

  12. Af Jan Petersen

    -

    Bortset fra det, gå ud og spørg på gader og stræder – hvad betyder epifani? Jeg garanterer – 99.999% har ikke den fjerneste idé! 🙁

    I øvrigt sætter jeg stor pris på, når bloggere udtrykker sig på forståelig dansk! 😉

  13. Af Helge Nørager

    -

    Jan det er en konspiration, det du ikke fatter.

  14. Af Jan Petersen

    -

    Hvis der er nogen, der kan finde relationen mellem epifani og “”Hvor der er liv, er der Long” – og Nina & Frederik, så for min skyld ingen alarm. Men kræver unægtelig en ret livlig fantasi. Personlig er jeg lidt mere fakta orienteret! 😉

  15. Af Maria Due

    -

    Helligtrekonger.

    Epiphania Domini, den 6. januar.

  16. Af Jan Petersen

    -

    “Helligtrekonger. Epiphania Domini, den 6. januar.” Helt enig, men hvad har det med – ”Hvor der er liv, er der Long” eller Nina & Frederik at gøre? 😉

  17. Af Maria Due

    -

    Det er hemligt.

  18. Af Jan Petersen

    -

    “Det er hemligt.” – griner højt . . . . det tror jeg faktisk på. 🙂

    Bortset fra det, så er jeg stadig overbevist om, at noten omkring epifani slet ikke hører til dette Støvring blogindlæg, men derimod et tidligere indlæg “så nær, og dog så fjern”, hvor epifani blev brugt forståeligt, og forklaret med en note. En note Støvring blot glemte at slette til dette indlæg, hvor epifani ikke har nogen mening. Indrøm nu kære Kasper, det gør ikke ondt at fejle. 😉

  19. Af Maria Due

    -

    De er på vej til fru Hviid Lajers bakkantinder, men du skal ikke sige det til nogen.

  20. Af jENS haNsen

    -

    AF MARIA DUE – 12. JUNI 2018 19:28
    “Der er efterhånden et stort udbud af økologiske vine, og de er begyndt at blive godt anmeldt.”

    Godt.
    Levn lidt til vi andre. Tak.

  21. Af Henning Svendsen

    -

    Den cigaret rygende herre er et øjeblik billede der udviskes og forsvinder-og her har vi da tydeligvis et moment der opfylder alle krav om Epifani
    Og med Long blev tilværelsen da mere fjong -men kvinden henslængt på sin Chaiselong er kun et øjebliks billede!-vi vil møde hende på Kræftafdelingen i selskab med den rygende herre og begge to vil få udmalet deres fremtid -et øjebliks billede som ikke er Epifani men et solong og hils Jesus.

  22. Af Birgit Lajer

    -

    Jan Petersen – 23:40

    Jeg forstår dette epifani som et slags syn, en fantasi eller forestilling i og for den enkelte – udløst af et el andet, her en cigaretpakke Long med Nina og Frederik udenpå.

    Længere er den vel ikke – imagination, med eller uden røg og damp til at styrke en sådan, så der ikke er tale om ligefrem hallucinationer.

  23. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Maria Due – 0:19

    Ikke forstået el endsige modtaget? 🙂

    De hed vist også mænader, disse kvindelige af slagsen.

    Jeg drikker sjældent – men så har jeg til gæstebud, hvis det er vine, du mener, Maria ? Det skal være velkomment, så kunne jeg give en omgang til alle ‘tosserne’ her på bloggen. Jeg kender et meget smukt sted, hvor det kunne foregå – i det fri.

    ———

    Men se endelig det smukke maleri, jeg anbefalede foroven i går — det er meget smukt og yndefuldt – og ingen ekstase i form af galskab ligefrem – men smukke og yndefulde, halvnøgne mennesker i smuk bevægelse/dans – skønne lyse farver mm.

    Det er det, jeg mener, med det dionysiske, såvel som der var flere Dionysos’er – og vinguden er da smuk — modsat alt det hellige, vi fodres med, hvor vi ikke kan røre os og ligefrem bliver dømt ude af Niels Poulsen. Temmelig ensidigt – der er mange ideer osv. i den store verden, så ..ja, hvis man har brug for at hylde sin skæbne til en sådan.

  24. Af Glenn Madsen

    -

    Angående Glenn Madsen – 11. juni 2018 18:45.
    Udtrykket fantasiens “virkelighedsforvrængning” er forkert her, der er jo ikke tale om nogen forvrængning, måske til sidst hvor manden mister underkrop.. At kalde det “fantasiens virker” ville have været bedre, men er det fantasien?
    En lidt mere håndgribelig eller lettere forståelig forklaring af epifani (fra en litteraturordbog) giver: en øjeblikkelig indtrædende oplevelse af forøget intensitet, som personen føler har en dybere betydning end den rent objektive.
    Så vi kan godt se at det er en epifanisk oplevelse, men jeg selv ville næppe fortolke den i den her angivne retning. Hvad har det med sympati for døden at gøre, er det kræftfaren du tænker på (ha, ha)?

  25. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Hvad mener damebladene i øvrigt om fænomenet epifani?

  26. Af Maria Due

    -

    Birgit Hviid Lajer.

    Som jeg husker det, gjorde stifterne af Trykkefrihedsselskabet i starten meget ud af at favne bredt, og vel også bredere end det var realistisk med en person som Lars Hedegaard som den mest synlige repræsentant. Jeg er langt fra enig i alt, hvad man har foretaget sig, men man må lade dem, at de har lagt et kæmpe stort og modigt arbejde i projektet, har gennemført det i flotte rammer og haft forbindelse med interessante personer. Også andre, som jeg ikke bryder mig om. Desværre er det, som om de ikke har forstået, at denne nationale kamp for de vestlige idëer føres på mange andre planer og hver eneste dag på mange arbejdspladser.

    Vi må hellere undlade at diskutere slægtshistorie her, men jeg synes, at det lyder vældig interessant, hvad du har fundet, du må være stolt og kunne finde en masse kilder, for din slægt hører så til de nye borgerlige, der var med til at ændre samfundet og presse en fri forfatning igennem. Pudsigt nok, at vi “mødes” her for at forsvare friheden, En nær slægtning af mig har nemlig fået skylden for at misbruge trykkefriheden så meget og satirisk, at han var årsagen til, at den blev indskrænket igen efter Struensee’s død. Jeg er normalt ret humoristisk anlagt men er godt klar over, at det er jeg nødt til at være tilbageholdende med i netdebatten, fordi man nemt misforstås. I aftes gik jeg leende i seng efter at have sendt Jan Petersen ud på en håbløs google-ekspedition for at finde forbindelsen til Nina & Frederik. . Måske kom han så for en gangs skyld i seng i mere ordentlig tid. 🙂

  27. Af Jan Petersen

    -

    Jeg ved ikke lige, hvad der sker for Kasper Støvring – sidder tilsyneladende og spiller lidt “plat og krone” om indlæg, der skal slettes. Men som apropos til – ”Hvor der er liv, er der Long” – faldt jeg tilfældig over denne artikel . . . . med Kasper der fyrer en fed (nok lidt heftigere end Long). Nyd selv foto fra artiklen: 😉

    Kasper Støvring om flygtningenes mandschauvinistiske kultur: “Hvordan skal de nogensinde assimileres?”
    https://www.document.dk/2016/01/08/kasper-stovring/

  28. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Maria Due – 17:44

    Tak for dit svar – og helt ærligt, så husker jeg diskussion med PEN-klubben, hvor de altså ikke kunne være i stue eller forening sammen. Det er igen venstre og højre, det drejer sig om, så det slipper vi ikke for i Danmark.

    J, da interessant med slægtsforskning – og hos disse af mig ukendte slægter på såvel mødrene som fædrene side, så høj og lav – og nogen noget ved musikken el bare velhavende eller det stik modsatte.

    Jeg var lige her sidst på eftermiddagen til et foredrag her i Hørsholm omkring en statue af Eske Willerslev, der forsøges indsamling til, og den skal stå her i kommunen till sin tid. Det var interessant – og kunstneren er Kristian von Hornsleth … så de to gæve gutter underholdt os vel i 1 1/2 time – og der ar vist TV på. Eske Willerslev er jo sprællevende, så usædvanligt med en statue Det plejer at være de afdøde, der bliver hædret på den måde — men det er for at slå et slag for forskningen, der er noget udsultet herhjemme, måtte vi forstå – og Willerslev slog et ordentlig slag for netop grundforskningen, der er særdeles vigtig jo. Elite er ‘fy’ i Danmark, fik vi fortalt, og det lider meget under herhjemme. Willerslev – ellers en flot fyr – er også udenlands med sin forskning, fx i Cambridge – og også USA og sågar Kina her han besøgt. Spændende.

    Det lyder ellers interessant med din slægtning, at han har kunnet udfordre ytringsfriheden; men det må have været ret specielt, hvad han så har ytret.
    Selv har jeg lige fået rent ud sagt tonsvis ind i dag via en kilde i forh til slægtsforskning, så interessant – men for mig lige for mange navne udi jeg ved ikke hvad – men altså kortere el længere relations-tilhørsforhold til også mig.

    En kødelig fætter og i direkte linje venter jeg billeder fra, hans mor var søster til min biologiske far. Så spændende.

  29. Af Kasper Støvring

    -

    Jan, alle indlæg, der ikke forholder sig til emnet, eller ikke er afledte af relevante diskussioner ift. emnet, slettes.

  30. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    Det er væsentligt at sondre imellem en logistisk begrundet kritik af masseindvandringens konsekvenser for vores samfund, og den ideologisk begrundet kritik af samme, som bl.a. DF og Trykkefrihedsselskabet promoverer. Problemet er jo at integrere en samfundsgruppe, som er bærere af en traditional samfundskultur i vores moderne samfundskultur, og det er ved denne logistiske anskuelse derfor også irrelevant, om den indvandrede gruppe af fremmede er f.eks. muslimer, hinduer eller jøder. Hvis antallet når en kritisk størrelse, vil konsekvenserne for vores samfund være den samme. Derfor er det også misvisende og faktisk sikkerhedsmæssigt problematisk at fokusere på indvandrernes religiøse tilhørsforhold, fordi det er den samfundskultur, som de bærer med hertil, som medfører vores problemer. Uanset om f.eks. de nu indvandrede muslimer er mere eller mindre religiøst praktiserende, er de alligevel bærere af en fremmed kultur, hvorfor illusionen om, at de gennem nogle års ophold i Danmark samt uddannelse vil ændre deres basale værdier er naiv. Selv højt uddannede muslimer vil under gruppepres falde tilbage til deres basale værdier, ligesom de alene udfra deres basale værdier kan agere politisk aktivt uden at være religiøst praktiserende. Det er derfor fornuftigt som Socialdemokratiet logistik at fokuserer på “antallet” af indvandrere fra traditionelle samfund, men ikke som bl.a. DF at fokusere på disses religiøse tilhørsforhold. Der er overhovedet intet i vejen med f.eks. muslimer som sådan, men kun i, at de i et for stort antal er indvandret fra traditionelle samfund til vores moderne samfund. At de traditionelle, basale værdi ikke bare moderniseres ses f.eks. hos vores jødiske mindretal, som f.eks. fortsat – ligesom muslimerne – praktiserer omskæring af deres drengebørn. Og nogle jøder agerer også politisk aktivt i overensstemmelse med deres basale kulturværdier ved – trods flere generationer statsborgerskab i Danmark – også at have et statsborgerskab i Israel, samt ved militært at deltage aktivt i Israels konflikt med Det Palæstinensiske Selvstyre. Under den seneste krig i Gaza, hvor 3000 palæstinensere mistede livet, havde Israel et rekrutteringskontor i København. jøderne har også infiltreret den danske presse, hvor de traditionelt er overrepræsenteret på bl.a. Politiken og DR, og derved også ganske inhabilt kan påvirke formidlingen af nyheder fra Mellemøsten. Under den seneste krig i Gaza var f.eks. 3 af de faste journalister på DR’s Deadline jøder, og hvad det muliggjorde af påvirkning af nyhedsformidlingen oplevede enhver, som så en af disse – hr. Krasnick – interviewe en norsk læge lige hjemvendt fra frivillig tjeneste i Gaza. Basale samfundsværdier modereres først efter mange generationer, og når jeg omtaler danske jøder er det på ingen måde anti-semistisk, men blot som et eksempel på, at grupperinger fra indvandrede, fremmede kulturer selv efter flere generationers ophold i Danmark samt højere uddannelse alligevel ikke i alle situationer kan frigøre sig fra disse oprindelige værdier. Et andet eksempel er den tyrkiske indvandrergruppe, som selv nu efter tre generationers ophold i Danmark fortsat agerer politisk aktivt i relation til Tyrkiet uden at dette overhovedet er religiøst motiveret, da både Erdogan og Gühlen jo er muslimer.

  31. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos – ”Hvor der er liv, er der Long” – et spørgsmål fra en artikel på DR.dk:

    “Kokain eller alkohol: Hvad er farligst?
    De to stoffer påvirker hovedet, kroppen og omgivelserne helt forskelligt.”
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/kokain-eller-alkohol-hvad-er-farligst

  32. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    Og når nu ytringsfriheden påråbes her i kommentarerne, er jeg også nød til at replicere. Naturligvis har vi principielt ytringsfrihed, men med enhver frihed følger ansvar, og i dette tilfælde et ansvar for ikke nødvendigvis i alle situationer at udnytte ytringsfriheden uden hensyn til sandsynlige konsekvenser for andre borgere. På det tidspunkt, hvor Muhammed-krisen var mest tilspidset, opholdt jeg mig grundet konsulentarbejde i Ramallah, og situationen var livstruende for mig ligesom min familie hjemme i Danmark havde nogle meget ubehagelige døgn i uvished om min skæbne. Jeg måtte flygte over night, og med alt for stor risiko til at vende tilbage til projektet, som jeg derved mistede med for mig betydelige økonomiske tab til følge. Samme gælder jo Tibet-sagen, hvor den håndfuld borgere, som følte behov for at vifte med Tibet-flaget foran næsen på Kinas præsident da bestemt havde ret dertil, men om det var en rimelig adfærd er en anden sag. Danmark er globalt set en ubetydelig småstat, og markedet i Kina meget væsentlig for dansk økonomi. Kunne man derfor ikke med rimelighed forvente forståelse herfor blandt alle danske borgere, herunder flagvifterne? I retlig sammenhæng gælder jo et proportionalitetsprincip, og ville det derfor ikke være rimeligt, at de flagviftendes ytringsfrihed blev sat i proportion til de mulige konsekvenser for samfundet og dermed borgerne som helhed? Politiet handlede derfor naturligvis korrekt i situationen, og har kun fejlet ved efterfølgende at løbe for ansvaret for denne beslutning. Så ytringsfrihed under ansvar, tak.

  33. Af jENS hansen

    -

    AF KASPER STØVRING – 13. JUNI 2018 21:29
    “Jan, alle indlæg, der ikke forholder sig til emnet, eller ikke er afledte af relevante diskussioner ift. emnet, slettes.”

    Alt andet end muslim bashing er udenomssnak i Berlingske.
    Alle kender denne regel.

  34. Af Jørn Strand Nielsen

    -

    Støvring, jeg skrev sent i aftes et par kommentarer, som relaterer til andre kommentaristers omtale her på bloggen om Trykkefrihedsselskabet, og dermed. emnerne ytringsfrihed samt integration/islamofobi. Klart ikke med relation til dit blogindlæg, men dit kriterie for accept af kommentarer er jo som du eksplicit definerer også emner medtaget/accepteret fra andre kommentarister. Jeg finder det derfor ikke rimeligt, at du har slettet mine kommentarer, og må som Jens Hansen protestere imod at du ret åbenlyst sletter efter et implicit tredje kriterie, nemlig om kommentaren stammer fra den selvbestaltede lille kaffeklub her på blokken. Interessante kommentarer som sådan, men oftest efter et par dage i selvsving med meget brede i emnevalg. Jeg er opmærksom på, at du er følsom overfor kritik af staten Israels, samt af herboende jøder, men når den kritik er begrundet, er din sletning af mine kommentarer utålelig. Jeg er hverken islamofob eller anisemit, men når personer fra disse minoritetsgrupper er politisk aktive her i landet på vegne af deres hjemlande – det være sig bl.a. Tyrkiet eller Israel – må kritik være både rimelig og tålelig. Og når jeg f.eks. i den nu slettede kommentar kritiserer DR for på et tidspunkt at have ikke mindre end tre journalister fra den jødiske minoritet til åbenlyst meget inhabilt at dække den da igangværende krig i Gaza, så er det en meget berettiget kritik. Er du i tvivl så gense Kraznick’s interview, som er det skammeligste jeg nogen sinde har set på DR. Havde man modsat haft tre palæstinensiske journalister til at dække samme, herunder én som for åben skærm meget aggressivt angreb en Gühlen tilhænger, havde denne happening jo udløst en lytterstorm af orkanstyrke. Som abonnement på Berlingske vil jeg derfor nu forespørge debatredaktionen om den er enig i din sletningspraksis, og i givet fald naturligvis opsige mit abonnement. MVH, Jørn Strand Nielsen

  35. Af Kasper Støvring

    -

    ok, benådning givet! For denne gang.

  36. Af Birgit Hviid Lajer

    -

    Jørn Strand Nielsen – 1:07

    Jeg læste først din klage lige nu – og så dit indlæg, der er kommet på alligevel. Du har måske ikke helt ret i din klage, da der er mulighed for diskussion mange steder på blogge om ytringsfrihed, Muhamed og Tibet ligedan.

    Du har naturligvis ret i, at vi plejer at opføre os civiliseret, selv om en fredelig viften med flag kan høre under sådant, såvel som en satirisk Muhamed-tegning , som vi har haft en Jens Jørgen Thorsen Jesus-film, plejer ingen at gø af, fordi vi er vant til at kritisere både positivt og negativt eller lade tingene ligge, alt efter temperament.

    Nu troede jeg, at din kritik havde noget med Trykkefrihedsselskabet at gøre, siden du nævner dette – men ikke direkte i hvert fald. De er nemlig ret ensidige i deres trykkefriheds-opfattelse for mig at se, at de ligefrem har et bibliotek med forhold til islam, og jeg er sikker på, at der næppe er mange indlæg i dette selskab fra folk med baggrund i islam.

    MEN – da vi har god opførsel i demonstrationer, der føres såkaldt civiliseret, så ser jeg, at det er nødvendigt selv ved Christiansborg, hvor den kinesiske statsleder skal ankomme mfl, at det gøres eller kan gøres, da det jo netop sker for at gøre obs på, at der er ting, nogen i hv f ikke synes er i orden. Havde de protesteret i NordJylland, var der ikke sket en dyt. Kina kan man ikke tage til og sikker flere steder endnu, hvis man med el uden rette vil kritisere – og samtidig vise, at selv om vi er en lille stat, så rækker vores lyd i mange henseender verden over for også de gode og smukke ting, vi er i stand til, og hvor folk angler efter frihed i vor forstand – og ikke bare har HC Andersen som kendskab til Danmark eller den lille havfrue, snart lige så fortærsket som Søren Kierkegaard.

    Men – selv om det er økonomiske interesser, du sætter i højsædet, forståeligt nok, så må selv større firmaer bøje sig ind, fordi ellers mister vi både vor troværdighed med ordet frihed (så er det kun mundsvejr) – eller også adgang til yderligere i den henseende.

    Naturligvis er hverken økonomisk tab el udsættelse for livsfare ønskværdigt – men det er verdens vilkår mange steder, OG væsentligst … der er nogle af disse mennesker, der håber, at fremmed indvirkning kan gøre dem til gavn og forståelse for deres etnicitet, hvor de er minoritet.

    Nu er der dd en artikel om Einsteins dagbøger – og om han er racist; men dog med henvisning til, at ordet nazist først opstod efter Hitler i vores anvendelse af ordet i dag. Det var tidligere almindeligt, at rejste folk ud – også videnskabeligt – så lagde man mærke til adfærden hos disse mennesker, der besøgte, og som ofte var såkaldt længere tilbage end vi i en udvikling med flere ting. For os at se.

    Det blev fx rettet af en vis Grønbæk, der gjorde obs på, at det var forkert at kalde visse grupper af mennesker for primitive, altså de primitive samfund – fordi de havde deres egen udvikling og stadige overlevelse. Formentlig henvisning til datidens antropologer – omend ikke alle.

    Da jeg var barn, så hed det ordret som jeg har hørt det i dag også: “Ja,jøderne sidder på magten dér. ” Og – det var de danske aviser. Det var jo rigtigt nok – men stemmen sænkedes alligevel lidt. Kritikken evt. her ved jeg ikke om, altså om den var berettiget til en sådan udtalelse,, som jo kunne opfattes som om noget uretfærdigt foregik.

    Men hører du ‘den anden side’ – palæstinensernes, så vil du kunne sige det samme: Er det kun dem, der er interessante. Men situationen i Israel er både grusom og uretfærdig for alle, det er uværdigt at skulle stå både på den ene eller den anden side.

    Trykkefrihed eller ej: Nogen gange må man stå på mål for sine ideer og ikke undfly, selv om du kan have ret i, at man ikke behøver at sige alt, hvad an måske lige tænker. Det gør visse danskere gerne mod egne, så man tror, at det er løgn, hvad de tillader sig: Netop at sige, hvad vi andre høfligt tier med for ikke at gøre folk kede af det, krænke dem eller virke uempatisk.

    Og – du glemmer så i din tale at nævne, hvor meget udlandet har hidset deres befolkninger op imod os – og med viste flagafbrændinger!

    Støvring: Jeg går ind for, at vi hylder os selv ved at fremhæve på en eller anden og måske bedre måde: HVAD vi faktisk finder os i og ikke skal, fordi det er også således, at vi udsættes for storpolitik konstant, og når de religiøse fra de to andre store religioner ønsker tættere bånd enten for egen sag eller storpolitikken, hvo rvi undsiges, så skal vi NETOP IKKE HOLDE KÆFT!

    Desuden – hvad angår Trykkefrihedsselskabet tidl. formand, så har jeg en ganske konkret anke, personligt, som jeg måske burde have konfronteret hende selv med – men nøjedes med til den tidligere formand af Foreningen SAMFO, en småbørnsfamilieforening. Det ville ikke være smukt at få frem, fordi den ville diskvalificere hende i en vis grad.

Kommentarer er lukket.